Waarom 'moet' de consument calibreren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 11:07
Vaak lees ik over bv pva of ips panelen dat deze 'nog wel even' gecalibreerd moeten worden om er het beste uit te halen. Aangezien je daar apparatuur en ik neem ook aan ervaring voor nodig hebt sta ik hier negatief tegenover.

De eerste vraag die ook in mij op komt is waarom dit nodig is. Waarom calibreert de fabrikant dat ding niet gewoon optimaal? Of heeft het met negatieve invloeden van transport te maken?

Verwijderd

Als fabrikant kun je nooit weten in welke omgeving een scherm gebruikt gaat worden. Je kunt een scherm dus nimmer ideaal afstellen, en slechts een gemiddelde instelling voorprogrammeren. Als jij de hele dag in een donkere kamer zit is dat wezenlijk anders dan wanneer je bv. in de volle zon zit te werken met een glazen wand achter je. Helderheid, contrast, enz. Allemaal afhankelijk van de omgeving, én de persoonlijke voorkeur van de gebruiker.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:14

mace

Sapere Aude

Een fabrikant weet niet in welke omstandigheden het scherm gebruikt zal worden, dus ze kiezen een gemiddelde waarde die in een winkel met dikke TL balken ook goede kleuren geeft, want de kennis van de verkopers qua instellen laat soms nog wel eens wat te wensen over.
Pas als je hem zelf instelt is hij aangepast aan de omstandigheden in jouw kamer en dan is het goed.

Tevens hebben alle elektronische onderdelen een tolerantie waarin ze vallen, een weerstand zal bijvoorbeeld dus nooit precies 100 ohm zijn, eerder 101, of 98 ofzo. Nu geldt dit dus ook voor de onderdelen in een LCD scherm. Nu zal een scherm gekalibreerd worden met deze toleranties in acht nemend, maar het betekent wel dat elke instelling per scherm ietsjes zal verschillen.

Edit: What hlpdsk said... :P

• Tommy The Cat
Ok duidelijk. Aangezien ik een tft ga gebruiken in een volledig verduisterde ruimte zal er dus gecalibreerd moeten worden om het beste uit je spul te halen.

Mijn eerste gedachte is dan dat dit calibreren wel op het oog zou kunnen omdat je dan voornamelijk de helderheid van het beeld terugschroeft, bijvoorbeeld.

Echter er wordt calibratie-apparatuur gebruikt. Heeft de helderheid (of kleur) van de omgeving dan dus ook invloed op de kleurinterpretatie van de kleurweergave door het tft?

Verwijderd

Calibreren kan ook verschillende dingen inhouden. Het kan zijn dat jij, binnen de fysieke mogelijkheden van je scherm. jouw ideaal weet te vinden. Wat jij fijn vindt kijken. Maar het kan ook inhouden dat jij de kleurechtheid zo dicht mogelijk probeert te naderen. Omdat dat bv. cruciaal is voor pre-press werkzaamheden. Calibreren doe je dan ook met een bepaald doel. En je calibreert iets dan ook volgens een bepaald ideaal. En dat ideaal is voor veel toepassingen en voor veel mensen gewoon niet hetzelfde. Om te gamen zijn andere dingen van belang dan wanneer je de hele dag aan het Photoshoppen bent. Daarom koop je ook een scherm met bepaalde karakteristieken. En vervolgens binnen dat bereik probeer je je scherm naar je eigen wensen in te stellen. Maar dat is dus helemaal persoonlijk. En daarom kan een fabrikant ook nooit jouw ideaal voorprogrammeren.

Als jij geen kritische dingen doet dan kun je het prima op het oog doen. Kleurechtheid is afhankelijk van de helderheid, kleurtemperatuur, en zo nog wat zaken. Hoe fel jij je backlight laat branden maakt zeker uit voor hoe een kleur er op het scherm uit zal zien. En dan ziet het er in een heldere kamer al anders uit dan in een donkere kamer, en het ziet er bij TL-licht anders uit dan bij een halogeenspot. Allemaal variabelen.

