Perslucht voor wegblazen stof - waar te koop?

Pagina: 1
Acties:
  • 67.181 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edoll
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 10:40
Ik wil graag mijn projector aande binnenkant wat schoonblazen doormiddel van perslucht... maar waar koop je dat spul? Ook krijg ik de indruk dat perslucht niet de jusite term is voor het schoonblazen van electronica...

Heeft iemand een linkje waar ik een klein busje met op druk gezette lucht kan vinden voor dit doeleind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Kun je bij bijna iedere electro-boer kopen. Pas wel op dat je het busje niet op de kop gebruikt, dan kan er vloeibare prut uit komen die je dan door je kast spuit. Is mij een keer overkomen, geen schade gelukkig.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 18:57
zwippie schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:56:
Kun je bij bijna iedere electro-boer kopen. Pas wel op dat je het busje niet op de kop gebruikt, dan kan er vloeibare prut uit komen die je dan door je kast spuit. Is mij een keer overkomen, geen schade gelukkig.
Dat is koolstof.. Koolstof onder druk word vloeibaar en als je het laat ontsnappen wordt het koud en zal je dingen mee bevriezen ;)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 09:48
bij paradigit kan je dat halen

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55933

Office Center zag ik het vandaag ook nog liggen :) in van die gele bussen

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 55933 op 28-01-2008 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

To_Tall schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:00:
[...]

Dat is koolstof.. Koolstof onder druk word vloeibaar en als je het laat ontsnappen wordt het koud en zal je dingen mee bevriezen ;)
Lijkt me dan eerder CO2 ;)

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik hoorde pas dat die busjes 10 euro kosten! Als je dan bedenkt dat een busje brandbaar gas (navulling) 69 cent kost.........
Persoonlijk houd ik het gewoon bij m'n stofzuiger. Dat haalt niet al het stof weg, maar binnen een week zit er toch ook nieuw stof in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

Echt nooit doen! Wou je soms vervanghobby zelfgemolde kapotte moederbordjes nieuw leven in gaan blazen?

[ Voor 219% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 02-12-2016 22:46 . Reden: Statische Electriciteit door Stofzuigers i.t.t. Blazers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237028

400ml Dust off 67 8,95 computerland heb ik hier liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik neem gewoon de compresseur uit de garage.

[ Voor 24% gewijzigd door Snake op 26-07-2009 11:01 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

Anoniem: 159710 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:37:
[...]

Niet doen! Of ben je gewend kappotte moederborden te vervangen?

Stofzuiger veroorzaakt statische electriciteit en zou je hardware kapot kunnen maken.
Draadje verbonden met de aarde voor de mond van de stofzuiger houden en je hebt er geen last meer van.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
dalus schreef op maandag 28 januari 2008 @ 18:10:
[...]

Draadje verbonden met de aarde voor de mond van de stofzuiger houden en je hebt er geen last meer van.
Of plastic mondstukje gebruiken.

En over de compressor-> is dat wel betrouwbaar kwa druppeltjes olie ofzo?

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:21
Nolani schreef op maandag 28 januari 2008 @ 18:34:
[...]
En over de compressor-> is dat wel betrouwbaar kwa druppeltjes olie ofzo?
Daar heb jij een goed punt ! tevens kan de lucht vocht bevatten, maar het is bij mij nog altijd goed gegaan. En zoveel komt er ook niet uit (het is geen water/olie pistool !) hoogstens een fijne nevel.
Trouwens, de meeste olie geleid geen electriciteit (mits niet verontreinigd)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
  • Laatst online: 25-11-2017
persoonlijk zou ik eem compressor kopen.

zoooo handig zoon ding he! blaas je heel wat zooi meet uit bijv voedingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Puch-Maxi schreef op maandag 28 januari 2008 @ 18:39:
[...]

