SATA/IDE op PC zelf detecteren

Pagina: 1
Acties:

• kwaK1983
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09-2018
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan niet zo snel een passend antwoord hierop vinden.
Hoe kan ik via de PC zelf, dus niet via een hulpprogramma als Everest/PC Wizard e.d. nakijken of mijn harde schijf draait op Serial ATA of ATA/IDE.
Bij eigenschappen van de schijf zelf staat dit niet en als ik via apparaatbeheer bij IDE ATA/ATAPI Controllers kijk zie ik wel de controllers staan, maar niet of ze daadwerkelijk verbonden zijn.
Is dit op de een of andere manier toch terug te vinden, zonder de kast open te hoeven schroeven/maken?

PSN ID: kwaK1983

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-02 20:29
Tijdens het opstarten van de PC ?

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 11:02

Sa1

tuurlijk zie je dat wel bij je controllers.. als je op pata controlers gaat kijken naar het primaire kanaal en het 2e kanaal kan je daar zien of bijv DMA aan staan.. hangt er geen hdd / ander device aan het kanaal dan staat he tniet aan...

afstrepen...

je kunt ook nog het type nummer van je hdd (ook te vinden device manager) in google invoeren.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56
of eventjes in de kast kijken natuurlijk

you had me at EHLO

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Ja, in de BIOS, je bedoelt toch op welke bus ze zijn aangesloten? Start de BIOS set-up met Del of F8, afhankelijk van je moederbord en BIOS. Welke hotkey je moet gebruiken staat in het boekje van je moederbord en bij het opstarten. Bij het eerste scherm (AWARD of PHOENIX BIOS) zie je je apparaten staan. Bij AMI biossen moet je eerst op de eerste optie vanaf boven enter drukken.

Je ziet dan bij beide BIOSsen een lijst staan:
Primary master IDE ...
Secondary slave IDE...
SATA 1 ...
SATA 2 ...
....

Waar je schijf staat, staat ie op aangesloten.

Als het goed is kan je schijf speciale SATA features zoals NCQ alleen gebruiken als je SATA controller op AHCI of RAID staat, kan iemand dit bevestigen?

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 30-01-2008 10:14 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
TheNymf schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:11:
of eventjes in de kast kijken natuurlijk
Iets wat aanzienlijk sneller is dan hier vragen...

Ontopic: bij het booten zegt-ie het vast, en anders in je bios zeker. Maar waarom zou je het ook maar willen weten, als je al niet weet hoe je er achter komt? Ik bedoel, wat heb je als gebruiker nou aan die informatie?

• kwaK1983
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09-2018
Oké onwijs bedankt allemaal.....

[ Voor 14% gewijzigd door kwaK1983 op 30-01-2008 15:17 ]

PSN ID: kwaK1983

Pagina: 1