Laptop LCD, Wit Scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Topicstarter
Een goede morgen,

Onlangs heb ik een laptop gekocht, namelijk een Acer 9410z. Tot op een aantal dagen geleden geen problemen mee gehad, maar nu begint het apparaat toch rare dingen te gaan doen. Bij het sluiten van de klep hoort zoals normaal het LCD-scherm uit te gaan. Toen ik hem kocht werkte dat ook naar behoren. Sinds een tijdje heb ik het probleem dat als ik de klep langzaam sluit dat ik zie dat het scherm eerst wit word en daarna uitgaat. Bij het langzaam openen van de klep blijft deze witte omgeving hangen, het is alleen op te lossen door de klep opnieuw te sluiten en met een normale (redelijk snelle) beweging weer open te maken. Hierbij lijkt het net of het scherm opnieuw word aangezet, waarbij er in windows eerst naar 800x600 word over geswitched en na een aantal tellen weer naar het normale 1440x900px.

Sinds een aantal dagen heb ik hier echter steeds meer last van gekregen. Het scherm blijft wit nadat de klep wordt geopent, ook met verschillende snelheden. Voor mij is het dus nu niet mogelijk om met de laptop ergens anders heen te lopen zonder dat het makkelijk (dus met een open klep) te vervoeren is. Een reboot maakt het mogelijk om het scherm weer normaal te krijgen.

Mijn vraag is nu, hoe los ik het op dat het scherm niet wit word nadat de klep geopent word (of liever gezegt, helemaal geen witte streken uithaalt)?

**
Nadere omschrijving wit schem: Er bevindt zich een wit scherm met daarover heen (bij schuin kijken) een aantal wat donkerdere verticale lijnen.
**
Mogelijke extra informatie: De EISA-partitie is eraf. Van Vista Home Premium over gegaan op WinXp Pro (SP3 Beta). Verder alles hetzelfde sinds aankoop.

Verwijderd

Ik denk dat het kabeltje wat je LCD-matrix aanstuurt los zit of is gebroken. Het wit wat je ziet is de backlight. Dat is wat normaliter brandt en dan door je LCD selectief wordt tegengehouden om zo kleuren te maken.

Wanneer jij wit beeld ziet, laat de LCD al het licht van de backlight door.

Je zult de laptop waarschijnlijk open moeten schroeven en het kabeltje controleren. Maar dat moet je niet doen als er nog garantie op zit want die raak je dan kwijt. Dan moet je 'm ter RMA opsturen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 04:16 ]

• Feanathiel
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Topicstarter
Kijk eens aan weer wat geleerd. Ik heb inderdaad nog garantie, maar wou graag zelf nog even weten wat er precies aan de hand was. Mocht de garantie verlopen zijn en het probleem zich nog een keer voordoen, dan weet ik waar het aan ligt.

Ik ga even kijken hoe het met de RMA zit, nog nooit gedaan verder. Bedankt in ieder geval !

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 04:14:
Ik denk dat het kabeltje wat je LCD-matrix aanstuurt los zit of is gebroken. Het wit wat je ziet is de backlight. Dat is wat normaliter brandt en dan door je LCD selectief wordt tegengehouden om zo kleuren te maken.
Dit heb ik inderdaad vaker gezien bij laptops... Garantie is de beste oplossing er voor, kunnen ze het kabeltje vervangen of wat er ook nodig is. Wellicht zit er een probleem bij het "knopje" dat detecteert of het display dicht gaat, zit er ergens een zichtbaar knopje waar je op kan drukken om display-dicht te simuleren zonder het ding te bewegen?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-01 13:39

Haan

dotnetter

Met een beetje geluk zit er boven het toetsenbord een klepje die er af kan klikken en waar het kabeltje naar het scherm onder verborgen zit. Deze kan je wel openmaken zonder problemen met garantie te krijgen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Bravehearth
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2023
@hlpDsK

Je verhaal klopt helemaal, backlight komt er doorheen en waarschjinlijk is je kabel rot.
'former Hp laptop engineer'

Kan wel even duren eerdat je een garantie laptop terug krijgt van HP (acer laptops worden ook door hp garantie service gerepareerd ;) ). Maar dat is nu eenmaal niet anders.
Succes

Verwijderd

Het is op zich niet al te moeilijk om te troubleshooten maar dat wil je niet doen als absolute leek. En je raakt er je garantie mee kwijt. En dan moet je alsnog onderdelen zien te krijgen als particulier. En dat is alleen al bijna ondoenlijk omdat dat eigenlijk alleen maar via RMA bij reparatie-centra gebeurt met interne claims e.d.

