[CAR]Sub en versterker vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.589 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:09
Op dit moment heb ik een JBL sub en Pioneer versterker.

JBL CS-1200B: Afbeeldingslocatie: http://my-life.mallerd.nl/GoT/JBL%20Sub%20CS1200B.gif

Pioneer 240W Max:

Afbeeldingslocatie: http://my-life.mallerd.nl/GoT/Pioneer%20240W%20versterker%20small.jpg

Van de versterker weet ik zo het type nummer niet. Het is een Pioneer GM-X372.
Dit was aangesloten op een JVC Cameleon (KD-LX110R als ik het goed heb)
Nu vond ik dit goed klinken, maar op een gegeven moment wil je altijd meer.
Als ik deze sub aardig hard zet begint hij te klapperen. Ik weet de termen ervoor niet, maar hij kan het dan niet meer aan en is niet meer zuiver.

Nou ben ik eens aan het kijken geweest naar wat anders en ben ik een tweedehands JBL GTO75.4 versterker met een JBL GT4-12 subwoofer. Deze zouden dan moeten komen op een Pioneer DEH-P40MP. Die zit in mijn lease auto en heb ik zelf niet mogen kiezen.

Nou is mijn vraag of de GT4-12 sub in de kist van de CS-1200B kan. Dus niet alleen fisiek, maar ook qua inhoud en misschien nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden.
Ik wil deze aansluiten op twee van de vierkanaals versterker.

En natuurlijk de belangrijkste vraag. Ga ik hier veel op vooruit? Moet deze setup beter klinken? Dieper en strakker? Blijft deze sub ook mooi klinken als hij harder gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door My-life op 31-01-2008 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gaat deze setup beter klinken..

Nee, niet noemenswaardig. De GT4 is de opvolger van de GT3 die nu in je kist zit. Zet je die 1 op 1 over maakt het eigenlijk niets uit. Je zou een gepoorte kist kunnen maken voor de GT3, of voor die GT4.

Dan zou ik ook een iets zwaardere amp zoeken.

Die pioneer is gewoon een prima ding. Niet buitengewoon goed, maar gewoon netjes.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Ik kan er naast zitten, maar volgens mij zit er in mijn kist een CS12 en niet een GT3-12. Maakt het dan nog steeds weinig uit?
Volgens mij is de GT serie dubbelspoels toch? Ik weet dat dubbelspoels normaal gesproken beter is, maar weet niet exact waarom :$ .

Ik wil geen gepoorte kist. Ik vind juist het diepe en strakke geluid van een dichte kist mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
*kick*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:12
De woofer die er nu in zit lijkt heel erg veel op de mijne (oude 10" GT2), maar dan een maatje groter. Een 12" GT2 zou ik zeggen.
Mijn vriendin heeft zo'n zelfde GT4-12 in een simpele gesloten kist zitten, qua formaat vergelijkbaar met de jouwe en het klinkt uitstekend, vind ik zelf. Mocht het van belang zijn: Het gaat ook HARD als het nodig is. Oordopjes niet geheel overbodig zullen we maar zeggen :P . Dit alles met de versterker die je voorstelt, de GTO75.4. Ik zou het gewoon doen. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Ik vind eigenlijk alleen de opdruk op de conus van de GT2 op mijn CS12 lijken. Verder zijn ze volgens mij niet echt te vergelijken.
Gewoon doen is natuurlijk wel een optie, maar wel zonde als je er tijd en geld insteekt en het resultaat dan uitblijft.
Het gaat mij niet echt om hard geluid. Natuurlijk zet je hem wel een keer iets harder als je het aan iemand laat zien. Maar als je zelf in de auto zit wil ik vooral mooi strak en diep geluid hebben.

Nog iemand anders die zijn licht erover wil laten schijnen of teacher nog een keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Resultaat blijft niet uit, het is juist uitstekend, diep en strak, in een vergelijkbare kist met exact dezelfde versterker. Je gaat er zeker op vooruit.

(En inderdaad, alleen de opdruk van die woofer is hetzelfde, de GT heeft een dikkere rand. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

BLN

Tip: koop een krachtigere (evt. monoblock) versterker voor die sub. Als je een 150/200 watt monoblock versterker koopt uit een hoger segment. Dan komt er veel beter geluid uit die sub.

Die pioneer versterker krijgt er misschien een krappe 100 watt uit voordat het geluid ernstig gaat vervormen. Je hebt een versterker nodig die 150-200 watt levert met <1% vervorming.

Het is een gesloten sub. Die kunnen veeeel vermogen hebben voordat ze moeten gaan klapperen.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Peenutzz schreef:Resultaat blijft niet uit, het is juist uitstekend, diep en strak, in een vergelijkbare kist met exact dezelfde versterker. Je gaat er zeker op vooruit.
Bedoel je daarmee dat ik door een GT4 sub in mijn huidige kist te zetten en Pioneer versterker te houden beter geluid zal hebben? Mijn huidige versterker trekt die sub toch helemaal niet denk ik?

