[Glas bier over camera] Hoe plakkerige lens reinigen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.997 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Afbeeldingslocatie: http://www.fotografovani.cz/images/nikon_5200_p_001.jpg

Ik heb een Nikon 5200 waar tijdens een muziekfestival een glas bier overheen is gegaan. Stom natuurlijk, ben er erg zuinig op, laat een ander zijn bier erop vallen, maar goed dat risico loop je daar. Anyway. Het ding doet het nog perfect verder, alleen het "ooglid" gaat vaak niet goed open als je de camera aanzet.

De lens schuift dan naar buiten, maar het ooglid blijft dicht (soms alleen boven of onder, maar meestal helemaal). Na openpeuteren gaat hij bij uitzetten dan weer niet dicht.

Ik heb geprobeerd het te reinigen met spiritus i.c.m. een wattenstaafje, en dan is het een dag goed, maar als je hem dan weer pakt, zit het weer muurvast. Bier is lekker, spul, maar dan wel in je mond en niet je camera :X

Anyway, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Is er een middeltje dat bier goed verwijdert, ook in kleine hoekjes enzo? Terpentine, wasbenzine, ammoniak, enz, maar het mag natuurlijk de lens niet aantasten!

(P.S. ben erg benieuwd want ik heb nog een gamepad en toetsenbord liggen met vastgebierlijmde knoppen, die na schoonmaken eveneens binnen een paar dagen weer vast zitten)

[ Voor 11% gewijzigd door Captain Pervert op 29-01-2008 14:42 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:56
Ik zou gaan voor medicinale alcohol (70-80% of meer) en dan goed laten drogen. Dat zou nagenoeg volledig moeten verdampen. Dat spul kun je volgens mij gewoon bij de apotheek kopen.

Maar wacht nog maar even wat reacties af, voordat je alleen op mijn oordeel afgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226341

Voorzichtigheid met al het bijtende/irriterende spul is wel gewenst denk ik (ivm de coating van de lens..) De lenscoating zal misschien het minste van je zorgen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een dader die het vervolgens bij zijn WA verzekering mag gaan claimen want reken er maar op, je camera gaat dood misschien kan je het uitstellen maar overlijden zal ie. Succes.
Anders spoelen met alcohol.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 13:21

ThunderNet

Flits!

(jarig!)
Heeft hij geprobeerd.... Alleen sindsdien heeft ie pas problemen :+

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
ThunderNet schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:13:
[...]Heeft hij geprobeerd.... Alleen sindsdien heeft ie pas problemen :+
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Service manual voor 15$
Haal hem uit elkaar, mooi schoonmaken, terug in elkaar. Probleem opgelost.

Misschien vind je de manual ook wel ergens gratis natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03 17:28

sko

@TS: hoe heb je het nu gedaan? ik zit met een soortgelijk probleem met mijn Panasonic FX30. tijdens pinkpop bleef hij ineens hangen, waarschijnlijk ook bier dus :)

thnx alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 13:38
Frogmen schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:11:
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een dader die het vervolgens bij zijn WA verzekering mag gaan claimen want reken er maar op, je camera gaat dood misschien kan je het uitstellen maar overlijden zal ie. Succes.
Anders spoelen met alcohol.
Valt best mee... m'n Fuji F30 heeft ook een paar keer een glas bier gevangen, zelfde probleem als TS, al geprobeerd met wattenstaafje met bijna pure alcohol, helpt inderdaad maar even, maar ik zit al een half jaartje met een plakkerige lens.

dood gaat ie er niet van en je komt er niet vanaf zonder de lens helemaal uit elkaar te halen...
als je kan leven met elke keer een tikkie op de lens geven zou ik er verder niks aan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 12:26
De beste manier is een waterdichte(lees: bierdichte) camera kopen en die meenemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

misterdoom schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:33:
De beste manier is een waterdichte(lees: bierdichte) camera kopen en die meenemen ;)
Olympus (micro]770SW of 9xx, of laatste 10xx serie.... bier no problem, gewoon naspoelen onder kraan en het kleeft niet meer :D

Ja, deze camera's gebruiken tijdens heftige feesten.....

[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 09-06-2008 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04 21:22
Isopropanol.
Kontakt heeft hier bussen van en ik vind het ideaal spul om dit soort dingen mee schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24
isopropanol = schoonmaak alcohol

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1