De januari 2008 uitgave van International Engineering Solutions
http://www.engineerlive.com/ van http://www.setform.com
heeft als focus Energy Harvesting. Twee onderwerpen vond ik interessant genoeg om hier op te werpen:
Als eerste:
Magnetic Fuel Treatment
Het bedrijf Maxsys garandeert 5% efficiëntie verbetering en is o.a. geïnstalleerd bij hars en polymeren fabrikant Scott Bader waar naar zeggen 5,7 % rendementsverbetering is gerealiseerd (Pagina 11 van het blad). Het verhaal meldt verder dat Maxsys op dit vlak ABB aangesteld heeft voor protocols en mesurements m.b.t. de Fuel+ installatie. . .ABB is een groot bekend Zweeds-Zwitsers bedrijf in de energie industrie!
Op merkelijk is dat in het artikel met geen word wordt gerept over het principe van de “magnetic treatment” van de brandstof. Dit had ik niet verwacht in een blad voor energie engineers! Afgaande op de informatie dat een elektrische voeding niet aanwezig is concludeer ik dat het gaat om permanente magneten en dat “finely calibrated” inhoud dat de strekte van het magnetische veld per applicatie afgesteld wordt. Hieruit is duidelijk dat de magneten geen energie aan de brandstof toevoegt. . . . het verhaal lijkt wel wat op de “antikalk magneten” die door diverse leveranciers aangeprezen worden maar volgens o.a. de KEMA-testen geen invloed op het water kunnen uitoefenen om het water zacht te maken. Het Fuel+ lijkt echter niet zomaar een loze claim te zijn in het kader van antikalk magneten. Het bedrijf stelt dat vanuit de inzet van ABB in het project er werkelijk 5,76 % rendementverbetering is opgetreden . . .(let wel, ik lees er niet uit dat ABB deze conclusie onderschrijft).
Het onderwerp “Magnetich Fuel Treatment” op google geeft 190.000 hits. . . te veel om allemaal te lezen. Vanuit mijn eigen ervaring over de jaren heb ik nimmer een bevestiging van het nut van “magnetic fuel treatment” vernomen maar ik zal er bij zeggen dat in geen expert op dit gebied ben. Wel heb ik ervaring met het opwaarderen van brandstoffen met elektrische ontladingen (GlidArc Plasma) maar dit betreft endothermische reacties met toevoer van thermische en elektrische energie. Ik kan me nog niet voorstellen hoe een magnetisch veld invloed heeft op brandstoffen en gassen (hoofdzakelijk paraffine en olefine bestandelen). Het verbeterde rendement van de installatie komt kennelijk tot uiting door middel van een betere menging van de brandstof met de zuurstof in de lucht.
Een paar opmerkingen vanuit de Google search, o.a. vanuit http://www.heall.com/healingnews/may/magnetic_treatment.html (Mei 2002):
http://www.chem1.com/CQ/magscams.html o.a. dit:
Indien het magnetische veld structurele modificaties van de brandstof tot stand brengt zal dit ten koste gaan van pompenergie. . .zoals bijvoorbeeld tot stand gebracht wordt in een magneto hydrodynamische generator. Indien het “opwaarderen” van de brandstof mogelijk, is zoals Maxsys stelt met hun Fuel+ Systeem, is het nodig dat een kleine hoeveelheid pompenergie het systeem een dermate hoge “coeficient of performance” (COP) geeft dat er netto +5 % rendementverbetering tot stand komt.
Is er iemand op dit forum die kan uitleggen of typische koolwaterstof mengsels zoals
brandstofolie en aardgas werkelijk door een magnetisch veld opgewaardeerd zouden kunnen worden om een betere verbranding tot stand te brengen, en zo ja, wat is precies het proces dat hier van toepassing kan zijn?
Het andere artikel heeft te maken met Sterrn Free Energy System. Daar kom ik nog op terug.
http://www.engineerlive.com/ van http://www.setform.com
heeft als focus Energy Harvesting. Twee onderwerpen vond ik interessant genoeg om hier op te werpen:
Als eerste:
Magnetic Fuel Treatment
http://www.maxsysltd.com/...task=view&id=11&Itemid=15”Development of the Fuel+™system began in 1992 following the Rio earth summit.
Early research focused on methods to reduce carbon emissions. The use of magnetic fields to improve fuel efficiency with a commensurate reduction in carbon emissions followed soon after.
Over the next ten years numerous case studies with commercial customers were carried out in collaboration with the Universities of Brunel and Birmingham .
Fuel+TM is a magnetic fuel treatment system that improves combustion by applying a finely calibrated magnetic field directly on the fuel.
The unit is installed directly into gas or oil fuel lines and can be fitted either horizontally or vertically into the existing pipework.
The Fuel+TM systems have no moving parts and require no electrical supply. The CE certified systems conform to Atex and Pedex regulations”.
. . .
“Maxsys Ltd patented the Fuel+TM system in 2003 and started full commercial roll out soon after”.
Het bedrijf Maxsys garandeert 5% efficiëntie verbetering en is o.a. geïnstalleerd bij hars en polymeren fabrikant Scott Bader waar naar zeggen 5,7 % rendementsverbetering is gerealiseerd (Pagina 11 van het blad). Het verhaal meldt verder dat Maxsys op dit vlak ABB aangesteld heeft voor protocols en mesurements m.b.t. de Fuel+ installatie. . .ABB is een groot bekend Zweeds-Zwitsers bedrijf in de energie industrie!