Daar heb jij een goed punt ! tevens kan de lucht vocht bevatten, maar het is bij mij nog altijd goed gegaan. En zoveel komt er ook niet uit (het is geen water/olie pistool !) hoogstens een fijne nevel.
Trouwens, de meeste olie geleid geen electriciteit (mits niet verontreinigd)
nadeel is dat die olie snel verontreinigd raakt ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131383

Uit de compressor komt echt geen olie hoor. Heb wat compressors in mijn leven gebruikt ook verschillende merken en heb nooit last gehad van olie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:23

BLN

Die busjes "perslucht" bevatten een drijfgas, wat licht ontvlambaar is. Als dit drijfgas op je componenten komt, doet het niks. Hoogstens koelt het een beetje(dus niet gebruiken als het apparaat nog heet is). Als je een goedkope compressor wil, kan je op de sloop voor weinig geld(de prijs van twee busjes lucht) een koelkast compressor kopen. Die zijn heel stil, en hebben genoeg druk voor dit soort schoonmaak klusjes.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Nolani schreef op maandag 28 januari 2008 @ 18:34:
[...]

Uiteraard, mijn stofzuiger is van plastic. En ik raak niks aan, gewoon op een afstandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-06 09:08
BiX schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:47:
Die busjes "perslucht" bevatten een drijfgas, wat licht ontvlambaar is. Als dit drijfgas op je componenten komt, doet het niks. Hoogstens koelt het een beetje(dus niet gebruiken als het apparaat nog heet is). Als je een goedkope compressor wil, kan je op de sloop voor weinig geld(de prijs van twee busjes lucht) een koelkast compressor kopen. Die zijn heel stil, en hebben genoeg druk voor dit soort schoonmaak klusjes.
Zo'n compressor is er niet echt voor geschikt. Als er nog olie inzit dan word dat eruit gepompt en komt dat over je onderdelen, als je pech hebt ook nog zure olie. En als er geen olie in zit gaat dat ding snel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ja, dan moet het wel speciaal gemaakte compressor zijn. De compressor op AirPress (voor airbrushing) lijkt veel op koelkast ding. Dat is waarom hij denkt dat het ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 17:44

Jimbolino

troep.com

Gewoon met een luchtbed pomp doen dus ;)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

Er zijn compressors die olie nodig hebben en er zijn zonder.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:07
Ik heb het ook met de stofzuiger gedaan laatst. Nergens last van gehad en hij is nu toch een heel stuk koeler!
Ik had er zo´n plat mondstukje opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
compressors hebben meestal idd wel olie nodig maar dit komt er echt niet uit hoor.... tenminste niet uit t luchtpistool... olie zit alleen in de pomp en dat gedeelte van de pomp staat niet in aanraking met de binnenkomende of uitgaande lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
RemcoDelft schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:58:
[...]

Uiteraard, mijn stofzuiger is van plastic. En ik raak niks aan, gewoon op een afstandje.
Juist een plastic mondstuk kan statisch geladen worden als er veel lucht langskomt.
Misschien herinner je je nog een proefje van de middelbare school, waarbij je met een wollen doek een pvc buis statisch geladen kan maken om bijvoorbeeld papiersnippers aan te trekken.
Bij een stofzuiger gebeurd ongeveer hetzelfde, maar dan met lucht.

Een stofzuiger in de buurt van elektronica houden is dus niet verstandig, zo'n busje perslucht is een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Er komt heus geen olie uit een compressor hoor. Het zou leuk worden als je er eentje gebruikt om een auto te herspuiten, af en toe een klodder olie mee :s.

