PC start spontaan opnieuw op

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ErwinDoornbos
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 03:31
Hallo,

Sinds gisteravond gedraagd m'n pc zich nogal vreemd. De pc valt op willekeurige momenten zomaar uit en start dan gelijk opnieuw op. Tot m'n ergenis heb ik in de logs van windows totaal geen informatie nog kunnen vinden over de reden van de plotselinge reboots. Het enige wat ik in de logs vind is dit:
The previous system shutdown at 0:00:13 on 29-1-2008 was unexpected.
Daarnaast nog een warning van de printer spooler die in de beschrijving verwijst naar bovenstaande error. Ik heb via het control panel al het vinkje weggehaald bij restarten bij bsod, maar dat heeft ook niet geholpen, ik zie dus bij de happening geen blauw scherm, ook niet in een flits.

Ik heb natuurlijk al zitten rondzoeken en kan dus wat dingen uitsluiten. M'n cpu temperaturen zijn rond de 35 graden, rond die temps hangt de cpu al sinds ik pc in begin van zomer in elkaar heb geknutseld. Verder zit er qua opmerkelijk hardware een club3d x1950pro ati kaart in en een tv kaart: Pinnacle pctv 3010ix dual analog. Die tv kaart zit er trouwens pas sinds november in, maar doet na wat installatieproblemen gewoon wat ie moet doen.

De momenten dat de pc opnieuw opstart zijn nogal onvoorspelbaar, maar het vaakst gebeurd het als ik tv zit te kijken via windows media center. Maar zonder dat wmc open staat heeft m'n pc ook al eens het trucje uitgehaald. Het opnieuw opstarten klinkt trouwens als een echte reset, ik hoor bijvoorbeeld de moederbord-piep zoals je die bij meer pc's hoort als je ze opstart.

M'n vragen dus:
- Wat is er aan de hand met m'n pc? Ik heb de melding in de quote natuurlijk al gegoogled, maar kom veel server dingen tegen. Ik gebruik af en toe xampp voor wat php geknutsel, maar ook als xampp niet openstaat wil m'n pc wel eens opnieuw gaan starten.
- Hoe kan ik nu zien waarom m'n pc zomaar opnieuw opstart? Control Panel > Administrative Tools > Event Viewer geeft dus weinig info.

Verwijderd

Ik zou eens testen wat ie doet met een andere voeding er in. En ik zou eens kijken of je geen bol staande elco's op je moederbord hebt of iets van die aard.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 01:03 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik heb hetzelfde gehad omdat ik een brakke voeding had (sweex :X) dus je zou inderdaad een andere voeding kunnen proberen.

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09-2025
Volgens mij was er ook een virus/trojan/malware dat voor spontane reboots kon zorgen. Ik heb hier zelf gelukkig geen ervaring mee, dus ik weet niet of dat virus precies aan jouw symptomen voldoet, maar als je nog geen up-to-date virusscanner gebruikt, zou je dat eens kunnen proberen.

• ErwinDoornbos
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 03:31
Nou het lijkt er op dat het raadsel is ontrafelt, met een harde ploef nog wel.

Een dik uur geleden, ik was aan het bellen, pc stond aan, mediacenter met tv op pauze. De pc was die avond al een paar keer uitgevallen. Opeens hoorde ik een harde ploef. En de pc viel opnieuw uit, deze keer met wat onaangename geuren vanuit de kast. Ik heb dus als een idioot de stekker uit het stopcontact getrokken. Dit was echt de eerste keer dat er geluid en geur bij het uitvallen van de pc optraden. Ik heb de pc opengetrokken maar zie eigenlijk geen rare dingen, geen doorgebrande onderdelen ofzo die gelijk opvallen. De pc weer aansluiten en aanzetten is eigenlijk het laatste wat ik momenteel zou doen...

Gelukkig heb ik nog een prima laptop die nu dienst doet. Ik ga morgen eens met Azerty bellen. Trouwens: de kast is een Antec Sonata II met ingebouwde Antec voeding, 450 watt. Grote pret dus als ik dat mag toesturen, ik zie zo 1,2,3 niet hoe ik die voeding uit de kast moet halen. Iemand die weet hoe dat moet zonder de garantie te verspillen? Misschien kan ik beter even langs een lokale pc boer rijden, ik heb nog wel 3 jaar fabrieksgarantie...

Ik ben behoorlijk zeker dat geen virus is. Ik had altijd AVG Free met de laatste updates draaien. En virussen stinken niet....

[ Voor 4% gewijzigd door ErwinDoornbos op 30-01-2008 01:19 ]

Verwijderd

Ws. een dode voeding. Echt. Mobo kan ook maar daar ga in in 1e instantie gewoon niet van uit. Bellen met je winkel, en pas als hun het zeggen 'm er uit schroeven. Dat is niet moeilijk. Eerst alle kabels voorzichtig loskoppelen, en daarna de schroeven aan de achterkant losmaken en dan moet het met 99 van de 100 kasten al wel gedaan zijn. Soms zit er intern nog ergens een schroefje waarmee de voeding aan het frame vast zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 01:19 ]

Verwijderd

Denk dat het een gevalletje is van een kapotte voeding, vaak is het geen wat je ruikt gesmolten condensators. Een voeding is er meestal wel gauw uitgehaald en is ook makkelijk open te schroeven en vaak zie je gelijk de schade al, aan de gesmolten condensators.

Moet geen probleem geven voor de garantie maar je kan ze altijd even bellen erover, een voeding omruilen gaat in het algemeen wat sneller dan een heel systeem. Opnieuw aanzetten is niet zo aan te raden, voordat er meer stuk gaat :)
Pagina: 1