[XP] Random crash

Pagina: 1
Acties:
  • 1.095 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• styxiered
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:17
Beste Tweakers,

Mijn computer crasht af en toe. Zonder enige aanwijsbare reden. Ik ben gewoon aan het internetten, en dan stopt de muziek en gaat het scherm op stand-by. De computer blijft ook nog gewoon aan, maar ik kan niks meer. Het enige dat helpt is op het stand-by knopje van het toetsenbord drukken. Dan gaat de computer op stand-by, en als ik hem dan weer uit stand-by haal (en de monitor uit en aan zet), doet hij het weer. Ik heb totaal geen idee hoe deze crash ontstaat. Ik heb een nieuwe fan geinstalleerd en de temperatuur komt niet boven de 45 graden (zowel CPU als moederbord). Ook heb ik mijn harde schijf laatst nog gedefragmenteerd, dus daar kan het ook niet aan liggen. Heeft iemand enig idee?

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 10:22

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Dit kan van alles zijn. Van een brak os tot een esd schade op je mobo, brak geheugen.....

Wat je even kan doen is de PC opstarten met b.v. knoppix of BartPE, en dan gaan internetten en kijken of het dan ook gebeurd. Als het dan ook gebeurd dan ligt het aan je hardware. En dan ga je verder zoeken......

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• styxiered
Het moederbord en geheugen is redelijk nieuw (een a twee jaar oud), en windows is net opnieuw geinstalleerd. Ik heb memtest86 gedraaid (vanaf een Ubuntu LiveCD) en heb twee passes gehaald zonder fouten.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

styxiered schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:39:
Het moederbord en geheugen is redelijk nieuw (een a twee jaar oud), en windows is net opnieuw geinstalleerd. Ik heb memtest86 gedraaid (vanaf een Ubuntu LiveCD) en heb twee passes gehaald zonder fouten.
Twee passes is niks, laat maar eens lekker 12 uur of langer draaien. En het liefst via een boot flop of cd-rom, dus niet als er al een OS draait.

En zet ook eens alles qua energiebeheer uit, dus op altijd aan. En misschien eens Orthos/3dMark in een loop draaien voor een stabiliteits test?

Want wat je nu gedaan hebt zegt nog niet zoveel ;)

Specs

• styxiered
Had vanochtend weer de random crash, maar het truukje met stand-by werkt niet meer... Ik zal Orthos wel even downloaden en draaien.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 21:56
kijk eens in je logboeken :)

you had me at EHLO

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Hoeveel watt heeft je voeding? Heb jer er een zware videokaart inhangen? En wat is het merk van de voeding?

• styxiered
Geen idee, het is een goedkoop kastje. Ik denk iets van 300 a 350 watt. Ik heb een Asus Radeon 9600XT, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Verder heb ik één DVD speler en één HD, meer niet. En waar kan ik die logboeken vinden?

• styxiered
Orthos geeft tot nu toe (2,5 uur bezig) geen errors. Iemand enig idee wat ik verder nog zou kunnen proberen?

• styxiered
Niemand die een suggestie heeft? En weet iemand ook waar ik die logboeken (waar TheNymf het over had) kan bekijken?

Verwijderd

rechtermuisknop deze computer -> beheren -> logboeken -> systeem (of anderen)

• bvk
  • Nu online

bvk

Veel simpeler: Start-->Uitvoeren-->eventvwr ;)

Edit: Als je Orthos uren kan draaien zonder error lijkt het me geen hardwareprobleem, ik ben benieuwd wat de logboeken melden.

offtopic: je hebt ook een "edit" knop voor je posts, het wordt op GoT gewaardeerd als je die ook gebruikt.

[ Voor 84% gewijzigd door bvk op 31-01-2008 10:44 ]

Specs

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Idd. Ik denk ook dat het niet aan je hardware ligt. Misschien heb je een of ander product eropstaan wat niet lekker loopt.

