• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb onlangs voor een vriend de volgende configuratie besteld en samengevoegd:
- Asus P5B
- Intel Core2Duo 2160
- 2* 1 GB TakeMS PC6400 geheugen
- PEAK HD3870
- 370 Watt voeding (16 A op 12V lijn)
- Hardeschijf, DVD-ROM, TV-kaart

Wat is het probleem, het moederboard wil niet opstarten met de HD3870 in het PCI-E slot. De fans spinnen op en blijven draaien, er komt geen piep en geen beeldsignaal wordt er gegeven. Ongeacht hoe lang je wacht (enkele minuten).

Ik heb een aantal dingen geprobeerd:
- Videokaart(HD3870) in andere PC gestopt start nu wel op.
- Geheugen verwijderd uit het moederboard, moederboard geeft wel een piep-code dat geheugen niet gevonden is.
- Alle overige hardware verwijderd.

Nu zijn er dus een aantal mogelijkheden nog over:
- Processor; verkeerd gemonteerd?
- Moederboard; PCI-E slot defect ?
- Voeding; 16A op 12V te weinig, de voeding beschikt wel over een 24 pins aansluiting.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 21:42

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Kun je een andere videokaart in die P5B installeren en eens kijken of dat werkt? Zo niet, is je moederbord waarschijnlijk stuk.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
De voeding lijkt mij aan de lage kant maar hij zou op zijn minst moeten booten, en uitvallen waneer hij de cpu en gpu meer gaat belasten, stomme vraag maar zeker weten de je de pci-e stekker ook in de kaart hebt geplugd?

• Termi
  • Nu online
Sqorpius schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:15:
De voeding lijkt mij aan de lage kant maar hij zou op zijn minst moeten booten, en uitvallen waneer hij de cpu en gpu meer gaat belasten, stomme vraag maar zeker weten de je de pci-e stekker ook in de kaart hebt geplugd?
Er is een PCI-E stekker meegeleverd (2x molex -> PCI-E). Deze stekker heb ik op alle mogelijke manieren op de voeding geplugd.
Sqorpius schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:15:
Hij start ook nog op als alles aangesloten is. Dus dan lijkt mij persoonlijk de voeding niet het probleem. En dan valt de PC niet uit, alleen krijg ook geen beeld :/ .

[ Voor 35% gewijzigd door Termi op 30-01-2008 13:19 ]

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 16:34
Hoe weet je dat het de 3870 is? Boot comp wel met een andere kaart (eventueel pci) ? Probeer eens te booten met 1 enkele geheugen dimm in het bankje het dichtst bij de socket. Default vdimm op P5B is 1.8v en dat levert met veel geheugen problemen op. Remedie kan zijn proberen te booten met 1 dimm om in bios handmatig vdimm wat hoger te zetten. Mocht het niet gaan met 1 van de 2 dimms die je hebt valt een goedkoop no-name DDR2 latje aan te raden.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Dan zou ik ook een testkaartje proberen, als die het ook niet doet is het je moederbord.

• Termi
  • Nu online
Viss schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:21:
Hoe weet je dat het de 3870 is? Boot comp wel met een andere kaart (eventueel pci) ? Probeer eens te booten met 1 enkele geheugen dimm in het bankje het dichtst bij de socket. Default vdimm op P5B is 1.8v en dat levert met veel geheugen problemen op. Remedie kan zijn proberen te booten met 1 dimm om in bios handmatig vdimm wat hoger te zetten. Mocht het niet gaan met 1 van de 2 dimms die je hebt valt een goedkoop no-name DDR2 latje aan te raden.
3870 is nu afgevallen, blijven nog twee directe mogelijkheden over:
- moederboard
- voeding

Geheugen is goed, want zonder geheugen piept het wel. Met geheugen piept het niet.

