Toon posts:

PC valt binnen enkele sec. uit

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ten einde raad... dus toch maar even zelf een topic openen. Inmiddels anderhalve week bezig de oorzaak van het probleem te achterhalen, maar nog geen stap verder.

Het is allemaal begonnen met een na thuiskomst verschenen melding: "Unable to load boot manager" oid (van Windows). Vervolgens na een reset voerde de BIOS een autorecovery uit, maar de PC viel tijdens of na die autorecovery uit en heeft sindsdien niet meer kunnen booten. PC gaat aan (fans gaan draaien, mobo krijgt stroom etc.) en valt binnen enkele seconden weer uit en gaat vervolgens automatisch weer aan, etc.

Wat ik al geprobeerd heb (niet geheel in chronologische volgorde):

- PC speaker aangesloten; echter geen berichtgevende bieps kunnen horen, enkel een korte biep direct na het aanzetten (geen boot succesvol-biep dus). Op dit moment zelfs helemaal geen bieps meer.
- BIOS gereset dmv batterij even eruit laten / jumper op CLR_CMOS
- Andere voeding aangesloten (A-merk)
- Vier verschillende memory modules geprobeerd in bank 1 of 2
- Voeding doorgemeten; ziet er prima uit
- Ander stopcontact/stekker geprobeerd
- Andere videokaarten geprobeerd (2 oude PCI kaarten)
- Alles losgekoppeld, moederbord uit de kast gehaald
- Nieuw moederbord besteld (zelfde type)
- Nieuwe CPU ( + koeler) besteld

Echter heeft niets effect gehad. Om het nog even iets ingewikkelder te maken: na het installeren van de nieuwe CPU heb ik tot 6 keer succesvol kunnen booten naar de BIOS (na eerst 3 automatische resets af te wachten). Voeding uitgelezen in BIOS: prima waarden. Stapje voor stapje de PC weer in elkaar geknutseld, waarbij het fout ging na het installeren van de 3 andere memory modules. Zelfs na het verwijderen ervan, nog steeds in de oude situatie. Aan de moederborden zelf is niets vreemds te zien, dus geen lekkende condensatoren oid.

Het enige wat ik zelf nog kan bedenken, maar wat me wel heel bizar lijkt, is dat mijn eigen voeding beide moederborden om zeep geholpen zou hebben... Maar misschien dat een van jullie iets soortgelijks meegemaakt heeft? Als er meer info gewenst is, verneem ik het graag. ;)

Specificaties hardware:

Moederbord: Gigabyte P35-DS3R (rev 1.0 en rev 2.1)
CPU: Intel Core 2 Duo E6750 en de nieuwe: Intel Core 2 Duo E8400
Voeding: Enermax Liberty 500W, andere voeding ook van Enermax; 350W
Videokaart: eVGA 8800GTS 320MB, plus enkele oude PCI kaarten dus
Geheugen: Kingston HyperX PC8500 (4x1GB)

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-01 11:47
Je geeft aan dat je met een ander moederbord, CPU, videokaart, geheugen én voeding hebt geklooid.
Tenzij je hardeschijf of toetsenbord vervelend doet, heb je nu dus een compleet *nieuw* systeem. Kun je aan de hand daarvan niet één voor één al je *oude* onderdelen testen?

Edit: unable to load bootmanager, kan ook best een brakke hardeschijf zijn, denk ik...

[ Voor 20% gewijzigd door BJup op 29-01-2008 23:34 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Op die manier kun je stap voor stap gestructureerd het probleem achterhalen. Als je blijkbaar zo'n beetje alle onderdelen al vervangen hebt, dan moet je toch ergens een onderdeel zijn tegengekomen wat het probleem veroorzaakt.

Heb je overigens alleen dat PC8500 spul geprobeerd? Ik zou als ik jou was sowieso eens wat anders proberen, mogelijk dat je plank gewoon niet lekker overweg kan met overclockgeheugen. Dat moet vaak 2.1V hebben, terwijl je bordje standaard 1.8V levert.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien een rare, maar is je PC wel geaard aangesloten. Wat je hier beschrijft is vrij extreem, maar ik heb bij ongeaarde PCs en grote potentiaalverschil tussen 'nul' en aarde vaker stabiliteitsproblemen gezien.

