• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:31
Voor een project ben ik op zoek naar een methode om in Max voor elkaar te krijgen dat de randen van dozen een andere kleur hebben dan de doos zelf. Een soort van schets-rand zeg maar. Op deze site staat een filmpje van wat ik ongeveer bedoel. Alleen kan ik dat niet via een render-effect in Max, want het moet nog ge-export worden (Naar SketchUp en een VR pakket). Het moet dus in het model zelf zitten. Ik heb bedacht dat het via een texture kan (die ik stretch op de vlakken), maar dan wordt die lijn ook verschillend uitgerekt afhankelijk van de grootte van het vlak. Heeft iemand een ander idee? Ik heb al een uur gezocht, maar kon niets vinden...

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ink 'n paint shader gebruiken?

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Wireframe material en een push modifier op je object?

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• JvdBosch
Ik zal er zo eens mee gaan stoeien, maar ik vraag me af of ik het goed ge-export krijg en dat het nog steeds realtime lekker wil draaien.

• Schuey
  • Nu online
Je kan dat spul altijd in de textures baken denk ik als het moet, alleen weet ik niet of je modellen dan ook fatsoenlijke uv's nodig.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Als je een texture er van wil maken zou ik in Photoshop een documentje van middelformaat aanmaken en daar alvast een layer met zoiets in zetten.
Dus een vector-schetsrand of een shape die precies dat heeft. Kost wat tijd, maar kost minder tijd om dan elke keer een nieuwe texture aan te maken:
Je opent dat ding weer in Photoshop, duwt je texture als layer ónder je schetsrand en vergroot de image tot de proporties die jij die keer nodig hebt. Export for web -> hopsakee. Kost je minder werk dan voor elke texture, wat zeg ik - elk vlak op je object - een nieuwe texture te gaan schetsen :P

Persoonlijk zou ik dit echter niet doen. Zóveel werk. Schetseffect in VRML of waar je ook in werkt... kijk daar es naar.
Sketchup heeft er filters voor, daar heb ik eens doorheen zitten bladeren. Kon-ie best mooi. Blueprint, kindertekening, inkttekening, enzo. Kan je VRML-viewer dat ook niet?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• JvdBosch
Dark Blue schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:05:
Als je een texture er van wil maken zou ik in Photoshop een documentje van middelformaat aanmaken en daar alvast een layer met zoiets in zetten.
Dus een vector-schetsrand of een shape die precies dat heeft. Kost wat tijd, maar kost minder tijd om dan elke keer een nieuwe texture aan te maken:
Je opent dat ding weer in Photoshop, duwt je texture als layer ónder je schetsrand en vergroot de image tot de proporties die jij die keer nodig hebt. Export for web -> hopsakee. Kost je minder werk dan voor elke texture, wat zeg ik - elk vlak op je object - een nieuwe texture te gaan schetsen :P

Persoonlijk zou ik dit echter niet doen. Zóveel werk. Schetseffect in VRML of waar je ook in werkt... kijk daar es naar.
Sketchup heeft er filters voor, daar heb ik eens doorheen zitten bladeren. Kon-ie best mooi. Blueprint, kindertekening, inkttekening, enzo. Kan je VRML-viewer dat ook niet?
Ink 'n Paint gaat niet lukken denk ik, omdat die alleen naar de output rendert en niet op het materiaal werkt (wat exporteerbaar is). Misschien baken ja, maar hoe je een ink n paint shader moet baken zou ik zo 123 niet weten.
De wireframe optie is ook een Max-only optie helaas.

Ik werk niet in VRML, maar in een pakket wat met OSG en IVE bestanden werkt. Daar is zo'n shader nog niet voor (en zelf OpenGL schrijven kan ik niet). Dus ik denk dat ik vast zit aan een texture maken waar het in zit. Gelukkig moeten de blokken een egale kleur hebben!

Maar andere ideeën zijn welkom!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
OSG? OpenSceneGraph? Dan kan je heel simpel een vertex en/of fragment programmaatje schrijven en gebruiken hoor :)

Daar hoef je niet veel voor te weten van OpenGL of programmeren. Ik programmeer dan al 10 jaar maar heb pas vorige week geleerd om die shaders te schrijven en ik weet zeker dat je als nieuweling daar ook zo mee aan de slag kan, het is erg simpel. Desnoods neem je een van de vele bestaande shaders als voorbeeld. Zo zijn er bv. Rendermonkey van ATI (zie Google) of FX Composer van NVIDIA waarmee je zo iets in elkaar wipt (of een van de vele voorbeeld shaders als inspiratie gebruikt..). Die exporteer je dan naar een tekstbestandje en die laad je met een paar aanroepen in met OSG.

Is dit ongeveer waar je naar op zoek bent? Of wil je meer iets waarvan het er uitziet alsof het geschetst is?
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/23rpv0z.jpg
(filmpje werkt bij mij niet dus kan het niet zien wat je precies bedoelt)

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 30-01-2008 16:15 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Waarom niet een tiles texture met een facemap uvw?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Schuey
  • Nu online
omdat je dan meer een wireframe krijgt. Misschien wil hij dat wel niet. Lijkt me namelijk dat de opdrachtgever zoiets heeft, ey, wat doen die verwarrende lijntjes daar?

[ Voor 6% gewijzigd door Schuey op 30-01-2008 16:36 ]

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Dan geef je de voegen dezelfde kleur als de tiles zelf?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
dan krijg je toch geen rand of begrijp ik je verkeerd??

• JvdBosch
Stukfruit schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:12:
OSG? OpenSceneGraph? Dan kan je heel simpel een vertex en/of fragment programmaatje schrijven en gebruiken hoor :)

Daar hoef je niet veel voor te weten van OpenGL of programmeren. Ik programmeer dan al 10 jaar maar heb pas vorige week geleerd om die shaders te schrijven en ik weet zeker dat je als nieuweling daar ook zo mee aan de slag kan, het is erg simpel. Desnoods neem je een van de vele bestaande shaders als voorbeeld. Zo zijn er bv. Rendermonkey van ATI (zie Google) of FX Composer van NVIDIA waarmee je zo iets in elkaar wipt (of een van de vele voorbeeld shaders als inspiratie gebruikt..). Die exporteer je dan naar een tekstbestandje en die laad je met een paar aanroepen in met OSG.
Zoiets als jij laat zien zoek ik ja. Ik zal eens kijken naar die FX composer. Het liefst zou ik het in OpenGL doen, want dan kan ik het als plugin gebruiken binnen mijn VR software en ook alleen maar toepassen op de objecten waar ik het op wil toepassen (en ook door de gebruiker laten togglen enzo). Maar dit is een heel goed begin! Thanks!

Pagina: 1