Fellow Tweakers,
Aangezien mijn vorige topic hierover is gesloten, zal ik een poging doen nog vollediger te zijn met mijn vraag.
Gisteren heb ik mijn RAM geheugen geupgrade van 2x1GB naar 4x1GB. Het gaat om 4x 1GB PC 6400 van het merk OCZ, type Reaper EB. Op het stickertje van de bankjes staat OCZ2RPR800EB2GK. Wat op de chips van het geheugen zelf staat kan ik niet zien, maar via internet kom ik erachter dat het om ProMOS chips moet gaan. Het moederboard betreft een ASUS Commando met een American Megatrends 1001 BIOS . Verder is de chipset een Intel P965/G965 revisie C2. De Southbridge is een ICH8R (W83627DHG).
Het probleem is dat er in de BIOS direct 4096MB wordt herkent, maar Windows Vista (Home Premium x86) maar 2048MB ziet (via eigenschappen > deze computer). Ook in Windows taakbeheer staat er bij totaal fysiek geheugen maar 2GB.
Echter ziet CPU-Z 0.1.5 wel weer de volledige 4GB. De processor/memory gadget in Vista geeft trouwens wel iets minder load aan (wanneer idle) dan voorheen, al is dit verschil maar heel klein (ongeveer 10%).
Wat ik al heb uitgezocht:
Bij voorbaat dank!
Aangezien mijn vorige topic hierover is gesloten, zal ik een poging doen nog vollediger te zijn met mijn vraag.
Gisteren heb ik mijn RAM geheugen geupgrade van 2x1GB naar 4x1GB. Het gaat om 4x 1GB PC 6400 van het merk OCZ, type Reaper EB. Op het stickertje van de bankjes staat OCZ2RPR800EB2GK. Wat op de chips van het geheugen zelf staat kan ik niet zien, maar via internet kom ik erachter dat het om ProMOS chips moet gaan. Het moederboard betreft een ASUS Commando met een American Megatrends 1001 BIOS . Verder is de chipset een Intel P965/G965 revisie C2. De Southbridge is een ICH8R (W83627DHG).
Het probleem is dat er in de BIOS direct 4096MB wordt herkent, maar Windows Vista (Home Premium x86) maar 2048MB ziet (via eigenschappen > deze computer). Ook in Windows taakbeheer staat er bij totaal fysiek geheugen maar 2GB.
Echter ziet CPU-Z 0.1.5 wel weer de volledige 4GB. De processor/memory gadget in Vista geeft trouwens wel iets minder load aan (wanneer idle) dan voorheen, al is dit verschil maar heel klein (ongeveer 10%).
Wat ik al heb uitgezocht:
- OCZ staat officieel niet in de QVL van mijn moederbord, maar 2x1GB heeft altijd prima gewerkt dus ga er vanuit dat 4x1GB dan ook moet werken.
- De bankjes heb ik stuk voor stuk getest, er is er dus geen een defect.
- De functie 'Memory Remapping' in de BIOS staat gewoon aan.
- Mij is bekend dat Vista moeite heeft met het alloceren van 4GB aan RAM, hierover zijn ook al verscheidene topics binnen GOT geweest. Echter behoort er zo tussen de 2.8 en 3.5GB wel gealloceerd te worden, afhankelijk van de overige hardware.
- Ook de RAM FAQ van Abbadon heb ik doorgenomen maar ook hier komt men tot dezelfde conlcusie als hierboven.
- De Microsoft support site, zowel als de newsgroup geeft ook aan dat bij 4GB RAM in Vista 32 niet alles geadresseerd kan worden. Echter verwijzen ze hier weer naar ongeveer 3GB wat wel zichtbaar hoort te zijn.
- Via Google vind ik alleen mensen die dit probleem via hun Mac ondervinden (met een dual boot).
- Via Google vind ik wel mensen die 4x1GB OCZ Reapers (danwel de PC8500 versie) werkend hebben in hun ASUS Commando (dus in ieder geval 3GB zien)
- Het maximale geheugen vergroten via MSconfig > Computer Opstarten > Geavanceerde Opties > Maximaal Geheugen gaat ook niet, schiet steeds terug naar 2048MB
- PAE (Page Adressing Extension) lijkt me geen optie, omdat voor de zaken die ik op mijn PC doe enige stabiliteit vereist is, en dit met PAE aan niet gegarandeerd wordt.
Bij voorbaat dank!
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 11:20 . Reden: Toevoegen van gegevens volgens PMG Beleid ]