Haal bij de bouwmarkt een goedkope kleine compressor (kosten rond de 50 euro). Die kan je ook gebruiken voor andere dingen later (bijvoorbeeld je banden opblazen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedevil
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 05:00
gewoon een compressor gebruiken.ik heb me pc altijd zo schoon gemaakt op me stage bedrijf deden we dat ook altijd.alleen moet je ff op passen met de fans dat je deze niet kapot blaast met een compressor, voor de rest die lucht busjes niet echt geweldig alleen handing als je een beetje stof weg wilt blazen in de fans enzo voor de rest kun je daar de pc niet echt goed mee schoon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:25
Ik gebruik mn stofzuiger al jaren om mn PC uit te zuigen. (met beleid uiteraard)
Met een losse borstel met lange zachte haren veeg ik een beetje op/tussen lastige plekjes het stof weg en je zuigt alles mooi schoon. Heb echt nog nooit een defect gehad hierdoor. Zelfs de zuigmond vaak zat ff langs/over de elco's en geheugenbankjes gehaald om goed te ontstoffen. Heb er nog nooit bij nagedacht eigenlijk dat dit gevaarlijk kon zijn ivm ESD...
Mijn ervaring met die losse busjes perslucht is inderdaad dat ze extreem duur zijn en veel te weinig druk hebben om goed schoon te kunnen blazen. (afgezien van het feit nog dat ze ook snel leeg zijn!)
Op mijn werk pak ik idd de compressor erbij.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeEs op 29-01-2008 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-05 17:33

EFL

Jimbolino schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:42:
Gewoon met een luchtbed pomp doen dus ;)
Yep, gebruik ik ook, zo'n voet-blaasbalg. Deze hebben zelfs een handig mondstukje dat een fijne luchtstraal geeft, ideaal dus. En goedkoper dan één busje perslucht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 17:44

Jimbolino

troep.com

Thy... schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:30:
[...]
Juist een plastic mondstuk kan statisch geladen worden als er veel lucht langskomt.
Misschien herinner je je nog een proefje van de middelbare school, waarbij je met een wollen doek een pvc buis statisch geladen kan maken om bijvoorbeeld papiersnippers aan te trekken.
Bij een stofzuiger gebeurd ongeveer hetzelfde, maar dan met lucht.

Een stofzuiger in de buurt van elektronica houden is dus niet verstandig, zo'n busje perslucht is een beter idee.
Als een plastic mondstuk statisch geladen kan worden van de lucht die er langs stroomt, dan geldt dit toch ook voor het rietje van een busje perslucht...

Er zijn weinig dingen die statisch worden van de lucht die er langs stroomt...

Als een stofzuiger statisch wordt, is dat meestal omdat de motor last heeft van lekstroom of er ergens wrijving ontstaat.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mocht je in Groningen komen: Okaphone (oude ebbinge). Maar ze zijn vrij prijzig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik heb et ook wel eens met aanstekergas gedaan, gaat prima (compressor en stofzuiger beter, maar dat is zoveel sjouwen (hint, mn compressor weegt 18 kg en staat 2 verdipepingen lager in de garage die ik alleen buitenom kan gebruiken)

een echter afrader is deodorant trouwens.. je hele kamer ruikt ernaar... en als je de pc aanzet na het schoonmaken nog erger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
whaha zal dr goed voor zijn idd.

ik pak de pc kast altijd mee naar onder ga niet mn compressor naar boven sjouwen ahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieVelthuis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 14:56
bij Mediamarkt kan je het ook gewoon kopen, iets van tientje ofzo voor redelijk grote bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Iets wat misschien heel gek klinkt, maar wel supergoed werkt, is gebruik maken van een CO2-cylinder, die zijn vaak te koop of te huur, en je betaalt eigenlijk alleen voor de hogedrukcylinder, navullingen kosten bijna niets.
Je kan ook kijken of je een luchtgevulde cylinder kan krijgen (met 'buitenlucht'), maar ik heb voor dit doel een CO2-gevulde cylinder gebruikt omdat ik deze kon lenen uit een tapinstallatie (CO2 voor de druk op fusten bier)

Op deze cylinder staat een zeer hoge druk (als in 50 tot 100 bar), door deze door een slang (eventueel met spuitmond oid.) te leiden is het perfect om mee schoon te maken.
Het is iig een 'droog' gas, en ook niet corrosief e.d., het enigste nadeel is dat de cylinders zelf vaak vrij duur zijn, maar zodra je een fatsoenlijke cylinder hebt kan er genoeg in om er héél lang mee schoon te maken ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78877

