Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LS2000MX Barcode Scanner met RS232

Pagina: 1
Acties:
  • 2.118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bimm
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-01 20:15
Waar gaat het over?

Een LS2000MX undecoded barcode scanner die ik heb gevonden in de schuur van een winkel die alles heeft vervangen. Kosten, niks. De scanner zelf heeft een RS232 plug (maar is niet serieel compatible) en er zit een AT keyboard wedge bij. Zonder keyboard werkt deze barcode scanner niet: hij lift mee op het clock/data signaal van het keyboard.

Het verhaal

De topic is al een paar dagen open geweest en er zijn al wat behulpzame reacties geweest die mij hebben geholpen om wat verder te komen. Voor de mensen die ooit in de toekomst op de forum zoeken laat ik dit verhaal even staan. De LS2000MX kan dus niet op de RS232 poort. Er moet dus een wedge tussen en niet alleen dat, ook een keyboard moet eraan voor het clock & data signaal. Je hoeft geen speciale software te hebben voor de barcode scanner vermits je een wedge ertussen hebt: de barcode scanner doet net alsof je het intoetst + een carriage return.

Maar...

Ik wil graag dat hele keyboard er tussenuit laten. In plaats daarvan wil ik gewoon een soort keyboard terminator ertussen hebben die ik in de wedge steek. Ik heb gewoon een USB keyboard al en het gaat me alleen om de scanner.

De uiteindelijke oplossing

Ik heb wat naar de pin layout gekeken van het AT keyboard, namelijk deze pagina.

http://pinouts.ru/InputCa...iDinKeyboard_pinout.shtml

Met behulp hiervan en voorzichtig een oude toetsenbord kabel bekijken heb ik gekeken welke kabel waaraan moet worden gesoldeerd. Vervolgens heb ik een keyboard printplaatje in de wedge zelf gebouwd en intern gesoldeerd.

Toch het eerste electronica projectje in 10 jaar. Zelfs speciaal een soldeerbout gekocht.

Eind resultaat, zie afbeeldingen.

Afbeeldingen!

Afbeeldingslocatie: http://www.tinbergen.net/img/barcode/barscannersmall.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.tinbergen.net/img/barcode/rs232small.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.tinbergen.net/img/barcode/wedgesmall.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.tinbergen.net/img/barcode/finalopensmall.JPG

[ Voor 99% gewijzigd door bimm op 02-02-2008 11:28 ]

Ik ook, jij niet?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een seriele poort kan geen stroom leveren he. Waarschijnlijk is daar die wedge voor, ATkeyboard/PS/2 kunnen 5V 500mA ofzo leveren.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Is dit echt de enige aansluiting?

Ik kan mij namenlijk veel producten herinneren ( parralelle webcams, digitizer) die je tussen je toetsenbord moest zetten voor de stroom, via een andere draad ging dan de communicatie naar de pc.

edit: te laat :P
kijk even naar het volgnummer, dan kan je hieronder kijken of er wel RS232 op zit:
http://www.microassociates.net/symbol/ls-2000.html

[ Voor 25% gewijzigd door StapelPanda op 29-01-2008 19:48 ]

• bimm
lemming_nl schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:37:
Een seriele poort kan geen stroom leveren he. Waarschijnlijk is daar die wedge voor, ATkeyboard/PS/2 kunnen 5V 500mA ofzo leveren.
Dat lijkt me dan het probleem want hij heeft -zeker- 5 v nodig lijkt me.

Wel apart dat er een RS232 aansluiting op zit dan met een wedge voor conversie. Mmm.

Betreffende lemming, de barcode scanner heeft alleen maar een RS232 stekker. Die gaat nu in de oude AT keyboard wedge. Ik dacht, AT wedge weg, direct in de Seriele poort. Maar dan doet hij niks.

Ik ben bang dat de makkelijkste weg dan toch maar een AT naar PS2 kabel/converterje is. Kijken waar ze die nog verkopen.

Edit:
LS-2000MX $175 $1,095 84% New, old stock 1 Undecoded, Single Port

[ Voor 4% gewijzigd door bimm op 29-01-2008 19:54 ]

Ik ook, jij niet?

• lemming_nl
  • Niet online
Er bestaan ook db-9 naar rj-45 converters voor dat ding. Lijkt me dat het geen standaard seriele poort is maar iets anders wat ook een db-9 stekker gebruikt.

Hoewel deze site het rs-232 vind...

