Toon posts:

Custom Resolution instellen... gevaarlijk??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakerz :)

Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een Samsung Syncmaster 226BW TFT scherm.
Zeer mooi monitortje... 22 inch widescreen 2ms responsetijd 3000:1 contrast etc..

De rede dat ik deze gekocht heb, is dat ik zelf vrij slecht zie, en de extra werkruimte wel kon gebruiken. Het scherm werkt optimaal op een resolutie van 1680x1050 @ 60hz. Nu is het zo, dat alles op die resolutie véél te klein en te slecht zichtbaar is. Mijn favoriete reso is ongeveer 1024x768, maar nu zal ik dus een andere resolutie moeten gebruiken, zodat ik geen zwarte balken overhoudt. Ik heb momenteel 1280x768 ingesteld, wat er redelijk uitziet, maar nog niet optimaal is. Zo lijken bepaalde wallpapers op sommige sites noggal te bewegen. Dat is heel irritant, en redelijk goed merkbaar.

Nu vroeg ik me af of het dan slim is, om mijn monitor in te stellen op 840x525 of 1260x786. Deze maten komen overeen met de helft of driekwart van de native resolution van mijn scherm, en die zouden misschien iets betere resultaten geven.

Ik heb even gegoogled en dit gevonden:
http://www.mp3car.com/vbu...m-resolution-windows.html

of deze:

http://www.freakygaming.c...solutions_in_windows.html

Ik heb al even in het register gekeken en ik zag ook dat de refresh-rate aan te passen is. Dat zou ook een oplossing kunnen zijn. Ik ben me er wel van bewust, dat de fabrikant standaard reso's met frrequenties heeft gekozen, om beschadiging van hardware te voorkomen.

Is het veilig om hiermee te expirimenteren? Waar moet ik op letten, en wat mag wél en wat mag niet?

Alvast bedankt! :)

P.S als iemand toevallig een andere geniale oplossing heeft, waarmee ik de inhoud van het scherm vergroot weer kan geven zonder de lay-out van de software te verkloten, en zonder het overzicht over mijn scherm te verliezen, zou ik dat graag horen. ;)

P.P.S Ik gebruik vista ultimate

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 13:50 ]

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
je kan in principe met jou tft alle resoluties pakken onder de 1680 x 1050, en de refreshrate's onder de 75 houden, vooral daarmee kan je hardwarematig schade veroorzaken. Ikzelf heb een lcd tv waar ik mijn laptop altijd aanhang, hier kan ik met nvidia ook custom resolutions maken. Maar als het goed is moet jou scherm net zoals de mijne elke reso gewoon full screen weergeven en niet 1:1 weergeven. dus ookal neem je 1024 x 786 moet dit nog het hele scherm bedekken.

Verwijderd

Je kunt prima 1280 * 800 instellen; dat heeft dezelfde verhoudingen als 1680*1050 en is zelfs een veelgebruikte resolutie. Op mijn 226BW werkt het ook prima, al is het niet mooi omdat de pixels niet meer even groot zijn.
Je zou dan 840*525 moeten gebruiken, maar dan houd je maar een kwart van het oorspronkelijke aantal pixels over.
Overigens kun je niets kapot maken door een resolutie in te stellen (zolang het onder de 1680*1050 blijft), als je de refresh rate ook maar niet omhoog gooit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :)

Ik was wel van plan om de refresh-rate iets op te schroeven. Het scherm kan maximaal 75hz aan. Maar deze is alleen optioneel bij de lagere resoluties. Zou het veilig zijn om bijvoorbeeld 1280x1024 @75 in te stellen, of zou ie dat niet pikken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:14:
Bedankt voor de reacties :)

Ik was wel van plan om de refresh-rate iets op te schroeven. Het scherm kan maximaal 75hz aan. Maar deze is alleen optioneel bij de lagere resoluties. Zou het veilig zijn om bijvoorbeeld 1280x1024 @75 in te stellen, of zou ie dat niet pikken?
Als het scherm de 75 Hz aankan is dat volkomen veilig, maar bedenk wel dat je er niets mee opschiet door de refresh rate hoger te zetten; een TFT werkt heel anders dan een CRT, namelijk met een soort interne refresh rate. Er is (in weergave) dus geen verschil tussen 60 en 75 Hz.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Is er geen andere oplossing dan resolutie omlaag doen? Voor slechtzienden zijn er toch meerdere instellingen die het kijken op een hoge resolutie moeten vergemakkelijken (grotere iconen, lettertypes etc)? Volgens mij staat dat onder eigenschappen voor beeldscherm en dan vormgeving ofzo. Het lijkt me dat als dit niet native onder windows goed kan hier wel mooie programma's voor zijn ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb soms last van bepaalde golvingen en bewegingen, in wallpapers op sommige sites. Is dat niet op te lossen d.m.v een iets hogere refresh-rate?

Zo niet, wat kan ik dan het beste doen... 840x525 instellen?? (is me eigenlijk weer iets te laag voor zo'n mooie grote monitor :| )

@mar2zz: Er zijn natuurlijk wel andere oplossingen, zoals vergrotingssoftware (heb ik op mijn laptop). Het nadeel daarvan is, dat je (bij vergroting) een kleiner deel van je scherm ziet, waardoor je het overzicht kwijt raakt. Als ik met de vormgeving ga tweaken kom ik soms ook wel redelijk in de buurt, maar het vervelende is, dat een hoop font-sizes zoals die van gewone windows-meldingen, niet aanpasbaar zijn (misschien ergens in het register).
Daarnaast is er een HOOP software waarbij de GUI niet gemaakt is om met grote fonts etc te werken. Dan gaan alle controls en labels elkaar overlappen, en word het een zootje.

Ik heb het het liefst zó, dat alles er vrij normaal uitziet, maar dan ff een slagje groter. Resolutie is AFAIK daarvoor het beste middel. Ik gebruik "vormgeving" natuurlijk wel, maar het is niet mijn belangrijkste hulpmiddel tot vergroten... voor fine-tunen is het zeer geschikt :)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 14:31 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:25:
Ik heb soms last van bepaalde golvingen en bewegingen, in wallpapers op sommige sites. Is dat niet op te lossen d.m.v een iets hogere refresh-rate?
Nee, je krijgt waarschijnlijk moiré effecten doordat je niet de native resolutie van de TFT gebruikt. Refreshrate heeft bar weinig invloed op een TFT.
Zo niet, wat kan ik dan het beste doen... 840x525 instellen?? (is me eigenlijk weer iets te laag voor zo'n mooie grote monitor :| )
Je DPI settings aanpassen lijkt me de meest logische optie

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
@ U_nix_we_all:

Bedankt voor de tip...
Heb deze instellingen gevonden :) Is dit een veilige instelling? (in die zin, dat de GUI van mijn applicaties in dezelfde verhoudingen word weergegeven, zonder dat het een rommeltje word met rare overlappingen)

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-04 17:03

E-Rick

I love it :7

golvende of bewegende achtergronden worden op mijn 2232bw veroorzaakt door RTA. Als ik dat uit zet is al het beeld zo strak als een dia.

Choose life

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:34:
@ U_nix_we_all:

Bedankt voor de tip...
Heb deze instellingen gevonden :) Is dit een veilige instelling? (in die zin, dat de GUI van mijn applicaties in dezelfde verhoudingen word weergegeven, zonder dat het een rommeltje word met rare overlappingen)
Er zal niets stuk gaan, maar niet elke applicatie gaat even goed om met gewijzigde font size (dpi) instellingen. Meestal gaat het niet dramatisch fout. Een kwestie van proberen dus.
Pagina: 1