Even ter verduidelijking, uit een normale huis tuin en keuken compressor (die eigenlijk bijna allemaal oliegesmeerd zijn ivm kosten) komt dus wel degelijk olie. Daarom kun je die dingen ook niet gebruiken voor spuitwerk of bv het vullen van persluchtflessen, overigens gebruik ik al lang een oliegesmeede compressor om systemen te reinigen en heb ik nog nooit problemen gehad. Er komt dan ook maar weinig uit, als je je hand er een minuut of 5 voor houd en flink blaast dan voel je naderhand een heeeeeeel licht vettig laagje. Ik denk niet dat dat problemen gaat veroorzaken in je computer.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 78877 op 04-02-2008 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
0X55AA schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:40:
Er komt heus geen olie uit een compressor hoor. Het zou leuk worden als je er eentje gebruikt om een auto te herspuiten, af en toe een klodder olie mee :s.
Daarom bestaan er ook filters om olie of vocht er eerst uit te filteren als je een auto spuit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Zag toevallig dat de boerenbond hier ze ook in het assortiment heeft. Of dat landelijk is weet ik niet.

Edit: Ik heb het dan over de busjes lucht.

[ Voor 18% gewijzigd door c0ne op 04-02-2008 21:41 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLYhard
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2024
Er komt wel degelijk olie uit die standaard compressoren, dat is ook de reden dat er een filter gebruikt moet worden bij het gebruiken voor het verven. Ook kan zo een standaard compressor niet gebruikt worden voor het vullen van duikflessen, er zit te veel olie en andere troep in de lucht.

Wat mij de beste optie lijkt is naar een duikwinkel en daar een (2e hands) flesje kopen (of op internet 2e hands)
Laten vullen bij de locale duiktoko. kun je best lang mee doen.
Ik gebruik mijn duikflessen hier ook voor als ik na het duiken nog wat perslucht over heb. Oke compressor is goedkoper, maar daar zou ik toch niet mijn pc onderdelen mee willen schoon spuiten. en daarbij heb ik die flessen toch al voor het duiken. vulling kostene paar euro, en is ook handig om je luchtbed mee op te pompen (de lucht die er uit komt is niet warm)

Hoe lang doe je dan met zo een fles? tja meestal doe ik het met een 7L flesje waar nog 50 bar of minder in zit. daar heb ik genoeg aan om me hele pc schoon te spuiten. in een volle fles zit 200 bar. ik denk dat je met 1 vulling minimaal 5x je pc kan schoon spuiten. maar vergelijk het met zo een klein busje waar ze 10 euro voor vragen... :/ hoeveel bar zit daar in, en hoe lang doe je daar mee?
aantal Liter x Bar is hoeveel lucht er in zit

Olie vrije compressor wil je ook niet, die dingen zijn duur!!! teminste die tot 200 bar kunnen. misschien dat die van een paar bar wel betaalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Anoniem: 78877 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 19:53:
Even ter verduidelijking, uit een normale huis tuin en keuken compressor (die eigenlijk bijna allemaal oliegesmeerd zijn ivm kosten) komt dus wel degelijk olie. Daarom kun je die dingen ook niet gebruiken voor spuitwerk of bv het vullen van persluchtflessen, overigens gebruik ik al lang een oliegesmeede compressor om systemen te reinigen en heb ik nog nooit problemen gehad. Er komt dan ook maar weinig uit, als je je hand er een minuut of 5 voor houd en flink blaast dan voel je naderhand een heeeeeeel licht vettig laagje. Ik denk niet dat dat problemen gaat veroorzaken in je computer.
Ìk moet hier toch even op reageren.

De meeste hobby compressoren zijn olievrije compressoren.Er zitten namelijk geen onderdelen in die verdere smering behoeven.Een krukas met dichte,vetgesmeerde kogellagers en een zuiger die afsluit door een kunststof zuiger ring.

Smering wordt meer toegepast bij schroef- en tandwiel compressoren.Deze constructie is meer voor professioneel gebruik.

