B&W 610 setje aantrekkelijk in stereo opzet?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
Beste Tweakers,

Na het overlijden van m'n 10 jaar oude Panasonic receiver ben ik van plan om bij een wat recentere receiver meteen m'n boxenset te vervangen (2x Wharfdale Laser 200, bijna 40 jaar oud.. :X). Ik heb de mogelijkheid om een setje tweedehands B&W DM610 op te kop te tikken voor een zeer schappelijke prijs (als student moet je toch wat;). Mijn vraag is of dit setje geschikt is om te gebruiken als stereo setup voor films & muziek. Het vreemde is namelijk dat ik alleen een grote bassconus zie en een klein tweetertje kan vinden, geen middelgrote conus voor de midrange tonen. Houd dit in dat deze speakers niet geschikt zijn voor allround gebruik (/ slecht geluid geven) of zie ik het verkeerd? _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/6889/klembord01zj5.jpg
Het gaat dus om deze speakers

[ Voor 10% gewijzigd door Xanthium op 29-01-2008 22:08 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als je even rondkijkt op internet (wat een prachtig medium :D) zul je zien dat misschien wel het merendeel van de speakers dit zogenaamde 2-weg principe als uitgangspunt heeft. Het is zeker geen criterium of het goed geluid geeft of niet.

Life is not about specs, it is about joy!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Xanthium schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:51:
Het vreemde is namelijk dat ik alleen een grote bassconus zie en een klein tweetertje kan vinden, geen middelgrote conus voor de midrange tonen. Houd dit in dat deze speakers niet geschikt zijn voor allround gebruik (/ slecht geluid geven) of zie ik het verkeerd? _/-\o_
Tja, in dergelijke compacte speakers is er gewoon geen plaats voor een mid unit. Dat is vaak ook niet zo'n groot probleem omdat de midbass prima overweg met het middengebied.

Geen zorgen over maken dus en gewoon luisteren of ie goed klinkt :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Xanthium
hmm helaas heb ik geen mogelijkheid om ze te beluisteren. momenteel maak ik gebruik van een stereo opstelling met deze Wharfdale speakers, die nieuw zijn aangekocht in 1980:

Afbeeldingslocatie: http://files.xanth.nl/temp/spk.jpg
uiterlijk 3 weg speaker

Afbeeldingslocatie: http://files.xanth.nl/temp/specs.jpg
specs sticker, voor degenen die het niet kunnen lezen:
Frequency range: 30 Hz to 40 kHz
Nominal impedance: 6 Ohm
Efficiency: 87 dB for 1Watt at 1 Metre
Recommended amp size: 15 to 70 Watts

Dit zijn de specs van de DM610 speakers die ik voor een leuk prijsje kan regelen:

Afbeeldingslocatie: http://files.xanth.nl/temp/dm610i.jpg

Is het technisch gezien de moeite waard om die oude speakers in te ruilen voor nieuwere modellen? Ik zou het zonde vinden om boxen te hebben die het geluid niet tot z'n recht laat komen als ik een nieuwe receiver aanschaf, deze technische speaker termen zeggen mij helaas (te) weinig.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanthium op 02-02-2008 13:31 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom moet het technisch gezien de moeite waard zijn? Het gaat erom hoe het klinkt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Xanthium
JvS schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 13:37:
Waarom moet het technisch gezien de moeite waard zijn? Het gaat erom hoe het klinkt.
Nou als je kijkt naar de ontwikkelingen op receiver gebied zie je dat je niet 30 jaar met dezelfde receiver kan werken wil je het beste geluid hebben (en nieuwe features), simpelweg om het feit dat er zich gigantisch veel nieuwe ontwikkelingen zijn die het aanschaffen van een nieuwe receiver bijna noodzakelijk maken. (Ja ik weet dat er vintage liefhebbers zijn die hier anders over denken maar ik heb het nu over het "standaard" audio liefhebbend publiek.)

Ik vraag me dus af of dit ook opgaat bij speakers, zijn er dermate veel ontwikkelingen geweest afgelopen decennia zodat het vrij belangrijk kan zijn om speakers van een recente generatie te hebben, wil je meer kunnen genieten van geluidskwaliteit?

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Aangezien je zelf aangeeft dat het om stereo gaat kan dat juist prima.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 00:32
haha dan zijn ze bijna 30 jaar oud,, maar ik weet niet ik vind het super mooie boxen eigenlijk.... die laser's zelf misschien ook maar eens naar zoeken..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

is er iets mis met die Wharfedales dan?? specificaties zien er goed uit, lekker ruim frequentie bereik, dingen halen behoorlijk laag voor "normale" speakers.