Zou het eventueel nog een incompabiliteit kunnen zijn tussen de HD3870 en P5B, of is dit bijna onmogelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door Termi op 30-01-2008 14:03 ]

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 16:34
Heeft 99% zeker niets met die kaart te maken. Single channel geprobeerd of niet? (1 geheugen bankje)

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad als de TS.

Mobo was bij mij dood.

Lees anders nog even dit door.

[ Voor 40% gewijzigd door FabiandJ op 30-01-2008 14:08 ]

• Termi
  • Nu online
Viss schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:05:
Heeft 99% zeker niets met die kaart te maken. Single channel geprobeerd of niet? (1 geheugen bankje)
Als ik alles op som:
- Geen beeld
- Alles draait
- Geen piep

Misschien defecte videokaart op dat moment. De videokaart is nu uitgesloten!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-02 19:23
P5B ondersteund de 2160 pas vanaf bios 1202, ik weet niet of je kunt zien waarmee hij geleverd is?
Als dat bordje wat langer ligt in de zaak kan bij best wat ouder zijn.. 9 van de 10x lijkt het echt op een doodbord, geen post of u-code error.

En hoe flash je dan als hij te oud is? Ja, dat is een leuke..... :+

[ Voor 12% gewijzigd door blup op 31-01-2008 07:41 ]

• Termi
  • Nu online
Azerty gebeld, ik mag ze niet alle twee opsturen dan betaal ik onderzoekskosten 8)7. Dus ik moet zelf gaan uitsluiten wat defect is moederboard of geheugen. Terwijl geheugen verwisselen 30 sec werk is.
Haal wel reepje geheugen bij een andere zaak en zal even testen.

De winkel weet het ook niet echt meer, geheugen of moederboard of toch de processor die niet compatible is. Oftewel het kost je altijd 15 euro onderzoekskosten, omdat je een combinatie besteld die niet goed werkt.

Processor zou dus incompatible zijn met de P5B tot en met dat je het update.

[ Voor 38% gewijzigd door Termi op 31-01-2008 12:29 ]

• FabiandJ
  • Niet online
Nou mijn P5B is ook zo goed als dood.
De ene keer boot die andere keer niet.

Soms gaat die in 1x gewoon uit. Of ik zet hem aan en de fans gaan draaien en de hdds maar de rest niet.

Nooit meer Asus voor mij dus. Tering borden!!

• Termi
  • Nu online
Dutch3men schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:28:
Nou mijn P5B is ook zo goed als dood.
De ene keer boot die andere keer niet.

Soms gaat die in 1x gewoon uit. Of ik zet hem aan en de fans gaan draaien en de hdds maar de rest niet.

Nooit meer Asus voor mij dus. Tering borden!!
Maar goed, zou het kunnen zijn dat de P5B niet kan booten omdat er een E2160 inzit :?

Uiteindelijke oplossing, geheugen is defect! Plank is prima, alleen TakeMS pakt de plank niet, en 'aedata' geheugen wel.

Maar als ik 'aedata' en een takems plank combineer pakt ie het wel weer 8)7. Moederboarden je kunt beter kippen houden :+.

[ Voor 22% gewijzigd door Termi op 02-02-2008 10:48 ]

• FabiandJ
  • Niet online
Termi schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:49:
[...]

Maar goed, zou het kunnen zijn dat de P5B niet kan booten omdat er een E2160 inzit :?

Uiteindelijke oplossing, geheugen is defect! Plank is prima, alleen TakeMS pakt de plank niet, en 'aedata' geheugen wel.

Maar als ik 'aedata' en een takems plank combineer pakt ie het wel weer 8)7. Moederboarden je kunt beter kippen houden :+.
Jou P5B zou gewoon moeten kunnen booten met die E2160 erin, sinds bios versie 1202 ondersteund dat bord jou CPU.

Anders moet je is memtest draaien in je pc en kijken welk geheugen gaar is.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik had precies het zelfde probleem, bij mij was het probleem dat ik de Vdimm moest instellen, daarna werkte het wel. Maar kennelijk boot ik ook niet met 1 dimm
Pagina: 1