Ik heb het beroepsmatig gedaan .. dat laptops repareren/refurbishen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 15:19 ]

• Feanathiel
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Topicstarter
Wellicht zit er een probleem bij het "knopje" dat detecteert of het display dicht gaat, zit er ergens een zichtbaar knopje waar je op kan drukken om display-dicht te simuleren zonder het ding te bewegen?
Als er op gedrukt wordt, heb ik geen problemen dat er het backlight te zien is. Het werkt 'gewoon' zoals het fabrieksmatig ook zou moeten werken.
Met een beetje geluk zit er boven het toetsenbord een klepje die er af kan klikken en waar het kabeltje naar het scherm onder verborgen zit. Deze kan je wel openmaken zonder problemen met garantie te krijgen.
Dat zit er inderdaad. Ik heb alleen totaal geen idee hoe dit stuk strip (over de hele breedte van de laptop) plasic eraf gaat.
Kan wel even duren eerdat je een garantie laptop terug krijgt van HP (acer laptops worden ook door hp garantie service gerepareerd ;) ). Maar dat is nu eenmaal niet anders.
Toch mogelijk om binnen 2 tot 3 weken hem terug te krijgen na aflevering? Ik gebruik 'm namelijk voor school (ICT) en daar is zo'n laptop toch vaak onmisbaar.
Het is op zich niet al te moeilijk om te troubleshooten maar dat wil je niet doen als absolute leek. En je raakt er je garantie mee kwijt.
Met desktops heb ik voorheen uitvoerig geëxpirimenteerd, daar ligt het verder niet aan. Bij laptops is het een heel ander verhaal, zeker als er nog garantie op zit.

• Feanathiel
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Topicstarter
Zojuist een telefoontje gepleegt en ik krijg als antwoord dat het een software matig probleem is. En daar moet ik het mee doen? Laatst problemen gehad (snel openen van klep) in Vista en nu ook in WinXP (helemaal niks meer mee te beginnen).

Enig idee wel stuk software dit kan zijn? Ik gebruik drivers direct van de Acer Support website.

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Feanathiel schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:25:
Zojuist een telefoontje gepleegt en ik krijg als antwoord dat het een software matig probleem is. En daar moet ik het mee doen? Laatst problemen gehad (snel openen van klep) in Vista en nu ook in WinXP (helemaal niks meer mee te beginnen).

Enig idee wel stuk software dit kan zijn? Ik gebruik drivers direct van de Acer Support website.
Het is geen driverprobleem, stuur dat ding gewoon op joh. :z

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58

Gewoon zeggen dat je hem al eens leeg hebt gehaald en tweakert bent en er 100% zeker van bent dat het een hardwareprobleem is. Acer meot niet zo zeuren, hun slechte bagger afschuiven op de consument. Aan het werk zullen ze })

Acer :r

@ HlpDsk hieronder: Oi! :D

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Standaard helpdesk: alles afschuiven wat je maar kan...

Verwijderd

Oi! :P

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 15:49 ]

• Feanathiel
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Topicstarter
Standaard helpdesk: alles afschuiven wat je maar kan...
Niet alleen de helpdesk :P Briefje met laptop in doos met: No Trouble Found.

Binnen een week toch weer thuis, dat dan weer wel. Word dus van de week even zelf repareren. Even kijken wat het gaat worden; als het het kabeltje is, dan haal ik de kabels los en sluit ze opnieuw aan, kijken wat er dan gaat gebeuren. Bedankt in ieder geval!
Pagina: 1