Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Flash] Het Cowon iAudio U5 ervaringentopic

Pagina: 1
Acties:
  • 4.893 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Het Cowon iAudio U5 ervaringentopic
Inhoudsopgave
Inleiding
Specs
Pics en vids
Links
Reviews
Overige
Inleiding
Cowon heeft met de U5 een speler met een concurrerende prijs neer willen zetten. Normaal gesproken steekt Cowon qua prijs boven de concurrentie uit, maar deze speler kan qua prijs erg goed meekomen. Helaas is dit ook te merken aan de specs. De ondersteunde formaten zijn niet des Cowons en het apparaat speelt alleen audio af. Voor de mensen die een no-nonsense audiospeler willen voor een degelijke prijs, lijkt dit echter een uitstekende keus. Cowon staat bekend om zijn goede kwaliteit. Verder is er in PMD-land een opmars richting de allround portable media player, wat niet iedereen op prijs stelt. De gewone audiospelers worden steeds schaarser, vooral bij de grote PMD-fabrikanten. De U5 is dus voor diegenen die een pure audiospeler willen een welkome optie in het steeds verder slinkende aanbod.
Specs
Playback format MP3 : MPEG 1/2/2.5 Layer 3, ~320kbps, ~48khz, mono/stereo WMA : ~256kbps, ~48khz, mono/stereo WAV : ~48khz, 16bit, mono/stereo
Memory Internal Flash memory 4GB, 8GB *
PC interfaceUSB 2.0 High Speed
File Transfer SpeedMax 35Mbps (Upload Max 40Mbps)
Battery Built-in Rechargeable 3.7V Lithium Polymer battery
Continuous Playing TimeMax. 24 hours of continuous playback based on company test
Charging TimeAbout 2 hours (either USB or Adapter)
Buttons Power/Hold , PLAY, REC, FF, REW, VOL+, VOL-, MENU
Display1.8 inch 128x160 dots, 65,000 Color TFT LCD
SNR95dB (A-Weighted)
Max Output16 Ohm earphones : 32mW + 32mW
Frequency Range 20Hz~20KHz
Size 1.62 X 3.35 X 0.38 inch (Width x Length x Thickness)

Pics en vids

Hands-on video

Links
Productpage
iAudiophile Fansite voor iAudio-spelers
Firmwarepagina
Reviews
Nog geen!
Overige
Heb je op- of aanmerkingen, stuur dan even een mail naar http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/123426/FFFFFF/000000 of doe even een DM.
Deze topicstart is gemaakt door RoD

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Gereserveerd

Voor de duidelijkheid: Ik heb deze speler bewust niet in het algemene flash-topic gezet, aangezien deze al vrij vol is :)

[Voor 83% gewijzigd door RoD op 29-01-2008 13:34]

• Vihaio
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18:17
Waarom zou je de u5 kopen?
omdat hij goedkoop is. Deze speler kan volgens mij wel wat de meeste mensen er mee willen: muziek luisteren. foto's en video's zijn natuurlijk heel leuk maar er zijn volgens mij veel mensen die er niet meer geld aan uit willen geven.

offtopic:
Komen er voor de andere cowon spelers ook eigen topics?

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Dat stukje was ook een beetje de inspiratie om hier een topic voor te openen :) Precies om de redenen die jij noemt denk ik dat de U5 een goede stap is van Cowon. De low-end markt kunnen ze met lagere prijzen ook bedienen, en er zijn nog een hoop mensen die niets anders hoeven dan een audiospeler. Combineer dat met de overall goede kwaliteit van Cowon en je maakt best kans op succes.

• roelieboelie
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:13
Eindelijk een DEGELIJKE MOOIE speler die ALLEEN muziek afspeelt.....Even nog een paar reviews afwachten en dan ga ik deze waarschijnlijk kopen. Films, Foto's: dat boeit boeit mij echt helemaal niks! :)

Lego steentjes kopen?!

• roelieboelie
Maakt het eigenlijk uit of ik hem hier in de EU of in de VS koop? Want in de VS is die echt zéér goedkoop en dan met de mooie dollar koers is die nog goedkoper.

Lego steentjes kopen?!

