Toon posts:

[Asus M2a-VM] Mobo start niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 801 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende setup voor mijn systeem:

1 AMD Athlon X2 BE-2350 2.1GHz 45W AM2 Box
1 Antec Desktop Case Fusion V2 mATX 430W (zilver-zwart
1 Asus M2A-VM HDMI 690G, SATA2 RAID, VGA, DVI
1 OCZ 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Platinum
1 Samsung 500GB SATA300 16MB FDB, HD501LJ

Ik heb zojuist alles in elkaar gezet. Zet pc aan, maar dan krijg ik een raar scherm. Het mobo piept niet oid, maar zie alleen maar verschillende kleuren op mijn TFT scherm. Heb met zowel DVI als analoge aansluiting geprobeerd, maar resultaat hetzelfde. Heb de opstartproblemen faq gelezen, maar kon daarin niks vinden. Heb ook alle connectors naar mobo nagelopen, al het overbodige (usb, fireware, audio) los gekoppeld, maar hielp ook niet. Ik zie dus alleen een zwart scherm, met allemaal verschillende kleuren (rood, groen, geel, wit) die knipperend van plaats verwisselen. Heb ook al bios reset gedaan, zonder resultaat. Fans draaien, ook van CPU en groene lampje brand ook. Dus mobo krijgt wel voeding.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 00:06 ]

Verwijderd

Haal je videokaart er eens een keer uit, en stop hem er nog eens stevig en recht in...

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 07:48:
Haal je videokaart er eens een keer uit, en stop hem er nog eens stevig en recht in...
Gaat een beetje moeilijk met een IGP. ;)

@bspeedy
Ik neem aan dat je de speaker goed heb aangesloten, want vaak is het zo als je geen piep hoort je moederbord welles DOA zou kunnen zijn. Kan je ander geheugen testen? en reset de bios eens misschien help het.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:11
Zoals mad_max234 al zegt, probeer eerst eens ander geheugen, aangezien de igp ook gebruikt maakt van het systeemgeheugen kan dat die rare kleuren verklaren. Sowieso is het niet handig om van dat rare overklok geheugen in een budget Asus bordje te stoppen.

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2025

antipode

-=Got is in the details=-

Vaak kan het alsnog aan de voeding liggen. Onlangs deden bij mij ook alle fans het, maar bleek de voeding toch defect te zijn. Probeer daarom eens een andere voeding als dat kan. Dan weet je zeker dat het niet daaraan ligt (en stuur je niet zoals ik het moederbord voor niets op).

Verwijderd

Gaat een beetje moeilijk met een IGP.
Maakt het een stuk onwaarschijnlijker, ja...

Dacht dat TS met 'knipperende kleuren' misschien de 'no-signal' modus bedoelde van de monitor...

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Nielson schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:15:
Zoals mad_max234 al zegt, probeer eerst eens ander geheugen
Zelfde problemen hier gehad met hetzelfde moederbord. RAM bleek ook de boosdoener te zijn. Het zijn 2 latjes van 1GB 667 MHz (Kingston). Ging nooit voorbij de post en gaf gele/rode/paarse/... letters. Starten met 1 latje hielp me al BIOS in en kon de boel zo op 533 MHz instellen. Het spel werkt als een trein nu.

Yes, but no.

Verwijderd

Op het "AM2-VM FORUM" op de Asus site ,komen de genoemde problemen veelvoudig voor.
Niet opstarten,video problemen of Vista met 4 gig .
Met Vista zijn er meer hindernissen geloof ik.
Ander geheugen is vaak een oplossing.
Je CPU wordt vanaf 1301 bios ondersteund,de nieuwste is wat mij betreft ook prima.
Het laaste bios is wel niet meer terug te flashen!!!
Er zijn met bios updates , met name video corruptie problemen opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
mieJas schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:19:
[...]

Zelfde problemen hier gehad met hetzelfde moederbord. RAM bleek ook de boosdoener te zijn. Het zijn 2 latjes van 1GB 667 MHz (Kingston). Ging nooit voorbij de post en gaf gele/rode/paarse/... letters. Starten met 1 latje hielp me al BIOS in en kon de boel zo op 533 MHz instellen. Het spel werkt als een trein nu.
TOP!
Het werkt nu dus. Heb hem op 667 draaien en dat draait stabiel nu. Wel raar dat ie niet op 800 kan, aangezien het mobo dit wel zal aan moeten kunnen volgens de specs

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:11
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:30:
[...]

TOP!
Het werkt nu dus. Heb hem op 667 draaien en dat draait stabiel nu. Wel raar dat ie niet op 800 kan, aangezien het mobo dit wel zal aan moeten kunnen volgens de specs
Let er wel op dat dat geheugen een behoorlijke hogere spanning (2.1V) nodig heeft om op de gespecificeerde waardes te draaien.

