Waar ADSL aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 698 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 11:58
Vandaag heb ik een contract getekend om antikraak in een groot kantoorpand te gaan wonen. Voor mij is het erg belangrijk dat er goed internet komt en ik denk dat ik met Alice een goede provider gevonden heb met een hoge snelheid en zonder contractverplichting. Nu ben ik vanavond even gaan kijken hoe de telefoonaansluitingen lopen in het pand zodat ik weet waar ik een modem moet plaatsen. In de meterkast achter de receptie vond ik de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s525530/ptt1.jpg

Ik dacht dat dit niet het punt is waar de lijn binnenkomt dus hebben we nog even verder gezocht. In de kelder vond ik de volgende kasten:

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s525530/ptt2.jpg

Is dit nu de plek waar ik een modem moet plaatsen? Heeft iemand ook ervaring hoe deze lijnen evt geactiveerd te krijgen aangezien het gebouw al een tijdje leegstaat.

Verwijderd

enigste maniet lijkt mij of je provider of kpn na vragen om een lijn actief te maken want je zult ook moeten weten op welke ader paar de lijn zal gaan binnen komen en daar kom je niet zo snel achter tenazij je lijn actief laat maken en zelf de ader paren gaat testen totdat je de juiste tegen komt maar denk dat effe lastig zal worden

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Wat Shalow bedoeld is dus dat je moet wachten tot er signaal op staat. Of je belt met Alice om te vragen welk aderpaar het wordt.
Waar de lijn zelf binnen komt, daar ben je zo achter. Volg de kabels. De kabel die uiteindelijk uit de grond/de muur komt, die is van KPN.

PSN: djmurcielago

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 13:24
Die in de onderste foto zijn twee IS/RA punten, 2 kasten met ik denk elk 10 lijnen. Je kan dus een heleboel ADSL aansluitingen aanvragen :)

Die kasten kan je trouwens makkelijk openmaken: duw de plastic palletjes in en draai deze een slag. Dan zie je dat de aderparen uit de invoerkabel in die kast allemaal op een punch-down strook zijn aangesloten.

Wat je moet doen is gewoon een ADSL aansluiting (kaal koper) aanvragen (indien je een aanduiding van een IS/RA kast kan vinden eventueel die opgeven), na een tijdje komt een KPN monteur langs om je aansluiting door te meten en te labelen.

• Ebbie
matthijsln schreef op maandag 28 januari 2008 @ 23:16:
Die in de onderste foto zijn twee IS/RA punten, 2 kasten met ik denk elk 10 lijnen. Je kan dus een heleboel ADSL aansluitingen aanvragen :)

Die kasten kan je trouwens makkelijk openmaken: duw de plastic palletjes in en draai deze een slag. Dan zie je dat de aderparen uit de invoerkabel in die kast allemaal op een punch-down strook zijn aangesloten.

Wat je moet doen is gewoon een ADSL aansluiting (kaal koper) aanvragen (indien je een aanduiding van een IS/RA kast kan vinden eventueel die opgeven), na een tijdje komt een KPN monteur langs om je aansluiting door te meten en te labelen.
Mag ik hieruit opmaken dat ik dus eerst bij KPN die lijn aan zal moeten vragen en aansluitkosten moet betalen om vervolgens pas bij Alice het abonnement aan te vragen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

andere methode zou zijn aanvragen en gokken op welk paar ze het leveren, denk ik

(dat zou mijn persoonlijke methode zijn, maar ik ben geen ervarings deskundige, wel professioneel prutser)

Iperf

• Ebbie
Hmm heb me net nog even wat beter ingelezen en naar het nu blijkt levert Telfort internet gratis de aansluiting op zonder kosten te berekenen om de lijn actief te maken, de zogenaamde new line service. Volgens mij hetzelfde als wat mathhijsln zegt. Blijkbaar is dat dus een goede optie. Morgen maar eens even bellen!

• Ebbie
Heb zojuist Telfort gebeld en inderdaad rekenen zij geen kosten om de lijn te activeren.Er komt echter geen monteur om de zaak te regelen. Heeft Iemand ervaring of het te doen is om zelf uit te zoeken welke lijn ik moet hebben voor het signaal? Is er misschien sprake van een duidelijke hoofdlijn?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Je neemt een internet abonnement welke je kan opzeggen wanneer je wilt, maar hou je er dan ook rekening mee dat je KPN lijn huur voor minimaal een jaar is (en elk jaar daarop stilzwijgend voor nog een jaar wordt verlengd)? Het maakt dan niet uit of je alles bij de ADSL provider regelt of dat je KPN betaald en daarnaast nog Telfort of Alice.
Ik geef dit aan omdat je een anti-kraakpand gaat betrekken waarbij het niet zeker is hoelang je daar mag gaan zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 29-01-2008 14:42 ]

