Intern/Extern IP adres dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Hoi,

Ik heb een externe netwerkschijf en die wilde ik bereikbaar maken vanuit het internet. Nu ondersteunt deze schijf dit niet rechtstreeks dus ik heb eerst van een andere (oude) PC een server gemaakt en daarop een FTP server geïnstalleerd die wijst naar mijn netwerkschijf. Tot zover werkt alles prima. Heb dit getest en kan nu via een willekeurig FTP programma waar ook ter wereld bestanden up en downloaden naar mijn netwerkschijf in mijn thuisnetwerk. Het probleem is nu echter dat ik nu twee snelkoppeling heb naar deze netwerkschijf, eentje voor als ik op het thuisnetwerk zit en eentje voor als ik ergens anders ben. Als ik thuis op het netwerk zit kan ik namelijk niet mijn externe IP adres gebruiken maar moet ik het LAN ip adres gebruiken.. dus 192.168. etc. En als ik op mijn werk ben juist weer het externe IP adres. Dit is voor mij een groot probleem aangezien ik namelijk hetvolgende wilde bereiken..

Ik heb op mijn netwerkschijf een collectie foto's staan die ik beheer met adobe lightroom. Thuis kan ik zeggen de foto's staan op 192.168.2.6 bijvoorbeeld en dan krijg ik mooi de hele collectie te zien. Zit ik echter op mijn werk of ergens anders dan moet ik de locatie veranderen in het externe IP adres. Het effect dat ik juist wil hebben is dat waar ik ook ben altijd maar een mapped drive heb zodat ik nooit de locatie hoef te wijzigen. Heb echter geen idee hoe dit moet aangezien thuis op LAN geen extern ip adres mag gebruiken. Zou dit wel kunnen dan was het hele probleem ineens opgelost.

Ik gebruik by the way Webdrive om van de FTP een mapped drive te maken.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit probleem oplos. Simpel gezegd is er een manier om thuis achter je router gewoon met je externe IP adres te werken?

Ik heb al geprobeerd het probleem via www.no-ip.com op te lossen maar dit werkte/lukte niet :|
Verder test ik de ftp server via http://www.g6ftpserver.com/en/ftptest

Roland

[ Voor 3% gewijzigd door R0K13 op 28-01-2008 18:28 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

NAT loopback aanzetten in je router.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• R0K13
Enig idee hoe ik dit moet aanzetten? Ik heb een Belkin kabel/DSL-gatewayrouter F5D7230-4
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat ik dit via telnet moet aanzetten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
telnet 192.168.0.1
(where 192.168.0.1 is the designated IP adess of you router)

After entering your password, select "System Maintenance" (usually point 24) in the main menu.
In the system maintenance menu select "Command Interpreter Mode" (usually point 8).

At the router´s command prompt > type:

ip nat loopback on  (Enter)

This command turns the feature ON, and you will be able to access your world(s) in your private network.

When you are finished, type: exit (enter) to end the command prompt and then 99 to exit the router telnet session. Close the command prompt with the exit command.

Helaas werkt dit natuurlijk weer niet :|

Okeej volgens mij hebben Belkin routers geen NAT loopback. Zijn er alternatieven?

[ Voor 4% gewijzigd door R0K13 op 28-01-2008 21:48 ]

Verwijderd

Als je met windows werkt kan (simpel) je de hostfile telkens even aanpassen.

Nadeel is wel dat je elke keer als je je (laptop?) verhuisd dit elke keer weer even moet doen, iets beters weet ik niet.

Zet in je startmenu_map en/of opstarten_map 'n snelkoppeling naar je hostfile, dat bespaart je 'n hoop gezoek, je moet hem dan elke keer handmatig openen met kladblok.

Bij mij met XP en Vista in

E:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts

maak daar 'n regel aan

externe_IP_thuis 192.168.2.6

ben je thuis dan staat het nu goed.

Op je werkt moet je er dan
#externe_IP_thuis 192.168.2.6
van maken.

Voor websites werkt dat prima dus voor mapped drives zou het ook wel eens kunnen werken.

• R0K13
Dit is misschien wel de oplossing. Nu een simpel programma schrijven dat even checkt of ik op mijn eigen netwerk zit of niet en automatisch het host bestand aanpast.

Bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door R0K13 op 29-01-2008 11:01 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
I.p.v. telkens dat hosts bestand te veranderen kan je ook een DNS server thuis neerzetten (met een domeintje). Je kan het dan regelen door thuis en niet-thuis verschillende antwoorden te geven: ftp.thuis.nl geeft je externe ip terug als je niet thuis zit en het geeft het 192.* adres terug als je wel thuis zit. Dit is misschien iets meer werk dan telkens je hosts file aan te passen, en is iets duurder (want je moet een eigen domein hebben), maar het is wel leuk en handig.

Verwijderd

R0K13 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:00:
....................Nu een simpel programma schrijven dat even checkt of ik op mijn eigen netwerk zit of niet en automatisch het host bestand aanpast.

Bedankt :)
mooie aanvulling, in Basic moet dat 'n fluitje van 'n cent zijn.
Pagina: 1