@BiX
JBL geeft voor de GTO 75.4 aan dat hij 2x 284 Watt RMS kan leveren op 4 ohm. Er staat ook bij '≤1% THD + N' is dat de vervorming :$ ?Zou die versterker op mijn huidige sub al een beter geluid geven als dat hij geeft met mijn huidige versterker? Blijft deze langer zuiver? Het is volgens mij best een goeie versterker, maar niet een uit het 'hogere segment' toch?
De CS12 sub die ik nu heb kan maar 125 Watt RMS aan volgens JBL. Kan dat geen kwaad dan? Ik wil alles wel heel houden :) .

Hoe zit het met de mogelijkheid om die GT4 sub in mijn kist te zetten, qua liters e.d. ? Heeft die zwaardere sub niet meer inhoud nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
My-life schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 08:17:
[...]
Bedoel je daarmee dat ik door een GT4 sub in mijn huidige kist te zetten en Pioneer versterker te houden beter geluid zal hebben? Mijn huidige versterker trekt die sub toch helemaal niet denk ik?
In een eerdere post zei ik al:
"Mijn vriendin heeft zo'n zelfde GT4-12 in een simpele gesloten kist zitten, qua formaat vergelijkbaar met de jouwe en het klinkt uitstekend, vind ik zelf. Mocht het van belang zijn: Het gaat ook HARD als het nodig is. Oordopjes niet geheel overbodig zullen we maar zeggen. Dit alles met de versterker die je voorstelt, de GTO75.4."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Sorry, nou snap ik hem. Zij heeft dus eigenlijk bijna precies dezelfde setup als ik voorstel.
Alleen een andere kist.

Ik denk dat ik mijn kist maar even goed moet opmeten en de inhoud ervan moet uitrekenen.
Ik zal ook eens kijken of JBL geen support afdeling heeft ofzo die ik kan mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

BLN

Hogere segment is eigenlijk een beetje een loze term, daarmee bedoelde ik dat je goedkoopste modellen met de "hoogste" vermogens gewoon niet voldoen.

Een aantal mensen die ik ken hebben een GTO 75.4 en die pompt verbazingwekkend goed vermogen. Dat gaat absoluut veel beter klinken met die subwoofer.

Die subwoofer blaas je echt niet zomaar op hoor, dan moet je er continu serieus hoge vermogens op loslaten. En ze geven op dat de woofer kortstondig 500 watt kan hebben (is ook een beetje natte vinger werk maar toch) dus die zul je met gebrugd 150-200 watt niet snel stukkrijgen.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Oke, dus als die GT4-12 in mijn kist past, ook qua inhoud dan gaat dit met een GTO 75.4 beter presteren als ik nu heb.

Ik heb JBL (Harman Consumer Holland) een e-mail gestuurd met de vraag of dit goed zal gaan.

Nou moet ik alleen nog mijn huidige sub en versterker gaan verkopen. Wat zal dat nog waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je oude spul... tientjeswerk, meer niet. Is het geen optie om de pioneer amp te houden en je fronts ermee te versterken?

Persoonlijk zou ik voor de GT4 een nieuwe (gepoorte) kist maken; dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://img319.imageshack.us/img319/2188/1151543img5bt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img372.imageshack.us/img372/3294/1151561img0ee.jpg
F3 van 36Hz :)

(ik zat er idd naast met de woofer, mijn excuses!)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Dus jij denkt dat het ook wel beter zal klinken als mijn huidige sub nu je weet dat het een ander type is teacher?

Ik wil liever geen gepoorte kist omdat ik het geluid daarvan minder mooi vind.
Daarbij vind ik mijn huidige kist erg mooi. Mooie aluminium stoot randjes en die 'trailies' voor de sub. Ook wel handig mocht iemand een keer iets achterin mijn auto gooien, geen rekening houdend met wat er al in zit.

Als ik mijn spullen kan verkopen dan ga ik deze set wel kopen. Wat vinden jullie dat die tweede hands sub en versterker waard is?

En hoe zit dat nou met dat dubbelspoels? Klopt het dat die GT4 twee spoelen heeft en de mijne niet? En wat is daar precies het voordeel van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
De GT4-12 is enkelspoels. De nieuwe GT's zijn wel dubbelspoels meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Wat betekend
12mm Linear one-way X-max and dual 40oz(80oz)magnets make this subwoofer a great choice for high output applications.
dan precies?

En wat is nu het voordeel van een dubbelspoels en misschien ook wel nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
My-life schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 18:10:
Wat betekend
[...]
dan precies?

