Toon posts:

Linux desktop op het werk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.515 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik gebruik thuis al 6 jaar Suse Linux, en op het werk eerst NT4 en nu WinXP. Mij valt op dat Linux gebruikersvriendelijker is. Denk aan resizable popups die bij windows altijd veel te smal zijn voor hun
inhoud, en de opbouw per fabrikant in het startmenu ipv per applicatieSOORT.

Met belangstelling lees ik over buitenlandse overheden die overstappen naar Linux zoals de franse overheid, diverse duitse steden en aziatische/zuidamerikaanse overheden. Ikzelf zou vandaag nog naadloos overkunnen, want ik doe veel webdesign en intranetsites, ik heb Windows niet nodig.

Nu vraag ik mij af, of er binnen Nederland ook al overheden of bedrijven een Linux desktop gebruiken. Op mijn werk gebruiken we (ik ook) Solaris en WinXP, dus vooral voor de Solaris gebruikers zal het een feest van herkenning zijn, veel draaien al (unsupported) KDE bovenop Solaris (CDE is echt nix).

Wie weet er een niet te klein bedrijf met Linux desktops waar enkele ITers eens een kijkje kunnen nemen?

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ja hoor er zijn al initiatieven van gemeentes om over te stappen. Begin hier eens met zoeken http://www.ososs.nl/

==
hoi

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij ons hebben formeel alleen een paar netwerkadmins Linux bakken (RHEL) - maar informeel draaien meer mensen het op overtollige of minder officiele hardware (zelf heb ik Debian en Gentoo in gebruik op desktopsystemen, waarbij ik ongeveer de helft van m'n werk achter de Gentoo bak doe). Dat gezegd, het is te ad-hoc om geschikt te zijn voor wat jij wilt doen.

Wel een kanttekening:
De zaken die je als klacht noemt bij Windows zijn juist dingen die ook daar naar voorkeur zelf in te delen zijn. Zo werkt mijn vriendin met Windows (althans, Windows clients - ze werkt voor een bedrijf dat LAMP CMS systemen met MS Office integreert), vindt ze de default startmenu niets en heeft ze het ingedeeld op een Linux-style manier per categorie. Daarnaast is wat je over browserpopups noemt typisch een IE(6) issue, Firefox draait ook onder Windows :z

Neemt niet weg dat ik een voorstander ben van Linux op desktops in offices, maar doe het dan wel om de juiste redenen (makkelijker beheer, betere standards-adherence, geen vendor lock-in - dat soort dingen) en niet omwille van subjectieve look&feel zaken die a) gegarandeerd discussie opleveren bij andere gebruikers die andere voorkeuren hebben en b) sowieso zonder een OS change te implementeren zijn :z

Oslik blyat! Oslik!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 14:39

Beaves

Usque ad Finem

Op ons werk (ISP) werkt de gehele support/netwerk/sysadmin afdeling op Linux bakken (Ubuntu), wel zo makkelijk als je Unix/Linux servers beheert :) Denk dan bijvoorbeeld aan SCP om een simpel voorbeeld te geven. Daarnaast hebben we het vooral gedaan omdat we dan geen dure Windows licenties hoeven te gebruiken.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 18:07
Beaves schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:59:
Op ons werk (ISP) werkt de gehele support/netwerk/sysadmin afdeling op Linux bakken (Ubuntu), wel zo makkelijk als je Unix/Linux servers beheert :) Denk dan bijvoorbeeld aan SCP om een simpel voorbeeld te geven. Daarnaast hebben we het vooral gedaan omdat we dan geen dure Windows licenties hoeven te gebruiken.
Gebruik je dan zoiets als active directory/ldap om user/pass te controleren?
Of staan die pc's dan gewoon standalone ?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Het KNMI was jaren geleden al bezig met Red Hat, geen idee of ze dat nu nog doen trouwens.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:42
Ik heb twee halftijds banen, bij een was de keuze voor de ontwikkelaars windows/OS X/Linux (SuSE is de 'bedrijfsdistro', en bij de andere worden OS X en Ubuntu gebruikt. Die laatste is onderzoek & ontwikkeling op een universiteit, daar is windows niet echt handig voor.

Bij vorige voltijdsbanen was het Linux en Solaris. Nu ik er over nadenk heb ik eigenlijk nooit echt Windows hoeven gebruiken...

Thuis is het Linux (gentoo en arch) en OS X (laptop van werk).

