Receiver zwaar beschadigd of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.831 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
Beste Tweakertjes,

Ik heb hier een VSX-405RDS MKII Pioneer receiver staan, al vrij oud dingetje maar heeft altijd gedaan wat ik wilde met volle tevredenheid. Nu wilde ik gisteren een spelletjescomputer aan de receiver hangen, dus ik haalde even de tulpjes van de dvd speler eruit om deze te gebruiken voor de spelletjescomputer. Nadat ik deze uit de dvd speler had getrokken hoorde ik enkele malen ruis en plopjes (ongeveer 20 seconden lang, wat ook doorging toen ik niks bewoog of aanraakte), wat heel vreemd op mij overkwam omdat de receiver op dat moment alleen audio signaal ontving van een ander kanaal waar m'n geluidskaart van de pc aan zat. Ik ging er vanuit dat er niks aan de hand was maar wat blijkt nu; de receiver geeft nog maar hééél zachtjes geluid ongeacht hoever open ik de volume knop zet, en alleen nog maar heel zachtjes over de rechterbox :/. Heel soms kreeg ik weleens een stroomschokje als ik de behuizing van de receiver aanraakte, waarschijnlijk is ie niet goed gegrond. Kan iemand mij vertellen wat er waarschijnlijk is gesneuveld? :?

Afbeeldingslocatie: http://www.homecinemachoice.com/reviews/hccreviews/Amplifiers/Pioneer/PioneerVSX-405RDS.jpg

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:11

SilencerNL

No remorse

Dit heb ik ook een keer gehad met mijn receiver. Ook heel zacht geluid over 1 speaker. Wat bleek nou, tijdens het aankoppelen van de receiver aan de computer, raakte ik met de jack-stekker perongeluk de computercase aan. Hierdoor waren de inputs van de receiver doorgebrand.

PC was toen nog niet geaard, wellicht hetzelfde probleem?

Don't dream your life, live your dreams!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-12 23:12

mace

Sapere Aude

Als een PC kast niet geaard is staat er een spanning op van de halve input, dus 115 volt.

Dit is ongevaarlijk voor mensen maar kan wel problemen opleveren zoals dit.

• Xanthium
SilencerNL schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:44:
Dit heb ik ook een keer gehad met mijn receiver. Ook heel zacht geluid over 1 speaker. Wat bleek nou, tijdens het aankoppelen van de receiver aan de computer, raakte ik met de jack-stekker perongeluk de computercase aan. Hierdoor waren de inputs van de receiver doorgebrand.

PC was toen nog niet geaard, wellicht hetzelfde probleem?
MaCe1337 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:46:
Als een PC kast niet geaard is staat er een spanning op van de halve input, dus 115 volt.

Dit is ongevaarlijk voor mensen maar kan wel problemen opleveren zoals dit.
Hmm is dit nog te repareren door de input selector te laten vernieuwen? Of is zo'n apparaat dat niet meer waard kostentechnisch gezien?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 20:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik mag toch hopen dat er geen 115 V op een kast staat als die niet geaard is. Sowieso is dat vreemd omdat je als je hem wel zou aarde er een stroom zou gaan lopen over je aarde.

Verwijderd

TrailBlazer schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:49:
ik mag toch hopen dat er geen 115 V op een kast staat als die niet geaard is.
Ik geloof dat er beveiliging in de voeding daarvoor zit, maar als die het begeeft het wel kan gebeuren.

• mace

mace

Sapere Aude

Nee, er staat echt een potentiaal t.o.v de aarde op een pc kast van 115 volt.
Dit komt door de spanningsdeler in een voeding.

De aarde van een PC is 0v t.o.v de 12 volt en de 5 volt enzo, maar niet t.o.v. de aarde.