Calibratie-apparatuur wordt doorgaans alleen gebruikt wanneer men zo absoluut dicht als mogelijk bij een bepaalde kleurenset wil komen als dat de monitor in staat is. sRGB bv. En dat is doorgaans alleen in de grafische industrie echt een issue. TFT-schermen zijn wat dat betreft ook nog lang niet perfect ivm CRT-schermen maar het probleem is niet meer zo erg als dat het vroeger was. En elke nieuwe generatie is weer beter. Als jij een bepaald ontwerp maakt met een bepaalde Pantone-kleur dan wil je wel dat het er straks in print ook precies hetzelfde uit ziet als op je beeldscherm.

Dat ze zeggen dat SIPS of PVA gecalibreert moeten worden is denk ik omdat ze het voor TN niet eens proberen. Als je daar de kleuren van bekijkt dan ga je spontaan janken.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 02:35 ]

• Tommy The Cat
Haha, ja ik begreep idd dat het calibreren alleen bij pva/mva/ips een issue is omdat deze mensen meer geven om de juistheid van kleurweergave dan om responsiveness vergeleken met de TN mensen, wat idd niet betekent dat het feitelijk bij TN niet mogelijk is om te calibreren.

Ok je produceert een prima helder verhaal, ik zie het eventuele nut van calibratie thuis nu volledig in. Je maakt zelf al de koppeling naar een eventuele print. Toevallig heb ik daar op dit moment een razend populair ;) topic over lopen, zie Weergave foto TFT monitor en afdruk. Wat ik zelf al enigszins dacht en jij nu bevestigt is dus dat een juiste tft-keuze slechts de eerste stap is richting een identieke tft- en printweergave. Calibratie maakt dit verhaal dan netjes af.

Even alles helder op een rij zetten.

1. Je maakt een foto.
2. Je laadt de foto op de computer in.
3. Het tft laat de foto's zien.
4. Jij ziet de tft-weergave van de foto in een bepaalde omgeving.
5. De print heeft een bepaalde weergave.

Stel, je stelt je tft perfect af op een donkere omgeving. Dan zie je dus de kleurinformatie van de foto (stap 3) 'kleurecht'. Je bent tevreden met de foto, je drukt 'm lekker op A3 af. Dan vraag ik me toch af, is deze poster in een lichte omgeving dan nog wel net zo 'kleurecht'?

Verwijderd

TN calibreren is als modder op smaak proberen te brengen. Het blijft modder en dat eet een mens niet.
Tommy The Cat schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 03:06:
Stel, je stelt je tft perfect af op een donkere omgeving. Dan zie je dus de kleurinformatie van de foto (stap 3) 'kleurecht'. Je bent tevreden met de foto, je drukt 'm lekker op A3 af. Dan vraag ik me toch af, is deze poster in een lichte omgeving dan nog wel net zo 'kleurecht'?
Het is meer een kwestie van hoe jouw hersenen en ogen een kleur weernemen. In een donkere kamer lijkt het al snel meer diepgang te hebben dan in een heldere kamer. Je moet in dat geval zorgen dat hoe iets er bij jou op je scherm in het donker uit ziet overeenkomt met hoe de print er in het daglicht uit ziet. En daar heb je maar beperkt invloed op want ook die print ziet er onder verschillende soorten licht anders uit. Daar ontkom je niet aan.

Net als dat de fabrikant niet kan voorspellen waar jij je scherm neerzet, kun jij denk ik niet voorspellen waar mensen je print neerhangen. Je kunt niet meer doen dan je print optimaliseren voor een bepaald ideaal of een situatie waarvan je weet dat ie veel zal voorkomen. De calibratie van je scherm zou voor print vooral moeten zijn dat de kleur die jij ziet / lijkt waar te nemen in jouw donkere kamer, overeenkomt met de kleur die de printer gaat gebruiken op jouw instructies. Als jouw scherm bv. een te hoge kleurtemperatuur heeft, dan maak jij een afbeelding waarschijnlijk te rood. Omdat je scherm dan naar het blauw neigt. Bij daglicht vervolgens, zal je print ook te rood zijn. Hang je die print echter in een omgeving met veel verlichting die ook naar het blauw neigt .. dan compenseert dat weer. Wil je absolute kleurzekerheid, dan moet je ook absoluut weten in precies welke setting je prints gezien gaan worden.

