PC start niet op bij USB muis in voorpaneel van kast

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26
Hallo mede-GoTer,

Ik heb een apart probleem met deze computer, dat gewoon zomaar gekomen is. Als er een USB apparaat (ik heb alleen verschillende muizen geprobeerd) in mijn voorpaneel van mijn kast zit, en ik start mijn computer opnieuw op, dan blijft ie hangen. Tijdens de POST, geen piepjes en de ventilators (behalve van de videokaart) staan op 100% en dat ding weet zelf niet dat ie bestaat lijkt het. Als ik de muis uit de USB poort aan de voorkant haal, dan zijn de problemen opgelost, en start ie door.

Het is niet logisch dat er kortsluiting is, want als ik de muis erin doet na de POST dan zijn er geen problemen, er zijn geen waarschuwingen en de pc blijft het perfect doen. Ik weet niet hoe in Ubuntu de stroomvoorziening van de USB poorten kan nakijken, dus ik heb even naar XP geboot en daar lijkt alles in orde. Mijn ene draadloze muis controller gebruikt 98 milliampère. Maar mijn draadloze muis connect niet meer dus die heeft het wel gehad dacht ik zo (Typhoon Lidl muis uit 2001, deed het perfect) dus ik heb een laptopmuis aangesloten op het voorpaneel en die trekt 100 milliampère, ook niks mis mee lijkt mij.

Misschien nog een gerelateerd probleem dat ik eergisteren en gisterenochtend had maar wat niet meer is teruggekomen: Mijn PC hing bij het herstarten, ventilators voluit (niks in het voorpaneel) en de PC zei niets. Ik heb toen de pc uitgezet, PC speaker aangesloten en de pc weer gestart. Ventilators op 100%, even later gingen ze normaal draaien en de videokaart stofzuiger begon op 100% te draaien en ik hoorde drie of vier piepjes, één langere en de rest korter. Beee-biep-biep. Volgens award duidt dit op een slechte videokaart, nu draait de mijne altijd wel 630/930 en in Linux 600/900 (gemodde BIOS, en koeler) maar het lijkt me niet dat zoiets opeens ermee stopt? Ik heb toen de BIOS reset en dat mocht ook niet baten, dus ik heb hem maar een tijdje van het lichtnet afgehaald (<10 minuten) en toen deed ie het weer goed. Met de 3d acceleratie is niks mis, want Crysis draait er hartstikke goed op.

Dus, wat is er aan de hand en wat kan ik onderzoeken? Ik heb een professionele Flux multimeter klaar liggen indien nodig. :)

Groeten,
Sebas

Systeem specs:
Zalman Z-600HP 600Watt voeding.
AMD Athlon 6000+
ASUS M2N-SLI Deluxe
ASUS nVidia 8800GTS 320MB (G80 GPU)
Chieftec Giga 01-BX kast
Vast muis: Typhoon draadloos optisch geval, dat het heel goed doet, uit 05/2001
Muizen geprobeerd: Logitech generieke optische draadmuis, Logitech Mouseman Traveler.
Systeem draait al een hele tijd goed.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 14:53
1x lang, 2x keer kort, kan inderdaad een checksum failure in de videokaart-Rom of -Ram zijn.

Haal de kaart er eens uit en stof hem e.v.t. even af (contactpunten van de AGP-/PCI-E-bus) en plaats hem weer terug. Dan is dit meestal opgelost.

Verbind de muis eens via de USB-poort op de achterkant van de kast, misschien dat dat helpt?

[ Voor 25% gewijzigd door Kosh66 op 29-01-2008 11:11 ]

• Sebazzz
Ik denk niet dat de contactpunten vuil zijn, want die kaart is er in geen maand meer uit geweest. De videobios kan ook niet corrupt zijn, want deze heb ik vier weken geleden geflasht. Ik weet overigens niet of het één keer lang met 2x kort of 3x kort was want ik kan het niet meer reproduceren.