Dit is een "Floating Ground"

Daar is niks mis mee, maar als je een ander apparaat er op aansluit met een ander potentiaal op de aarde, dan kan je problemen krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door mace op 29-01-2008 13:28 ]

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:11

SilencerNL

No remorse

Xanthium schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:48:
Hmm is dit nog te repareren door de input selector te laten vernieuwen? Of is zo'n apparaat dat niet meer waard kostentechnisch gezien?
Die van mij was toen nog in de garantie... Ik weet dus niet wat het kost om zoiets te repareren.

Don't dream your life, live your dreams!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:35
ik heb dezelfde, alleen een geen rds versie...( wat ik af en toe wel jammer vindt, want nu heeft die een oranje schermpje.... en de rest groen). als je besluit hem weg te doen. is er dan een mogelijkheid tot misschien overnemen van het schermpje of iets dergelijks?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Xanthium
Speeddragon schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:00:
ik heb dezelfde, alleen een geen rds versie...( wat ik af en toe wel jammer vindt, want nu heeft die een oranje schermpje.... en de rest groen). als je besluit hem weg te doen. is er dan een mogelijkheid tot misschien overnemen van het schermpje of iets dergelijks?
Ik heb besloten om een nieuwe receiver aan te schaffen, ik had gebeld met Pioneer maar die vertelden mij dat het niet erg veel nut had om een monteur ernaar te laten kijken die 120 euro per uur kost als de versterker zelf nog geeneens zoveel waard is. Dus wat mij betreft mag je 'm van me overnemen voor een tientje, hij werkt nog goed, behalve dat ie heel zacht geluid geeft en alleen aan het rechter kanaal.

• mace

mace

Sapere Aude

Die receiver moet nog best te repareren zijn hoor, ik wil me er wel aan wagen voor een tientje. :P

Verwijderd

MaCe1337 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:26:
Nee, er staat echt een potentiaal t.o.v de aarde op een pc kast van 115 volt.
Dit komt door de spanningsdeler in een voeding.

De aarde van een PC is 0v t.o.v de 12 volt en de 5 volt enzo, maar niet t.o.v. de aarde.

Dit is een "Floating Ground"

Daar is niks mis mee, maar als je een ander apparaat er op aansluit met een ander potentiaal op de aarde, dan kan je problemen krijgen.
Het komt door het ontstoorfilter van de computer:
Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/4/n/n_039_01.gif
En er is wel wat mis als dat het geval is, zo'n apparaat hoort geaard te zijn.

• Xanthium
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 22:44:
[...]

Het komt door het ontstoorfilter van de computer:
[afbeelding]
En er is wel wat mis als dat het geval is, zo'n apparaat hoort geaard te zijn.
dat is dan ook meteen de reden dat ik een nieuwe generatie receiver ga aanschaffen met optisch (toslink) voor naar mn pc, dat geleidt tenminste geen aardlussen of spanning ;). kan me dit iig niet meer overkomen hehe :p

OT; wie de versterker op wil halen voor een tientje kan mailen naar xanthium <at> planet <punt> nl . ik denk dat het idd makkelijk te fixen is als je er wat kennis van hebt.. (incl. remote&handleiding)

[ Voor 15% gewijzigd door Xanthium op 31-01-2008 20:18 ]

• Speeddragon
hmm, oke, daar zou ik heel blij mee zijn. zullen we het verder proberen af te handelen via dm?

• Xanthium
Speeddragon schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 15:29:
hmm, oke, daar zou ik heel blij mee zijn. zullen we het verder proberen af te handelen via dm?
ja is goed stuur me maar een mailtje dan komen we er wel uit :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anders wil ik hem ook nog wel ;)

• Speeddragon
Xanthium,, ik wel hem heeeeel graag :). Alleen, wat is je email adres... ik kan hem niet vinden in je profiel.

trouwens de MKII heeft toch allemaal draai aansluitingen voor de speakers!, haha, dat maakt helemaal mijn dag( had het nog niet gezien :P)

en ik zie dat nu ineens meer mensen hem willen,, ik wil dan nog wel iets hoger gaan hoor als het persee moet...

