Toon posts:

[Overschakeling Telenet naar Dommel] netwerktopologie prob..

Pagina: 1
Acties:
  • 1.674 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ondanks ik IT als opleiding volg lukt het me niet om een oplossing te vinden op een probleem.
Ik zou graag van kabelinternet van telenet willen overschakelen naar dommel (wegen de limieten, ja ik woon in belgie :p ).

Nu heb ik een belkin wireless router op de benedenverdieping staan(aan de tv kabel) en vandaaruit vertrekt er een utp kabel naar boven naar mijn pc.

Met de eventuele overschakeling naar dommel zou ik dus een adsl modem aan de telefoonlijn moeten zetten om internet te kunnen ontvangen. Het probleem is wel dat deze telefoonverbinding niet aan de tv kabel ligt zodat ik de oorspronkelijke utp kabel naar boven niet kan gebruiken.

Ik dacht eerst een modem bij te kopen en voor mijn huidige wireless router te plaatsen en het probleem zou opgelost zijn. Een draadloos kaartje in mijn pc en de klus is gedaan.

Nu zou ik boven toch nog met utp kabel willen blijven werken en niet met wireless. Een kabel bij trekken naar boven is ook geen optie.

De vraag is of het mogelijk is om boven mijn huidige belkin router te plaatsen(waaraan mijn pc verbonden is of eventueel een switch) en beneden een nieuwe adsl wireless router en deze 2 via wireless aan elkaar te verbinden zodat ik boven ook internet heb. De wireless link tussen de 2 routers vervangt dan zogezegd de utp kabel naar boven.
Alvast bedankt,

Jeppe

[EDIT] Alle andere oplossingen zijn ook welkom.
Momenteel heb ik enkel een belkin wireless router voor de kabel.
Adsl modem heb ik nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 15:26 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:16
Je moet eens kijken of beide routers WDS ondersteunen en daar wat verder mee experimenteren.

of je kan proberen de belkin als client/clientbridge in te stellen.

offtopic:
ben binnenkort ook van plan naar dommel te gaan, alleen de kosten voor de belgacom installatie (135euro ofzo) zitten nu wel HEEL fel tegen...

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 29-01-2008 15:31 ]

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:36
Off topic: Ik ben overgestapt van Telenet naar Dommel en voorals nog geen klagen van...

Je zou zo een kleine speedtouch modem kunnen kopen en die op je belkin router hangen (telefoon draad gewoon verlengen van de plaats wara die binnenkomt tot de plaats waar je router staat.

• HyperBart
Nog even verdergaan, je vermeldt in je post dat je niet wireless wil werken, maar er verandert "niets" (feit daargelaten dat de router altijd connected is (in principe en in theorie!!) )doordat je de router als "netwerkkaart" om op de modem/router/ap te connecten gebruikt he...

Verder heb ik wel goede ervaringen met de WRT54GL en tomato om 'm als client te zetten.
X-DraGoN schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:08:
Off topic: Ik ben overgestapt van Telenet naar Dommel en voorals nog geen klagen van...
Omg, je zegt iets offtopic en zet het niet tuss OT-tags :o , hiervoor kan je een ban krijgen man ! :o ;)

[ Voor 43% gewijzigd door HyperBart op 29-01-2008 18:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
HyperBart schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:49:
Nog even verdergaan, je vermeldt in je post dat je niet wireless wil werken, maar er verandert "niets" (feit daargelaten dat de router altijd connected is (in principe en in theorie!!) )doordat je de router als "netwerkkaart" om op de modem/router/ap te connecten gebruikt he...

Verder heb ik wel goede ervaringen met de WRT54GL en tomato om 'm als client te zetten.

[...]

Omg, je zegt iets offtopic en zet het niet tuss OT-tags :o , hiervoor kan je een ban krijgen man ! :o ;)
Met wireless werken bedoel ik dat ik geen wireless pci kaartje in men pc wil stoppen.

• HyperBart
ah, kay, kan je hiermee verder ?

