Toon posts:

[WD 250GB Intern] Clustergrootte

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Ik zat met een vraagje, ik heb een extra interne HD erbij genomen van Western Digital (250GB) De schijf gaat meerendeels gebruikt worden voor het opslaan van 500/800mb files, maar met het instellen van de clustergrootte...

Kan ik dus kiezen uit:
512 bytes
1024bytes
2048bytes
4096bytes

of standaard toegewezen grootte..

De vraag is nu, wat is het beste qua instellen voor wat ik ermee wil/ga doen? kom ik goed weg met standaard toegewezen grootte of werkt het beter/sneller als ik een aangepaste waarde invoer? zoja welke is dan aan te raden in samenhang met files van 500/800mb, ik heb es wat oude topics hier en ook op andere sites afgelezen maar ik kom er niet echt uit zo 123, dus als iemand me zou willen/kunnen helpen in de goede richting, graag.. thanks!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 00:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Gaat bij die bestandsgrootte geen klap uitmaken.

Pas als je hele kleine bestandjes hebt, die kleiner zijn dan een cluster heeft het zin om hierover na te denken.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
hmm, er gaat waarschijnlijk ook een gedeelte mp3/foto's op dat zijn wat kleinere bestanden.. ga ik dat dan merken? of is het dan beter om de schijf op te delen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 14:04 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 00:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De zoekterm die je zoekt is slack. Dat is verspilde ruimte doordat een deel van een cluster niet gevuld wordt met data. Kleinere clusters betekent minder slack, echter meer (kans op) fragmentatie, wat vervolgens ook weer ten koste gaat van de performance.

Info

Edit: een bestand neemt dus altijd een x aantal clusters in. De overgebleven ruimte van het laatste cluster ben je kwijt.
Het je bv veel bestanden van 600 bytes, dan moet je dus niet kiezen voor een clustergrootte van 4096 bytes, want dan raak je heel veel ruimte kwijt op je disk. Je ziet nu ook meteen dat het eigenlijk totaal niet meer boeiend is bij bestanden die een stuk groter zijn dan de maximale clustergrootte.
Enkel bij bv een RAID 5 set met een bepaalde stripesize kan het beter zijn om de clustergrootte daaraan gelijk te houden. Maar dat is een heel ander verhaal.

[ Voor 45% gewijzigd door ajhaverkamp op 29-01-2008 14:18 ]

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met dergelijke grote bestanden moet je de grootste clustergrootte kiezen die er bij staat. 4K dus. Als je 512byte clusters neemt dan wordt de MFT 8 keer zo groot en dat is ruimte waar je geen files neer kunt zetten.

Signatures zijn voor boomers.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:04
Via Computer Management kun je tot 64kb gaan, scheelt je nog veel meer MFT ruimte :)
Pagina: 1