Misscihne kunje overwegen de Wharfedales te laten reviseren? nieuwe interne bekabeling en en hier en daar wat componenten vervangen (filters, spoelen?) wil nog wel eens een wereld van verschil maken.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Verwijderd

Als je ze niet kan beluisteren; niet kopen.
Misschien bevalt het geluid van die speakers je helemaal niet en het is zonde als je daar achteraf pas achter moet komen. Ook loop je nog het risico dat ze kapot zijn.

Er is zat te vinden op marktplaats; zoek iets van een goed merk binnen je prijsklasse en maak een afspraak om ze te beluisteren. Dat is echt de beste manier :)

En nee; nieuwe speakers zijn niet per definitie beter dan oudere ;)

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Chaoss schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 22:18:
is er iets mis met die Wharfedales dan?? specificaties zien er goed uit, lekker ruim frequentie bereik, dingen halen behoorlijk laag voor "normale" speakers.
Tja, dat is maar de vraag. Uit die specificaties en dat grafiekje valt namelijk niets op te maken. Dan zou ik eerder op B&W vertrouwen die veel duidelijkere specificaties publiceert.

Over leeftijd en tweeweg of drieweg zou ik me niet zo druk maken. Als echt je geluid wil verbeteren moet je wat aan de plaatsing van je speakers doen. Zo plat liggend op een hoge kast zal je nooit goed geluid krijgen. ;)

• Ray
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

ik heb jaren gespeeld met wharfedale speakers uit die jaren. DOE ZE NIET WEG (excuse the caps :)) wat je nu hebt staan is een voorloper van de E serie (de eerste E serie dan, zijn er 2 van geweest, ik herken direct die woofer!) Voordat wharfedale de huidige budget markt inging waar ze nu zitten maakten ze echte goede speakers. Dat setje wat jij hebt staan is daar een voorbeeld van. Tot op de dag van vandaag kan die zich meten met veel duurdere huidige speakers. Ik zou eerder naar de diamonds (uit de jaren 90) kijken of na een E 50 (of de E 70 yummmieeee)

Mocht je verder willen in die reeksen heb in nog wel onderdelen liggen. De midrange gaf wel problemen en moest vaak voor een recone weg.

Natuurlijk is het beste antwoord: zet ze naast elkaar en luister naar de verschillen en kies die speaker die je zelf het beste vindt.

• Xanthium
erg bedankt voor jullie reacties mensen, hier kan ik wat mee! :)

• bartvl

bartvl

Wij willen uiteraard ook weten wát je ermee gaat doen :P

• Xanthium
hehe.. er komt sowieso een nieuwe receiver (yamaha) speakers laat ik ook even reviseren, ook meteen een geluidskaart met breakout box en digital out, aangezien ik m'n pc toch het meest als audio bron gebruik voor muziek

• Xanthium
Ik ga morgen kijken naar 2 instapmodellen: het word de Yamaha RX-V459 of de Onkyo TX-SR304. Zijn er mensen die ervaringen met een van deze toestellen hebben en welke prestaties zijn leveren met stereo bronnen?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Xanthium schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:51:
Beste Tweakers,

Na het overlijden van m'n 10 jaar oude Panasonic receiver ben ik van plan om bij een wat recentere receiver meteen m'n boxenset te vervangen (2x Wharfdale Laser 200, bijna 40 jaar oud.. :X).
Xanthium schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 13:28:
hmm helaas heb ik geen mogelijkheid om ze te beluisteren. momenteel maak ik gebruik van een stereo opstelling met deze Wharfdale speakers, die nieuw zijn aangekocht in 1980:
Ehhm, Of je bedoelt dat ze bijna 30 zijn, of ik moet nu 35 zijn ipv 25 :P

PS. Ik heb de Yamaha RX-V740RDS via marktplaats gekocht in supergoede staat practisch nieuw, en bevalt héél erg goed!

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 10-02-2008 23:13 ]

Verwijderd

voodooless schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:39:
Tja, dit soort dingen moet je toch echt zelf gaan beluisteren. Smaken verschillen en als er dus mensen zijn die deze speakers kennen krijg je waarschijnlijk verschillende verhalen te horen, en ben je nog geen stap verder.

Zie ook Audio en HiFi forum policy - Het regime. Succes!
Smaken verschillen, wij kunnen niks zeggen over deze boxen... 8)7

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

• Nebuch
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-12 19:20
Ik weet niet precies wat je budget is, maar anders raad ik je is te kijken naar BNS Jubilee boxen.
Die zijn ongeveer 10 a 20 jaar oud, en daarom voor rond de 50 euro te vinden op marktplaats.