• MichaelDell
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik heb net dit moederbordje in een kast gezet zonder speakeraansluiting dus ik hoor sowieso geen piep. Bij opstarten krijg ik keurig (op twee schermen) het Asus logo te zien en druk "Del" in. Dan zie ik "Entering setup....", het scherm springt op zwart en blijft dan zwart.....

Heb inmiddels clock reset gedaan en dat maakt niet uit.

Config: Athlon XP 4200+, TakeMs 2gb CL5, verder alles losgekoppeld.

Iemand?

Tis Top in Tukkerland

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:30:
[...]

TOP!
Heeft dit bord problemen met de 800 in het algemeen, of alleen in combinatie met bepaalde type geheugen.
Heb daar op zitten googelen en kom inderdaad wel meer problemen tegen van dit bord met bepaalde type geheugen en niet alleen bij 800, maar ook bij 667 Kingston, zoals ook uit dit draadje blijkt
Heb zelf ook dit bord besteld met Team Xtreem elite 2Gb 800.

Doe ik er verstandig aan om toch maar voor de 667 versie te gaan?

• MichaelDell
MichaelDell schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 22:41:
Ik heb net dit moederbordje in een kast gezet zonder speakeraansluiting dus ik hoor sowieso geen piep. Bij opstarten krijg ik keurig (op twee schermen) het Asus logo te zien en druk "Del" in. Dan zie ik "Entering setup....", het scherm springt op zwart en blijft dan zwart.....

Heb inmiddels clock reset gedaan en dat maakt niet uit.

Config: Athlon XP 4200+, TakeMs 2gb CL5, verder alles losgekoppeld.

Iemand?
Net 2 modules Kingston KVR667D2N5 geplaatst (volgens de QVL http://www.asus.com.tw/99...products/1568/1568_10.pdf moet het werken)maar ik hou hetzelfde probleem: de pc start op, ik krijg het ASUS scherm te zien, druk op del om in de bios te komen, "Entering setup..." en dan een zwart scherm. Watr is hier aan de hand? Moederbord DOA?

Tis Top in Tukkerland

Verwijderd

Haal er een module uit en kijk of die het dan wel doet, overigens doet 2x 1GB Kingston pc5300 het wel gewoon bij mij op dit bordje :?

• MichaelDell
Een geheugenbank op B1 (volgens handleiding), CPU en verder helemaal niets aangesloten. Nog steeds hetzelfde. Boel gaat draaien, scherm komt op (zowel analoog als digitaal) maar de bios gaat hij niet in. Aan het geheugen kan het bijna niet liggen, dat lijkt ok.

CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ EE, zou dit het probleem zijn? Of is de bios kapot? Kan ik de bios repareren?

Tis Top in Tukkerland

• MichaelDell
Ik kom er net achter dat het bios waarschijnlijk niet bereikt kan worden omdat de CPU te nieuw is. Ik moet dus de BIOS flashen naar de laatste versie die deze CPU wel aan kan. Maar hoe kan ik de BIOS dan flashen?

Tis Top in Tukkerland

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 20:22
Oudere CPU erin stoppen?

The devil is in the details.

• MichaelDell
Ik heb geen tweede AM2 socket CPU liggen......

Tis Top in Tukkerland

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 17:12
Vandaag nog een pc gebouwd met hetzelfde bordje en een X2 5000+. Werkte probleemloos met een bios versie van ergens half 2007 als ik het me goed herinner uit de post.

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

Verwijderd

Amstel76 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 23:11:
Vandaag nog een pc gebouwd met hetzelfde bordje en een X2 5000+. Werkte probleemloos met een bios versie van ergens half 2007 als ik het me goed herinner uit de post.
En welk geheugen heb je er in gestopt?

• MichaelDell
Ga er van de week mee terug, 1 van de drie (moederbord, cpu, geheugen) is denk ik DOA. Het geheugen moet in principe geschik zijn, staat in de QVL vann Asus.

Denk je alles al eens te hebben gezien.

Tis Top in Tukkerland

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 17:12
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 00:00:
[...]

En welk geheugen heb je er in gestopt?
Kingston ValueRAM 2GB KVR800D2N5K2/2G.

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

• MichaelDell
Update: de boel draait. Het lag aan het keyboard wat een usb aansluiting heeft. Het BIOS kijkt in eerste instantie alleen naar een keyboard op de ps2 poort! Een verloopje usb->ps2 werkte perfect.

Probleem opgelost.

Tis Top in Tukkerland

Pagina: 1