Toon posts:

Wat is beter, 128mb op 133mhz of 192mb op 100mhz

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel 128mb op me'n asus a7v gedrukt.. Het draait op 133mhz

Ik heb hier nog een 64mb 100mhz reepje liggen.. Zou het verstandig zijn die erbij te prikken en dan alles op 100mhz te laten draaien ? Of weegt het extra memory niet op tegen de performance winst als je op 133mhz draait..

?

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:38
192mb op 133mhz :)
probeer gewoon eerst eens of die 64mb dimm niet toevallig die 133mhz trekt.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 17:51

4POX

Everybody is wired

Dikke lol,

Ik heb meteen dat geprobeert .. mijn 3x64MB pc100 b-merk dimmetje op 133 MHZ gezet op mijn a7v en ik w8 met spanning op de eerste BSOD die maar niet komen wil... Betekent dat het geheugen stabiel loopt op 133MHZ¿¿¿¿¿

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Jou reepje van 64 zal gewoon lekker chill draaien op 100mhz terwijl z'n oudere broer verder blaast op 133mhz!!
dussuh nix om je zorghu over te maken,,
ik heb precies hetzelfde geval nu!!

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:27
Wat voor mobo/chipset gebruik je dan? Volgens mij is dat onmogelijk, het is namelijk, of alles 133, of alles 100MHz!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij weet ik wel zeker dat het onmogenlijk is 100mhz en 133mhz naast elkaar de draaien....

of het is een voor mij nog onbekend m/b

Verwijderd

Ow ja vergeten te vermelden,
het is de asus p3v4x mobo.

sorry :P

Verwijderd

Het is onmogelijk..

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:20
er waren toch wel wat vage mobo's die dat wel konden? maar de meeste niet idd

Verwijderd

192 op 100 zou ik doen.

die 33mhz xtra merk je volgens mij alleen in benchmarks. die extra 64 mb volgens mij in elk zwaar proggie

Verwijderd

Topicstarter
Thanks for the info folks !

Verwijderd

MANFiELD,

ja vooral zegggen dat het onmogelijk is als ik het wel heb!!
vooral doorzetten hoor...
Bank0 128MB 133 mhz bank1 64MB 100 mhz,
Bank0 speed=133 bank1 speed=100

Verwijderd

Lekker chill man

Verwijderd

256 mb PC100..... :P

• Triple
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05-2025

Triple

SWOK!

Ligt er aan hoe je fsb is ingesteld. Die zal nu draaien op 133 en dus werkt je proc daar ook mee. Als je het zooitje naar beneden schroeft zal dat bij je proc ook gebeuren en wordt die dus sloomer.

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik las een review van een Abit SE6 mobo met een i815 chipset en daar kon je de FSB + memory speed + PCIt scheiden. Zo kon je wel een 133Mhz CPU draaien met 100Mhz geheugen. (Je kan natuurlijk gewoon ook proberen of dat PC100 memory ook op 133 wil lopen).

Momentje.. ff zoeken..

Ah gevonden op Planet Hardware (http://www.planethardware.com), de ABit SE6 review.

(url: http://www.planethardware.com/reviews/mainboards/abit_se6/index3.shtml )

Another strong feature of the i815 chipset is that it has support for asynchronous memory operation, where the speed of the RAM can be set independentaly of the FSB speed. This adds some great flexibility to the platform as a whole, because folks with slower PC-100 can still upgrade to this board and opt to upgrade to PC-133 RAM at a later time. There are three basic settings that one can select, which are listed below, in the format of FSB/SDRAM/PCI:

133:133:33
133:100:33
100:100:33

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

lijkt me sterk dat je 100 en 133 kan mixen en dan op verschillende frequenties laatlopen. Heb je meerdere klokgenerators nodig en je cpu loopt max op 100 MHz FSB

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Naja, het schijnt met dit board toch echt te kunnen. Lijkt me dat die lui van PlanetHardware ook niet gek zijn..

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:19

Daniel

Kapitein NCC-1701
Jullie halen 2 dingen door elkaar

Wat alle nieuwe chipsets kunnen ( Via Apollo, Intel i815, Via KT/KX133) is de geheugenklok assynchroon van de FSB instellen. Oftewel, je kan het geheugen harder of zachter laten lopen dan de FSB. Bij de BX-chipset kan dat niet: je geheugen loopt net zo hard als de FSB

Zo kun je dus voor elkaar krijgen dat je bij een FSB van 100 MHz toch gebruik kunt maken van de extra snelheid van PC133 geheugen.

In dit geval is de snelheid voor alle DIMMS gelijk: ze lopen OF allemaal op 100, OF allemaal op 133 MHz (of welke snelheid dan ook)

Wat Virri bedoeld is dat je daadwerkelijk per DIMM nog in kunt stellen hoe hoog de geheugenklok is: zo kun je een PC100 DIMM en een PC133 DIMM in hetzelfde systeem gebruiken, en ze allebei op hun eigen snelheid laten lopen

Ik zou graag weten wat voor bord hij dan heeft want het lijkt me behoorlijk complex om te realiseren...ik zou denken dat je allerlei timing-problemen krijgt

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ah ik miste dan ff het punt van 'aparte snelheden PER Dimm'. Die had ik ff niet zo snel gezien.. maar ik vind het wel erg lekker dat je met die nieuwe chipset gewoon een 133Mhz FSB kan gebruiken in combinatie met PC100 geheugen.. hoef je tenminste niet je 128 mb of 256 mb PC100 dimms weg te gooien - want dat blijft een dure grap en ik ken geen winkel die ze terugneemt.

Overigens schijnen al die i815 mobos onboard VGA en/of sound te hebben.. erhm yuck.. zijn er ook mobo's zonder die troep aan boord?

Verwijderd

Topicstarter
Me'n a7v FSB is volgens mij 100mhz, maar deze is los van het geheugen in te stellen...

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:19

Daniel

Kapitein NCC-1701
tazzman: nee, het zit nu eenmaal in de chip gebakken

Maar de onboard VGA schakelt zichzelf uit zodra je er geen echte videokaart in duwt. Sound moet je handmatig uitschakelen

Ik vind het nog niet zo slecht. Als je gewone videokaart ermee nokt kun je altijd nog tijdelijk overschakelen op de onboard stuff. Zolang je geen al te hoge resoluties gebruikt en niet gaat gamen is er weinig aan de hand :)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Als je niet gaat gamen, waarvoor zet je je PC dan aan? :D

Naja ik snap wat je bedoel.. maar zal je geen hinder ondervinden van die onboard troep? Minder IRQ's, DMA channels etc?

Ik hoop dat ze (Abit, Intel?) nu wel goed voorelkaar gekregen hebben met die onboard dingen.. ik weet nog dat die pentium 1 boarden met onboard Sound etc allemaal maar doffe ellende waren.. net als die Compaq moederboarden waar alles op/in zat..brrrrrr....naja tijden veranderen.. hoop ik :)

Verwijderd

Ik heb 256MB 133mhz @ 100mhz..

Mijn 133mhz RAM trekt de 133mhz niet :( :( :(
Pagina: 1