• Vihaio
dan moet je kijken wat je aan belasting, invoerrechten en verzendkosten betaal. zie ook PMD FAQ

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik las in dit draadje dat de Koreaanse versie van de U5 wél Ogg en Flac ondersteund. Zou leuk zijn als het met een firmware upgrade dus gewoon mogelijk zou zijn om ook hier Flac en Ogg af te spelen :)

• roelieboelie
Zou inderdaad fijn zijn, Ogg iniedergeval. :) Naja, ik heb hem gisteren besteld, de 8GB zwart / rood versie. Ben benieuwd.

Lego steentjes kopen?!

• roelieboelie
...................

[Voor 98% gewijzigd door roelieboelie op 06-04-2008 16:17]

Lego steentjes kopen?!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Het kan brak geheugen zijn. Firmware upgrade is natuurlijk sowieso aan te raden. Lijkt me overigens een individueel probleem. Schiet jij verder weinig mee op natuurlijk.
Hoe bevalt de speler naast hetgene wat je hierboven beschrijft?

• nwanko
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 07-04-2008
Net m'n U5 binnen gekregen, zonder de speler eigenlijk te checken direct firmware 2.10 erop gezet:
http://download.cowon.com...2_10_20080204/U5_2.10.zip
Vervolgens natuurlijk werkt het niet (!). MS Explorer geeft nu dat schijf niet geformateerd is, en de speler geeft geen lettertjes meer als ik hem aanzet. Misschien niet zo snel proberen en misschien de 'font'-file niet meekopieren naar de speler bij het upgraden, - ik weet het niet. Ik ga eens de support-lijn bellen!
Wordt vervolgd ..

• roelieboelie
nwanko schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:05:
Net m'n U5 binnen gekregen, zonder de speler eigenlijk te checken direct firmware 2.10 erop gezet:
http://download.cowon.com...2_10_20080204/U5_2.10.zip
Vervolgens natuurlijk werkt het niet (!). MS Explorer geeft nu dat schijf niet geformateerd is, en de speler geeft geen lettertjes meer als ik hem aanzet. Misschien niet zo snel proberen en misschien de 'font'-file niet meekopieren naar de speler bij het upgraden, - ik weet het niet. Ik ga eens de support-lijn bellen!
Wordt vervolgd ..
Dat probleem heb ik ook gehad....Je moet eerst je speler upgraden....daarna in windows formatteren (en dan opnieuw de FONT file (alleen die!!!) erop zetten. Daarna heb je weer normaal beeld. Beetje krom allemaal, maar zo werkt het wel. :P

Komt omdat firmware 2.1 eigenlijk niet voor onze speler is. Let er op dat er ook functies ontbreken in deze firmware zoals de database. Maar hier zit dan wel weer dynamic playlist en bookmark support bij. 8)7

//edit: Firmware 2.1 is dus alleen voor de koreanen. Wij moeten het doen met firmware 1.10 en die is wel fatsoenlijk te upgraden! Niet dat mensen hier gekke dingen gaan denken straks.

[Voor 19% gewijzigd door roelieboelie op 17-03-2008 18:34]

Lego steentjes kopen?!

• nwanko
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 07-04-2008
roelieboelie schreef op maandag 17 maart 2008 @ 17:47:
[...]

Dat probleem heb ik ook gehad....Je moet eerst je speler upgraden....daarna in windows formatteren (en dan opnieuw de FONT file (alleen die!!!) erop zetten. Daarna heb je weer normaal beeld. Beetje krom allemaal, maar zo werkt het wel. :P

Komt omdat firmware 2.1 eigenlijk niet voor onze speler is. Let er op dat er ook functies ontbreken in deze firmware zoals de database. Maar hier zit dan wel weer dynamic playlist en bookmark support bij. 8)7

//edit: Firmware 2.1 is dus alleen voor de koreanen. Wij moeten het doen met firmware 1.10 en die is wel fatsoenlijk te upgraden! Niet dat mensen hier gekke dingen gaan denken straks.
Inderdaad werkt het na formateren. Ik heb niet nog een losse font-file geïnstalleerd, maar op jouw manier zal het ongetwijfeld goed werken (bij mij werkt het nu ook!) Lekker flac en ogg bestanden luisteren!

• harlekein
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-02 09:56

harlekein

Creator Owner

Waar koop ik deze? Ik zie de 8GB versie voor 148 euro liggen. Dat vind ik veel te duur en hiermee gaat gelijk het voordeel van deze speler verloren. Ik had iRiver Clix2 al op het oog voor 178 euro, maar ik heb al die extra's echt niet nodig. Dan is de U5 juist een mooi en goedkoop alternatief.