Ff je log meldingen nakijken idd.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb dat ook bij mijn XP Pro (SP2). Soms een BSOD vanwege nvdisplay.dll

Probeer het volgende;
[list]• zwakkere videokaart• zwaardere voeding• andere displaydriver(versie)

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

@ bvk,

thx, weer een hotlink :)

====

probeer anders eens wat hardware los te trekken oid.

• styxiered
In de logboeken staat niks. Ik baal hier wel goed van, want ik heb geen idee waar het nu aan ligt. Volgens de mensen bij mijn computerwinkel zou één cycle van memtest86 genoeg moeten zijn (ik heb er twee gehaald, toen was ik er flauw van), volgens Orthos is alles in orde, en in de logboeken staat dus ook niks waar ik iets mee kan.

• bvk
  • Nu online

bvk

Misschien staan er in de logboeken geen errors (vreemd), maar je zou ten tijde van het plat gaan op zijn minst een event moeten zien waaruit meer blijkt.

Heb je de energie bespaar mogelijkheden nog nagekeken? Staat alles op "nooit uitschakelen"?

@kwakdoos: graag gedaan ;)

Specs

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:28
- Begrijp ik dat Windows niet meer reageert op Ctrl,Alt, Del?
- Je zou Dr Watson aan kunnen zetten : -> uitvoeren ->"drwtsn32 " intypen.
- Geeft veel info van systeemfouten.
- Moet je er bij internetten om een crash te krijgen?? Welke Brouwser? Probeer dan een ander...

gewaarwordingshorizon

• styxiered
Ik heb Dr Watson aangezet, maar ik krijg geen bestand nadat ik terug kom van de crash (ik heb beide pads naar de desktop gezet, maar er staan nu geen bestanden). Ook heb ik eventvwr nog maar eens gecheckt, maar daar kan ik ook niks vinden. Wat wel apart is, de Line-in functie doet het nog wel tijdens de crash (ik speel gitaar via mijn computer, en die blijft het nog gewoon doen). Ook reageert het F-lock lampje van mijn toetsenbord nog, maar vreemd genoeg doen zowel caps-lock als num-lock niks (geen response van de lampjes). Dit keer kreeg ik de crash terwijl ik bezig was met Cubase, maar Cubase was niks aan het doen op het precieze moment van de crash.

• bvk
  • Nu online

bvk

Kun je die eventvwr bestanden ergens online zetten zodat wij ze ook kunnen bekijken?

Specs

• styxiered
Vanochtend rond 10.59 was er een crash, dit zijn de gebeurtenissen die erbij horen:

Toepassings-logboek:

Informatie 4-2-2008 11:01:58 SecurityCenter Geen 1800 n.v.t. COMPUTER-HYLKE
Informatie 4-2-2008 11:01:57 Bonjour Service Geen 1 n.v.t. COMPUTER-HYLKE
Informatie 4-2-2008 11:01:53 ATI Smart Geen 105 n.v.t. COMPUTER-HYLKE

Systeem-logboek

Fout 4-2-2008 11:01:42 ati2mtag CRT 45062 n.v.t. COMPUTER-HYLKE
Informatie 4-2-2008 11:01:58 Service Control Manager Geen 7035 SYSTEM COMPUTER-HYLKE
Informatie 4-2-2008 11:01:58 Service Control Manager Geen 7036 n.v.t. COMPUTER-HYLKE
Informatie 4-2-2008 11:01:58 Service Control Manager Geen 7035 SYSTEM COMPUTER-HYLKE
Informatie 4-2-2008 11:01:58 Service Control Manager Geen 7036 n.v.t. COMPUTER-HYLKE
Fout 4-2-2008 11:01:58 Service Control Manager Geen 7000 n.v.t. COMPUTER-HYLKE
Informatie 4-2-2008 11:01:44 eventlog Geen 6005 n.v.t. COMPUTER-HYLKE
Informatie 4-2-2008 11:01:44 eventlog Geen 6009 n.v.t. COMPUTER-HYLKE