• Ebbie
Arunia schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:41:
Je neemt een internet abonnement welke je kan opzeggen wanneer je wilt, maar hou je er dan ook rekening mee dat je KPN lijn huur voor minimaal een jaar is (en elk jaar daarop stilzwijgend voor nog een jaar wordt verlengd)? Het maakt dan niet uit of je alles bij de ADSL provider regelt of dat je KPN betaald en daarnaast nog Telfort of Alice.
Ik geef dit aan omdat je een anti-kraakpand gaat betrekken waarbij het niet zeker is hoelang je daar mag gaan zitten.
is dat zo? Volgens mij gaat de aanbieder een contract aan met KPN om de lijn te huren, niet ik lijkt me toch. Daar wordt nergens melding van gemaakt in ieder geval.

• maurice_thalen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11 20:25
Ebbie schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:52:
[...]

is dat zo? Volgens mij gaat de aanbieder een contract aan met KPN om de lijn te huren, niet ik lijkt me toch. Daar wordt nergens melding van gemaakt in ieder geval.
hangt van je provider af,heb voor mijn vriendin een abb bij orange geregelt,en hun presenteren het totaal plaatje(alle prijzen bij elkaar).
En dat je kpn niet opzegt er nog een jaar aan vast zit lijkt me ook dikke bullshit,ik wil daar eerst wel is bewijs van zien.

voor de hoofdtelefoon kabel moet je opzoek gaan naar de dikke groene :)

[ Voor 6% gewijzigd door maurice_thalen op 29-01-2008 14:58 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Nee hoor, de aanbieder gaat voor jou een contract aan met KPN zodat jij niet en aan de provider en aan KPN hoeft te betalen. Maar hoe dan ook betaal je de 10 euro lijn huur aan de KPN middels het abonnements geld voor je ADSL.
Dit staat voor zover ik weet los van het contract dat je met Telfort of met Alice (of uberhaupt welke provider dan ook) afsluit.
Dat een provider het voor je regelt is alleen maar voor het gemak gedaan.

Overigens kan de provider daar natuurlijk meer over vertellen of KPN. Er is namelijk niet veel te vinden via google, ook niet dat het wel binnen een bepaalde tijd kan).
In het meest gunstige geval is het mogelijk om je lijn op ieder moment op te zeggen na het eerste jaar.
Misschien is er wel coulance wanneer je uit het anti-kraak pand moet. Dat is iets wat me net te binnen schiet.

[ Voor 31% gewijzigd door Arunia op 29-01-2008 15:09 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Arunia schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:59:
Nee hoor, de aanbieder gaat voor jou een contract aan met KPN zodat jij niet en aan de provider en aan KPN hoeft te betalen. Maar hoe dan ook betaal je de 10 euro lijn huur aan de KPN middels het abonnements geld voor je ADSL.
Dit staat voor zover ik weet los van het contract dat je met Telfort of met Alice (of uberhaupt welke provider dan ook) afsluit.
Dat een provider het voor je regelt is alleen maar voor het gemak gedaan.
Dit moet dan wel in de voorwaarden van je provider staan. En dat is volgens mij niet zo.

Jij hebt een contract met Alice (of wie dan ook) en Alice krijgt de lijnhuur doorbelast, omdat jij geen telefoonlijn hebt.
Wanneer jij het abonnement op zegt, dan hoeft Alice ook niet meer aan kpn te betalen.
Jij heb als klant NIETS meer met kpn te maken. Jij hebt een contract met Alice.

Overigens geldt dit alleen bij Alice, omdat je bij die provider elke maand weg kan gaan. Dit kan bij andere providers niet. Dus goed de voorwaarden van Alice doorlezen wat betreft de lijnhuur.

Wat je natuurlijk ook kan doen is je adsl mee laten verhuizen als je uit je anti-kraakpand moet. Dit kan volgens mij bij alle providers, maar ik zie geregeld in de voorwaarden dat je daar voor moet betalen. Let dus ook goed op de verhuiskosten.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Telfort stuurt wel een monteur langs. Tenminste, ik heb sinds een paar weken telfort internet en bij mij kwam er wel een KPN mannetje langs om de aansluiting te controleren (die overigens allang was ge-activeerd, maar goed).

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 06:15
Misschien in dit topic even de TS doorlezen

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268877

who put a "stop payment" on my reality check

• matthijsln
IJsbeer schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:14:
Telfort stuurt wel een monteur langs. Tenminste, ik heb sinds een paar weken telfort internet en bij mij kwam er wel een KPN mannetje langs om de aansluiting te controleren (die overigens allang was ge-activeerd, maar goed).
Dat is dan ook een KPN-monteur (die voor zover ik weet altijd langs komen bij oplevering kaal koper) en geen Telfort-monteur (ook al is het tegenwoordig hetzelfde bedrijf). Dat is denk wat de helpdesk bedoelde...

