4 Gb geheugen geeft in Xp 3.25 aan ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.103 views

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-03 20:44
Ik heb 4 gb pc6400 van kinston. Valauram dacht ik :)
Alleen ik windows opstart geeft hij 4 gb aan. Alleen als ik in windows kijk is het opeens 3.24 gb :S. Dit klopt niet volgens mij.
De rest van mijn pc is:

Asus p5k SE
E6750
samsung spinpoint 320
Asus 8800gts 512 (g92)
Be Quiet 450 watt

Weet iemand hoe dit op te lossen is ?

Groet,

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42
64bit versie van Windows gaan gebruiken. 32bit versie kan niet meer dan 3.2GB adresseren.

The devil is in the details.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-03 13:45

Haan

dotnetter

Staat ook netjes in de FAQ: Abbadon in "RAM FAQ"

Kater? Eerst water, de rest komt later

• StormRider
Is dat mogelijk met dit systeem? 64 bit ? Maar wat jammer van 32 bit. Dus eigenlijk zonde 4 gb :O

Gr,
Hahn schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:36:
64bit versie van Windows gaan gebruiken. 32bit versie kan niet meer dan 3.2GB adresseren.

Verwijderd

64bit is natuurlijk mogelijkmet een Exxx cpu van intel :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nou, 32bit kan 4Gb adresseren, en met PAE nog veel meer, maar XP zit gewoon gelocked op 3,2 nogwat gieg om drivertechnische redenen.

Daarnaast heb je dan natuurlijk de adressen die door apparaten via de bios wegesnoept worden. Dus zou je die "3,2gb lock" niet hebben dan raak je hierdoor toch wel weer geheugen "kwijt", tegenwoordig kun je makkelijk onder die 3,2 duiken...ik zie nu maar 2.9gb van mijn 4gb....

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 30-01-2008 13:40 ]

specs

• StormRider
Wanneer je 4GB in jouw pc stopt is er een gerede kans dat het OS slechts ca. 3GB herkent. Hoe kan dit?

De architectuur van de hedendaagse PC is gebasseerd op een 32bits processor, hierdoor zijn er in totaal 2^32 (4294967296 = 4GB) adressen beschikbaar. Bij het starten van de PC kent het BIOS na het initialiseren van alle hardware een hele range adressen toe aan de hardware resources (IOxAPICS, PCI space, VGA en andere Memory Mapped IO ranges). De resterende adressen worden vervolgens door het BIOS in een tabel gezet welke de beschikbare adressen voor het OS definieert. Dit zijn dus per definitie minder dan de 4294967296 (4GB) adressen.

Kort gezegd: voordat het OS boot is al een flink aantal van de totaal beschikbare geheugenadressen door de diverse hardware opgesoupeerd. Het OS komt als laatste aan bod en mag het doen met de overgebleven adressen. Hieronder een voorbeeld:

'' harstikke bedankt. Nu zie ik het :)
Qst ook bedankt
Ik ga effe puzelen,

gr,
guido

Verwijderd

Is er een uitbraak van mensen die weigeren om de RAM FAQ even door te nemen of om de search te gebruiken voordat ze een topic openen?

Beide opties geven namelijk zeer snel antwoord op de vraag.

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-01 10:47
tsja video kaart neemt ook al 512mb adresspace in :P

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-12-2025

PcManiaxx

ondertitel duh

Damn zeg, hoevaak is dit al niet langsgekomen. Ga is zelf op onderzoek uit alvorens tig topics te openen hier :X

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
In de RAM FAQ mis ik video geheugen, natuurlijk niet zo interessant als conventioneel geheugen maar wellicht toch de moeite waard... Ook kan ik over DDR3 niets vinden.

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-12-2025

PcManiaxx

ondertitel duh

Bart_NL schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:57:
In de RAM FAQ mis ik video geheugen, natuurlijk niet zo interessant als conventioneel geheugen maar wellicht toch de moeite waard... Ook kan ik over DDR3 niets vinden.
Best wel logisch aangezien videogeheugen bij FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen hoort toch?

:P :+

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-03 09:41
PcManiaxx schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:47:
Damn zeg, hoevaak is dit al niet langsgekomen. Ga is zelf op onderzoek uit alvorens tig topics te openen hier :X
ja dat dacht ik ook. gister zag ik zoiets al staan voor vista..

en deze topic blijven gewoon open dat verbaast mij het meest.
moet je eens proberen om hier niet volgens de regels in een topic te posten heb je gelijk een moderator achter je broek aan zitten en moet je vernemen dat je post verweiderd is.
en dit kan dan gewoon weer wel..

van mij zijn ook topic's weg gehaald en dat ware betere topicstarts als dit met wel vooraf onderzoek.

gelijke monniken gelijke kappen zeg ik dan maar.
alleen word er hier bij tweakers wel vaak van afgeweken

maargoed. het is de normaalste zaak van de wereld dat je maar 3,25GB ziet in xp. bij vista is het zelfs nog minder.
stap over op 64bit als je je 4GB wilt kunnen benutten zoals al vermeld werd.

[ Voor 18% gewijzigd door murky123 op 30-01-2008 14:21 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-03 14:51
@murky123: Zoek dit dingetje eens op: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif

Mods zien niet de hele dag door alles.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
PcManiaxx schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:00:
[...]

Best wel logisch aangezien videogeheugen bij FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen hoort toch?

:P :+
Geheugen is toch geheugen?... Dan heb je het verhaal (voor PC's) wel compleet.....

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 14:09
Euhm, nee. Je het Compact Flash geheugen, DDR 1 t/m 3, GDDR 1 t/m 4, je BIOS en zelfs je eigen brein (in uitzonderlijke gevallen overigens ontbrekend).

Voor de rest een enorm basic vraag en snap uberhaupt niet waarom hij gesteld moet worden. 32bits != volle 4GB gebruiken. 64bit daarentegen wel.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26
De link naar de desbetreffende FAQ is al gegeven, deze kan dus dicht :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.