[ Voor 18% gewijzigd door Speeddragon op 03-02-2008 12:00 ]

• Xanthium
Speeddragon schreef op zondag 03 februari 2008 @ 11:58:
Xanthium,, ik wel hem heeeeel graag :). Alleen, wat is je email adres... ik kan hem niet vinden in je profiel.

trouwens de MKII heeft toch allemaal draai aansluitingen voor de speakers!, haha, dat maakt helemaal mijn dag( had het nog niet gezien :P)

en ik zie dat nu ineens meer mensen hem willen,, ik wil dan nog wel iets hoger gaan hoor als het persee moet...
hey speeddragon, je kunt me mailen op xanthium *at* planet *punt* nl

• Speeddragon
you've got mail.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 22:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Willen jullie dit soort stuff even buiten GoT regelen! Zet anders een ad in vraag en aanbod!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Speeddragon
hoezo een ad zetten, als hij al naar mij toe gaat,,,,,,,? we gaan hier geen heel gesprek voeren hoor :) het wordt nu geregelt :)

• Speeddragon
De receiver is nu bij mij. Wat me opviel is dat als ik met een koptelefoon luister je het rechterkanaal nog wel iets harder kan zetten. Ook mixt hij het cd kanaal en het tuner kanaal door elkaar. Dus het is echt de input selector. Ik heb wel een beetje ervaring met diet soort dignen, maar wat een input selector nou is(hoe het eruit ziet dus), hoe ik het kan vervangen enzo... misschien kan iemand me dat uitleggen, ik ga zelf iig even googlen.

edit: aha, ik moet een ic gaan vervangen, maarja welke, ik kan niets vinden over de vsx-405

[ Voor 9% gewijzigd door Speeddragon op 16-02-2008 14:25 ]

• Speeddragon
kick

Verwijderd

Misschien het makkelijkste om Pioneer even te bellen/mailen voor een diagram van de receiver ? De ervaring bij mij is dat Pioneer redelijke customer support geeft :)

http://www.pioneer.nl/nl/showContact.do

Helaas komt het model niet meer voor in hun online database.

• mace

mace

Sapere Aude

www.doknet.nl

Reken op een 40 euro voor zo'n servicedoc, maar je hebt er erg veel aan.
Je kan sowieso altijd een prijsopgaaf doen, dat is gratis.

[ Voor 25% gewijzigd door mace op 19-02-2008 14:03 ]

Verwijderd

Speeddragon schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 14:12:
De receiver is nu bij mij. Wat me opviel is dat als ik met een koptelefoon luister je het rechterkanaal nog wel iets harder kan zetten. Ook mixt hij het cd kanaal en het tuner kanaal door elkaar. Dus het is echt de input selector. Ik heb wel een beetje ervaring met diet soort dignen, maar wat een input selector nou is(hoe het eruit ziet dus), hoe ik het kan vervangen enzo... misschien kan iemand me dat uitleggen, ik ga zelf iig even googlen.

edit: aha, ik moet een ic gaan vervangen, maarja welke, ik kan niets vinden over de vsx-405
De TC9164AN

• Speeddragon
dat is in ieder geval al beter dan een service manual aanschaffen voor een prijs dat die nog geen eens meer waard is :D. het ding gaat alleen wel moeilijk uit elkaar te halen zijn om te vervangen :O waarom maken ze geen klepjes meer onder :(

maar goed dat ic'tje ga ik maar eens zoeken dan, hopen dat het ergens in nl kan of bij de lokale el boer..

[ Voor 17% gewijzigd door Speeddragon op 19-02-2008 23:19 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Op ebay worden die manuals ook nog wel eens aangeboden.

Verwijderd

Speeddragon schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 14:12:

Als ik jou was zou ik de reciever gewoon weg gooien, en een mooie nieuwe kopen. Voor 50 euro heb je trouwens dezeflde ook wel op marktplaats. Zelf zou ik hier niet 10 min over nadenken.

Er gaat zoveel werk inzitten in hem vervangen van die source knop, en als het dan ook nog gaat werken is maar de vraag.