Het nare is dat het bij veel mensen wel goed gaat, of je problemen hebt met slechte aarding hangt af van genoeg zaken waar je niets aan kunt doen. Maar als je de boel nu niet geaard aangesloten hebt, pak een verlengsnoer met randaarde van ergens waar je wel geaard kunt aansluiten en kijk wat er dan gebeurt...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
BJup schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:32:
Je geeft aan dat je met een ander moederbord, CPU, videokaart, geheugen én voeding hebt geklooid.
Tenzij je hardeschijf of toetsenbord vervelend doet, heb je nu dus een compleet *nieuw* systeem. Kun je aan de hand daarvan niet één voor één al je *oude* onderdelen testen?

Edit: unable to load bootmanager, kan ook best een brakke hardeschijf zijn, denk ik...
Er was uiteindelijk tijdens het testen geen harde schijf of toetsenbord aangesloten, dus daar kan het niet aan liggen. Verder heb ik alle combinaties van *oude* en *nieuwe* onderdelen geprobeerd, haalt niets uit. :|

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:54:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Op die manier kun je stap voor stap gestructureerd het probleem achterhalen. Als je blijkbaar zo'n beetje alle onderdelen al vervangen hebt, dan moet je toch ergens een onderdeel zijn tegengekomen wat het probleem veroorzaakt.

Heb je overigens alleen dat PC8500 spul geprobeerd? Ik zou als ik jou was sowieso eens wat anders proberen, mogelijk dat je plank gewoon niet lekker overweg kan met overclockgeheugen. Dat moet vaak 2.1V hebben, terwijl je bordje standaard 1.8V levert.
Topic heb ik doorgenomen, maar daar kwam ik ook niet veel verder mee in mijn situatie.
Ik ben dus geen echte veroorzaker tegengekomen. De PC heeft ongeveer vier maanden zonder enige problemen gedraaid met twee van die PC8500 modules en nog een maand lang met alle vier de modules (overigens twee setjes uit verschillende batches). Ook heeft de PC dus nog heel even gewerkt na het installeren van de nieuwe CPU (met datzelfde geheugen), zoals ik hierboven aangaf. Het lijkt mij onmogelijk dat alle vier de modules ineens defect geraakt zouden kunnen zijn. Het geheugen draaide overigens altijd stabiel op 1.8V. Het staat ook vermeld op de memory compatibility list van het mobo.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:50:
Misschien een rare, maar is je PC wel geaard aangesloten. Wat je hier beschrijft is vrij extreem, maar ik heb bij ongeaarde PCs en grote potentiaalverschil tussen 'nul' en aarde vaker stabiliteitsproblemen gezien.

Het nare is dat het bij veel mensen wel goed gaat, of je problemen hebt met slechte aarding hangt af van genoeg zaken waar je niets aan kunt doen. Maar als je de boel nu niet geaard aangesloten hebt, pak een verlengsnoer met randaarde van ergens waar je wel geaard kunt aansluiten en kijk wat er dan gebeurt...
Dat had ik nog niet geprobeerd... PC was oorspronkelijk nooit geaard. Zojuist getest op twee verschillende geaarde stopcontacten, maar helaas geen verandering.

Ik heb besloten om morgen de voeding uitgebreid te laten testen bij een computerwinkel. En evt. het geheugen / moederborden. Hopen dat daar wat uitkomt...
Modbreak:2x achter elkaar posten <24u wordt niet wenselijk gevonden, 3x in 21 minuten is echt nergens voor nodig :o Je kunt prima meerdere quotes in een enkele reply zetten, kijk maar naar dat witte briefje met een rood pijltje bij berichten als je in het reply-scherm zit. Klik daarop en je hebt opeens een quote erbij in je textveld :)

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 30-01-2008 02:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, ik zal er in het vervolg op letten!

Update (kan de vorige post niet meer bewerken): voeding uitgebreid laten testen door Informatique, geen problemen geconstateerd. Nu de twee setjes (moederbord/cpu/geheugen) achtergelaten voor verder onderzoek... Hopelijk weet ik spoedig meer, maar tips zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom ;)
Pagina: 1