Behalve dat dat ding hier niet voor een schappelijke prijs te krijgen is.

• wilcoholic
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 05-05-2013
Deze speler is absoluut overbodig geworden sinds iriver met de e100 is gekomen. Deze is goedkoper en heeft nog eens veel meer features.

• Vihaio
In korea blijkt dit spelertje wel populair te zijn, daar zijn er namelijk 100,000 verkocht.

• harlekein
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-02 09:56

harlekein

Creator Owner

master007 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:38:
In korea blijkt dit spelertje wel populair te zijn, daar zijn er namelijk 100,000 verkocht.
Maar daar is de prijs naar verhouding van het apparaat. In Nederland niet. Voor een paar tientjes meer heb je dus wel veel meer functionaliteit. Vanuit Amerika bestellen lukt ook al niet. Nauwlijks te vinden en Amazon verscheept 'm niet naar buiten de US.

De kracht van dit apparaat is basic voor een scherpe prijs. Zonder scherpe prijs is het alleen nog maar basic en verbleekt het in vergelijking met de concurentie.

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Voor Cowon-maatstaven is dit toch geen dure speler. Hij heeft flinke concurrentie van de E100, maar ik denk nog steeds dat dit best een aardige speler is voor het geld.

• roelieboelie
Nieuwe firmware 1.14:
http://www.cowonglobal.co...ware/iaudioU5/U5_1.14.zip
  • Fixed that does not play some 64kbps mp3 files
  • Fixed the error of reading ID3 TAG
  • Support to display the day of a recorded file
  • Support to output mic input sound while recording
  • Changed the section-repeat skip process

Lego steentjes kopen?!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanLingen
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 15-09-2009
roelieboelie schreef op maandag 17 maart 2008 @ 17:47:
[...]

Ik heb het ook geprobeerd, maar bij mij is de helft nog in het Koreaans. Ik heb firmware 2.15 van de Koreaanse site gedownload en beide bestanden op de speler gezet. Daarna de firmware upgrade gedaan. Vervolgens in Windows geformatteerd en het font-bestand van de Amerikaanse firmware 1.14 erop gezet.
Hoewel de taal is ingesteld op Engels zie ik nog steeds Koreaans in het menu.

Weet je misschien hoe ik dit goed krijg?

Vriendelijke groet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanLingen
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 15-09-2009
het was simpel, maar wat minder voor de hand liggend. De taalinstelling moet blijkbaar een keer gewijzigd zijn: even instellen op Duits en weer terug naar Engels en klaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trenzer
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 14:17
Nieuwe firmware 1.16:
http://www.cowonglobal.co...asc&no=317&bmenu=download
  • Fixed the error to overlap the file name if save a lot of files
  • Fixed the error of M3U MSC mode sync with Windows Media Player 10
  • Fixed the error not to apply the changes immediately when loading JetEffect preset

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trenzer
Bij de MediaMarkt geprobeerd te bemachtigen (vorige week 89 euro), hadden ze 'm helemaal niet meer. Schijnt plaats te moeten maken voor een opvolger maar toen ik vroeg welk model er aan zit te komen wist men 't niet.
Vreemd ...

[Voor 6% gewijzigd door Trenzer op 02-06-2008 22:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Interessant. De U5 is nog niet zo gek lang op de markt, dus nu al een opvolger is wat vroeg. Wel kan het model de nodige verbeteringen gebruiken. Misschien is Cowon gedreven door de populariteit (in het buitenland dan) van dit apparaatje om een verbeterde versie uit te brengen.

Maargoed, de bron is hier natuurlijk wel de Mediamarkt :X We gaan het wel zien op de grote PMD-fora als dit waar blijkt te zijn.

• Trenzer
Vandaag langs een andere MediaMarkt, ook daar alleen nog maar de witte versie beschikbaar. Nu werden ook andere vestigingen geraadpleegd en overal een heel beperkt of geen aanbod van dit type, of alleen 4gb / wit / etc.

Deze verkoper vertelde me dat het in feite een te gelimiteerde speler is en men daarom meer is gaan mikken op spelers die meer formaten en ook video ondersteunen, zoals de iAudio 7. Die heb ik even geprobeerd, maar ik wil m'n speler 'portrait' en niet 'landscape' besturen en de bediening van echte knoppen blijft fijner...

