Toon posts:

E6600 niet volledig benut

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een aantal maanden geleden een nieuwe computer gekocht met een Intel Core 2 Duo E6600. Ik heb alleen het gevoel dat deze niet volledig wordt benut. Ik draai gewoon Windows XP SP2. Het zou een verbeelding kunnen zijn, maar wat zou eventueel een beperkende factor kunnen zijn? Zou het kunnen liggen aan het feit dan mijn HD (HDT72252) is aangesloten via IDE? Of ligt het aan misschien iets anders?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zal je gevoel toch echt om moeten zetten in feiten. Hier kan echt niemand iets mee omdat het niet duidelijk is wat er nou precies aan de hand is.

Start de PC langzaam op ? Lopen spellen niet goed ? Kost het laden van proggies veel tijd ?

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 29-01-2008 19:19 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom heb je dat gevoel? Gaan bepaalde dingen traag?

Hier kan niemand iets mee op deze manier...

Verwijderd

dit is niet echt een topic start . wat bedoel je met niet volledig benut ? dat je af en toe mailtje tyep en je cpu niet gebruikt is de schuld van cpu niet :9

Verwijderd

Wat bedoel je met niet volledig benut?

Edit: Welkom op GoT trouwens _/-\o_

Edit: Allemaal spuit 11'jes hiero :+

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 19:31 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Wanneer merk je dat je processor niet maximaal wordt benut? In games, 3D rendering, computer opstarten, video bekijken?

Bij kant en klaar PC's die een goede processor hebben zie ik heel vaak weer dat er een ontzettend slome videokaart bij wordt gedaan of weinig geheugen. Post de rest van je systeem eens, de specificaties kun je makkelijk opvragen via Sisoft sandra.

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Hier zijn de specs:

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 2
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Moederbord:
CPU Type Unknown, 2400 MHz (7 x 343)
Moederbordnaam Asus P5LD2 (3 PCI, 3 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN)
Moederbord Chipset Intel Lakeport-G i945G
Systeemgeheugen 2048 MB (DDR2 SDRAM)
BIOS Type AMI (08/09/06)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart NVIDIA GeForce 7600 GT (256 MB)

Multimedia:
Geluidskaart Intel 82801GB ICH7 - High Definition Audio Controller [A-1]

Opslag:
IDE apparaat Standaard Dual Channel PCI IDE Controller
IDE apparaat Standaard Dual Channel PCI IDE Controller
SCSI/RAID apparaat D347PRT SCSI Controller
SCSI/RAID apparaat ITE IT8211 ATA/ATAPI Controller
Diskettestation Diskettestation
Harde schijf HDT72252 5DLAT80 SCSI Disk Device (250 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Optische Station Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
Optische Station Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
Optische Station HL-DT-ST DVD-ROM GDR8162B (16x/48x DVD-ROM)
Optische Station Optiarc DVD RW AD-5170A
SMART Status harde schijf OK

Partities:
C: (NTFS) 238464 MB (122150 MB vrij )

Ik heb 3943 MB DDR-2-667 RAM geheugen.

Ik merk vooral dat hij traag is bij het opstarten (met name de BIOS gaat erg langzaam) en afsluiten. Ook bij spellen als Flight Simulator X en GTA San Andreas, valt de laadsnelheid mijns inziens toch een beetje tegen. En natuurlijk bij het kopiëren van bestanden op de HD. Misschien moet ik toch maar even XP opnieuw installeren.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
CPU maakt je BIOS niet sneller.
Lange laadtijden van games en trage bestandsbewerkingen duiden eerder op een HDD probleem.

Chipsetdrivers geinstalleerd?

[ Voor 11% gewijzigd door The Realone op 29-01-2008 19:57 ]

Verwijderd

Een bios update zou niet verkeerd zijn want volgens mij herkent hij je processor niet.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

En ge zegt dat ge 4GB hier hebt, maar in u informatie staat 2GB!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• krijgnuwat
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-04 18:22
kan misschien aan mij liggen, maar stamt dat chipset niet beetje uit de middeleeuwen?

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik heb de chipsetdrivers even geïnstalleerd, en ik zal me wat verdiepen in hoe een BIOS update precies werkt en dan zal ik dat binnenkort ook doen.

@Snake: Dat begrijp ik ook niet:P Als ik naar taakbeheer ga, dan staat er 4GB dus ik neem aan dat dat klopt. Dat is voor mij ook nog steeds een raadsel

@krijgnuwat: Ik heb niet zoveel verstand van moederborden, dus vandaar de vraag of het moederbord misschien het probleem is.

Om nog even over het moederbord door te gaan: ik heb net even geteld en het duurt ongeveer 20 seconden om de hele BIOS te doorlopen. Dat vind ik vrij lang. Ik denk dat ik wel weet waar dat aan ligt en ik zal het ook even proberen uit te leggen.

Ik heb toen ik deze PC kreeg erg veel moeite gehad met de installatie van windows omdat de computer mijn HD niet detecteerde. Zelfs met de bijgeleverde diskette met de drivers voor IDE hardeschijven (belachelijk dat dat nu nog steeds moet maar goed) werd hij niet gedectecteerd. Toen heb ik maar de IDE kabel in de van de Primary IDE in de Primary EIDE gestopt, opstartdiskette erin en toen werd hij ineens wel gedetecteerd. Ik heb geen flauw idee waarom de HD niet werd gevonden op de Primary IDE. Nu start ik dus steeds op van de Primary EIDE, waar er overigens 2 van zijn. Werkt dat niet vertragend, want ik zie telkens tijdens het opstarten Scanning IDE. Het is een hele rare situatie.

Sorry voor het ingewikkelde verhaal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als denkt dat je je CPU niet volledig benut kan ik twee instances van SuperPI aanraden, of het transcoden van een willekeurige film. Dan benut je willekeurig welk dualcore CPU volledig.

Mbt je tweede post - er staat duidelijk in het PMG beleid dat specs niet de uitdraai van een prog horen te zijn, en dat we verwachten dat je zelf doet wat je kunt doen voordat je een topic opent. Zoals duidelijk moge zijn kun je nog genoeg zelf doen (specs duidelijk krijgen, zorgen dat je CPU in BIOS herkend wordt, in cijfers uitdrukken wat traag is en duidelijk maken waar je het mee vergelijkt). Dit is niet hoe je op GoT een topic start.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.