ACEEventLog-logboek

Type Datum Tijd Bron Categorie Gebeurtenis Gebruiker Computer
Informatie 4-2-2008 11:01:56 ACEEventLogSource Geen 0 n.v.t. COMPUTER-HYLKE
Informatie 4-2-2008 11:01:54 ACEEventLogSource Geen 0 n.v.t. COMPUTER-HYLKE
Informatie 4-2-2008 11:01:54 ACEEventLogSource Geen 0 n.v.t. COMPUTER-HYLKE

• styxiered
Hee, vanmiddag zou ik weer een crash krijgen (systeem reageerde niet, muziek viel uit, scherm op zwart) dus ik dacht dat het hetzelfde liedje zou zijn en ik reek alweer uit naar de aan/uit knop. Maar toen sprong het systeem opeens weer tot leven, en kreeg ik een bericht van VPU Recover, dat de GPU unresponsive geworden was, en dat VPU Recover hem had gereset. In de eventvwr (systeem) vind ik twee ati2mtag CRT 45062 foutmeldingen. Voor de grap heb ik maar op 'Send error report' geklikt en een mailtje naar ATI gestuurd (heeft waarschijnlijk geen zin, maar toch). Zou dit betekenen dat het aan mijn videokaart ligt?
Het zou erg onwaarschijnlijk zijn, want de GPU heb ik uit mijn vorige (goedwerkende) systeem gehaald. In dat systeem werkte alles goed, en had ik nooit deze error. In het nieuwe systeem (nieuw moederbord, nieuwe CPU en geheugen) is deze error als sinds het begin.

• bvk
  • Nu online

bvk

Je had voor de grap die melding eens door Google heen moeten halen:

http://www.google.nl/sear...+45062+&btnG=Zoeken&meta=

;)

Hier staan vast wel links bij waar je mee verder komt!

Specs

Verwijderd

off topic: reek is reikte ...

Installeer of de nieuwste of oudere ATI drivers.

Had iets vergelijkbaars met een herinstalled systeem, maar dat gaf wel een blauw scherm bij downgaan.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 12:10 ]

• styxiered
Heb nu de 7.6 Catalyst drivers geinstaleerd, tot nu toe nog geen ati2mtag fout in de logboeken

• bvk
  • Nu online

bvk

styxiered schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:02:
Heb nu de 7.6 Catalyst drivers geinstaleerd, tot nu toe nog geen ati2mtag fout in de logboeken
Mooi, dan heb je denk ik de juiste link (Ati forum) gevonden!

Nu nog even de changelog van nieuwe drivers in de gaten houden om te kijken of het opgelost is en je die nieuwe drivers kan gebruiken ;)

Specs

• styxiered
Helaas, de oude (7.6) ATI Catalyst drivers hebben niks geholpen, ik heb de error nog steeds, alhoewel er geen ati2mtag fouten meer in het logboek staan. Maar het systeem gaat nog steeds af en toe de mist in. Uit de logboeken kan ik niks anders vinden, dus ik moet iets nieuws bedenken. Iemand suggesties?

• bvk
  • Nu online

bvk

Nou, dan heb je in ieder geval één fout alvast opgelost. Want is deze er ook nog?

Fout 4-2-2008 11:01:58 Service Control Manager Geen 7000 n.v.t. COMPUTER-HYLKE

Je zou verder je probleem eens kunnen posten in dat topic op het Ati forum. Want ik heb toch wel het vermoeden dat je het in die hoek moet zoeken.

Eens een andere videokaart proberen misschien, als je die hebt?

Specs

• styxiered
Ik denk niet dat dat zin heeft, want die logboekentries hebben een tijdcode van net een minuut na de crash. Waarschijnlijk zijn die events in het logboek gekomen bij het opnieuw opstarten. Ik heb zonet weer een crash gehad (om 17:49 op de computerklok) en de Service Control Manager entries zijn van 17:51 gedateerd.

