Coolpasta functioneert niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 559 views sinds 30-01-2008

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 17:23
ik heb hier een x2 4200 @ 2450 mhz gekoelt met de stock cooling (van mijn oude 3000+) en heb hier tussen wat cool pasta gestopt,

de eerste paar dagen is mijn cpu stressed rond de 50 - 55 graden... twee weken later stressed loopt de temp. op naar wel 70 - 80 graden.. waarop vervolgens mijn auto shutdown het overneemt en de cpu niet doorbrand.

ik dacht dat de coolpasta er niet goed op zat, en heb alles eraf gehaald om deze opnieuw aan te brengen op mijn cpu.. de eerste week nette temperaturen.. maar een dag of tien later stressed weer hetzelfde verhaal, temp. van 70>

nu wilde ik weten wat jullie tweakers vinden van dit probleem!

PVoutput

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk eerder dat de druk van de koeler op de CPU afneemt dan dat het door de koelpasta komt. Koelpasta slecht of goed op de CPU kan een paar graden schelen maar geen 20+.

Voelt de heatsink wel heet aan als de CPU temp zo hoog is ?

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 29-01-2008 19:09 ]

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:25
'T is toch wel koelpasta dat je gebruikt en geen tandpasta? Kan heel verleidelijk zijn om Prodent Tandpasta Arctic Whitener met Arctic Silver 5 te verwisselen :P

Alle gekheid op 'n stokje, wat voor koelpasta gebruik je en weet je wel hoe dat spul erop moet?

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-01 12:35
Had de x2 versie geen heatpipe koeler?? Dat zal ook niet niet voor niks wezen lijkt me zo :O

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Lijkt me meer een koelerprobleem dan niet werkende koel pasta.
Heb je de koeler wel juist gemonteerd? Zit deze ook steving op je cpu? Veel stof?

Hoeveel pasta gebruik je? Een kleine rijstkorrel is meer dan voldoende.

• knights16
ik gebruik geen tandpasta, ik heb in de winkel 'Spire' coolpasta gekocht omdat ze niets anders hadden.. met 10% silver staat erop.

ik weet niet wat voor een cooler er op een X2 boxed zit, maar toch heeft de standaard cooler mijn cpu goed gekoelt.

na 5 minuten 'primen' staat mijn core temp. op 75 graden...waarop vervolgens ik de prime maar even sluit.
de heatsink wordt wel degelijk HEET wanneer ik de prima, dus de temp. readings lijken me goed.

ik heb veel meer dan een korrel gebruikt.. klopt het dat ik een rijstkorrel aan pasta in het midden van de cpu moet doen en hierop vervolgens mijn koeler moet monteren?

[ Voor 18% gewijzigd door knights16 op 29-01-2008 19:18 . Reden: aanvulling ]

PVoutput

Verwijderd

knights16 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:06:
ik heb hier een x2 4200 @ 2450 mhz gekoelt met de stock cooling (van mijn oude 3000+) en heb hier tussen wat cool pasta gestopt,
Goed. Je hebt nu een CPU met 2 cores die je koelt met een Single-boxed koeler voor de 3000+.

Daarnaast heb je die ook nog eens ge'oced waardoor de TDP enorm stijgt.
nu wilde ik weten wat jullie tweakers vinden van dit probleem!
Je moet een betere koeler halen. Artic freezer 7 oid. Kost nog geen 15 euro. Koelt als een beest.

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:19
er wel eens aan gedacht dat doe koeler misschien niet voldoende capaciteit heeft? probeer het eens met een Zalman ofzo, kijken wat dat scheelt. En waarom niet de koeler gebruiken die bij de x2 4200 zat? En dan komt ng de vraag :) waarom heb je er met je knuisten aan gezeten O-)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
knights16 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:17:
de heatsink wordt wel degelijk HEET wanneer ik de prima, dus de temp. readings lijken me goed.
Het lijkt me dan dat je koelpasta zijn werk wel doet. Namelijk het doorgeven van de warmte aan je heatsink.

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:19
ow,dan nog iets....als je niet weet waar je aan begint, doe het dan gewoon niet. Verdiep je eerst in hetgeen je gaat doen,scheelt problemen

• knights16
ik zal een andere koeler aanschaffen, maar de reden dat ik dit topic ben gestart heeft te maken gehad met het feit dat na een dag of 10 de computer niet aan gehad te hebben de koelingsprestaties van mijn cpu koeler (pasta) ENORM afnamen... vandaar de topic naam.

aan speedlink: ik heb een X2 4200 gekocht NON-boxed.. en ik had een boxed 3000+ liggen, dus tweaker dat ik ben, laten we die koeler eens op mijn nieuwe X2 zetten :)

[ Voor 24% gewijzigd door knights16 op 29-01-2008 23:40 ]

PVoutput

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Volgens mij laat die koeler inderdaad los zoals Pilatus zegt.

AMD heeft toch zo'n "hendeltje", die is misschien los ofzo.

Koop arctic silver 5 koelpasta en een scythe ninja/infinity, dan zit je zeker goed met je temperaturen.

HighFlow.nl // PinballShop.nl

• knights16
[quote]YPSUN schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 01:14:
Volgens mij laat die koeler inderdaad los zoals Pilatus zegt.

AMD heeft toch zo'n "hendeltje", die is misschien los ofzo.

Koop arctic silver 5 koelpasta en een scythe ninja/infinity, dan zit je zeker goed met je temperaturen.
[/quote]

Ik heb een scythe + arctiv silver 5 gekocht en heb 40 graden stressed temp... alleen me PWM IC word tegen de 60 graden lijkt me niet gevaarlijk.

ontopic, kan een teveel aan koelpasta, of een verkeerde soort / uitgedroogt zorgen voor enorme temp. verschillen ?

PVoutput

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ja

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:25
knights16 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:34:
Ik heb een scythe + arctiv silver 5 gekocht en heb 40 graden stressed temp... alleen me PWM IC word tegen de 60 graden lijkt me niet gevaarlijk.

ontopic, kan een teveel aan koelpasta, of een verkeerde soort / uitgedroogt zorgen voor enorme temp. verschillen ?
Zonde van je geld, een Arctic Freezer 64 Pro was genoeg geweest. En met die Spire koelpasta lijkt me niks aan de hand. Ik denk dat je gewoon teveel koelpasta op de processor hebt gedaan en de koeler die je gebruikte had een beetje weinig koelvermogen. Als je dan ook nog eens gaat overclocken vraag je om problemen.

Om je vraag te beantwoorden: "Ja, teveel koelpasta is nooit goed."

Maar hoe je Arctic Silver 5 op een processor aanbrengt kun je makkelijk op hun website lezen. Een beetje meer inzet graag. Dit soort informatie is TCA basiskennis en makkelijk te vinden.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Is je titel eigenlijk niet een beetje raar? Je zegt dus al: "Koelpasta functioneert niet goed". Vanwaar de topic dan? Overigens als die oude koeler een boxed koeler was kan het inderdaad zijn dat hij te kort komt voor je X2 processor. Hoe heb je de koelpasta dan aangebracht?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is toch wel een erg basic iets. Dat je koeling te klein zou zijn (onvoldoende vermogen) voor je nieuwe CPU had je zelf ook kunnen bedenken, de hoeveelheid koelpasta is al tot in den treure over gediscussieerd hier op GoT.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.