• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 15:20
Het geval: Ik heb een Toshiba HD-EP10 HD DVD speler. Volgens de handleiding (blz 69) moet deze NTSC discs af kunnen spelen.

Afgelopen zaterdag heb ik bij de mediamarkt een HD DVD aangeschaft, namelijk Amazing Earth van National Geographic. Als ik deze echter af probeer te spelen krijg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://hstoker.boldlygoingnowhere.org/hddvd.jpg

Nu heb ik drie vragen/opmerkingen:
  • Kan iemand anders met deze speler NTSC content afspelen? (DVD/HD DVD)
  • Is het normaal dat de mediamarkt NTSC content verkoopt?
  • Ik dacht dat met HD het verschil PAL/NTSC was verdwenen, maar blijkbaar is dat niet zo?
Ik heb trouwens gisteren het schijfje omgeruild, en de nieuwe doet precies hetzelfde.

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:33
hstoker schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:00:
Nu heb ik drie vragen/opmerkingen:
  • Kan iemand anders met deze speler NTSC content afspelen? (DVD/HD DVD)
  • Is het normaal dat de mediamarkt NTSC content verkoopt?
  • Ik dacht dat met HD het verschil PAL/NTSC was verdwenen, maar blijkbaar is dat niet zo?
Heel vreemd. Voor zover ik weet betekent NTSC namelijk 480 beeldlijnen op 60 Hz waarbij de kleurcodering op een bepaalde manier gedaan wordt (die minder stabiel is dan hoe PAL dat aangepakt heeft, maar de PAL standaard is dan ook later ontwikkeld waarbij geleerd is van de 'fouten' in NTSC). Juist voor HD zijn er de 720p en 1080i standaarden die eindelijk over dat verschil tussen PAL en NTSC heenstappen en die over de hele wereld gelijk zijn.

In eerste instantie dacht ik dat je probeerde de DVD en dan ook de regio 1 (NTSC) versie van die documantaire af te spelen. Dat zou dan heel goed verklaren waarom je HD DVD speler het niet wil afspelen, omdat die voor gewone DVD wel regio-locked is (tenzij je de gehackte regio 0 firmware er al op gezet hebt). Als je daardwerkelijk de HD DVD versie hebt dan vind ik dit verhaal erg vreemd!

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 15:20
Haay schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:48:
[...]

Heel vreemd. Voor zover ik weet betekent NTSC namelijk 480 beeldlijnen op 60 Hz waarbij de kleurcodering op een bepaalde manier gedaan wordt (die minder stabiel is dan hoe PAL dat aangepakt heeft, maar de PAL standaard is dan ook later ontwikkeld waarbij geleerd is van de 'fouten' in NTSC). Juist voor HD zijn er de 720p en 1080i standaarden die eindelijk over dat verschil tussen PAL en NTSC heenstappen en die over de hele wereld gelijk zijn.

In eerste instantie dacht ik dat je probeerde de DVD en dan ook de regio 1 (NTSC) versie van die documantaire af te spelen. Dat zou dan heel goed verklaren waarom je HD DVD speler het niet wil afspelen, omdat die voor gewone DVD wel regio-locked is (tenzij je de gehackte regio 0 firmware er al op gezet hebt). Als je daardwerkelijk de HD DVD versie hebt dan vind ik dit verhaal erg vreemd!
Dat dacht ik dus eerst ook, maar hij zit in een HD DVD hoesje, overal staat het HD DVD logo op (verpakking, disc) en het is ook geen duo-disc, zoals 300.

Maar ik ben blijkbaar niet de enige met dat idee, ik zal hem eens voor de lol in een DVD speler stoppen :)

edit:

Van DVD Times:
The only other picture tweak is one called "PAL/Auto". I assumed that this would be an option to output NTSC discs with a PAL-60 colour signal (for the Composite and S-Video outputs), but all it in fact does is lock out NTSC disc playback, giving the error message, "The disc is NTSC. Cannot play the disc". Set to "Auto", the player would play both NTSC and PAL discs, leaving me quite baffled as to why this feature exists.
Het is dus blijkbaar oplosbaar, maar dan vind ik het nog steeds vreemd dat het bij een HD DVD gebeurd, en niet bij een normale DVD. :?

[ Voor 21% gewijzigd door hstoker op 30-01-2008 13:57 ]

Dutch: If it bleeds, we can kill it.