Het enige waar je bij de hobby compressoren op moet letten is de waterdamp die zich afzet in de tank.En dus ook meekomt wanneer je met je luchtpistool over bv. een moederbord blaast.Maar daar zijn weer relatief goedkope vocht afscheiders voor te koop.
Ik zie dus geen probleem om de pc schoon te blazen met compressorlucht,mits er een vochtafscheider is gemonteerd.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nog even over die spuitbusjes met perslucht, in mijn beleving gezien de prijs gebakken lucht, gewoon te gek voor woorden. Zeker in vergelijking met allerlei andere spuitbussen die ondanks de duurdere inhoud maar een fractie er van kosten.

Maar dat even terzijde, opgemerkt werd dat ze drijfgas zouden bevatten. Nou is drijfgas in spuitbussen een attribuut dat gebruikt wordt waar lucht absoluut ongewenst is. Denk aan lakken etc. Maar zit het in busjes samengeperste lucht ook? Is nieuw voor me en maakt me een erg nieuwsgierig. Want zo ja, waarom? Zelfde m.b.t. CO2. Welke functie heeft dat?

Edit:
Tot nu toe heb ik dit altijd met een stofkwastje in combinatie met de stofzuiger opgelost. Bevalt me prima, maar soms zit ik wel eens te mijmeren. Ik stel me dan voor dat ik voor een keertje zo'n busje koop. Op zeker moment is dat natuurlijk leeg en dan komt de gedachte bij me op om het zelf te hervullen.
Zoals iedere Nederlander beschik ik over een fietspomp. Welnu, ik stel me dan voor dat ik een gat in de bodem maak en hierin een fietbandventiel soldeer. Ik gebruik mijn verstand en overdrijf niet, want een te hoge druk heb je gauw en dat kan een heel gevaarlijk uiteenspatten tot gevolg hebben.
Goed, hiermee rekening houdende, een paar slagen met de fietspomp en klaar toch? Of toch niet?

[ Voor 37% gewijzigd door Techneut op 26-07-2009 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:17

SA007

Moderator Tweaking
Die busjes zijn niet gevuld met een samengeperste lucht hoor :)

Er zit alleen een drijfgas in wat als vloeistof in het busje zit.
Sommige merken gebruiken brandbare drijfgassen, sommige niet brandbare (laatste zijn voor een vrij duidelijke reden het meest gebruikt, maar vaak het duurst)

Kan van alles inzitten als gas, en vaak staat er nieteens op welke. Maar een brik vullen met perslucht is niet heel nuttig, heb het wel eens gedaan, maar dan komt er heel ff wat lucht uit en dat is het.
Dan zou je het moeten vergelijken met een compressor.
Daar zit een tank aan van 40l ofzo, die is na een minuut spuiten leeg en na een sec of 10 slaat de compressor al weer aan. Je tankje is 400ml ofzo, dus die is na ongeveer een seconde leeg.

Over druk gesproken, heb dat blik toen opgepompt tot 10bar, vind het knap als je met je fietspomp boven de 4 kan komen. En heb zelf een frisdrankfles al tot 10bar gehad maar die wou ook niet ontploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
O.k. in dat geval kan ik me ook levendig voorstellen dat, b.v. in geval van vloeibaar CO2, bij de dan optredende decompressie nogal afkoeling optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Bij elke decompressie is er afkoeling.

Op het moment dat je gas samendrukt forceer je gas dichterbij elkaar, dit veroorzaakt hitte, op het moment dat het gas vrijgelaten wordt onttrekt het dezelfde warmte weer aan de omgeving (aka, het koelt af).

Tada: het principe van een koelkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt helemaal, is elementaire natuurkunde, maar bij vloeibare gassen komt daar nog de benodigde warmte bij (c.q. af) voor de verdamping die plaats vindt bij die decompressie. Gevolg is dat je bij een gewone luchtspuit veel minder merkt dan bij b.v. die koelkast waar naast compressie en decompressie ook condensatie en verdamping plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:38
Zelf spuit ik computers uit met een oude Ferm 8-bar compressor, zit een pijlstok en olie in, maar zolang we dat ding hebben is er nooit olie bijgevuld of ververst. Er is een mogelijkheid om condenswater af te tappen, wat ook regelmatig wordt gedaan. Doe je dit niet, komt er niet alleen vocht in je lucht, maar rot je compressor ook gewoon weg na verloop van tijd.