Muis achterop de computer zorgt niet voor problemen. Voorop nog steeds wel. Als ik een gamepad aansluit, en de computer start of herstart hangt ie niet terwijl mijn gamepad met Force Feedback toch echt veel meer is. Het is denk ik dan ook geen overbelastingsprobleem.

Nog tips, ideëen, iemand? :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 22:50
Heb je een USB mouse support optie in de BIOS? Zo ja, die eens andersom proberen?

• Sebazzz
Wat bedoel je? Wake on PS/2 mouse? Of USB Legacy Support? In ieder geval niks met mouse en USB ;)

• mrDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 18:11

mrDevil

C'est la vie...

Misschien helpt het wanneer je in de BIOS je boot sequence aanpast. Kan zijn dat je pc eerst via USB probeert te booten. Dus zet je harddisk eens voor USB in de sequence :)

• Sebazzz
Hij probeert via de muis te booten? Ja... ;)
Nee USB flash disks worden als harddisks gezien, of als removable afhankelijk van hoe je het geformatteerd heb. Maar het aanpassen van de bootvolgorde lijkt niet te helpen.

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05 10:20
Gewoon muis achterin laten zitten??

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen idee of het ergens op slaat, maar zou het kunnen dat USB Legacy support niet werkt op die front poorten en alleen op de 'normale' poorten? Ik weet zo snel geen verklaring, maar zoiets zou het wellicht kunnen zijn?

Al geprobeerd of het probleem zich ook voordoet als USB Legacy Support uit staat?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sebazzz
Pedr0 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:30:
Gewoon muis achterin laten zitten??
Ik zou wel willen maar ik moet nu tijdelijk met een laptop muisje werken dus het front panel is de enige optie. Ik ga van het weekend wel een max518 of een G5 kopen als ik die kan vinden, ben nog aan het twijfelen. We zijn onze beste computerzaak uit Spijkenisse verloren sinds Euromaxi failliet is. ;(
Orion84 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:30:
Geen idee of het ergens op slaat, maar zou het kunnen dat USB Legacy support niet werkt op die front poorten en alleen op de 'normale' poorten? Ik weet zo snel geen verklaring, maar zoiets zou het wellicht kunnen zijn?

Al geprobeerd of het probleem zich ook voordoet als USB Legacy Support uit staat?
Zal het zo proberen. Lijkt me niet dat het dat is, want in principe is mijn front panel gewoon een hub denk ik. Het verschilt niet veel van het PCI bracket dat ASUS altijd meelevert, denk ik.

edit: Dat was daarnet vreemd. Ik hoorde het bekende geluidje in XP dat van als er een apparaat gedisconnect wordt en gelijk stopte mijn toetsenbord, muis en alles ermee. Alles behalve wat er op mijn USB PCI kaartje stond aangesloten en mijn USB stick die direct op het moederbord zit. Opnieuw aansluiten van de apparaten had geen zin. Dus ik sluit mijn muis aan op de PCI kaart, en die deed het toen weer. Gelijk naar apparaatbeheer gegaan en daar stond bij de stroomverdeling van de hub bij alle apparaten een vraagteken, maar niks was overbelast. Dat opgelost door de USB hun uit te schakelen en weer in te schakelen maar het blijft vreemd.

[ Voor 23% gewijzigd door Sebazzz op 29-01-2008 16:59 ]

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-04 08:52
Al gekeken of powersave uit staat voor je USB poortjes op het hubje..? Onder apparaatbeheer per poortje het vinkje "de computer mag dit apparaat uit schakelen om stroom ter besparen" o.i.d. even afvinken. Heeft vreemd genoeg bij mij ook eerder problemen veroorzaakt.. :p

• Sebazzz
Nou, die computer van mij weet ook niet wat ie wil :s Nu start hij wel gewoon goed op met een muis in het voorpaneel. Nouja, het blijft vreemd. Als er nog problemen zijn ga ik eerst naar dat moederbord kijken.

Pagina: 1