[ Voor 18% gewijzigd door lemming_nl op 29-01-2008 19:58 ]

• bimm
Inderdaad, dat bedoelde ik dus met vage referenties naar dat het serial is/zou zijn.

Ik had nog een andere site ook ergens die het had over zelf decoden in het geval van direct aansluiten. Blijft maar vaag. Nou zijn het ook niet de nieuwste beestjes...

Zou gewoon wel leuk zijn dat ding aan de gang te krijgen.

Ik ook, jij niet?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Die barcodescanners zaten toch juist tussen het toetsenbord omdat het standaard ASCII meuk was wat die dingen uitstuurden? Zodat het bijna overal compatible mee was ofzo?.

Een leuke toepassing voor zo'n apparaat is trouwens iets als DVD Profiler.

Hoef je alleen maar te bliepen en de DVD wordt toegevoegd aan je collectie d:)b

Oja maak eens foto's van het apparaat en de verloopplugjes. Dat maakt het voor ons een stuk duidelijker ;)

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 29-01-2008 20:22 ]

• bimm
Je hebt helemaal gelijk. Ik wil het ook gebruiken voor mijn oude boek collectie. Alleen dan moet ik hem wel aan de gang krijgen!

Als ik in de Wedge kijk zie ik ook verder geen electronica erin zitten. Maar als de seriele poort geen 5 v leverd....

Ik ook, jij niet?

• bimm
Done! Afbeeldingen erbij!

Ik ook, jij niet?

• ThinkPad
Oja dat hij niks doet op RS232 kan er ook aan liggen dat hij niet geinitialiseerd wordt.

Het is niet zoals bij USB dat je PC ineens dat ding zou moeten herkennen. Je moet hem vanuit een specifiek programma (zoals dat DVD Profiler, of een ander programma wat zo'n barcode lezer ondersteunt), op roepen.

Als hij dan nog niks doet weet je dat je een verloopje nodig hebt.

Als er geen actieve componentjes in die 'wedge' zitten, zou het best kunnen dat je met wat handig vliegwerk hem wel op je seriele poort kunt aansluiten.

Van AT toetsenbord naar PS/2 zijn verloopjes voor, en van PS/2 naar serieel ook.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 29-01-2008 20:46 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Waarom maak je niet gewoon even dat kastje open om te kijken wat erin zit?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• ThinkPad
bobo1on1 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:47:
Waarom maak je niet gewoon even dat kastje open om te kijken wat erin zit?
bimm schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:21:

Als ik in de Wedge kijk zie ik ook verder geen electronica erin zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 29-01-2008 20:50 ]

• bimm
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:45:
Oja dat hij niks doet op RS232 kan er ook aan liggen dat hij niet geinitialiseerd wordt.

Het is niet zoals bij USB dat je PC ineens dat ding zou moeten herkennen. Je moet hem vanuit een specifiek programma (zoals dat DVD Profiler, of een ander programma wat zo'n barcode lezer ondersteunt), op roepen.

Als hij dan nog niks doet weet je dat je een verloopje nodig hebt.

Als er geen actieve componentjes in die 'wedge' zitten, zou het best kunnen dat je met wat handig vliegwerk hem wel op je seriele poort kunt aansluiten.

Van AT toetsenbord naar PS/2 zijn verloopjes voor, en van PS/2 naar serieel ook.
Klopt. Dat van de verloopjes staat ook in de startpost.

Ik zie echter totaal niks van documenten over intialiseren/programming/interface guide over die (of andere) barcode scanners. Alleen 10.000 + 1 verkopers met dit soort scanners.

Ik weet ook niet waar die de stroom dan vandaan haalt.

Ik ook, jij niet?

• ThinkPad
Je moet eigenlijk dat losse kastje eens doormeten. Dan kom je er wel achter wat de pinout is denk ik.

Dan kun je waarschijnlijk wel via een andere poort de 5V weghalen, en de scanner zelf dan op je seriele poort hangen.

• bimm
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:52:
Je moet eigenlijk dat losse kastje eens doormeten. Dan kom je er wel achter wat de pinout is denk ik.

Dan kun je waarschijnlijk wel via een andere poort de 5V weghalen, en de scanner zelf dan op je seriele poort hangen.
Ik ben bang dat ik geen multimeter heb. Ik vraag me af of hij toch niet zijn stroom van de seriele poort kan trekken. Muizen vragen ook altijd een hoop stroom.

