Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ben al de hele dag bezig een van de 3 te installeren:
Windows xp
Vista 32 bit
Vista 64 bit

Op een nvidia raid controller (nforce 4). Systeem heeft hiervoor 2 jaar zonder problemen gedraaid. Gister de 2e raptor bijgezet, nvraid aangezet en sindsdien is het prut! Wil niet installeren/herkennen van raid array/wazige foutmeldingen.

Specs:
asus a8n sli premium nieuwste bios 1009
Athlon 64 x2 3800
2x raptor 150 gb
nec 4550 dvd combo nieuwste firmware
450 watt smartpower antec voeding

Wat heb ik al gedaan:
Deze uitleg, gevolgd.

XP:
Voor XP de drivers geslipstreamt (nieuwste voor XP). Er maakte iemand hier op got (geen linkje meer) nog melding dat de verschillende scsi drivers van xp nog met elkaar conflicteren, dus de SCSI drivers die standaard in XP zitten heb ik eruit gesloopt. Kwam wel verder in het installatie proces, maar installatie kon nog steeds geen raid array vinden.
Vanuit al het geouwehoer maar eens Vista proberen.

Vista:
Voor vista de drivers op dvd gezet (32 bit de nforce 15.00 driver, voor 64 bit vista de 15.01 driver), en tijdens de installatie laten opzoeken. Vista 32 bit installatie ziet de array wel correct (ook zonder driver), maar is super traag, en wil niet installeren (geen geschikt medium aanwezig).
Vista 64 bit ziet de array niet, met of zonder driver.

Uiteraard telkens alle drivers toegevoegd (de device en de controller).

In de bios alle apparaten uitgezet die ik niet direct nodig heb.
Overclock ongedaan gemaakt.
Een aantal tutorials claimen de oplossing te hebben door eerst XP en dan een vista upgrade uit te voeren, da's wat lastig aangezien XP ook al niet wil installeren.

Er zit in het systeem ook nog een silicon image raid controller, maar die hangt aan de pci bus, en is dus gelimiteerd tot 125 mb/sec.

Ik wordt er gek van, alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb ook de drivers voor de nforce4 in een XP SP2 cd geslipstreamd. En meer heb ik ook niet gedaan. Dus ook geen drivers er uit gesloopt ofzo.

Hij zag bij mij netjes mijn raid-0.

Ik neem aan dat je bij het opstarten je raid array ziet staan ? En dat hij op bootable staat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ja, hij ziet de raid bij het opstarten, hij is "healthy" en staat op booten.

[ Voor 77% gewijzigd door SpiceWorm op 30-01-2008 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 11:55
zet de drivers eens op een floppy, en ros tijdens de XP install-initialisatie eens op F6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ook al gedaan. Ik had gelezen (in een van de vele handleidingen) dat je met slipstreamen meer succes zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Okay, cmos clear gedaan, 1hd aangesloten en de boel wil nog steeds niet installeren. Veroorzaker van het probleem is dus blijkbaar niet de nvraid.

Vista 64 bit vind na opgave van de drivers wel de HD, maar wil niet installeren. Foutmelding is dat de benodigde bestanden niet geinstalleerd kunnen worden. Foutcode 0x8007045D.

Vista 32 bit vind ook zonder drivers opgeven de HD, maar wil niet installeren. Geeft melding van beschadigde bestanden. Foutcode 0x80070017.

XP 32 bit BSOD vlak na laden driver 0x0000007B. Zonder F6 en driver krijg ik de melding dat er geen vaste schijfstations aanwezig zijn.

Zou allemaal te verklaren zijn als er iets brak is: geheugen, dvd lezer, cpu, moederbord controller, brakke sata kabels, brakke CD's.
- Geheugen (en indirect CPU) getest met half uur Memtest. Geen probleem gevonden.
- Andere CD-Rom lezer aangesloten, geen verschil.
- Andere SATA kabels, geen verschil.
- Verschillende XP/Vista cd-tjes, geen verschil.

Blijft nog over: brakke HD en de moederbord controller (op twee raptors getest (niet in raid), waarvan één nieuw, dus onwaarschijnlijk, maar zo toch maar even testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Update:

Dan toch een brakke HD gevonden. De nieuwe raptor blijkt niet goed te zijn volgens het WD testtooltje. Blijkbaar bij het verwisselen van de SATA kabels de drives andersom aangesloten waardoor ik de tweede drive dacht te installeren, maar het stiekem nog steeds de kapotte was.

Bedankt voor de aandacht iig!

Na 2 volle dagen prutsen... :+ .
Pagina: 1