Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp met CMOS configuratie

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

• stevenh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-10 11:59
Hoi, ik weet dat dit geen onderwijs forum is, maar ik denk dat hier misschien mensen zitten die mij kunnen helpen.

Het volgende snap ik niet, in mijn tekstboek staat een CMOS configuratie van een aantal poorten.
Zie Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/6752/img0165qb5.th.jpg

Wat ik nou niet snap is:

Bij de NOR:
Waarom twee p-channel transistoren op de y?

Alvast bedankt!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Dat is een tekenfoutje, de uitgang van een NOR wordt maar '1' als beide ingangen '0' zijn, vandaar de 2 FET's in serie bovenaan, als beide ingangen '0' zijn zorgen deze ervoor dat de uitgang hoog wordt getrokken.
Een van de gate's moet dus aan de andere ingang hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 28-01-2008 21:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hij hoort idd zo:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/tmp/nor.jpg
Bemerk ook de (imo elegante) symmetrie in al die poorten :)

[ Voor 31% gewijzigd door Sprite_tm op 28-01-2008 21:23 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• stevenh
En nog een vraagje, waarom heeft de NOT gate nog een n-channel transistor nodig (zelfde plaatje).

• stevenh
naftebakje schreef op maandag 28 januari 2008 @ 21:17:
Dat is een tekenfoutje, de uitgang van een NOR wordt maar '1' als beide ingangen '0' zijn, vandaar de 2 FET's in serie bovenaan, als beide ingangen '0' zijn zorgen deze ervoor dat de uitgang hoog wordt getrokken.
Een van de gate's moet dus aan de andere ingang hangen.
Ah, en daar zit ik dan 30 min naar te staren...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Omdat een mosfet (net als elke andere tor btw) een schakelaar is: zonder die n-channel zou de output floating zijn bij een hoge ingang, in plaats van laag.

Maar alles leuk en wel: het is hier zoals je zei inderdaad geen onderwijsforum, en ik meen ook dat er in een van de policies staat dat het niet de bedoeling is om vragen daarover hier neer te dumpen. Ik wil je voor de rest van je vragen dan ook graag verwijzen naar mede-studeerders en/of je leraren / professoren.

[ Voor 50% gewijzigd door Sprite_tm op 28-01-2008 21:26 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.