En wat is nu het voordeel van een dubbelspoels en misschien ook wel nadelen?
Als die spoelen zeg maar 4 Ohm zijn, dan kun je ze parallel schakelen dan heb je 2 Ohm.
Ga je ze in serie schakelen dan krijg je 8 Ohm.
Heb je een versterker die 2 x een 4 Ohm uitgang heeft, dan sluit je die spoelen ieders apart aan.
Tot en met 150 Hertz kun je toch geen streoeffect hier van horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Ik heb even uitgerekent hoeveel liter inhoud mijn box heeft.

Afbeeldingslocatie: http://my-life.mallerd.nl/GoT/Inhoud%20box.jpg
Allemaal uit het losse polsje gemeten hoor.

45 liter, dat kan toch niet kloppen? Dat is toch veelste veel? JBL geeft zelf aan dat een gesloten kist een inhoud moet hebben van 35 liter met mijn sub en ik heb de originele kist. 10 liter scheelt best wel heel veel toch?

Wat doe ik verkeerd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Simuleer het, dan weet je het! Bovendien moet je je niet teveel aantrekken van wat fabrikanten aangeven, want vaak zijn dat de meest misselijke afstemmingen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Simuleer het??? Geen idee wat je bedoeld :$ .

Waar moet je dan van uitgaan? Als de fabrikant het al niet meer weet...

[ Voor 21% gewijzigd door My-life op 08-02-2008 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

My-life schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 09:34:
Waar moet je dan van uitgaan? Als de fabrikant het al niet meer weet...
Simulaties ;) Download WinISD pro, geef de parameters in, en maak een simulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Ben er al mee bezig :) . Met een online tooltje: ISD online.
Ik weet alleen niet wat alle waardes inhouden :$ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon ff downloaden, dat werkt veel beter, en je hebt een help waar alles netjes in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Ik heb het nu met het tooltje gedaan. De waardes heb ik gewoon uit de handleiding gehaald.
Dit is de uitkomst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Driver            : JBL CS12
                    Vas : 144,0
                    Qts : 0,39
                    Fs : 24,70
                    SPL : 0,00
--
Number of drivers : 1
Box type          : Closed
Box size          : 63,0 l

Dat is dus weer heel wat groter als wat JBL opgeeft en ook heel wat groter als de box die ik nu heb. Wat is nou de ideale inhoud en wat voor een effect heeft het als de box wat groter of kleiner is. Ik weet dat een paar liter niet zoveel uitmaakt, maar hoeveel mag je van deze waardes afwijken? 5,10, 20 %?

EDIT:
Ik heb ook even de waardes van de JBL GTO 1202D ingevuld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Driver            : JBL GTO 1202D
                    Vas : 97,8
                    Qts : 0,44
                    Fs : 23,50
                    SPL : 0,00
--
Number of drivers : 1
Box type          : Closed
Box size          : 61,8 l

Misschien dat ik deze sub namelijk wel ga kopen. Kan deze goed in mijn 45 liter box of moet ik toch wel richting die 60 liter?

[ Voor 25% gewijzigd door My-life op 08-02-2008 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zoals ik al zei, wat JBL opgeeft klopt niet ;) 35 Liter is echt krap voor deze woofer. 45 liter is al wat beter, maar als het effe kan mag er nog best wel wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Dan zal mijn 'berekening' van mijn box toch wel kloppen. Wel stom dat JBL zelf de verkeerde inhoud (Vb, kheb ook wat geleerd :P) opgeeft.

Bedoel je met "deze woofer" de CS12, de GTO 1202D of allebei?

Ik heb de frequentie analyses van de GTO 1202D in een 45 en 61 liter box even naast elkaar gezet. De 'Relative Gain' wordt met een kleinere box wat hoger, de 'Phase' veranderd amper en de SPL is ook wat hoger bij een kleinere box.
Nu nog even opzoeken wat dat precies inhoud :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

My-life schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:33:
Wel stom dat JBL zelf de verkeerde inhoud (Vb, kheb ook wat geleerd :P) opgeeft.
Dat is niet stom, maar slim ;) Door die brakke afstemmingen gaan deze woofers flink bonken, iets wat de sjonies onder ons enorm zal aanspreken :+ Daarnaast is het een makkelijke manier om te sparen op beter materiaal. Een woofer maken die laag gaat in een klein kastje is immers helemaal niet zo eenvoudig.
Bedoel je met "deze woofer" de CS12, de GTO 1202D of allebei?
Heb alleen de CS12 gesimuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Dus als je een kleinere kist neemt gaat de woofer minder diep, maar wel harder?

Zoals ik al vaker heb gezegt. Ik vind het juist mooi als de sub heel diep gaat en strak blijft. (Een beetje het tegenover gestelde van de meeste sjonnies ben ik bang.) Mijn CS12 doet dat ook wel, maar ik wil nog een iets beter (als het kan dieper) geluid wat ook strak blijft bij een wat hoger volume.

