[PSU] Moederbordstekker van voeding beschadigd

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09-2025
Een paar weken geleden begon m'n oude computer (ik heb ook nog een iets minder oude computer) vreemd te doen. De computer liep soms vast (geen reactie op muis of toetsenbord) of ging spontaan rebooten, terwijl ik in Windows XP heb aangegeven dat hij bij ernstige fouten een blauw schermpje
moet tonen. De klachten werden steeds erger, soms wilde de computer helemaal niet meer opstarten, of soms begon de reboot al voordat Windows goed en wel gestart was. Vanwege al deze problemen dacht ik aan een probleem met de voeding, en heb ik de voeding vervangen door een nieuwe voeding.

M'n probleem is dus opgelost, maar bij het vervangen van de voeding kwam iets heel vreemds tegen. De voeding zelf zag er nog goed uit, maar de stekker die op het moederbord geprikt wordt was er slecht aan toe. Een aantal aansluitingen van de witte stekker was donker geworden, en bij één aansluiting was zelfs een stuk van het plastic weg (zie foto). Alle donkere pins zitten aan de oranje (+3.3V) en rode (+5.0V) draadjes..

Afbeeldingslocatie: http://moebiusdream.net/globaldatafest/got_powersupply_small.jpg

De computer bestaat uit een AOpen kast (type weet ik niet meer) en de voeding is een bijgeleverde AOpen 300 Watt voeding. In deze kast zit verder:
- ASUS A7V333 moederbord
- AMD Athlon 1900+
- 3x geheugenbankjes (totaal 1,25 GB)
- 3x Maxtor harde schijven (totaal 200 GB)
- AOpen DVD-speler
- NEC DVD-brander
- CD-brander
- Leadtek GeForce 4400 videokaart met losse Zalman-koeler
- Pinnacle TV-kaart
- Creative SoundBlaster geluidskaart
- 3x casefans (2x 80mm, 1x 60 mm.)

Deze computer is de afgelopen jaren redelijk intensief gebruikt en zal bijna iedere dag wel een paar uur tot bijna de hele dag aangestaan hebben. De computer staat 's nachts meestal wel uit.

Ik denk dat de voeding redelijk maximaal belast werd, want toen ik ongeveer een jaar geleden een wireless LAN kaartje had toegevoegd kreeg ik ook allemaal vage problemen. Deze waren op te lossen door de videokaart door een zuiniger en slomer type te vervangen of door de wireless LAN-kaart weer te verwijderen.

Ik heb de computer destijds zelf in elkaar gezet, en toen heb ik niets vreemds aan de voeding gezien. Het lijkt mij dus uitgesloten dat de voeding (die destijds net als de kast nieuw was) al beschadigd was.

Bij het vervangen van de voeding heb ik ook niets raars aan het moederbord gezien: de stroom-aansluiting op het moederbord was niet beschadigd. Ik heb ook even de condensators op het
moederbord bekeken, maar ook die zagen er allemaal goed uit.

Het komt er dus op neer dat ik geen idee heb hoe de voeding in deze computer zo beschadigd is geraakt. Ik heb nooit iets vreemds gemerkt tot de problemen een paar weken geleden begonnen. Het enige dat ik kan bedenken is dat de voeding beschadigd is geraakt doordat deze steeds op (bijna) vol vermogen moest werken. Het lijkt mij echter dat de voeding hierdoor niet kapot zou mogen gaan.

Ik heb hier op GoT wel een paar andere (oude) topics over beschadigde moederbordstekkers gevonden, maar dat ging steeds over één beschadigde pin, en de conclusie was dan vaak dat die pin slecht contact gemaakt had en daardoor warm geworden was. Het lijkt mij echter stug dat precies alle pins aan de rode en oranje draadjes slecht contact maken.

Nu vraag ik mij dus af hoe het mogelijk is dat de stekker er zo slecht aan toe is, en of ik het risico loop dat mijn nieuwe voeding hetzelfde gaat overkomen. Wie heeft er een idee en kan mij hier iets meer over vertellen?

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
Ik weet het niet zeker, maar zoiets zou niet mogen gebeuren, ook al wordt de voeding te veel belast. Het is eerder dat de voeding te veel vermogen geeft. Maar dat lijkt me ook weer heel sterk. Het is een raar probleem. Volgens mij vragen de PCI en de AGP poorten wel stroom van de 3,3 V en de 5,0 V aansluitingen. Misschien dat het, net als je al vermoed, daar iets mee te maken heeft. Als zoiets nou bij een Sweex/Qtek/Trust voeding was gebeurd, dan had ik er niet zo van staan kijken. Dit is een voeding van een goed merk. Daarom sta ik er ook van te kijken.

