Haha, ja ik begreep idd dat het calibreren alleen bij pva/mva/ips een issue is omdat deze mensen meer geven om de juistheid van kleurweergave dan om responsiveness vergeleken met de TN mensen, wat idd niet betekent dat het feitelijk bij TN niet mogelijk is om te calibreren.
Ok je produceert een prima helder verhaal, ik zie het eventuele nut van calibratie thuis nu volledig in. Je maakt zelf al de koppeling naar een eventuele print. Toevallig heb ik daar op dit moment een razend populair

topic over lopen, zie
Weergave foto TFT monitor en afdruk. Wat ik zelf al enigszins dacht en jij nu bevestigt is dus dat een juiste tft-keuze slechts de eerste stap is richting een identieke tft- en printweergave. Calibratie maakt dit verhaal dan netjes af.
Even alles helder op een rij zetten.
1. Je maakt een foto.
2. Je laadt de foto op de computer in.
3. Het tft laat de foto's zien.
4. Jij ziet de tft-weergave van de foto in een bepaalde omgeving.
5. De print heeft een bepaalde weergave.
Stel, je stelt je tft perfect af op een donkere omgeving. Dan zie je dus de kleurinformatie van de foto (stap 3) 'kleurecht'. Je bent tevreden met de foto, je drukt 'm lekker op A3 af. Dan vraag ik me toch af, is deze poster in een lichte omgeving dan nog wel net zo 'kleurecht'?