[Access 2000] Gekoppelde tabel in query: subdatasheet?

Pagina: 1
Acties:

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-05 15:26
Op mijn werk werk ik met twee tabellen. Tabel 1 bevat stichtingsgegevens, en tabel 2 objectgegevens (een object kan onder een stichting vallen). In tabel 2 staat welke nota de stichting voor dit object wil en of het voor een bepaald jaar in opdracht is.

Nu moet ik brieven maken, een per stichting, waarin vervolgens alle relevante objecten worden vermeld. Ik kom echter bij het maken van een gewone query het probleem tegen, dat bij het selecteren van stichtingen alle objecten apart per record worden vermeld, en de stichtingen dus een x-aantal keer in de query tevoorschijn komen. Gevolg is dat elke brief maar een object bevat, en er dus heel veel aparte brieven per stichting zijn.

Wat ik wil, is dat elke stichting maar een keer voorkomt in de query. Het tevoorschijn toveren van de objecten zou dan volgens mij (na wat zoekwerk) in een subdatasheet moeten, zodat elke brief een lijst met relevante objecten bevat.

Mijn vraag is dus: kan dit met een subdatasheet, of is er een makkelijker manier, en hoe doe ik dit?

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Brieven?

Rapport, baseren op 'Stichtingen'
Subrapport, baseren op 'Objecten'

Koppelen op 'StichtingID'

en klaar.

Houdoe

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-05 15:26
Witte schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:29:
Brieven?

Rapport, baseren op 'Stichtingen'
Subrapport, baseren op 'Objecten'

Koppelen op 'StichtingID'

en klaar.
Ja, maar dat is een pokkenwerk, alles in de juiste opmaak, goede regelafstand, etc.etc. En dat werkt toch echt een stúk makkelijker in Word allemaal....

• Witte
Je kan in word geen relaties tussen 2 gegevensbronnen leggen. Je hebt in Word te doen met een record per brief, en that's it. Misschien dat je met programmerwerk in VBA nog wel ergens komt.
Maar wat prutsen in een access-rapport is dan echt wel sneller.

Houdoe

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Witte schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 10:13:
Je hebt in Word te doen met een record per brief, en that's it.
Niet waar. :)
Met de samenvoegvelden set, next, nextif, skip en skip of het veld database kun je prima subrapportachtige structuren realiseren. Otoh is het idd makkelijker te realiseren met de rapportfunctionaliteit in Access. :)
Tiffanylampje schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:12:
Ja, maar dat is een pokkenwerk, alles in de juiste opmaak, goede regelafstand, etc.etc. En dat werkt toch echt een stúk makkelijker in Word allemaal....
Tenzij je echt bijzondere eisen stelt aan de layout kun je met een subrapport toch echt in pak-hem-beet 15 minuten een aardig eind komen. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Lustucru op 01-02-2008 13:07 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Witte
Lustucru schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 13:05:
[...]

Niet waar. :)
Met de samenvoegvelden set, next, nextif, skip en skip of het veld database kun je prima subrapportachtige structuren realiseren. Otoh is het idd makkelijker te realiseren met de rapportfunctionaliteit in Access. :)

[...]

Tenzij je echt bijzondere eisen stelt aan de layout kun je met een subrapport toch echt in pak-hem-beet 15 minuten een aardig eind komen. ;)
Ow, dat wist ik niet! Heb je daar meer info over?
Rapporten maak je inderdaad in no-time in Access. Alleen opmaken is wel lastig, maak maar eens een woordje in een tekstblok vet...

Houdoe

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

HOW TO: Use Mail Merge to Create a List Sorted by Category in Word 2000

Of het databasefield gebruiken: je krijgt dan een ingevoegde tabel waar je beperkt tabelopmaak opties op kunt toepassen. Maak een databaseveld aan dat alle records opvraagt en verander handmatig het SQL statement in je veldcode in
code:
1
2
pseudocode:
'/s Select veld1, veld2,veld3 From tabel where Key={mergefield "pk"}

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1