Weet je dat niet .. ga dan uit van daglicht. Het complete kleurengamma van zonlicht.

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 03:24 ]

• Tommy The Cat
Ach tuurlijk. Je compenseert met je tft enkel de weergave per omgeving, je tast niet de kleurinformatie van de bron aan en zodoende geeft je tft-kleurweergave gecalibreerd voor donker een kleurecht resultaat voor een print in daglicht met het volledig kleurenspectrum.

Dat jij zo laat nog irritante gasten zoals ik zaken zo helder gaat uitleggen, petje af :).

Verwijderd

Precies. En daar komt dan nog bij dat het menselijk brein wat dat betreft een raar beestje is want die ziet kleuren eerder hoe hij verondersteld wordt om een kleur te zien, dan hoe hij werkelijk wordt waargenomen. Dwz je hersenen compenseren wat je ogen zien hevig om het aan bepaalde verwachtingen te laten voldoen.

Een goed voorbeeld is dit plaatje: A en B zijn exact dezelfde kleur grijs.

Afbeeldingslocatie: http://psycharts.com/images/shades%20of%20gray.jpg

Edit: en voor de goede orde nog een goed voorbeeld. Beide kruisjes in het midden zijn ook dezelfde kleur. Om maar aan te geven hoe contextgevoelig het brein te werk gaat.

Afbeeldingslocatie: http://xs119.xs.to/xs119/07390/blueyellowopticalillusion.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 03:52 ]

• Tommy The Cat
Your mind is playing tricks on your mind!

Edit:
Dat contextgevoelige dat je aanhaalt op visueel gebied gaat m.i. nog veel verder. Alles in ons bewustzijn bestaat enkel bij de gratie van het tegenovergestelde ervan. Zonder tegenpolen of dualiteiten is het lastig, of nee onmogelijk, om iets te zien of te kwalificeren. Maargoed ik brabbel off topic.

[ Voor 83% gewijzigd door Tommy The Cat op 29-01-2008 03:57 ]

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 19:20

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

offtopic:
dat voorbeeld met die kruisjes Hlpdsk, die zie ik niet; de ene is toch uidelijk blauw en de ander duidelijk okergeel? D.w.z de kleuren zijn toch helemaal niet hetzelfde? Ik ben me ervan bewust dat me hersens me in de steek kunnen laten, maar dit is toch echt een verschil. Die met letter A en B zie ik wel als hetzelfde.

T60P Widescreen

Verwijderd

Gooi 'm maar in Photoshop of vergelijkbaar en schuif de 2 kruisjes over elkaar heen. Verbaas jezelf.

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Seesar schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 04:42:
offtopic:
dat voorbeeld met die kruisjes Hlpdsk, die zie ik niet; de ene is toch uidelijk blauw en de ander duidelijk okergeel? D.w.z de kleuren zijn toch helemaal niet hetzelfde? Ik ben me ervan bewust dat me hersens me in de steek kunnen laten, maar dit is toch echt een verschil. Die met letter A en B zie ik wel als hetzelfde.
Dat is dus juist het punt, ze zijn wel hetzelfde :)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 11:35
Pak de color picker in photoshop of ergens aners en meet bij de poot rechts boven, je ziet geen kleurenwisseling bij je color picker.

De wijzen komen uit het Oosten!

• FaceDown
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Haha dat eerste plaatje is ook gaaf. Ik heb mezelf met paint moeten bewijzen dat het klopt, en dan nog kijk ik er naar en zie dat het gewoon niet kan. Prachtig plaatje.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Hoe calibreer je bijv een tv het beste?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Echt hoor, photoshop heeft ongelijk :+ De kleuren ZIJN niet hetzelfde :9

(Oftewel, ik zie het nog steeds niet :D)

• --MeAngry--
  • Laatst online: 20-05 19:15

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dit is freaky, ik was even vergeten hoe je hersenen af en toe nogal vrij kunnen zijn in interpretatie van zaken. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Heeft dat niet te maken met de calibratie en mogelijke kleurenweergave van je scherm dat je het verschil in de bovenstaande plaatjes niet kan zien?

