Omdat het nogal wat tijd kostte om het uit te zoeken en omdat ik hoop dat ik anderen kan helpen met mijn speurwerk, geef ik hier mijn oplossing voor mijn netwerk problemen rondom twee printerservers
Mijn netwerk:
- deels bedraad, deels draadloos
- printerservers:
1. Sitecom WL 201, aangesloten via een draadje met US Robotics MaxG router USR5461(werkt als Wireless AP), zit een Canon printer op
2. USR5461, zit via USB een HP printer op.
Probleem:
door veranderen IP adressen van netwerk waren opeens de printerservers niet meer bereikbaar. Kreeg alles wel weer werkend op de XP computers, maar op die ene Vista PC werkte het echt niet meer. Herstellen, de-installeren, herinstalleren, niets werkte.
Oplossing:
Sitecom printerserver:
Dus in beide gevallen NIET via de standaard instellingen volgens de handleiding!! En geen aparte administratie software nodig.
Hoop dat anderen hier ook wat aan hebben.
Mijn netwerk:
- deels bedraad, deels draadloos
- printerservers:
1. Sitecom WL 201, aangesloten via een draadje met US Robotics MaxG router USR5461(werkt als Wireless AP), zit een Canon printer op
2. USR5461, zit via USB een HP printer op.
Probleem:
door veranderen IP adressen van netwerk waren opeens de printerservers niet meer bereikbaar. Kreeg alles wel weer werkend op de XP computers, maar op die ene Vista PC werkte het echt niet meer. Herstellen, de-installeren, herinstalleren, niets werkte.
Oplossing:
Sitecom printerserver:
- Controleer of LPR printing is toegestaan en installeer desgewenst (via configuratiescherm-software-windowsonderdelen-printing)
- Klik op Printers (in config. scherm of ergens anders)
- klik ergens in het lege deel van het scherm met rechtermuisknop, als administrator uitvoeren, eigenschappen van server.
- Klik op tabblad Poorten, voeg een nieuwe poort toe, type LPR
- vul nu bij 'naam of adres van server' het IP adres van de printerserver in (bijv. 10.0.0.89, of hoe die ook geconfigureerd is) òf de naam van de printerserver (dat werkt dus ook!!)
- vul daaronder bij 'naam printer of printerrij' L1 (bij mij werkte ook L2, wellicht werkt iedere lettercombi?)
- Verder alles oké/
- Voeg nu je printer toe en kies als poort deze L1 (of wat dan ook) in en Bingo het werkt.
Dus in beide gevallen NIET via de standaard instellingen volgens de handleiding!! En geen aparte administratie software nodig.
Hoop dat anderen hier ook wat aan hebben.