Denk je dat ik veel opschiet als ik de sub vervang voor de GTO 1202D en de versterker door een GTO 75.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

My-life schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:53:
Dus als je een kleinere kist neemt gaat de woofer minder diep, maar wel harder?
Op bepaalde frequenties gaat ie inderdaad harder. Echter ook minder strak, en meer boomerig.
Denk je dat ik veel opschiet als ik de sub vervang voor de GTO 1202D en de versterker door een GTO 75.4?
Heb je specs van de GTO 1202D? Kan niets betrouwbaars vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Oke :) De 1202D gaat ietsjes dieper in de zelfde kast, en 't is misschien een klein beetje strakker. Eigenlijk denk ik niet dat het verschil gigantisch groot zal zijn.

Er zijn vast nog wel leukere woofers te koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Jij bent snel :D .

Hmmm. Ik dacht dat die toch wel een stuk beter zou zijn als de CS12 die ik nu heb. Toch wel een segment van JBL hoger en veel meer vermogen natuurlijk.

Wat zijn merken om naar de kijken dan? Ik wil onder de 100 euro blijven voor de sub en hij moet 12" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, het is ook wel wat beter natuurlijk :) Dat zie je vooral terug in de afwerking. De korf is veel steviger evenals het membraan. Dat hoor je ook wel terug hoor, even los van of het strakker of harder gaat.

Mooi woofertje voor onder de 100 euro is niet zo eenvoudig, in ieder geval als het laag en strak moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Ja daarom. Het moet ook niet te gek worden. Ik heb een paar jaar al aardig geld uit gegeven voor deze set en daar krijg ik nu niet veel meer voor terug. (Heb er wel plezier van gehad in de tussentijd natuurlijk.)

Ik heb ook nog naar de JBL GTO1264 zitten kijken.
Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/GTO1264.png
Dit is een sub 'uit de 60th anniversary serie' van JBL, maar ik kan hem niet terug vinden op de site van JBL :S ...

Het grootste verschil met de 1202D is volgens mij dat die dubbelsspoels is en deze enkel.
Verder heeft de 1202D een weerstand van 2 ohm, maar dezelfde speaker is er ook als 4 ohm (GTO 1204D).
Ik weet niet goed wat de verschillen hiervan zijn. Ik wil de sub aansluiten op 2 van de 4 kanalen van de GTO 75.4. Wat is dan voor mij het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zonder meer info zou ik sowiso zo'n ding niet kopen. Heb je twee kanalen, dan kun je een woofer nemen met twee VC's, maar dat hoeft natuurlijk niet. Als je de amps kan bruggen heeft dat het zelfde resultaat.

De 1202D heeft twee keer 2 Ohm. Dat is misschien wel te laag voor je amp. Dan zul je dus de 1204D moeten nemen. Die simuleert misschien wel weer anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Ik ben bij twee winkels geweest. Vooral de eerste is erg aan te raden :) . Ik heb de 1202D beluisterd. Hij heeft hem even in een box geschoeft die wel wat aan te klein was (30 liter) en aangesloten om een Infinity versterker. Ik heb mijn eigen sub ernaast gezet en deze twee af en toe omgeprikt.
Ik moet zeggen dat het verschil toch echt wel duidelijk hoorbaar was. Mijn sub klonk in vergelijking net of hij een kamertje verder stond.

De tweede winkel zei dat ik veel meer uit mijn eigen sub kon halen met een andere versterker. Dat had ik in de eerste winkel ook wel gehoord.

Ik ga eerst opzoek naar een nieuwe versterker. Ik ben nog steeds een beetje verliefd op de GTO 75.4 dus die moet het denk ik worden. Ik heb een tweedehandse gezien met een Caliber powercap en bedrading erbij. De bedrading heb ik al, maar kan ik misschien wel weer bij mijn huidige set verkopen. De powercap is misschien wel goed als ik zoveel van de accu ga vragen.
Verder zitten er ook twee hoedenplank speakers bij van Pioneer. 80 Watt RMS p/s.
Daar kan ik niets mee, maar misschien kan ik het ook weer verkopen.

Wat vinden jullie bovenstaande waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
kHeb eindelijk een andere versterker gekocht. Het is toch een 6 kanaals geworden.
Een JBL GTO 755.6 dus.
Ik ga in eerst de bekabeling in m'n auto leggen en m'n huidige sub aansluiten op 2 van de 6 kanalen.

Even aanhoren hoe dat klinkt en dan overschakelen naar de GTO 1202D.
Moet toch wel het verschil kunnen horen. Als ik nu gelijk de nieuwe sub koop heb ik dat stukje plezier niet :) .
Pagina: 1