SCSI-probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:17
Ik heb een probleem met mijn Adaptec AHA-2940UW controller.

Als ik hem in mijn Abit KA7/100 prik, zet hem aan, dan zou je met CTRL-A in het SCSI-bios moeten kunnen komen. Dat lukt echter niet. De melding verschijnt ook niet.
In Windows werkt de kaart wel, zei het ten dele, mijn CD-brander wordt niet herkend (Plextor 8220). Waarschijnlijk moet ik in het SCSI-bios iets aan de instellingen veranderen, maar daar kom ik dus niet in!

HELP!

Houdoe

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Misschien heeft ie problemen in combinatie met de onboard UDMA100, probeer je scsi eens in een hoog pci slot te zetten, dus boven het pci slot van de UDMA (das pci#3). Dus je scsi in PCI#2.

• Witte
Ik heb alle PCI-sloten al geprobeerd, ook heb ik de UDMA-100 controller uitgeschakeld in het bios.

Houdoe

• Witte
Ik heb zojuist de laatste drivers (win98) gedownload. Dat lost natuurlijk niet het bios-probleem op, maar nu wordt mijn brander ten minste wel goed aangesproken.

Ik dacht: even een audio-track rippen: 6 seconden! 37 speed! (buitenste track).

Dat zijn wel andere waarden dan met mijn vorige controllertje.

Houdoe

• Witte
Shit, ik bedenk mij nu dat zonder SCSI-bios harde schijven niet kunnen worden aangesproken! Ja, onder Windows wel, maar dan moet je daar wel eerst geraken.

Houdoe

• Witte
Abit KA7/100:

The story continues...

- Koud wil mijn systeem niet booten (Geforce2)
- Geluid kraakt een beetje (Soundblaster AWE32)
- Als ik TCP/IP installeer voor mijn netwerkkaart (RTL8029), wil windows niet booten
- Netwerkkaart vervangen door 3COM, zelfde probleem met TCP/IP
- Modem stopt ermee (Supra56 extern), zeer sporadisch doet-ie het nog
- Adaptec 2940UW geeft geen SCSI-select melding.

Ach, als ik nogmaals een moederbord zou mogen aanschaffen, zal het nooit meer een Abit worden.
Met weemoed denk ik terug aan mijn oude Cyrix, die heeft nooit dit soort problemen gegeven.

Houdoe

Verwijderd

Zie je wel het bootscherm van de SCSI controller? Bij Adaptecs kun je de "Press CTRL+A" boodschap namelijk uitzetten (!) terwijl de toetscombinatie wel zou moeten werken...

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:48
Geen oplossing voor al je problemen, maar misschien toch iets:

-Krakend geluid:
Netwerkkaart direct naast geluidskaart geplaatst kan storing geven. Verder uit elkaar plaatsen dus.

-zonder SCSI-bios harde schijven niet kunnen aanspreken?
Zonder SCSI bios kun je niet "booten" van een SCSI HD. Onder dos is dan een ASPI drivertje nodig om bij je SCSI spullen te komen. Is altijd meegeleverd met de kaart.

Jouw 2940 moet een bios hebben. Er kan inderdaad ruzie zijn met de UDMA-100 controller welke zich ook als een SCSI gedraagd. Maar het zou moeten kunnen. Meerdere SCSI kaarten in één systeem kan ook.
De opmerking van ROY@WORK lijkt me terecht.
Misschien een nieuw biosje erin branden?

ftp://ftp.adaptec.digisle...ios/2940uw_bios_v2572.exe

Deze tekst niet lezen !

• Witte
De CTRL-A toetscombinatie werkt ook niet.
Nieuw bios flashen gaat ook niet: hij kan geen bios vinden.

Het lijkt erop dat de bioschip naar de kl**en is.

Houdoe

Verwijderd

graf abit
Pagina: 1