Heb je de nieuwe voeding al aangesloten, en zo ja, doet het systeem het nu wel goed?

Over het hoofd gezien, ik blijf dit topic volgen!

[ Voor 4% gewijzigd door de_harde_kern op 28-01-2008 23:57 ]

Verwijderd

Ik denk dat de stekker niet goed in het contact heeft gezeten. Dan krijg je een hogere overgangsweerstand tussen de pen en zijn 'socket'. Als daar dan 35 Ampère stroom door loopt wordt het zo warm dat het plastic gaat verkolen.

• Malthus
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:56:
Ik denk dat de stekker niet goed in het contact heeft gezeten.
Het zou een mogelijkheid kunnen zijn. Zo'n stekker heeft echter wel een 'haakje' waarmee deze op het moederbord vastgeklikt zit. En dat 'haakje' zat volgens mij wel goed vast, want dat moest ik echt losmaken voordat ik de stekker kon loskoppelen.

Daarnaast vind ik het ook vreemd dat alle +5.0V en +3.3V pinnen donker geworden zijn. Misschien maakte de hele stekker slecht contact, maar dan vraag ik me weer af of ik dat niet op een of andere manier gemerkt zou moeten hebben...

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 20:28
Ik heb 1 keer een voeding gehad , waarbij 1 pinnetje terug was gesschoten uit de stekker.
Deze maakte die maal helemaal geen contact, dus de pc boote 1 sec en ging weer uit.

Maar misschien waren er meerdere pinnen bij jou stekker die gedeeltelijk terug geschoten waren.
En dat er dus slecht contact werd gemaakt. Ik wil hierbij alleen zeggen dat het kan dat de pinnen van de stekker zelf nog wel eens los kunnen gaan.

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-01 10:47
Of de voeding heeft last van bolle elco's en is daardoor heel onstabiel geworden, waardoor er steeds wisselende spanning op die pinnen is gekomen.

Verwijderd

Malthus schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:58:
Daarnaast vind ik het ook vreemd dat alle +5.0V en +3.3V pinnen donker geworden zijn. Misschien maakte de hele stekker slecht contact, maar dan vraag ik me weer af of ik dat niet op een of andere manier gemerkt zou moeten hebben...
Als shet probleem zich voordoet bij 1 vd pinnen van bijvoorbeeld 3.3V betekent dit dat de andere pinnen ook al een redelijk stroom door zich heen krijgen. Door de opwarming stijgt de resistiviteit en wordt de equivalente weerstand (die al hoger was door slecht contact) nog hoger waardoor deze ader minder stroomdragend gaat zijn en de andere aders van dezelfde spanningslijn meer stroomdragend gaan worden. Deze kregen reeds een redelijke stroom door zich heen waardoor het probleem zich hierin nu ook kan gaan manifesteren, en dat kan verklaren waarom alle geleiders van eenzelfde lijn hetzelfde probleem vertonen.
Sanch schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:50:
Of de voeding heeft last van bolle elco's en is daardoor heel onstabiel geworden, waardoor er steeds wisselende spanning op die pinnen is gekomen.
Van louter spanning gaan de pinnen niet opwarmen. Een hogere spanning impliceert wel een hogere stroom en dus ook een hogere spanningval over de pinnen met meer Jouleverliezen, maar ik denk dat heel die zaak verwaarloosbaar en niet het probleem is geweest. De elektronica zal het eerder opgeven bij fel piekende spanningen dan dat die pinnen gaan verbranden.

Verwijderd

ik heb presies het zelfde met de standaard voeding van een H600B (Aopen) is ook +/- 3jaar fulltime fullpowered gebruikt. Misshien heeft het toch wat met warmte te maken oid maar na 3jaar is ie toch wel aan vervanging toe.

• Malthus
Als ik alle reacties zo lees, dan ga ik er maar vanuit dat de moederbordstekker door warmte kapot is gegaan. Die warmte zou veroorzaakt kunnen zijn door een slecht contact in combinatie met een flinke belasting van de voeding. Wel grappig/jammer dat de stekker dan de zwakste schakel is en niet de voeding zelf.

Dit zou dan in ieder geval betekenen dat mijn huidige voeding niet op korte termijn kapot zou moeten gaan, en dat is een hele geruststelling.

Allemaal bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1