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Wat een onzin. De speler is inderdaad niet echt "des Cowons", maar desondanks is het echt geen slechte speler. Alsof de rest van wat de MM verkoopt allemaal meer features heeft? 8)7
Beetje gekke uitleg van die verkoper.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ginkgo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 10:35
Heeft deze speler nu wel of niet de mogelijkheid bookmarks te maken? Ik heb net de handleiding doorgwerkt. Op bladzijde 8 staat bij de opsomming van features dat dit kan, echter in de rest van de handleiding staat hie verder niks over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roelieboelie
Kan met de koreaanse firmware. Met de internationale firmware kan het niet.

Lego steentjes kopen?!

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:00
De Koreaanse firmware heb ik er nu ook opstaan.
Het enige wat ik nu niet kan doen is de taalinstellingen wijzigen.
Hij blijft gewoon op engels staan.. Maarjah dat maakt me niets uit.
Kan nu wel lekker ogg en flac bestanden draaien.
Verder werkt het prima.
De optie om op artiesten en albums te selecteren is wel weg.
Maarjah dat was ook 1 van de redenen om deze speler te kopen.
De meeste spelers werken nu dus alleen nog maar met id3 tags.
Daar heb ik dus een enorm hekel aan.

Heb ook nog een Ipod video 80gb.. en die draait op Rockbox.
Had dus een hekel aan Itunes 8)7 .
Moet wel zeggen dat ik het geluid echt beter vind van de Iaudi U5.

• _fool
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 12-02 13:53

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Mn iaudio5 is na jaren trouwe dienst overleden. Ik ben zo'n gebruiker die niet zit te wachten op video/foto-functionaltieit, en ik val dus midden in de doelgroep voor de U5.

Ik wil wel graag weten of de U5 dezelfde (hoge) standaard heeft als mn oude iaudio5.
- Hoe is de radio-ontvangst?
- Hoe is het bedieningsgemak? (Kan je zonder te kijken in je jaszak even snel een nummer skippen of volume aanpassen?)
- Wat is in de realiteit de batterijduur?
- Hoe (on)handig is het dat er geen normale batterijen inkunnen?

Dank!

Edit: Ik heb em ondertussen gekocht. Mijn bevindingen:

- Radio-ontvangst is uitstekend. Ik heb het in de mediamarkt vergeleken met andere modellen daar, en de Cowons (zowel U5 en Iaudio7) hebben een betere ontvangst dan de sandisk Fuze of de Sony's.
- Bedieningsgemak is een stuk eenvoudiger dan mn ouwe iaudio5 (de iaudio7 heb ik trouwens ook geprobeerd en die is echt onbegrijpelijk!)
- Batterijduur ben ik nog niet achter. Opladen gaat via usb, en niet de standaard micro-usb maar nog een kleiner stekkertje. Ik heb er een speciaal kabeltje bij, weet niet of die aansluiting een cowon-only formaat is, of dat er weer een nieuwere usb-versie is die ik nog niet kende.
- Batterijen mis ik wel. Onderweg een nieuwe er in kunnen drukken. Nu moet ik voor ik wegga checken of ik nog power heb, en zo niet, dan pech.
- Vormgeving is standaard, niet echt hip. Menu's zijn gewoon lelijk, met een soort discokleuren.

Conclusie: Cowon is een van de weinige merken die
- niet met id3-tags werkt maar gewoon met mappenstructuur
- benaderbaar is als removable harddrive
- goede radioontvangst heeft
- goede geluidskwaliteit heeft.
De matige looks neem ik voor lief: hij zit toch in mn zak.

[Voor 49% gewijzigd door _fool op 15-12-2008 13:15]

specs

• Ale-Gu
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:24

Ale-Gu

'Eel Goe'

Is externe geheugen uitbreiding mogelijk? D.m.v. (micro)SD?

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• roelieboelie
Nee. Kan wel met de Iaudio D2.

Lego steentjes kopen?!

• pascal s
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 05-10-2013
_fool schreef op maandag 08 december 2008 @ 09:21:
Mn iaudio5 is na jaren trouwe dienst overleden. Ik ben zo'n gebruiker die niet zit te wachten op video/foto-functionaltieit, en ik val dus midden in de doelgroep voor de U5.
Ik zoek exact hetzelfde - een no-nonsense opvolger voor m'n (haperende) iAudio 5.
Wat vind je van de geluidskwaliteit tov de iAudio 5?
En zit er net zo'n uitgebreide, goede equalizer op?

accu M1530 te koop

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True