• Ebbie
Nieuwe ontwikkelingen.

Heb net even de KPN gebeld en dat had ik al veel eerder moeten doen. Deze vertelden mij namelijk dat er nog een lijn actief is in het pand. Welke of welk telefoonnummer mochten ze niet zeggen aangezien ik de eigenaar niet ben. Nu is het dus een kwestie van de lijn overzetten. Als ik het telefoonnummer bel van het bedrijf wat erin zat hoor ik een tijd niets en wordt daarna de verbinding verbroken. Betekent het dat de lijn met dit telefoonnummer nog actief is? ik denk van wel want ik krijg geen het door u gekozen nr is niet in gebruik melding. Hetzelfde geldt voor het faxnummer

Helaas kan Alice mij niet aansluiten voor ze zeker weten of er een analoge lijn ligt, die kasten hierboven zijn dat toch? Ze sluiten namelijk geen ISDN lijnen aan.

Tevens heb ik geprobeerd om via de website van Alice een aanvraag te doen maar hier blijkt dat op het oude hoofdtelefoonnr het volgende probleem is: "Helaas heeft de controle van uw telefoonnummer uitgewezen dat Alice uw aansluiting om technische redenen niet kan overnemen. Voor 69 € ontvangt u een nieuwe aansluiting van Alice."

Dat is nu dus net wat ik niet wil, als ik echter het faxnummer gebruik kan de aansluiting wel gerealiseerd worden. Wat mij betreft geen probleem. Iemand die hier wta meer licht op kan doen schijnen?

• matthijsln
Vraag gewoon een nieuwe aansluiting aan, er zijn er toch genoeg aderparen beschikbaar (minstens 20...). Het is niet als in een gewoon woonhuis dat je maar twee aderparen ter beschikking hebt en dat deze in gebruik zijn.

Als je namelijk op een bestaande lijn met linesharing ADSL wilt aanvragen, komt een KPN monteur namelijk NIET langs om de aansluiting te testen en te labelen, met een nieuwe kaal koper lijn WEL.

• Ebbie
matthijsln schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:46:
Vraag gewoon een nieuwe aansluiting aan, er zijn er toch genoeg aderparen beschikbaar (minstens 20...). Het is niet als in een gewoon woonhuis dat je maar twee aderparen ter beschikking hebt en dat deze in gebruik zijn.

Als je namelijk op een bestaande lijn met linesharing ADSL wilt aanvragen, komt een KPN monteur namelijk NIET langs om de aansluiting te testen en te labelen, met een nieuwe kaal koper lijn WEL.
Tsja dan zit ik dus waarschijnlijk vast aan een jaarcontract bij KPN en moet ik nog eens flink betalen. Het is beter als ik de bestaande aansluiting kan overnemen.

Verwijderd

matthijsln schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:46:
In een woonhuis zitten tegenwordig toch 4 paaren, waarvan 2 actief? Of ben ik fouttief voorgelicht?

• matthijsln
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:44:
[...]

In een woonhuis zitten tegenwordig toch 4 paaren, waarvan 2 actief? Of ben ik fouttief voorgelicht?
Vier aders (meestal rood, blauw, wit, oranje) maar deze vormen maar 2 aderparen (rood/blauw en wit/oranje).

• matthijsln
Ebbie schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:41:
[...]
Tsja dan zit ik dus waarschijnlijk vast aan een jaarcontract bij KPN en moet ik nog eens flink betalen. Het is beter als ik de bestaande aansluiting kan overnemen.
Je hebt inderdaad de keuze:
- Alice: Betaal 69 euro, je aansluiting wordt door een KPN monteur getest en gelabeled, opzegbaar per maand
- KPN BelBudget: Betaal aansluitkosten (iets van 47 euro), per maand 10,50 / 10,98 (vanaf mei) voor minstens 1 jaar. Er komt geen KPN monteur langs, maar je lijn is makkelijk op te sporen met voltmeter / analoge telefoon, kan je hem nog niet vinden kan je de storingsdienst bellen. Pas indien je je analoge lijn werkend hebt zou ik pas ADSL via linesharing aanvragen, dus kost extra tijd
- Proberen een bestaande lijn te achterhalen (telefoonnummer en aansluitpunt) zonder linesharing en daarop Alice aanvragen zonder 69 euro te hoeven betalen

Voor de laatste mogelijkheid (die inderdaad verder niks kost, zucht), moet je dus wel alle mogelijke aansluitingen langs met een voltmeter om te kijken of ergens een analoog danwel ISDN signaal op staat. Heb je er een gevonden en krijg je met een modem geen linesync (want dan is er al linesharing en die kan je niet verhuizen omdat het niet op jouw naam staat), dan moet je door ermee te bellen het telefoonnummer achterhalen om daarmee linesharing aan te vragen.

