[XP] Afsluiten optie van systeem afschermen/weghalen

Pagina: 1
Acties:
  • 592 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sporasub
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-10-2022

sporasub

Hellfire: Orc Hunter lvl 40

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje m.b.t het afsluiten of het juist niet afsluiiten van een Windows XP systeem.
Ik wil dat de Client de PC wel kan herstarten en uit kan loggen maar niet kan afsluiten.
Via Gpedit.msc heb je meerdere opties om dit te voorkomen alleen haalt dit ook de mogelijkheid weg om te herstarten.(je kan de gp rules ook niet dusdanig configuren) Dit kan je dan wel weer opvangen door een batch te maken met code: (shutdown -a -t 00)
Alleen is dit niet echt efficient of professioneel ogend.
Zou dus iemand weten hoe je alleen de optie 'afsluiten' weghaalt en de rest (afmelden/herstarten) laat staan.?

Alvast bedankt.

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-02 13:35

RoRoo

Certified Prutser

eh.. zie het nut er niet van in om dat te omzeilen?
als ik reboot kan ik toch ook de pc uitzetten?

je kan rechten toewijzen welke user / group de computer kan downen, maar dat is volgens mij gekoppeld aan alles wat windows eigenlijk shutdowned wat een reboot nl. ook doet.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom wil je dat, even de stekker eruit en de pc opnieuw aanzetten doet toch hetzelfde?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Als de gebruiker een pc gebruikt waarvan de kast niet toegankelijk is voor de gebruiker. Bijvoorbeeld in een openbare ruimte.

[ Voor 13% gewijzigd door Gé Brander op 28-01-2008 17:45 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• sporasub
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-10-2022

sporasub

Hellfire: Orc Hunter lvl 40

Topicstarter
c70070540 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:44:
Als de gebruiker een pc gebruikt waarvan de kast niet toegankelijk is voor de gebruiker. Bijvoorbeeld in een openbare ruimte.
Het gaat om een XP Client die (o.a.verkoop)data binnenkrijgt en deze PC moet om die reden altijd aan blijven staan. een reboot is af en toe nodig om sommige processen opnieuw te laden/resetten. Alleen kan het zo zijn dat een user per ongeluk de PC afsluit ipv. uitlogt. En dan kan de PC in het ergste geval een paar dagen uit blijven waardoor de data niet doorkomt en mogelijk verloren gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door sporasub op 28-01-2008 20:31 ]

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 10:22

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Gewoon de mensen die erop werken uitleggen dat hij niet uitmag. Ik neem aan dat er alleen personeel op komt. Als het een kritisch systeem is zou ik het op een apparte machine zetten.

Via een GP is het helaas niet mogelijk (dus alles of niets). er bestaan wel bepaalde shutdown en restart tools die zoits wel kunnen (maar die weet ik ff niet uit mijn hoofd)

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-02 13:35

RoRoo

Certified Prutser

je kan rechten geven.. deze user mag een pc wel of niet uitzetten.. moet je even testen of het voor jou goed werkt

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Verwijderd

Misschien heb je hier iets aan?

Zorg dan wel, dat ook shutdown.exe onbereikbaar wordt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 20:19 ]

Verwijderd

dan moet je natuurlijk ook de taskmanager uitzetten, anders kunnen ze de pc nog uitzetten!

Dit doe je zo:

Click Start - Run
gpedit.msc in the Open box and click OK
In the Group Policy settings window
Select User Configuration
Select Administrative Templates
Select System
Select Ctrl+Alt+Delete options
Select Remove Task Manager
Double-click the Remove Task Manager option

of dit :
start regedit
blader naar Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
Name: DisableTaskMgr
Type: REG_DWORD
Value: 1=Enablethis key, that is DISABLE TaskManager
Value: 0=Disablethis key, that is Don't Disable, Enable TaskManager

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sporasub schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:30:
Het gaat om een XP Client die (o.a.verkoop)data binnenkrijgt en deze PC moet om die reden altijd aan blijven staan. een reboot is af en toe nodig om sommige processen opnieuw te laden/resetten.
Dan ga ik even denken en zeg ik:
Als je je users de shutdown privileges ontneemt kunnen ze ook niet rebooten.
Dat is immers een actie die dezelfde privileges vereist :)

Zou je hetzelfde niet kunnen bereiken door een scheduled reboot in te stellen met een controle of er niemand ingelogd zit? (dat kun je door middel van WMI of VBscript wel uitlezen, en een reboot kun je zonder lelijke command shells met WMI ook wel doen..)

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 29-01-2008 20:33 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1