Ik heb persoonlijk nog nooit problemen gehad met vocht in die compressor. Ik laat het ding rammelen tot er 6 bar in zit, en spuit vervolgens de compressor helemaal leeg in een PC waarbij de meeste stof eraan moet geloven. Heb nog nooit iets gesloopt met de compressor, en zolang dat nog niet het geval is, ga ik geen busjes perslucht kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiStErMaNiAc
  • Laatst online: 27-04-2020
6,95 bij de BigDennis. Is van Emtec, busjes zijn wel snel leeg, dus een compressor is inderdaad idealer

www.retroforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 09:11

_Erikje_

Tweaker in Spanje

MiStErMaNiAc schreef op maandag 27 juli 2009 @ 00:36:
6,95 bij de BigDennis. Is van Emtec, busjes zijn wel snel leeg, dus een compressor is inderdaad idealer
natuurlijk niet. hoeveel kost een nieuwe compressor, en hoeveel kosten een paar busjes (als je die al nodig hebt).

@TS koop gewoon zo'n busje en laat die kerels hierboven maar lullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Compressor is pas handig als je minstens 12-15 busjes verbruikt... dus niet echt snel bij gewoon particulier gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Met een busje perslucht kan je geen autobanden oppompen :P
De compressor die wij thuis hebben staan is destijds een dure geweest, maar dat is nog in de tijd dat 300 gulden een groot bedrag was en een compressor een enorm speciaal ding was. Tegenwoordig kosten die dingen niet zo heel veel meer, maar vraag ik me ook af wat de kwaliteit van die dingen is.
Als je zo nu en dan een PC'tje uitspuit kan je beter een busje perslucht halen. Heb je al een compressor, of wil je eentje omdat je van plan bent dat ding voor meer dan alleen computers uitblazen te gebruiken, dan zou ik gewoon een compressor gebruiken of aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Een beetje tweaker/doe het zelver heeft toch tegenwoordig een compressortje staan :P ..... ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 16:04

TMoose

Mooooooose !!

[b][message=32315066,noline]

Wat mij de beste optie lijkt is naar een duikwinkel en daar een (2e hands) flesje kopen (of op internet 2e hands)
Laten vullen bij de locale duiktoko. kun je best lang mee doen.
Ik gebruik mijn duikflessen hier ook voor als ik na het duiken nog wat perslucht over heb. Oke compressor is goedkoper, maar daar zou ik toch niet mijn pc onderdelen mee willen schoon spuiten. en daarbij heb ik die flessen toch al voor het duiken. vulling kostene paar euro, en is ook handig om je luchtbed mee op te pompen (de lucht die er uit komt is niet warm)

Hoe lang doe je dan met zo een fles? tja meestal doe ik het met een 7L flesje waar nog 50 bar of minder in zit. daar heb ik genoeg aan om me hele pc schoon te spuiten. in een volle fles zit 200 bar. ik denk dat je met 1 vulling minimaal 5x je pc kan schoon spuiten. maar vergelijk het met zo een klein busje waar ze 10 euro voor vragen... :/ hoeveel bar zit daar in, en hoe lang doe je daar mee?
aantal Liter x Bar is hoeveel lucht er in zit
Werkt prima, hoogstens 200 liter nodig voor een schoonmaakbeurt, en met de 10 bar middendruk heb je ook nog eens redelijk wat kracht om het stof weg te spuiten.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 09:11

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Boudewijn schreef op maandag 27 juli 2009 @ 09:26:
Compressor is pas handig als je minstens 12-15 busjes verbruikt... dus niet echt snel bij gewoon particulier gebruik.
Kijk jij snapt het, de rest namelijk niet. TS wil een beamer schoonblazen en niet zijn banden van z'n (ouders) auto op pompen, want dat doen we gratis bij het pompstation.

dooie discussie IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Laatste tankstation waar ik mijn banden gratis kon laten oppompen is alweer even geleden. Ze willen tegenwoordig allemaal geld voor een beetje lucht. Zoals eerder gezegd: ben je van plan meer te doen dan zo nu en dan eens iets uitblazen, dan een compressor, anders gewoon busjes perslucht. Als je 5 jaar doet over het terugverdienen van je compressor is het gewoon niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
_Erikje_ schreef op maandag 27 juli 2009 @ 09:47:
[...]