• Ebbie
matthijsln schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:10:
[...]

Je hebt inderdaad de keuze:
- Alice: Betaal 69 euro, je aansluiting wordt door een KPN monteur getest en gelabeled, opzegbaar per maand
- KPN BelBudget: Betaal aansluitkosten (iets van 47 euro), per maand 10,50 / 10,98 (vanaf mei) voor minstens 1 jaar. Er komt geen KPN monteur langs, maar je lijn is makkelijk op te sporen met voltmeter / analoge telefoon, kan je hem nog niet vinden kan je de storingsdienst bellen. Pas indien je je analoge lijn werkend hebt zou ik pas ADSL via linesharing aanvragen, dus kost extra tijd
- Proberen een bestaande lijn te achterhalen (telefoonnummer en aansluitpunt) zonder linesharing en daarop Alice aanvragen zonder 69 euro te hoeven betalen

Voor de laatste mogelijkheid (die inderdaad verder niks kost, zucht), moet je dus wel alle mogelijke aansluitingen langs met een voltmeter om te kijken of ergens een analoog danwel ISDN signaal op staat. Heb je er een gevonden en krijg je met een modem geen linesync (want dan is er al linesharing en die kan je niet verhuizen omdat het niet op jouw naam staat), dan moet je door ermee te bellen het telefoonnummer achterhalen om daarmee linesharing aan te vragen.
Ik begrijp je niet helemaal. Volgens mij moet ik toch zowel voor optie 2 als 3 alle aansluitingen controleren, toch? Kun je dat wat je daarna schrijft nog eens uitleggen want ik begrijp er eigenlijk niks van. Kan het zo zijn dat ik het primaire nummer niet naar Alice kan overzetten omdat er al linesharing opzit? Wbt de kosten: ik heb geen zin om over twee maanden te moeten verkassen omdat er een huurder is gevonden, en dan wel 70 euro afgetikt hebben voor die aansluiting.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36
TS moet ADSL aanvragen maar daarbij aangeven dat hij géén telefonie van KPN heeft, dan wordt namelijk het DSL signaal op het tweede aderpaar geleverd.

• Ebbie
Vinnienerd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:23:
TS moet ADSL aanvragen maar daarbij aangeven dat hij géén telefonie van KPN heeft, dan wordt namelijk het DSL signaal op het tweede aderpaar geleverd.
Het tweede van de 20 ofzo? Dat is juist een van de problemen.

• matthijsln
Ebbie schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:23:
[...]
Ik begrijp je niet helemaal. Volgens mij moet ik toch zowel voor optie 2 als 3 alle aansluitingen controleren, toch? Kun je dat wat je daarna schrijft nog eens uitleggen want ik begrijp er eigenlijk niks van.
Inderdaad, bij optie 2 moet je alle aansluitingen langs, om te vinden waarop KPN de telefoonaansluiting geleverd heeft. Dit kunnen dus de 20 lijnen van die twee IS/RA kasten zijn, of ergens anders in het gebouw. Bij de aanvraag van een analoge lijn komt KPN standaard niet langs om dit voor jouw te doen - in een normaal woonhuis is dit voor de gebruiker meestal simpel te vinden. Bij deze optie kan je, na de datum die KPN opgeeft dat de lijn actief is, bij het niet vinden van de lijn de storingsdienst van KPN bellen (gratis nummer), zodoende dat er een KPN monteur langskomt om de lijn te zoeken.

Bij optie 3 moet je alle aansluitingen langs, om de al bestaande aansluiting met het juiste nummer waarop je linesharing wilt aanvragen te vinden (daarop moet dan immers het ADSL modem op worden aangesloten). Dit kan je trouwens nu al doen: zoek met een voltmeter naar gelijkspanning (hou wel verschil analoog / ISDN in de gaten) en probeer te bellen!
Kan het zo zijn dat ik het primaire nummer niet naar Alice kan overzetten omdat er al linesharing opzit?
Dat kan, of misschien zit op die lijn een andere telefonieprovider dan KPN (dat kan, vooral bij bedrijfsaansluitingen zo zijn - b.v. Easynet/NovaXS).
Wbt de kosten: ik heb geen zin om over twee maanden te moeten verkassen omdat er een huurder is gevonden, en dan wel 70 euro afgetikt hebben voor die aansluiting.
Dat is denk inherent aan je keuze om anti-kraak te wonen... Aansluitkosten worden nou eenmaal gemaakt en moeten dus ook betaald worden.

• Ebbie
Ben vanavond gaan kijken maar er helaas niet uitgekomen. In totaal waren er ruim 30 telefoonaansluitingen maar de algemene nummers die het kantoor vroeger had stonden er niet tussen. Heb dus toch maar eieren voor mijn geld gekozen en heb een nieuwe aansluiting besteld bij Alice. Nu hopen dat ik even kan blijven.....
Pagina: 1