Maar ja,...hoe initialiseer je dat ding dan.

Ik ook, jij niet?

Verwijderd

bimm schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:59:
[...]

Ik ben bang dat ik geen multimeter heb. Ik vraag me af of hij toch niet zijn stroom van de seriele poort kan trekken. Muizen vragen ook altijd een hoop stroom.
Een hoop :?
25mA staat onderop m'n muis :P
lemming_nl schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:57:
Er bestaan ook db-9 naar rj-45 converters voor dat ding. Lijkt me dat het geen standaard seriele poort is maar iets anders wat ook een db-9 stekker gebruikt.

Hoewel deze site het rs-232 vind...
RJ45 wordt ook wel voor seriele poorten gebruikt. Ben 't al eens op een kassa-pc tegen gekomen (heel toevallig hadden die poorten ook een 5V voedingslijn erbij zitten, voor o.a. een extern klantendisplay) en op diverse andere apparaten.

Edit:
Als je dat ding normaal gesproken tussen het toetsenbord hangt kan je er wel vanuit gaan dat hij PS/2 praat en dat die sub D connector inderdaad geen rs232 is. Gewoon een din naar minidin verloopje zoeken. Heb hier ook een barcode lezer die tussen het toetsenbord kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 21:16 ]

• ThinkPad
bimm schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:59:
[...]

Maar ja,...hoe initialiseer je dat ding dan.
Met een programma die zo'n ding kan gebruiken.

Ik zou deze eens proberen in combinatie met een DVD hoesje:

http://www.collectorz.com/movie/download.php

• bimm
Ik denk dat ik dan maar bij mijn vriendjes van Van Hove even een 40 cm AT - PS/2 kabeltje laat maken dan.

Het moet maar.

Ik ook, jij niet?

Verwijderd

Die dingen kosten hooguit een paar euro in de winkel :X
Is gewoon een verloopkabeltje van din naar minidin, zit verder geen elektronica in ofzo. Signaal is 1:1 compatible.

• bimm
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:53:
Die dingen kosten hooguit een paar euro in de winkel :X
Is gewoon een verloopkabeltje van din naar minidin, zit verder geen elektronica in ofzo. Signaal is 1:1 compatible.
Haha, en jij weet nog een winkel die dat verkoopt? Had een paar online shops gekeken,... 3 euro voor het ding, 20 voor de verzending! 8)7

Ik ook, jij niet?

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

De vermoedens zijn denk ik correct:
http://www.dealtime.com/x...2080-3080-5V-POWER-SUPPLY

het is onder andere voor de voeding

Verwijderd

bimm schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:51:
[...]

Haha, en jij weet nog een winkel die dat verkoopt? Had een paar online shops gekeken,... 3 euro voor het ding, 20 voor de verzending! 8)7
http://elektronica-online.nl/
En dan zoeken op "Toetsenbord Verleng Kabel", Din female naar PS2 male.

• bimm
Ik heb nu een DIN5 naar minidin keyboard converter ertussen gezet (de wedge en de computer dus met de scanner in de wedge).

Eh voila! Ik heb power! Als ik de knop indruk -> Rode scan laser en als die een barcode ziet.. BIEP!

Hoezo biep?

Nou, er gebeurd verder niks. Nada. Noppes. Geen keyboard entry, niks. Als ik de knop indruk gaat de scan knop aan en als ik iets goeds scan gaat het 'decode' lampje aan maar er gebeurd niks.

Weet iemand iets? Mis ik iets kwa gebruiksaanwijzing? Ik dacht dat het nu als keyboard fungeerde en ik kan me ook niet voorstellen dat ik met de barcode scanner aan de PS/2 en wedge iets kan -terug- sturen.

Ik ook, jij niet?

• ThinkPad
Heb je hem wel op de toetsenbord PS/2 aangesloten? En niet op die van de muis?

En je hebt echt software nodig om dat ding te kunnen gebruiken. Zonder software gaat het ding inderdaad weinig doen.

• bimm
ThinkPadd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:10:
Heb je hem wel op de toetsenbord PS/2 aangesloten? En niet op die van de muis?

En je hebt echt software nodig om dat ding te kunnen gebruiken. Zonder software gaat het ding inderdaad weinig doen.
Ja, hij zit op de PS/2 keyboard alleen ik snap niet dat hij het zonder software niet doet: hij zit toch op een keyboard wedge juist omdat ie dan een keyboard na doet?