Verwijderd

Wat de computerverkopers op de hoek je ook vertellen: 2 cycli van Memtest86+ draaien is (zoals al eerder aangegeven) echt onvoldoende.
Dan maar even niet op die bak werken, maar als je je geheugen goed en betrouwbaar wilt testen zul je em echt 24u moeten laten draaien.
Ik heb het zelf regelmatig gehad dat er na 18 of 20u draaien nog een foutmelding kwam!

• styxiered
Goed, de fout begint nu steeds vaker voor te komen (vroeger eens per twee dagen, vandaag alleen al drie keer) dus ik denk dat ik maar eens een aantal componenten moet vervangen. Ik zal vanavond memtest laten draaien, maar ik ben bang dat zowel het mobo als de cpu en misschien dus ook het geheugen vervangen moeten worden. Daarover heb ik aantal vragen:

1) Is het mogelijk dat mijn CPU het niet goed doet? Of is een CPU een component dat het of wel of niet doet (en niet dat hij het soms wel en soms niet doet)?

2) Als ik een nieuw moederbord en desnoods nieuwe CPU koop, moet ik Windows dan opnieuw instaleren?

Bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

1) Nee, je procesor zal het zeker niet aan liggen, ik krijg het idee dat als je een andere videokaart pakt je probleem is opgelost.
2) Als je een moederbord met hetzelfde chipset koopt, hoef je Xp niet opnieuw te installeren, met een ander chipset start je pc meestal niet meer op.

Nogmaals, je processor is het laatste wat je moet checken. Kijk eerst in de hoek van je videokaart en je voeding.

• styxiered
Zou het niet heel onlogisch zijn dat de videokaart kapot is? Hij heeft het namelijk zonder problemen gedaan in het vorige systeem. Daar had ik nooit last van de crash die ik nu heb.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-02 14:48
Ati staat nu wel bekend om zijn crappy drivers.

De vraag is eigenlijk als je een computerspel speelt krijg je dan artefacten (dingen die niet kloppen in je beeld bvb ineens een gekleurd vlak waar het niet hoort). Zo ja videokaart.

Als je videokaart in een vorig systeem werkte wil dat niet zeggen dat het in een volgend systeem nog doet. Apparatuur verslijt nu eenmaal.

Het is natuurlijk niet uitgesloten dat het over een crappy driver gaat en dat sluit geen enkele driver uit. Ik heb namelijk op mijn eigen systeem problemen gehad met elke 24 uur (gemiddeld) 1 BSOD als gevolg van een verscheidenheid aan vage fouten. Ik heb het probleem niet kunnen vinden. Ik heb dan maar de grove borstel gepakt en heel windows opnieuw geïnstalleerd en voila probleem opgelost.

Ik ben akkoord dat je memtest iets langer moet laten draaien. Als je 1 fout hebt per 24 uur is dat onacceptabel. Een studie uit 2004 plaatst gerapporteerde fouten/uur dat een bit actief is tussen de 10E-9 en 10E-13. Dat betekend dat je (gemiddeld natuurlijk) 1~10000 miljard uren zou moeten wachten eer er op natuurlijke wijze(kosmische straling) een bit omvalt in je DRAM. Daartegen is 1 fout op 24 uur peanuts natuurlijk en dus onacceptabel.

• styxiered
Misschien is het toch wel de videokaart, want ik had zonet weer eens VPU Recover bericht. Ik ga de videokaart er maar eens uit halen, en de onboard VGA controller gebruiken, en kijken of het probleem er dan nog steeds is.

EDIT: Nog steeds crash-loos, heb bij Alternate een GeForce 7600GS (zonder fan) gekocht, hopelijk ben ik dan van mijn problemen af.

[ Voor 23% gewijzigd door styxiered op 12-02-2008 17:39 ]

• styxiered
Goed, de nieuwe videokaart is gearriveerd en ik heb hem er maar meteen ingezet. Hij is twee-en-een-half keer zo snel als mijn vorige volgens de VGA Charts, en de error ben ik ook nog niet tegengekomen, dus ik denk inderdaad dat het de videokaart was =) Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.
Pagina: 1