Kijk jij snapt het, de rest namelijk niet. TS wil een beamer schoonblazen en niet zijn banden van z'n (ouders) auto op pompen, want dat doen we gratis bij het pompstation.

dooie discussie IMHO.
Of jij wilt het niet snappen,je koopt namelijk geen busje wanneer je een compressor hebt staan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Anoniem: 78877 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 19:53:
Even ter verduidelijking, uit een normale huis tuin en keuken compressor (die eigenlijk bijna allemaal oliegesmeerd zijn ivm kosten) komt dus wel degelijk olie. Daarom kun je die dingen ook niet gebruiken voor spuitwerk of bv het vullen van persluchtflessen ...
Een huis tuin en keuken compressor komt tot rond de 10 bar. Een duikfles doet 230~300. Dus dat gaat sowieso niet vliegen :P

In 't geval van de TS zou ik gewoon een busje halen. Ikzelf blaas elke paar maanden alle pcs ff uit, en dan is een compressor toch wel een stuk fijner :Y)

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 28-07-2009 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kendo schreef op maandag 27 juli 2009 @ 10:57:
[...]

Of jij wilt het niet snappen,je koopt namelijk geen busje wanneer je een compressor hebt staan 8)7
Ja maar dat was niet het uitgangspunt.
Als je geen van beide hebt staan en alleen een pc of een beamer doet koop je geen compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Met compressor moet je ook nog slang uitrollen, stroom opzoeken... En als je op zolder bezig bent, en je compressor is beneden in de schuur... daar zou je ook niet graag willen sjouwen.

Het mag duurder zijn met Dust-off of Airbuster spuitbus, maar je moet ook juiste techniek nemen en goed richten. Je moet altijd pompend blazen. Dan zorgt voor extra effect. Want als je lang ingedrukt houdt alsof het een compressor is, dan zal je voelen dat bus wel erg koud begint te voelen.

Waarom er gas in zit heeft te maken dat die gebruikte gas makkelijk vloeibaar wordt bij bepaalde druk. Met gewoon lucht lukt dat niet snel, die kan niet vloeibaar worden of je moet zeer hoge druk maken. Gewoon lucht zal dus niet in airduster zitten. Dat is waarom zulke gassen "drijfgas" genoemd worden. Ze hebben dan "groot" volume dankzij vloeibare fase. Tijdens spuiten neemt druk langzaam af, maar nog steeds hoog zolang er vloeibaar gas in zit. Het blijft dus lang blazen, want gas zet zich uit bij verdamping van vloeibare naar gas fase.

Je kan proberen wat lucht in de airduster spuitbus te pompen. De druk zal helaas te snel toenemen en zit er maar weinig volume in. Dat is waarom compressor grote luchttank heeft.

Verder zijn airdusters geheel stofvrij en dus ook veilig om je beeldschermen, dvd's en zelfs je camera sensor schoonblazen (natuurlijk geen vloeistof eruit laten lopen, dus RECHTop spuiten)
En wild heen en weer bewegen heeft ook kans op vloeistof uitloopje. Gewoon richten, pompend indrukken, volgende, pompend indrukken. Stevige shotjes maken.
Gebruik een meegeleverde dunne buisje voor de beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druppeltje
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:52
Haha, ik zocht dit op en keek naar wanneer het geschreven was..

laatste bericht 2009! xD het is al bijna 2017 op het tijdstip dat ik dit schrijf
:+ marry xmas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dti gaat nergens over...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.