Het is ook hoogst irritant dat ik er totaal geen PDF's of andere info over zie behalve verkopers.

Misschien doet hij het niet omdat ik alleen de keyboard wedge en barcode scanner er op heb gezet en geen echt keyboard ook nog eens in de wedge. Misschien wil die round trip hebben perse.

Ik ook, jij niet?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Dat lijkt me wel logisch, aangezien je aan een pc altijd een toetsenbord wilt en je maar een aansluiting hebt voor een toetsenbord.

Het toetsenbord zal dan waarschijnlijk voor de initialisatie zorgen en de barcode scanner emuleert alleen maar toetsaanslagen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• ThinkPad
Heb je de PC trouwens al eens opnieuw opgestart? Kan misschien ook nog helpen omdat je PC de poort dan opnieuw initialiseert.

En dat hij zonder toetsenbord niet werkt kan het inderdaad ook nog zijn.

• bimm
Ja, wel opnieuw opgestart. Dat helpt helaas niet.

Bah. Dan moet ik nu een PS2 vrouw naam DIN man vinden/hebben.

Of een oud keyboard. Mmmh

Ik ook, jij niet?

Verwijderd

Dat ding wat ik hier heb werkt gewoon zonder toetsenbord, maar die is wel iets moderner denk ik (Symbol Cobra LS1902) :)

• bimm
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:36:
Dat ding wat ik hier heb werkt gewoon zonder toetsenbord, maar die is wel iets moderner denk ik (Symbol Cobra LS1902) :)
Als ik het google bekijk is die ook wel -iets- duurder dan deze die, voor mij, gratis was :+

En ja, het (kan) een decoded zijn als ik de specs kijk.

http://www.nationalbarcode.com/Symbol/LS1902-Cobra.htm

Ik ook, jij niet?

• bimm
Ik heb gisteren nog wat verder gedaan. Namelijk de AT/XT keyboard wedge met behulp van de DIN naar MINI-DIN op de PS/2 gedaan. Dat werkte niet maar ik heb er ook een oud AT toetsenbord later nog aangehangen (vraag niet waar vandaan) en ...

Hij doet het!

Echter, dat wil ik niet. Dat wil zeggen, ik wil er niet een oud toetsenbord aan moeten hangen de hele tijd om dat ding te laten werken. Ik heb een USB keyboard en daar ben ik prima blij mee.

Dus...

Ik vraag jullie hulp dat er iemand bij zit die meer weet van electronica/keyboards.

Ik heb wat naar de pin layout gekeken van het AT keyboard, namelijk deze pagina, en ik snap niet helemaal waarom die wedge afhankelijk is van een heel keyboard. Ik zie helemaal geen Rx en Tx. Alleen een klok, data, stroom en ground.

http://pinouts.ru/InputCables/DinToMiniDinKeyboard_pinout.shtml

De Vraag
Waarom denken jullie dat de wedge niet werkt zonder keyboard. Ground niet verbonden zou ik denken?

En vraag twee: hoe zou ik een stekkertje kunnen aanpassen om als terminator te dienen terwijl alles blijft werken?

Ik zie wel een keyboard terminator op Google maar die kost aardig wat en ik vraag me af of het simpeler kan of dat er toch een of andere printplaat tussen moet. Dan haal ik namelijk een oud keyboard uit elkaar en zet ik het in zo'n inbouw kastje samen met de wedge.

Edit: Ik zal de startpost ook aanpassen.

[ Voor 10% gewijzigd door bimm op 31-01-2008 09:04 ]

Ik ook, jij niet?

Verwijderd

De scanner zal wel geen init doen (bij een normaal toetsenbord gaan dan de num- caps en scroll lampjes aan, mijn scanner geeft dan 3 piepjes), waardoor de pc geen toetsenbord ziet. Makkelijkste is denk ik om een toetsenbord te slopen.

• bimm
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 09:31:
De scanner zal wel geen init doen (bij een normaal toetsenbord gaan dan de num- caps en scroll lampjes aan, mijn scanner geeft dan 3 piepjes), waardoor de pc geen toetsenbord ziet. Makkelijkste is denk ik om een toetsenbord te slopen.
Nee, zonder keyboard gaat hij ook biepen en kan je barcodes scannen waarna het 'decode' lampje gaat branden. De werking is precies hetzelfde met en zonder keyboard eraan met 1 uitzondering: de barcode komt nooit bij de computer als er geen keyboard aan zit en ik snap niet waarom. Er is geen Tx Rx die ik zou moeten cross-verbinden.