Op merkelijk is dat in het artikel met geen word wordt gerept over het principe van de “magnetic treatment” van de brandstof. Dit had ik niet verwacht in een blad voor energie engineers! Afgaande op de informatie dat een elektrische voeding niet aanwezig is concludeer ik dat het gaat om permanente magneten en dat “finely calibrated” inhoud dat de strekte van het magnetische veld per applicatie afgesteld wordt. Hieruit is duidelijk dat de magneten geen energie aan de brandstof toevoegt. . . . het verhaal lijkt wel wat op de “antikalk magneten” die door diverse leveranciers aangeprezen worden maar volgens o.a. de KEMA-testen geen invloed op het water kunnen uitoefenen om het water zacht te maken. Het Fuel+ lijkt echter niet zomaar een loze claim te zijn in het kader van antikalk magneten. Het bedrijf stelt dat vanuit de inzet van ABB in het project er werkelijk 5,76 % rendementverbetering is opgetreden . . .(let wel, ik lees er niet uit dat ABB deze conclusie onderschrijft).
Het onderwerp “Magnetich Fuel Treatment” op google geeft 190.000 hits. . . te veel om allemaal te lezen. Vanuit mijn eigen ervaring over de jaren heb ik nimmer een bevestiging van het nut van “magnetic fuel treatment” vernomen maar ik zal er bij zeggen dat in geen expert op dit gebied ben. Wel heb ik ervaring met het opwaarderen van brandstoffen met elektrische ontladingen (GlidArc Plasma) maar dit betreft endothermische reacties met toevoer van thermische en elektrische energie. Ik kan me nog niet voorstellen hoe een magnetisch veld invloed heeft op brandstoffen en gassen (hoofdzakelijk paraffine en olefine bestandelen). Het verbeterde rendement van de installatie komt kennelijk tot uiting door middel van een betere menging van de brandstof met de zuurstof in de lucht.
Een paar opmerkingen vanuit de Google search, o.a. vanuit http://www.heall.com/healingnews/may/magnetic_treatment.html (Mei 2002):
Van*A literature search for magnetic fuel treatment studies revealed that such studies are practically nonexistent.
*The utter lack of published test data is revealing. According to the vendors, magnetic fuel treatment has been around for at least fifty years. If it actually worked as claimed, it seems likely that it would by now be commonplace. It is not.
*In summary, I found no test data that support the claims for improved engine performance made by vendors of magnetic fuel treatment devices. Until such data become available, considerable scepticism is justified. At present, it seems quite unlikely that any of the claimed benefits of magnetic fuel treatment are real.
http://www.chem1.com/CQ/magscams.html o.a. dit:
Als je de aanbevelingen van diverse leveranciers leest zou een magnetisch veld allerlei modificaties van de brandstof teweeg brengen. . .veelal wordt dit verklaard met kreten die wetenschappelijk doorgaans niet onderbouwd zijn. Wel is het duidelijk dat indien er dergelijke fysische/chemische etc. processen van toepassing zijn er arbeid verricht wordt om de resultaten waarover gesproken wordt tot stand te brengen. . .doorgaans vereisen dergelijke moleculaire processen een relatief hoge energie inzet. De permanente magneten zelf zullen deze energie niet kunnen leveren. Mijn conclusie is dat de energie in dat geval geleverd wordt door een drukval over de magneten.*The usual claim is that the molecules of gasoline and similar fuels are "clustered" together, and a magnet inserted in the fuel line will break up these aggregates, thereby allowing more even and efficient combustion. This is not only supposed to save fuel, but it also reduces the build-up of carbon in the cylinders and reduces pollution. Other hucksters offer devices that purport to use "far infrared technology" to achieve the same purposes. A 1998 review found virtually no convincing evidence for the efficacy of magnetic fuel treatment.
Typical claims peddled to incredulous motorists maintain that magnets can:
* break up [nonexistent] "clusters" of hydrocarbon molecules, thereby exposing the previously-shielded atoms to combustion;
* convert the hydrocarbons to "positive ions" which are more strongly attracted to the "negatively charged air molecules" (purportedly created by another magnet on the air intake);
* change the hydrocarbon molecule from its para [spin] state to the higher-energized ortho state.
None of these claims has any scientific basis and none has any credible experimental support. There is no scientific evidence that hydrocarbon (fuel) molecules can be modified in any way by application of a magnetic field.
Indien het magnetische veld structurele modificaties van de brandstof tot stand brengt zal dit ten koste gaan van pompenergie. . .zoals bijvoorbeeld tot stand gebracht wordt in een magneto hydrodynamische generator. Indien het “opwaarderen” van de brandstof mogelijk, is zoals Maxsys stelt met hun Fuel+ Systeem, is het nodig dat een kleine hoeveelheid pompenergie het systeem een dermate hoge “coeficient of performance” (COP) geeft dat er netto +5 % rendementverbetering tot stand komt.
Is er iemand op dit forum die kan uitleggen of typische koolwaterstof mengsels zoals
brandstofolie en aardgas werkelijk door een magnetisch veld opgewaardeerd zouden kunnen worden om een betere verbranding tot stand te brengen, en zo ja, wat is precies het proces dat hier van toepassing kan zijn?
Het andere artikel heeft te maken met Sterrn Free Energy System. Daar kom ik nog op terug.