Verwijderd

Topicstarter
Nja de oplossing van x-dragon om de telefoonlijn de verlengen gaat al niet.

Aan wireless bridging heb ik ook al gedacht. Mijn belkin router ondersteunt dat en als ik dan nog een linksys adsl wireless router bij koop zal dat wel moeten werken zeker :)
Maar als die wireless bridging opstaat, werken die 4 port switch dan nog? Of kan je dan enkel de pc aan de wan poort hangen?

[EDIT] Hier word alles mooi uitgelegd met 2 linksys routers.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 18:56 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 snapt het probleem niet helemaal :?

Je hebt nu een prima werkend netwerk, met een router die met het kabelmodem verbonden is en binnenkort heb je in plaats van dat kabelmodem een ADSL modem staan. Dan kan je toch gewoon dat ADSL modem ook weer gewoon met een UTP kabeltje met je router verbinden, net zoals je dat nu met je kabelmodem hebt gedaan :?

Of zit de plek waar het ADSL modem zou komen op een zodanig andere plek in het huis dat het niet mogelijk is om een UTP kabel te trekken vanaf het ADSL modem naar de plek waar nu de router staat :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:55:
Of zit de plek waar het ADSL modem zou komen op een zodanig andere plek in het huis dat het niet mogelijk is om een UTP kabel te trekken vanaf het ADSL modem naar de plek waar nu de router staat :?
Idd ja :D

Ik had gedacht aan deze wireless router.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 19:26 ]

• HyperBart
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:41:
Nja de oplossing van x-dragon om de telefoonlijn de verlengen gaat al niet.

Aan wireless bridging heb ik ook al gedacht. Mijn belkin router ondersteunt dat en als ik dan nog een linksys adsl wireless router bij koop zal dat wel moeten werken zeker :)
Maar als die wireless bridging opstaat, werken die 4 port switch dan nog? Of kan je dan enkel de pc aan de wan poort hangen?

[EDIT] Hier word alles mooi uitgelegd met 2 linksys routers.
He? je kan 'm vlgns mij net niet op de wanpoort hangen, gewoon op de lanpoortjes...
Geen slecht idee, die dacht ik ook te nemen naar de toekomst toe, of een bekabelde en dan door naar WRT54GL@Tomato

[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 29-01-2008 19:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even de manual gelezen er ze vermelden niets van wireless bridging buiten dit:

Internet Connection Type (Type internetverbinding). De gateway ondersteunt vijf methoden voor inkapseling:
RFC 1483 Bridged (Brug),
RFC 1483 Routed (Gerouteerd),
RFC 2516 PPPoE,
RFC 2364 PPPoA en
Bridged Mode Only (Alleen brug).

RFC 1483 Bridged (Brug)
Dynamic IP (Dynamisch IP-adres)
IP Settings (Instellingen IP). Als uw internetprovider aangeeft dat u verbinding maakt via een dynamisch
IP-adres, selecteert u Obtain an IP Address Automatically (Automatisch een IP-adres laten toewijzen).

Bridged Mode Only (Alleen brug)
Als u de gateway als bridge gebruikt, waardoor de gateway als een stand-alone modem fungeert, selecteert u Bridged Mode Only (Alleen brug). Alle NAT- en routing-instellingen zijn uitgeschakeld in deze modus.

Volgens mij gaat dat de klus niet klaren aangezien ik het connectie type op PPPoE moet zetten..

[EDIT] Ze gaan het toch niet zo smerig spelen om die functie er niet in te steken zodat je nog een aparte bridge moet kopen |:(
[EDIT2] WDS zit standaard niet in deze router in 8)7
[EDIT3] Nu zoeken achter een wireless adsl router met WDS :+

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 20:37 ]

• HyperBart
zoals je zelf quote van uit de handleiding: de bridge is voor de gateway, dus de "sluis" tussen de adsl-modem en de ingebouwde switch met evt access point.

Verwijderd

Topicstarter
Dat neemt niet weg dat ik die in "bridged mode only" niet met mijn andere router/ap kan laten werken hé, want hij heeft geen wds :p
Pagina: 1