Toon posts:

256MB GDDR3 of 512MB DDR2 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even op het forum gekeken, maar kon geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraag.

Ik heb twee videokaarten op het oog, allebei een XFX 8600GT, maar de een heeft 256MB GDDR3 geheugen en de ander heeft 512MB DDR2 geheugen.
De prijs is nagenoeg gelijk.

Welke is nou de beste keuze? Ofwel, wat is het voordeel van GDDR3 t.o.v. DDR2?

Verwijderd

Meer data verzetten per kloktik? :) (Double data rate). Hoe hoger het nummer hoe meer data het verstuurt per 'kloktik'. Gelijkgeklokt geheugen wat op DDR2 & DDR3 draait is over het algemeen DDR3 sneller.

Let wel dat je je niet blind moet staren op DDR3/DDR2. Zolang de busbreedte beperkt is (bijv 64bits of 128bits) je niet echt een krachtpatser in huishaalt. Meer geheugen heeft overigens weel voordeel op hogere resoluties.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:28
Die met GDDR3 is de beste keuze. Die 8600 gt krijgt toch geen 512 MB vol, daar is die te traag voor.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Ik zou ook GDDR3 nemen, de grootte van je geheugen zegt weinig over de performance, alleen als je huge-ass resoluties gaat lopen draaien zou je die 512MB kunnen overwegen... (2000 & meer...)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 07:18:
Meer data verzetten per kloktik? :) (Double data rate). Hoe hoger het nummer hoe meer data het verstuurt per 'kloktik'. Gelijkgeklokt geheugen wat op DDR2 & DDR3 draait is over het algemeen DDR3 sneller.
Uhm, nee..!?
GDDR3 kan simpelweg hoger geklokt worden dan GDDR2. Net zoals DDR2 systeemgeheugen tot 533 gespecced is, en DDR slechts tot 200.

Voor de TS: ga inderdaad voor de GDDR3 versie. Je kunt dit verifieren door van beide types benchmarks op te zoeken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 12:41 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 07:18:

Let wel dat je je niet blind moet staren op DDR3/DDR2. Zolang de busbreedte beperkt is (bijv 64bits of 128bits) je niet echt een krachtpatser in huishaalt. Meer geheugen heeft overigens weel voordeel op hogere resoluties.
Uhm, een racefiets rijdt op dezelfde snelheid sneller dan een opoefiets ?

Welke kaart beter is ligt dan nogal aan de verdere specs. Kloksnelheden, geheugenbus, dat soort zaken.

Verwijderd

512 MB geheugen bij een 8600GT is pure marketing. Die kaart is toch niet snel genoeg om spellen die 512 MB videogeheugen kunnen benutten met goed fatsoen te spelen. Dus dan kun je beter voor minder, maar sneller geheugen gaan, in plaats van trager, maar meer geheugen (ervan uitgaande dat die 256 MB GDDR3 inderdaad hoger geklokt is dan die 512 MB DDR2).

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Sowieso lijkt 512MB op een 8600 mij overkill.
Maar als je een beetje degelijk theoretisch oordeel wilt zul je hier toch echt even de breedte van de geheugenbus moeten posten van de kloksnelheid waarop het geheugen zijn werk doet van beide kaarten. Anders kan het een beetje beide kanten op.
Ik vermoed een voordeel voor de 256MB GDDR3 variant, net zoals dit vroeger met budget ~ middenklasse nVidia kaarten wel eens het geval was.

[ Voor 19% gewijzigd door Ultraman op 30-01-2008 14:48 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1