• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Lidl heeft morgen een bouwlamp in de aanbieding met 3 spaarlampen. 2x18 en 1x24 watt (60watt) wat ongeveer gelijk is aan 300watt gloeilamp licht (~200watt halogeen). Zou dit wat zijn voor fotografie? 2 a 3 van die bouwlampen. Het licht van spaarlampen is mooi diffus en met een grijskaart is ook voor het verschil in kleur temperatuur te compenseren.

De prijs is 29,95...weet eigenlijk niet of dat goedkoop is

Pentax k10d - Blog - Flickr

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Euh, het is het proberen misschien wel waard, maar je kan weinig instellen, je moet het gewoon zien als lampen zonder extra functionaliteit.

[ Voor 83% gewijzigd door Nomad op 30-01-2008 13:45 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:03

Barrycade

Through the...

Spaarlampen hebben meestal van dat "vieze" licht. Dus het is de vraag of je WB daar mee weet om te gaan. Maar niet geprobeert is niet weten :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

raw schieten en met een grijskaart eens kijken wat het wel moet zijn, zou het moeten fixen toch. Zolang je maar zorgt dat je lichtbronnen niet verschillende temperaturen heeft, dan wordt het lastiger.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-12 13:49

hamsteg

Species 5618

Spaarlampen worden niet zo warm dus waarschijnlijk kun je ook wel werken met folies om leuke kleuren te maken.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
En je lampen even 10 minuten van te voren aanzetten voor je je instellingen gaat maken. Spaarlampen moeten altijd even "opwarmen"

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12 18:09
Ook toevallig, ik zat er ook naar te kijken. Praxis heeft af en toe trouwens een 500 watt halogeenstraler met statief.

Ik denk als je inderdaad de boel laat opwarmen en vervolgens een custom witbalans schiet op je onderwerp dat het goed zou moeten kunnen werken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Met Marco.

Spaarlampen hebben echt tijd nodig om op temperatuur te komen. Als ze eenmaal op temperatuur zijn, geven ze pas egaal licht, daarvoor kan de kleurtemperatuur echt heel sterk wisselen en dat kan elkaar ook heel snel opvolgen.

Oh, ja spaarlampen zijn er niet voor gemaakt om vaak aan en uit te zetten, maar juist om ze een flinke tijd te laten branden. Ga dus niet tussen twee foto's door even de lampen uit zetten en dan een paar minuten later weer aan. Als je ze uitzet, netjes af laten koelen, voor een verlengde levensduur.

Of het lekker fotografeert? Geen idee, nooit geprobeerd. Maar tja, als ze zo weinig kosten, dan is de vraag of je je er een buil aan valt als je het probeert.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 14:30 ]

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik fotografeer wel vaker bij het licht van spaarlampen, en het gebruik van een grijskaart is dan wel een vereiste. Er komt een kleurtje vanaf die je niet 1-2-3 met je standaard white-balance-tools kan wegwerken.

Op zich wel een mooie oplossing, lekker milieuvriendelijk :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Het grote probleem met dit soort onprofessionele verlichting is dat deze niet het gehele kleurenspectrum uitstralen. Je kunt de huidtint misschien dan wel rechttrekken in je nabewerking door middel van bijvoorbeeld een grijskaart maar een een goed realistische kleurbereik krijg je niet. Maar voor 29,95 valt het altijd te proberen natuurlijk :D.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12 18:09
Ik denk ook niet dat je voor 29,95 perfecte verlichting moet verwachten. Ik zou zo iets overwegen om te kijken of studiowerk wat voor me is. Bevalt het dan kun je altijd nog een setje van falcon eyes ofzo gaan aanschaffen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Het zijn gasontladingslampen dwz dat je in eerste instantie een lijnspectrum krijgt. De fluorescerende coating maakt het spectrum wel wat "voller" maar verwacht er niet teveel van. Bepaalde kleuren van het onderwerp zullen gewoonweg verkeerd weergegeven worden of zelfs geheel ontbreken. Dat laatste valt niet meer te corrigeren.

Ik zou er zelf gewoon halogeenlampen in draaien. Die hebben een volledig spectrum weliswaar met nadruk op geel/oranje, maar dat is volledig te corrigeren.

Edit: er bestaan wel full-spectrum spaarlampen, maar die zullen wel een stuk duurder zijn dan gewone.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 19:09 ]

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Het beste is het licht rond de 5000-6000K. De spaarlampen geven meestal licht rond de 3000K met soms een wat groene waas. Op ebay staan vaak gasontladingslampen met 5000K met een e27 fitting om deze in een gewone lamp te doen.. werkt perfect hier: een 40W verbruik met 250W equivalent aan licht.

[ Voor 8% gewijzigd door henkleerssen op 30-01-2008 19:54 ]

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik ga zoiezo ff kijken. Ik gebruik nu in mijn fotocube ook spaarlampen (6x18 watt) maar ik word gek van al die losse armaturen. mischien toch eens kijken of ik niet 2 of 3 van die lampen in een spot kan maken.
Bedankt voor het mee denken

Pentax k10d - Blog - Flickr

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zit er ook nog een beetje mee. Met ons videoproject hebben we verlichting nodig om een achtergrond (greenscreen) uit te lichten, daar gebruiken we nu 2 softboxen met zelfgebouwde verlichting voor maar dat is het niet echt. Alles wordt al gauw te geel. Ik denk dat je daar die spaarlampen wel goed voor in kunt zetten, sinds we die verlichting ook altijd aan en op een vaste plek hebben staan. Maar ik weet niet in hoeverre die spaarlampen goed samen zullen werken met video.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1