Ten einde raad... dus toch maar even zelf een topic openen. Inmiddels anderhalve week bezig de oorzaak van het probleem te achterhalen, maar nog geen stap verder.
Het is allemaal begonnen met een na thuiskomst verschenen melding: "Unable to load boot manager" oid (van Windows). Vervolgens na een reset voerde de BIOS een autorecovery uit, maar de PC viel tijdens of na die autorecovery uit en heeft sindsdien niet meer kunnen booten. PC gaat aan (fans gaan draaien, mobo krijgt stroom etc.) en valt binnen enkele seconden weer uit en gaat vervolgens automatisch weer aan, etc.
Wat ik al geprobeerd heb (niet geheel in chronologische volgorde):
- PC speaker aangesloten; echter geen berichtgevende bieps kunnen horen, enkel een korte biep direct na het aanzetten (geen boot succesvol-biep dus). Op dit moment zelfs helemaal geen bieps meer.
- BIOS gereset dmv batterij even eruit laten / jumper op CLR_CMOS
- Andere voeding aangesloten (A-merk)
- Vier verschillende memory modules geprobeerd in bank 1 of 2
- Voeding doorgemeten; ziet er prima uit
- Ander stopcontact/stekker geprobeerd
- Andere videokaarten geprobeerd (2 oude PCI kaarten)
- Alles losgekoppeld, moederbord uit de kast gehaald
- Nieuw moederbord besteld (zelfde type)
- Nieuwe CPU ( + koeler) besteld
Echter heeft niets effect gehad. Om het nog even iets ingewikkelder te maken: na het installeren van de nieuwe CPU heb ik tot 6 keer succesvol kunnen booten naar de BIOS (na eerst 3 automatische resets af te wachten). Voeding uitgelezen in BIOS: prima waarden. Stapje voor stapje de PC weer in elkaar geknutseld, waarbij het fout ging na het installeren van de 3 andere memory modules. Zelfs na het verwijderen ervan, nog steeds in de oude situatie. Aan de moederborden zelf is niets vreemds te zien, dus geen lekkende condensatoren oid.
Het enige wat ik zelf nog kan bedenken, maar wat me wel heel bizar lijkt, is dat mijn eigen voeding beide moederborden om zeep geholpen zou hebben... Maar misschien dat een van jullie iets soortgelijks meegemaakt heeft? Als er meer info gewenst is, verneem ik het graag.
Specificaties hardware:
Moederbord: Gigabyte P35-DS3R (rev 1.0 en rev 2.1)
CPU: Intel Core 2 Duo E6750 en de nieuwe: Intel Core 2 Duo E8400
Voeding: Enermax Liberty 500W, andere voeding ook van Enermax; 350W
Videokaart: eVGA 8800GTS 320MB, plus enkele oude PCI kaarten dus
Geheugen: Kingston HyperX PC8500 (4x1GB)
Het is allemaal begonnen met een na thuiskomst verschenen melding: "Unable to load boot manager" oid (van Windows). Vervolgens na een reset voerde de BIOS een autorecovery uit, maar de PC viel tijdens of na die autorecovery uit en heeft sindsdien niet meer kunnen booten. PC gaat aan (fans gaan draaien, mobo krijgt stroom etc.) en valt binnen enkele seconden weer uit en gaat vervolgens automatisch weer aan, etc.
Wat ik al geprobeerd heb (niet geheel in chronologische volgorde):
- PC speaker aangesloten; echter geen berichtgevende bieps kunnen horen, enkel een korte biep direct na het aanzetten (geen boot succesvol-biep dus). Op dit moment zelfs helemaal geen bieps meer.
- BIOS gereset dmv batterij even eruit laten / jumper op CLR_CMOS
- Andere voeding aangesloten (A-merk)
- Vier verschillende memory modules geprobeerd in bank 1 of 2
- Voeding doorgemeten; ziet er prima uit
- Ander stopcontact/stekker geprobeerd
- Andere videokaarten geprobeerd (2 oude PCI kaarten)
- Alles losgekoppeld, moederbord uit de kast gehaald
- Nieuw moederbord besteld (zelfde type)
- Nieuwe CPU ( + koeler) besteld
Echter heeft niets effect gehad. Om het nog even iets ingewikkelder te maken: na het installeren van de nieuwe CPU heb ik tot 6 keer succesvol kunnen booten naar de BIOS (na eerst 3 automatische resets af te wachten). Voeding uitgelezen in BIOS: prima waarden. Stapje voor stapje de PC weer in elkaar geknutseld, waarbij het fout ging na het installeren van de 3 andere memory modules. Zelfs na het verwijderen ervan, nog steeds in de oude situatie. Aan de moederborden zelf is niets vreemds te zien, dus geen lekkende condensatoren oid.
Het enige wat ik zelf nog kan bedenken, maar wat me wel heel bizar lijkt, is dat mijn eigen voeding beide moederborden om zeep geholpen zou hebben... Maar misschien dat een van jullie iets soortgelijks meegemaakt heeft? Als er meer info gewenst is, verneem ik het graag.
Specificaties hardware:
Moederbord: Gigabyte P35-DS3R (rev 1.0 en rev 2.1)
CPU: Intel Core 2 Duo E6750 en de nieuwe: Intel Core 2 Duo E8400
Voeding: Enermax Liberty 500W, andere voeding ook van Enermax; 350W
Videokaart: eVGA 8800GTS 320MB, plus enkele oude PCI kaarten dus
Geheugen: Kingston HyperX PC8500 (4x1GB)