• Tommy The Cat
Nee het heeft te maken met de kleuren die je ernaast ziet.

• IronFist
  • Laatst online: 23:55
Grappig, als je de rest er omheen weghaalt in paint bv. zijn ze exact hetzelfde!

Hoe komt het trouwens dat als ik in Windows Vista 'Fotogalerie' open, de kleuren ineens heel anders zijn? Kan nergens een instelling van dat programmatje vinden die dat verklaart..

• Seesar
  • Laatst online: 19-05 19:20

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

tering tering......als ik in paint indd een stukje van het kruisje eruit knip en op blanco naast ander sample zet is het "gewoon" grijs :S.....best lijp......bij die eerste kan ik nog wel geforceerd inbeelden dat het dezelfde kleuren zijn, maar die 2e lukt me gewoon niet.

Best gaaf :D.

T60P Widescreen

Verwijderd

Kleur is relatief. Zoals zo veel dingen in het leven. Deze plaatjes overtuigen mensen.
Ze zeggen letterlijk meer dan 1000 woorden. Dat krijg je met praten niet voor elkaar.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 03:48:
Edit: en voor de goede orde nog een goed voorbeeld. Beide kruisjes in het midden zijn ook dezelfde kleur. Om maar aan te geven hoe contextgevoelig het brein te werk gaat.

[afbeelding]
Hmmm enig copypaste werkt later geloof ik je:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/blueyellowopticalillusion_bewerkt.jpg
Hier is het midden van beide kruisen naar beneden gekopieerd, met daarboven een nog kleinere detailopname.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:53

Sebazzz

3dp

Grappig :) In Paint.NET zie je idd dat het dezelfde kleur is.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 03:15:
TN calibreren is als modder op smaak proberen te brengen. Het blijft modder en dat eet een mens niet.
:D Wat een vergelijking. Dan heb ik een modderscherm :N

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tommy The Cat schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 02:13:
Ok duidelijk. Aangezien ik een tft ga gebruiken in een volledig verduisterde ruimte zal er dus gecalibreerd moeten worden om het beste uit je spul te halen.

[...]
Even tussendoor, maar besef je dat scherm kijken in een verder compleet donkere ruimte de pest is voor je ogen? Het is merkbaar vermoeiender dan naar een scherm kijken waarbij het gebied rondom het scherm egaal is maar ongeveer dezelfde lichtintensiteit als het scherm heeft.

Daarom is bioscoop kijken dan weer niet erg, omdat het bioscoopscherm veel meer beeldvullend is.

Nog los van het feit dat je, zoals al aangegeven, in een donkere kamer geen idee hebt van kleurechtheid...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

TN is modder ja. Als je niet beter weet dan kun je er mss mee leven maar dat veranderd snel genoeg als je eens een fatsoenlijk paneel hebt gehad :)

En ik zit eigenlijk altijd in een donkere kamer met alleen het scherm aan. Hell .. dat zit ik nu terwijl ik dit typ. Dat is echt niet vermoeiend hoor als je scherm maar groot genoeg is. Zoveel licht dat het hele bureau goed zichtbaar is :P

Ik vind het zelfs een stuk rustiger. Maar dat is ook weer persoonlijke voorkeur.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 15:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:22:
TN is modder ja. Als je niet beter weet dan kun je er mss mee leven maar dat veranderd snel genoeg als je eens een fatsoenlijk paneel hebt gehad :)...
Ik heb een TN panel, en ik weet dat er betere zijn, maar vaak zijn die weer voorzien van zo'n hinderlijk spiegelend scherm. Ik ben er tevreden mee, en er is verschil tussen TN en TN, dat zag ik meteen toen ik bij mijn ouders was, zelfde maat scherm, maar oh wat een wazig ding in vergelijking met de mijne. En op geen enkele manier te verbeteren.

Om nu een TN paneel af te schilderen als modder, gaat een beetje ver.

Overigens hou ik ook van een donkere omgeving, maar dat is bijzaak.