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:21
Maar de tweaker in je moet toch ook wakker gehouden worden. En wat is er nu beter dan een dagje knutselen en de receiver werkend te krijgen. Dan gewoon 50 euro uitgeven en een nieuwe kopen?

• Speeddragon
avalanche snapt hem :D nee maar johanne, ik snap je wel hoor. Maar ik vind het gewoon leuk om ermee te prutsen:). Alleen nu nog die chip krijgen

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 22:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk niet dat je die chip makkelijk gaat krijgen. 'T is niet echt standaard spul helaas.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Net gekeken, ook farnell heeft hem niet; ik had hem anders wel voor je willen bestellen.
Als je een bedrijfsaccount ergens nodig hebt, DM maar.

• Speeddragon
dat wordt dan nog wel een probleem inderdaad.. zijn er misschien nog creatievere oplossingen, aangezien het toch mijn zakgeld gekost heeft voor deze maand :z (dat klinkt wel heel zielig) Of iemand die me op weg kan helpen met zoeken. Naar een reparatie shop gaan?

Verwijderd

TC9164N is een vervanger daarmee moet het wel lukken.

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12 14:40

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

20USD is best veel geld, maar wel een nette oplossing :).

• Speeddragon
hmm, dan nog even sparen tot ik er twee kan kopen, ik zie mezelf er echt voor aan er een te slopen, Maar dat kan dan pas over 1 maand, (iets met meisje en bioscoop en weinig geld enzo)

edit: die van toshiba is maar 10 usd trouwens en die van kenwood maar 7 usd :P , dat kan er nu nog wel van af :), maarja wat moet ik rekenen qua verzend kosten

[ Voor 31% gewijzigd door Speeddragon op 22-02-2008 16:52 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

weet je zeker dat dat hetzelfde ic is? ;)
verder: waarom niet naar de 2e hands-meuk winkel en kijken of er een bijzit ? als je weinig geld hebt werkt dat best aardig.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:36

Twazerty

AVCHDCoder developer

wij verkopen de TC9164N-TOS (analog sw-array 2*4+4*2) ook. Moet wel besteld worden.
dit is de prijs: 4 euro inclusief verzendkosten naar jouw. Of 2 voor 7 euro. Voor de exacte prijzen moet ik even navragen bij mn vader.

Afbeeldingslocatie: http://www.nedis.nl/images/products/HHSDIP2.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door Twazerty op 23-02-2008 03:38 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
volgens de specs is het een HIGH VOLTAGE ANALOG FUNCTION SWITCH ARRAY, met andere woorden een ic met scakelaartjes erin. best kans dat er meer van deze ic's inzitten.
ps het is niet de mooiste oplossing maar wel goedkoop, een aantal relais is mooier.

[ Voor 20% gewijzigd door cruger op 23-02-2008 01:26 ]

Tweak!

Verwijderd

Twazerty schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 01:19:
wij verkopen de TC9164N-TOS (analog sw-array 2*4+4*2) ook. Moet wel besteld worden.
dit is de prijs: 4 euro inclusief verzendkosten naar jouw. Of 2 voor 7 euro. Voor de exacte prijzen moet ik even navragen bij mn vader.

[afbeelding]
Opgepast dit ic is er ook in 28 DIL uitvoering , de hier afgebeelde ic is hem dus niet.
Heeft de TS dit ic al gezien in het apparaat?
Ik heb hier een TC9164N 28 poots liggen.
Dit is hem..........
http://www.datasheetcatal...df/T/C/9/1/TC9164AF.shtml

Servicemanual heb ik ook alleen niet met MKII erachter maar zal voor jouw euvel niet zo belangrijk zijn.
Stuur me anders even een mail.......

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2008 02:51 ]

• Speeddragon
ik heb weer even tijd gehad.. op de chip staat:

Toshiba

TC9164AN,

Japan 9705H

met 14 pinnetjes aan allebij de kanten..

Pagina: 1