Deze boxen ben ik mee groot geworden, en bevallen me nog steeds erg goed, mooie volle klank.

Verder zijn dit drie-weg boxen, en (voor in hoeverre ik dat kan schatten op de foto) iets groter dan deze B&W's.

• bartvl

bartvl

^^ weinig sterke argumenten om die speakers te kopen hoor :P

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-12 11:48
Liever goede tweewegspeakers dan slechte drieweg. En bouwjaar maakt weinig uit, ze zijn in de loop der jaren hooguit wat hipper geworden qua vormgeving, maar de achterliggende techniek is nauwelijks veranderd. Het enige wat je kan hebben in slijtage in de foamring van de bas-driver, maar dat kan je laten restaureren.

Ik heb twee Bose monsters uit 1980, en zou ze niet willen ruilen :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Xanthium
ik heb een aardig instap receivertje gehaald (veel hoger kom je niet als student ;) )
gisteren kwam ik de AVR 132 van H/K tegen. Mee naar huis genomen om te concluderen dat het vermogen wel wat tegenviel... (Volume begint op -80dB en eindigt op +10dB) ik moest de versterker op -25dB zetten wilde ik er iets harder geluid uit hebben dan een "normaal" muziekbeluister volume. Ligt het nou aan mij of is het niet echt goed als je je receiver voor bijna 3 kwart open moet draaien wil je er een beetje hard geluid uit krijgen?

Met dit verhaal ben ik dus teruggegaan naar de Mediamarkt en die mensen vertelden mij dat de AVR132 een vermogen van 40Watt had per kanaal maar dat dit was berekend met Amerikaanse standaarden; het kwam er op neer dat "echte" vermogen het rond de 80Watt lag. Ik besloot toen om de AVR132 in te ruilen voor een AVR 137 van H/K, want die zou volgens de medewerker meer vermogen hebben. Kom ik thuis pak ik tot m'n verbazing exact hetzelfde model receiver uit de doos, om vervolgens in de handleiding preciés dezelfde specs te lezen als die van de AVR 132. Daar heb je dan nog lekker voor bijbetaald. :(. Ik heb alleen 2 drieweg wharfedales aangesloten. Zit ik met te weinig vermogen of zie ik het verkeerd?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Xanthium schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:27:
ik heb een aardig instap receivertje gehaald (veel hoger kom je niet als student ;) )
gisteren kwam ik de AVR 132 van H/K tegen. Mee naar huis genomen om te concluderen dat het vermogen wel wat tegenviel... (Volume begint op -80dB en eindigt op +10dB) ik moest de versterker op -25dB zetten wilde ik er iets harder geluid uit hebben dan een "normaal" muziekbeluister volume. Ligt het nou aan mij of is het niet echt goed als je je receiver voor bijna 3 kwart open moet draaien wil je er een beetje hard geluid uit krijgen?

Met dit verhaal ben ik dus teruggegaan naar de Mediamarkt en die mensen vertelden mij dat de AVR132 een vermogen van 40Watt had per kanaal maar dat dit was berekend met Amerikaanse standaarden; het kwam er op neer dat "echte" vermogen het rond de 80Watt lag. Ik besloot toen om de AVR132 in te ruilen voor een AVR 137 van H/K, want die zou volgens de medewerker meer vermogen hebben. Kom ik thuis pak ik tot m'n verbazing exact hetzelfde model receiver uit de doos, om vervolgens in de handleiding preciés dezelfde specs te lezen als die van de AVR 132. Daar heb je dan nog lekker voor bijbetaald. :(. Ik heb alleen 2 drieweg wharfedales aangesloten. Zit ik met te weinig vermogen of zie ik het verkeerd?
Staat je versterker ook op 8 Ohm en je speakers zijn deze ook 8 Ohm? Op mijn Yamaha RX-740 kan ik mijn B&W heel goed aansturen.

Dat verhaal over 'echte' vermogen is gewoon onzin, kijk naar de RMS waarden, dan zit je redelijk goed. Er is niet zoiets als amerikaanse RMS waarden en europese, een watt is een watt, niet meer en niet minder.

PS, de AVR132 is volgens H/K ( http://www.harmankardon.c...rod=AVR%20132/230&sType=C )
30 watt per kanaal voor L en R

Edit: In stereo mode 40 watt per kanaal. Dit moet redelijk kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 12-02-2008 21:58 ]

• Xanthium
Fairy schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:51:
[...]

