WTF! Fan rpm afhankelijk van cpu belasting !?!?

Pagina: 1
Acties:

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb een el cheapo 300w voeding, een duron 800, een abit kt7a, 2 hd's, 1 cdrom speler, een alpha/delta 80hp koeler, die koeler hangt direct aan de voeding, dus niet via het mobo.

Als ik mn koe uit heb staan, en ik scroll in ie dan gaat mn fan op het moment dat ie scrollt eventjes sneller draaien (hoger geluid). Met koe merk ik niks (cpu belasting verandert dan dus niet).

Ik vind dit best wel bizar, heeft iemand een mooie verklaring?

edit: typo

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Is heel verklaarbaar joh. Die 300Watt daar moet ie moeite voor doen. Als je CPU idle is dan trekt ie weinig stroom een daarom blijft ie ook zo koel. Als ie even niet idle is dan trekt ie meteen veel meer stroom en de temperatuur stijgt heel snel. Je voeding moet dus harder werken en de koeling van de voeding gaat sneller draaien.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ehm, nee het is mn cpu fan die harder draait, (verder hoor je hier ook helemaal niets meer :).

Maar waarom ik eigenlijk postte, maar wat ik vergeten was te melden, het beeld wordt op dat moment ook gaar (wordt iets smaller, gaat trillen), dus mn videokaart zal wel niet genoeg stroom meer krijgen op dat moment?

Dat was voor dat ik deze cpu fan had dus nog niet zo...

edit: wederom een typo :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Hetzelfde kan (afhankelijk van je mainboard) ook voor je CPU fan gelden: Als je cpu niet meer idle is dan trekt ie meer stroom, wordt warmer en heeft meer koeling nodig :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

... maar wat ik vergeten was te melden, het beeld wordt op dat moment ook gaar (wordt iets smaller, gaat trillen) ...
Heb je niet gewoon hoofdpijn van die Delta HP takkeherrie? ;)