Airflow verbeteren

Pagina: 1
Acties:
  • 695 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 19:45

seninha

god's right foot

Topicstarter
Nu de verbouwing van onze woonkamer af is heb ik eindelijk mn nieuwe computer hok/bureau/kast ingericht.
Deze is nu onder de trap.Daar heb ik ook een kast gemaakt waar de PC case in ligt.
Hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/388/3920896/zShG4x.jpg

Probleem is nu dat alles erg heet wordt. Tijdens het gamen gaat mn 8800GTS richting de 85gr })
Als ik de kast opentrek komt er toch een partij hitte uit , is niet normaal.
Moet wel zeggen dat ik niet echt koelings gaten in de kast gemaakt heb omdat er kieren zitten waar ik dacht dat de warmte wel xzou weg gaan. NIET DUS |:(

Daarom wil iets maken wat de koude en warme lucht geforceerd in en uit gooit.
Mijn gedachte gaat om ten eerste om twee gaten te maken in de zij kant van de kast en deze via een afvoer pijp aan de voorkant en achterkant van mn case vast te maken.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/388/3920897/mYXs34.jpg
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/388/3920797/RwFiP4.jpg

Mijn vraag is of dit gaat werken.
Ik dacht, zoals ik al op de tekeing aangeef, om twee 12cm fans te maken. Eentje die blaast en eentje die zuigt.
Of zouden de fans die ik nu aan de voorkant en achterkant van mn PC case heb genoeg airflow genereren om de koude lucht aan te zuigen en de warme uit te blazen?

En wat zal ik doen met de warme lucht die uit de videokaart komt. Dit wordt op deze manier gewoon de kast in geblazen.

iRacing Profile Flickr

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
85 graden tijdens gamen is best normaal voor een videokaart hoor. Tenzij je CPU ook erg heet wordt is er niet echt wat aan de hand.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Dat is ook het probleem. CPU wordt ook erg warm. Via fanspeed las ik een temperatuur van ruim 67gr (Intel E6600)
En dit was na 10 minuten gamen.

Stel je voor dat ik een hele avond Call of duty 4 speel 8)7
Denk dat de temp in de kast wel tropische waardes bereikt.

iRacing Profile Flickr

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat je met alleen 1x120mm met die pijp naar de PC toe al een eind komt. Dan komt er toch aardig wat koele lucht de PC in. Om ook de hitte van de videokaart weg te krijgen uit de kast zou je 1x120mm kunnen maken maar dan zonder een pijp aan de PC. Op die manier zuigt ie de hete lucht uit de kast weg van zowel de videokaart als de rest van de PC.

Ik zou gewoon eens wat gaan testen met verschillende opstellingen om te zien wat het beste effect heeft. Het is moeilijk te voorspellen wat het beste werkt. Het zou kunnen dat alleen 2x120mm outtake al goed werkt.

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:11
wat evt. ook een optie is mits mogelijk uiteraard...

aan de bovenkast v/d kast een gat maken 80mm met fan of 120mm met fan..

want warmte stijgt.. en dan geeft de fan nog eff een laatste setje en de warme lucht gaat eruit..

scheelt btw wel stookkosten als je pc zo heet word ;)

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Bedoel je op de PC behuizing of de kast waar de PC in staat. Want als je dat laatste bedoeld dan is dat geen optie.
Dit omdat de bovenkant van de kast tevens het bureaublad is. Dat zou betekenen dat alle warmte onder de trap blijft hangen en daar zit ik nou juist.
Straks kan ik in mn shorts gaan gamen 8)

Daarom wil ik dus de gaten aan de andere kan uit laten komen. Heb ik zelf geen last van.
Zal morgen alles een beetje gaan voorbereiden. Weet nu zeker dat ik twee gaten in de zijwand moet maken (in en out)
Nu nog alleen uitproberen of ik de uitgaande warme lucht via een pijp naar buiten stuur of dat ik deze gewoon de kast in laat blazen en dan vanzelf via de rooster naar buiten gaat.
Koude lucht laat ik wel via een pijp de behuizing in gaan.

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Eigenlijk beantwoord je je eigen vraag al... meer coolers plaatsen om de warme af te voeren en koele lucht in te voeren....

Verwijderd

Zorg dat de lucht om je pc zo min mogelijk volume heeft anders stuur je veel onnodige lucht de kast in-uit.
Neem de grootste ventilatoren waar je nog een gat voor kunt maken, beter 20cm of 30 cm langzaam draaiend (=minder geluid) dan 12 cm op vol vermogen.
Of zorg dat je een kleine instroom en uitstroom opening hebt met een taps verloop stuk naar je grote ventilator.
Zorg voor een goed stoffilter aan de ingang dat je makkelijk kunt verwijderen om schoon te maken.
Zorg dat de koele lucht je pc in kan en de warme lucht er uit.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ben vandaag als eerste bezig geweest met beide 12cm fans die al in de PC kast hangen.
Aangezien ze beiden op 7volt werkten heb ik als eerste dit verhoogt naar 12v.
Kwa temperatuur is dit als een vooruitgang, tot de ruimte waar de PC in zit ook warm begin te worden.
Jammer genoeg veroorzaakt een van de fans een vervelend gebrom, die gewoon hoorbaar is buiten de kast :(

Moet die maar anders gaan hangen want volgens mij komt het de gebrom door de case.

Heb ook al twee rooster gehaald.

Rooster die lucht aanzuigt heb ik vierkant genomen 15 x 15 cm.
Van de case naar de rooster ga ik een tunnel maken van mdf zodat er dus echt alleen lucht van de woonkamer naar binnen gezogen wordt.
De rooster waar de warme lucht weggeblazen wordt heb ik langwerpig genomen, ongeveer 8 x 30 cm
Daar achter wil ik weer een mdf tunnel maken die de hele achterkant van de case beslaat (behalve de bekabeling.
Deze tunnel komt gewoon permanent vast aan de binnen kant van de rooster. Ik schuif gewoon de PC case er tegen aan.
De voorste tunnel wil ik zo maken dat deze te verwijderen is, voor als de case er uit moet (upgrade, Lan-party enz)

Zodra dit gemaakt is ga ik eerst proberen met de fans op 7v (ivm geluid) als dat niet werkt dan ga ik kijken voor nieuwe stillere fans.

iRacing Profile Flickr

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:31

watercoolertje

Untertitel

scheelt btw wel stookkosten als je pc zo heet word
maakt niks uit vergeleken met dezlefde pc die minder heet omdat ie in een open ruimte staat... bij zijn pc blijft die warmte juist hangen en bij mijn voorbeeld wat ik net opnoem wordt het beter versprijd maar de warmte die wordt opgewekt uit de energie is gelijk. Sterker nog als de warmte in zijn kast blijft dan warmt de kamer minder snel op :P daarom heb ik mijn kap er ook af ;)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Pagina: 1