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Als je zelf naadloos over kan, regel dan gewoon een dualboot op het werk! Maak je halve harddisk leeg, installeer wat jij wilt, en maak dat de default... Lijkt me dat een werkgever er geen moeite mee zal hebben z'n personeel gratis software te geven als-ie dat fijner vindt!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

RemcoDelft schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 08:58:
Als je zelf naadloos over kan, regel dan gewoon een dualboot op het werk! Maak je halve harddisk leeg, installeer wat jij wilt, en maak dat de default... Lijkt me dat een werkgever er geen moeite mee zal hebben z'n personeel gratis software te geven als-ie dat fijner vindt!
De kostprijs van de software is niet het enige waar een werkgever van wakker ligt. Er spelen ook zaken mee als beheerbaarheid, beheersbaarheid, veiligheid en ondersteuning.

Er zijn maar weinig grote bedrijven die werknemers toestaan om vrijelijk OS en software te kiezen voor hun bedrijfsPC. Meestal wordt er een keuze gemaakt voor een OS en een aantal standaardpakketten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• laurxp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-01 18:23
Informatie over Linux in de overheid is onderandere te vinden in dit artikel.
Verder kom je vaker linux desktops tegen dan je denkt, zo ben ik laatst een brillenwinkel tegen gekomen die geheel op Kubuntu draaide! 8) :+

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Ik denk dat het ook belangrijk is of er pakketten gedraaid worden die Windows-only zijn (en dus gewoon onder Linux niet aan de praat te krijgen zijn. Oplossing hiervoor zou natuurlijk citrix/terminal server zijn :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Ik en mijn andere collega´s gebruiken ook GNU/Linux op het werk. We hebben ongeveer 100 Debian servers en nog een aantal Red Hat servers draaien (universiteit). Verder hebben we de nodige GNU/Linux desktops. Ik gebruik zelf CentOS op mijn werk desktop.

En inderdaad GNU/Linux desktops kom je vaker tegen dan je denkt :)

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

software schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:34:
[...]

Gebruik je dan zoiets als active directory/ldap om user/pass te controleren?
Of staan die pc's dan gewoon standalone ?
Nope, omdat de andere afdelingen helaas (nog) wel Windows nodig hebben, hebben we een Samba server staan die ook meteen fileserver is.

Verwijderd

En ook wij gebruiken de desktops gewoon standalone dus geen ldap enzovoort.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:50:
Hoi,
Ik gebruik thuis al 6 jaar Suse Linux, en op het werk eerst NT4 en nu WinXP. Mij valt op dat Linux gebruikersvriendelijker is. Denk aan resizable popups die bij windows altijd veel te smal zijn voor hun
inhoud, en de opbouw per fabrikant in het startmenu ipv per applicatieSOORT.
Toen ik Windows gebruikte loste ik dat startmenu-categorie-probleem handmatig op. Op't werk doe ik dat nog steeds en heb ik de categoriën: Development, Games, Multimedia, Networking, Office, Utilities, etc.

Helaas is dat niet het grootste/enige probleem van Windows :P

Ons lokaal IT personeel draait overigens gewoon Ubuntu en hebben een VMware server die dan Windows XP draait, zodat ze vanuit Ubuntu naar Windows kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 15:20 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

zomertje schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:54:
Ik denk dat het ook belangrijk is of er pakketten gedraaid worden die Windows-only zijn (en dus gewoon onder Linux niet aan de praat te krijgen zijn. Oplossing hiervoor zou natuurlijk citrix/terminal server zijn :)
een VM met rootless rdp is ook wel aardig.
Dat heb ik met mijn werk pc ook.
Mijn team draait voor 60% linux \o/

>.< >.< >.< >.<

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-01 18:30

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Bij mijn vorige baan ook met ubuntu gedraait. En ik moet zeggen, dat werkte erg lekker. Lekker veel vrijheid. En inderdaad wat al eerder gezegd werd, vanaf de commandline ssh/ scp. Het ging daar om unix systeem beheer. Dus dat werkte erg makkelijk. Kan me wel voorstellen dat het ondersteunen ervan wat moeilijker voor elkaar te krijgen is...

Ik moet zeggen dat het een erg goede ervaring was. Als je het kunt/ mag, zou ik het zo weer doen.

Ook, het is al eerder gezegd, is een dual boot ook zeker het overwegen waard. Dat had ik daar ook, voor evt. windows only applicaties/ websites.

Maar als antwoord op je vraag:
Ja! Heel graag!

[ Voor 7% gewijzigd door jpm.lensen op 30-01-2008 15:36 . Reden: aanvulling ]

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Bij ons bedrijf (3 lokaties in NL en verder in China, USA, Duitsland en binnenkort Dublin) krijgen mensen de keus. Of een Windows XP client, of een Ubuntu client.