Verwijderd

Mwah. Ik denk dat als jij je scherm niet van recht van voren bekijkt oranje bv. geel of rood wordt, naar gelang de hoek waaronder je kijkt. Ik kan dat echt niet hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:35:
Mwah. Ik denk dat als jij je scherm niet van recht van voren bekijkt oranje bv. geel of rood wordt, naar gelang de hoek waaronder je kijkt. Ik kan dat echt niet hebben.
Ik moet zeggen dat dat best meevalt, ja het is te zien als je echt scheef gaat hangen, dat wel, maar dat is inherent aan de gebruikte techniek. En over het algemeen zit/hang ik gewoon recht voor het scherm.

Uit een review overigens:

• Excellent colour rendering once calibrated
• Good black depth and viewing angles for a TN Film panel

Tja, een nieuwe generatie TN panel is niet te vergelijken met een ouder type.

Het is een Iiyama E2202WSV monitor trouwens.

Verder is natuurlijk het kostenplaatje een belangrijk gegeven, oorspronkelijk zou ik voor een 24" Samsung gaan, maar het prijsverschil was dermate hoog dat ik de meerwaarde voor mijzelf niet kon verantwoorden. Overigens is dit mijn beste scherm ooit, en dat voor iemand die CRT een lange tijd gebruikt en verdedigd heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 22:14 ]

Verwijderd

Als jij er tevreden mee bent dan vind ik het prima hoor ;)

Maar dit spreek boekdelen: "for a TN Film panel". Alles is relatief. Ik heb het al eerder gezegd :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:12:
Als jij er tevreden mee bent dan vind ik het prima hoor ;)

Maar dit spreek boekdelen: "for a TN Film panel". Alles is relatief. Ik heb het al eerder gezegd :P
Jazeker, en om het verhaal van calibreren maar erbij te halen, fabrieksinstellingen zijn bagger ;)

Verwijderd

Claim ik anders dan? Je kunt een TN paneel zo optimaal instellen, en voor veel mensen zal dat goed genoeg zijn. Maar zeg aub niet zonder met je ogen te knipperen dat het bv. vergelijkbaar is in kwaliteit met een (S)PVA/IPS paneel. Want dat je reinste kul.

Nogmaals .. niks tegen TN an sich, maar ik noem het modder ja.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:17:
Claim ik anders dan? Je kunt een TN paneel zo optimaal instellen, en voor veel mensen zal dat goed genoeg zijn. Maar zeg aub niet zonder met je ogen te knipperen dat het bv. vergelijkbaar is in kwaliteit met een (S)PVA/IPS paneel. Want dat je reinste kul.

Nogmaals .. niks tegen TN an sich, maar ik noem het modder ja.
Dat zeg ik ook niet, alleen zijn de meeste niet TN panelen voorzien van zo'n hinderlijke glimlaag.
Maar idd, het verschil is er, maar ook in prijs. Voor wat ik voor mijn scherm heb betaald, is het een uitstekende monitor (grote prijs/kwaliteit verhouding)

Verwijderd

Mijn scherm heeft anders ook geen glimlaag. En dat is geen TN paneel. Ik heb hier ook een TN paneel staan van LG, en ook die heeft geen glimlaag. Ik weet welke laag je bedoeld maar het is echt niet zo dat het gros van de panelen zo'n laag heeft.

Sowieso hoor je idealiter niet je scherm zo op te stellen dat er sprake is van reflecties op je beeld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:31:
...

Sowieso hoor je idealiter niet je scherm zo op te stellen dat er sprake is van reflecties op je beeld.
Nee, maar om reflecties te zien van jezelf als je een film kijkt in het donker, met donkere beelden, nee dank je. sommige horrorfilms zijn al erg genoeg :+

Opstelling is prima. Geen raam achter mij die op het scherm licht kan verstrooien en ook geen lamp in de buurt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Overigens HlpDsK ik vind je een TN paneel wel te kort doen met de vergelijking met modder, Als je er recht voor blijft zitten en je wilt calibreren hoe jij 't lekker vind kijken (zoals je zelf al zegt) is het niet z'n groot probleem :P
Qua kleur echtheid calibratie heb je natuurlijk volkomen gelijk.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

En waar gaat dit topic ook alweer over? ;) :P

Niet dat SIPS en aanverwanten het perfect doen trouwens. Maar het komt iig in de buurt.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 23:08 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:25:
[...]