Ik ook, jij niet?

• lemming_nl
  • Niet online
Hoe kom je erbij dat er een Rx/Tx zou zijn? Je hebt een bidirectionele datalijn welke door de host bestuurd wordt en een clocklijn welke door het keyboard gegenereerd wordt. (misschien dat het daarom mis gaat, dat je scanner geen clocksignaal genereerd?)

• bimm
lemming_nl schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:01:
Hoe kom je erbij dat er een Rx/Tx zou zijn? Je hebt een bidirectionele datalijn welke door de host bestuurd wordt en een clocklijn welke door het keyboard gegenereerd wordt. (misschien dat het daarom mis gaat, dat je scanner geen clocksignaal genereerd?)
Maar ik weet dat er geen tx/rx is. Dat zeg ik zelfs in de post hierboven (van mij).

Maar misschien dat je gelijk hebt en dat de scanner geen clock signaal produceerd en dat ie alleen probeert mee te liften op het gegenereerde signaal van het keyboard. Wat er dus niet is als ik die niet aansluit.

Weet je zeker dat dus de computer de datalijn alleen ontvangt en het keyboard de clock genereerd?

Weet iemand dan hoe ik heel makkelijk een nep signaal kan genereren waardoor hij het doet? Clock snelheid zal niet heel veel uitmaken denk ik .. behalve hoe snel de characters binnenkomen?

Ik ook, jij niet?

• lemming_nl
  • Niet online
bimm schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:49:
[...]

Maar ik weet dat er geen tx/rx is. Dat zeg ik zelfs in de post hierboven (van mij).

Maar misschien dat je gelijk hebt en dat de scanner geen clock signaal produceerd en dat ie alleen probeert mee te liften op het gegenereerde signaal van het keyboard. Wat er dus niet is als ik die niet aansluit.

Weet je zeker dat dus de computer de datalijn alleen ontvangt en het keyboard de clock genereerd?

Weet iemand dan hoe ik heel makkelijk een nep signaal kan genereren waardoor hij het doet? Clock snelheid zal niet heel veel uitmaken denk ik .. behalve hoe snel de characters binnenkomen?
De computer kan ook data sturen naar het keyboard maar doet dat volgens mij nooit. Ledjes (numlock enzo) worden door de host aangestuurd, stuurt dus wel vaak data. De clock is iets van 15Khz, je kan proberen die erop te zetten zonder keyboard en kijken of hij het dan doet.

Dit (software) en dit (hardware) zijn best handige documenten hierover.

[ Voor 13% gewijzigd door lemming_nl op 31-01-2008 11:27 ]

• bimm
lemming_nl schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:22:
[...]
De computer kan ook data sturen naar het keyboard maar doet dat volgens mij nooit. Ledjes (numlock enzo) worden door de host aangestuurd, stuurt dus wel vaak data. De clock is iets van 15Khz, je kan proberen die erop te zetten zonder keyboard en kijken of hij het dan doet.

Dit (software) en dit (hardware) zijn best handige documenten hierover.
Hey, dank je joh. Ik ga eens even kijken. Update komt dan later.

Update:

Hmm. Als ik het zo lees heb ik een hele microcontroller nodig om dat netjes weg te werken en alle signalen door te sturen. Denk niet dat de barcode scanner al dat doet.

En om nou een microcontroller te programmeren om dat alles te doen als ik een bestaande print gewoon uit een oud keyboard kan slopen ...

Ik ga dat eens proberen binnenkort. Wedge uit elkaar, keyboard uit elkaar en alles in 1 kastje bouwen.

[ Voor 24% gewijzigd door bimm op 31-01-2008 13:14 . Reden: Doorgelezen. ]

Ik ook, jij niet?

• ThinkPad
Toetsenbord printje eruit halen, en in dat wedge kastje bouwen ofzo is het makkelijkste.

• bimm
ThinkPadd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:28:
Toetsenbord printje eruit halen, en in dat wedge kastje bouwen ofzo is het makkelijkste.
Alleen is de keyboard print 4x zo groot als de wedge.
Moet een ander kastje voor kopen dan.

Ik ook, jij niet?

• ThinkPad
Misschien dat je er wel wat vanaf kunt slopen?

• bimm
Startpost geupdate: Scanner werkt. Voor details, zie startpost!

Dank allemaal.

Ik ook, jij niet?

Pagina: 1