Op dit moment zijn er 3 mensen die Ubuntu gebruiken (waaronder ikzelf), omdat dit pas sinds enkele weken wordt ondersteunt (sinds we onze :r Exchange 2003 server aan het uitfaseren zijn en overgaan naar een Zarafa server :9 ).

Ik heb overigens laatst toevallig een scherm gezien bij de Pearl (die brillentoko) en daar gebruiken ze ook een Unix (iig iets wat XFCE doet). Erg leuk om te zien.

Ik denk persoonlijk dat voor de meeste bedrijven het heel interessant is om over te schakelen naar een Linux. Desnoods dat je zelfs Office kan laten werken (icm Crossover en/of Wine).

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Beaves schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:19:
Q: Gebruik je dan zoiets als active directory/ldap om user/pass te controleren?

A: Nope, omdat de andere afdelingen helaas (nog) wel Windows nodig hebben, hebben we een Samba server staan die ook meteen fileserver is.
^^ om user/pass te controleren?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Ik gebruik op mn werk een virtuele machine, die ik meesjouw op een usb harde schijf. Zo kan ik thuis werken, suspenden en direct weer verder als ik op kantoor kom.

Mijn bedrijf is erg windows-minded, maar ik ken wel bedrijven waar veel mensen zelf linux installeren, meestal als dual-boot.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 19:25

jep

Wij gebruiken op kantoor alleen maar Ubuntu (ook thuis trouwens). Ik zou echt niet meer terug naar Windows willen voor desktop gebruik. Het enige wat soms lastig is is het missen van de mogelijkheid om op een goede manier windows applicaties voor klanten te testen. Maar da's virtueel op te lossen eventueel.

Om mij heen zie ik ook veel niet-ict bedrijven naar Ubuntu of Redhat desktops gebruiken op kantoor. Mensen die 't bij ons zien willen vaak direct meer weten.

Ik denk trouwens ook dat er een grote markt zou zijn voor 't implementeren van bijvoorbeeld Ubuntu op de werkvloer. :)

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 14:46

Khaine

Python liefhebber

Wij draaien windows in ons bedrijf. Om de doodsimpele reden dat de paketten die we gebruiken om te ontwikkelen alleen voor windows uitgekomen zijn. Dat is niet met alles zo, maar helaas onze core-paketten wel en er zijn niet echt linux alternatieven voor deze stroming (eLearning).

Zelf draai ik thuis soms een willekeurige distro, maar ook hier merk ik dat de tools die je gebruikt niet altijd naadloos intergreren en ook games spelen die nog niet zo lang geleden uitgekomen zijn ligt op tux nogal lastig. Althans, dat is mijn ervaring.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

Op de faculteit waar ik werk draaien we 100% linux, enerzijds vanwege de kosten en het beheersgemak, anderzijds omdat vrij veel mensen de machine's gebruiken om te programmeren en te rekenen, en daarbij willen ze nog wel eens andere machines gebruiken om code parallel te draaien.

Natuurlijk kan je dat allemaal op windows ook wel doen, maar de meeste mensen zijn van oudsher aan unix/solaris gewend en linux heeft gewoon een heleboel handige dingen op dat gebied zonder dat je er bakken met speciale software voor hoeft te kopen/installeren.

Ik heb een WOS-post!

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Bij het bedrijf waar ik momenteel gedetacheerd zit gebruiken we een mixed-environment van Linux/Windows. De Linux-omgeving bestaat uit een gemodificeerde RedHat Enterprise Linux 4 update 5. Dit gebruiken we voor op desktops en servers. De windows-omgeving hebben we (helaas) nodig vanwege de outlook...

Momenteel zijn we aan het kijken naar een overstap neer RHEL 4.6 en/of RHEL 5... (gelukkig ben ik een Linux-engineer en mag zelf compilen op mijn workstation :P )

Op de desktop gebruiken andere gebruikers met name applicaties voor datamining/analyse....

My weblog

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Wat ik mij telkens afvraag he: Hoe gaan jullie (als beheerders) om met monitoring van clients (MOM)/beperkingen opleggen op softwareonderdelen (group policies)/AD-achtige toepassingen voor inloggen/centrale software-deployments (ala SMS)/security updates (ala WSUS).

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:36:
[...]

^^ om user/pass te controleren?
Yep, de Windows clients altans, de Linux dozen niet, die hebben dat niet nodig.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Bij ons staan er ook 2 linux X servers. Daar conecten een paar beheerders naartoe via een Windowsproggie.

Voordeel hieraan is dat je aan het einde van de dag gewoon je PC afsluit. Als je X client connect naar de server, staan al je progs nog steeds op de desktop open.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1