Dat zeg ik ook niet, alleen zijn de meeste niet TN panelen voorzien van zo'n hinderlijke glimlaag.
Maar idd, het verschil is er, maar ook in prijs. Voor wat ik voor mijn scherm heb betaald, is het een uitstekende monitor (grote prijs/kwaliteit verhouding)
Ik heb een samsung 226BW 22" TFT display, één van de meest populaire schermen in zijn klasse, en dit is een S-PVA panel zonder glimlaag.

Verwijderd

MaCe1337 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:20:
[...]

Ik heb een samsung 226BW 22" TFT display, één van de meest populaire schermen in zijn klasse, en dit is een S-PVA panel zonder glimlaag.
Ik ben vrij zeker dat de 226BW een TN paneel heeft, reden? Kleine kijkhoek (160° horizontaal en verticaal), en veel te snel (2ms) Daarbij is hij te goedkoop om iets anders dan een TN te hebben (net zoals de 205BW die ik heb, ook duidelijk TN (zelfde kijkhoek, net ietsje trager)

• mace

mace

Sapere Aude

Hmm, dan heb ik verkeerd gekeken.

Ach schijt, dan maar een modderscherm, ik ben er blij mee.

Verwijderd

Ach wat doet die snelheid terzake. Schud je hoofd eens heen en weer en je hebt wazig beeld :P Fabrikanten van games doen niet zonder reden motion blur toevoegen aan de game beleving.

BTW kleine kijkhoek? Dat is echt uit de oudheid met CSTN schermen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 23:54 ]

Verwijderd

Mijn paneel is 14ms en ik heb nog nooit ghosting gezien en ik kijk films en in game en dat doet ie allemaal vlekkeloos.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 18:47
RemcoDelft schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:59:
[...]

Hmmm enig copypaste werkt later geloof ik je:
[afbeelding]
Hier is het midden van beide kruisen naar beneden gekopieerd, met daarboven een nog kleinere detailopname.
Zie ik in dat rechterkruis toch nog meer geel.

Verwijderd

Inderdaad, de snelheid doet niet terzake zolang er maar niets van te merken is dat het paneel te traag is om de beelden vloeiend weer te geven (nagloeien en dergelijke ongein). Maar die extra motion blur zet ik altijd af...reden is eenvoudig: de meeste spellen creëren al vanzelf motionblur door de snelheid waarmee de beelden (van vb een race-circuit) elkaar opvolgen, ik wens te zien naarwaar ik moet ipv in een wazige brij te rijden ;-)

Verwijderd

Nagloeien heb ik niet meer gezien sinds Amber en Green only schermen :P

Oja, white only gevallen, typisch geval van crt's (en inbranden)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 23:58 ]

Verwijderd

WBT kijkhoek: ze verkopen tegenwoordig gepolariseerde filters voor over je scherm zodat je bv. in het vliegtuig kunt werken zonder dat je buurman met je mee kan kijken.

Je kunt ook gewoon een laptop uit 1990 pakken :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:16:
...

Wel zo fris en fruitig en niet zo heet als de huidige generatie :+

Verwijderd

Nu heten ze officieel ook geen laptop meer. Beter voor het nageslacht.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:22:
Nu heten ze officieel ook geen laptop meer. Beter voor het nageslacht.
Desktop Replacement. Ik ben erg blij met mijn 5 jaar oude laptop, die nog steeds mee kan komen (en huidige celerons eruit trekt met html meuk)

Zwaar offtopic alleen :P

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:16:
WBT kijkhoek: ze verkopen tegenwoordig gepolariseerde filters voor over je scherm zodat je bv. in het vliegtuig kunt werken zonder dat je buurman met je mee kan kijken.

Die dingen zijn vervelend. :(

Ik moet ook altijd bukken bij de pinautomaat als ze er mee uitgerust zijn. :(
Pagina: 1