Staat je versterker ook op 8 Ohm en je speakers zijn deze ook 8 Ohm? Op mijn Yamaha RX-740 kan ik mijn B&W heel goed aansturen.

Dat verhaal over 'echte' vermogen is gewoon onzin, kijk naar de RMS waarden, dan zit je redelijk goed. Er is niet zoiets als amerikaanse RMS waarden en europese, een watt is een watt, niet meer en niet minder.

PS, de AVR132 is volgens H/K ( http://www.harmankardon.c...rod=AVR%20132/230&sType=C )
30 watt per kanaal voor L en R

Edit: In stereo mode 40 watt per kanaal. Dit moet redelijk kunnen.
hmm... interessant, m'n speakers zijn 6ohm, en de receiver 8 geloof ik. Moet er een mogelijkeheid zijn om de receiver in te stellen op 6ohm of zeg ik iets heel vreemds?:S

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Xanthium schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:11:
[...]

hmm... interessant, m'n speakers zijn 6ohm, en de receiver 8 geloof ik. Moet er een mogelijkeheid zijn om de receiver in te stellen op 6ohm of zeg ik iets heel vreemds?:S
Dat is alleen bij sommige buizenversterkers en 100V P.A versterkers zo.
Die 6 Ohm zal wel de gemiddelde impedantie zijn over het gehele verloop.

Kan voor de versterker geen kwaad. Gewoon je volumeknop in de gaten houden.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

bij mij zit er een switch achterop de versterker die schakelt tussen 8 en ik meen 4 ohm. Dit wel alleen doen als deze is uitgeschakeld!

Je kan even kijken of je daar wat mee kunt. Laat het effe weten of het is gelukt :)

• Xanthium
Fairy schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:57:
bij mij zit er een switch achterop de versterker die schakelt tussen 8 en ik meen 4 ohm. Dit wel alleen doen als deze is uitgeschakeld!

Je kan even kijken of je daar wat mee kunt. Laat het effe weten of het is gelukt :)
Hoi Fairy, op m'n AVR 137 zit geen switch achterop... ik neem aan dat 8 Ohm de enige optie is dan :/

• Ray
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

Xanthium schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:55:
[...]

Hoi Fairy, op m'n AVR 137 zit geen switch achterop... ik neem aan dat 8 Ohm de enige optie is dan :/
en dat is ook prima. je speakers zijn 6 ohm dus per saldo heb je nog iets meer vermogen beschikbaar omdat de weerstand iets lager ligt. Zolang het allemaal niet gaat clippen kan je gewoon het volume opendraaien :)

• jody.vandertorn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-11 21:01
Xanthium schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:27:

Dat je volume loopt van -80 tot +10 is normaal. Van -80 tot 0 is eigenlijk het continue vermogen van de versterker, op deze manier kun je je volume fine-tunen (voor bijvoorbeeld s' avonds). De meeste versterkers beginnen pas bij de tussen de 30 en 20 'hard' te gaan. Alles boven de 0 tot + 10 is gewoon overdrive.

Wat die man je in de Media Markt heeft verteld klopt, alleen is hij het verhaal over amperes vergeten. Harman/kardon meet de watt's heel anders dan andere merken. Eigenlijk zijn watt's helemaal niet zo belangrijk. Vermogen gaat namelijk in samenhang met Amperes: High Instantaneous Current Capability (HCC).
Bij een Harman/Kardon AVR145 (5x 40W RMS) is dit ongeveer 25 amperes. Bij mijn oude Yamaha RX-V450 (6x 85W RMS) is dit 20 amperes. Laat het nu zo zijn dat het verhaal klopt en de Harman/Kardon AVR145 mijn Jamo S 606's met meer vermogen (zonder vervorming) kan aansturen dan mijn oude Yamaha met 'meer RMS watts'

• Sketchy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-06-2023
Die HK heeft ech twel genoeg vermogen om je speakers aan te sturen. Ik heb zelf ook een HK-avr132 nu nog met een jbl scs 260.5 setje erop hangen, mijn pa heeft ook een HK reciever, volgens mij de avr130 en bij alletwee de sets is het volume normaal als je hem tussen de -40/-30 zet, het is dus gewoon normaal bij HK dat het volume pas daar "begint" om het zo maar te stellen. :)

Ik ben niet gek ik ben een raceauto BRRRRRMMMM!

Verwijderd

Nee want dit zijn impedanties. Dat is wat anders dan de gelijkstroomweerstand.
Het maakt eigenlijk niet uit ook.
Pagina: 1