Toon posts:

Het Net (abo €9,95 pm) samen met Mac OS X mogelijk?*

Pagina: 1
Acties:
  • 979 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor de oma van mijn vriendin heb ik een oud iMacje gereed gemaakt. Nu is het echter zaak dat wij een provider voor haar vinden. Ondanks dat het mijn werkgever is ga ik Oma geen Casema/Ziggo telefonie met gratis internet aanpraten O-)
Zij heeft al jaren KPN en wil dat zo houden, dus zat ik aan Het Net te denken: goedkoop en voor Oma betrouwbaar.
Nu kan ik op de website niet echt vinden of Het Net ook een beetje Mac OS X vriendelijk is. Wie kan daar wel een antwoord op geven?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
Komt oma alleen op de site van Het Net :?
Als je tegen Oma zegt, Het Net is het internet komt ze nooit verder.

Verwijderd

elke provider is Mac OS vriendelijk...

gewoon een kwestie van de juiste instellingen.

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
wat heeft je operating system nou met je internet te maken? vroeger in de tijd van 56kbps modems misschien maar tegenwoordig niks meer....

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Idd.. gaat gewoon werken :) De vraag is alleen of de helpdesk haar kan helpen met OS X (dat is nl. niet bij elke provider zo), maarja daar heeft ze jou natuurlijk voor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mac aansluiten bij Casema is utp inpluggen op een actief modem en hij is online.
Hoe gaat dit bij Het Net, ik heb dus geen enkele ervaring met adsl achtige verbindingen op de mac.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het ligt er een beetje aan wat voor modem wordt gebruikt (met name als het een USB modem is moet je even kijken of het kan). Dit zijn bijna altijd modems die via ethernet worden verbonden. Je kunt dan ik Mac OS X alle (eventueel) benodigde instellingen doen (hostname, PPPOE...). tegenwoordig worden afaik ook nog eens bijna altijd router-modems gebruikt, waardoor je vermoedelijk via DHCP verbindingsinstellingen krijgt. Dan is het alleen een kwestie van modem/router goed instellen.

De benodigde instellingen krijg je ongetwijfeld van Het Net.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 28-01-2008 17:50 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:41:
Het ligt er een beetje aan wat voor modem wordt gebruikt, met name als het een USB modem is moet je even kijken of het kan. Dit zijn bijna altijd modems die via ethernet worden verbonden. Je kunt dan ik Mac OS X alle (eventueel) benodigde instellingen doen (hostname, PPPOE...). tegenwoordig worden afaik ook nog eens bijna altijd routers-modems gebruikt, waardoor je vermoedelijk via DHCP verbindingsinstellingen krijgt. Dan is het alleen een kwestie van modem/router goed instellen.

De benodigde instellingen krijg je ongetwijfeld van Het Net.
Zijn er nog ISPs die USB modems leveren eigenlijk? Bron van ellende :x

🌞🍃

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het motorola surfboard modem wat wij hier van casema hebben staan, beschikt over een usb-poort en een ethernetpoort. Maar usb-only, denk het niet meer :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
USB-modems worden al een aantal jaren niet meer geleverd door KPN. Dus dat valt wel mee.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
spone schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:50:
Het motorola surfboard modem wat wij hier van casema hebben staan, beschikt over een usb-poort en een ethernetpoort. Maar usb-only, denk het niet meer :)
Ik krijg (bij Casema) dagelijks mensen aan de lijn die toch wanhopig proberen de usb port van hun Motorola aan de praat te krijgen.

• Whieee
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:15:
[...]

Ik krijg (bij Casema) dagelijks mensen aan de lijn die toch wanhopig proberen de usb port van hun Motorola aan de praat te krijgen.
En dat terwijl waarschijnlijk in de manual staat dat de USB poort niet gebruikt mag worden.. :z Nederlanders...

Ik zou gewoon een mooi ADSL accountje regelen. Helpdesk weet doorgaans alleen Windows klanten te helpen, al komt er al wat vooruitgang in.

Launching containers into space

Verwijderd

Xs4all enige provider die Apple ondersteund.

• Whieee
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:38:
Xs4all enige provider die Apple ondersteund.
Casema doet ook niet moeilijk, Telfort biedt ook nette manuals voor OSX, maar of de helpdesk het support weet ik niet, Orange/Wanadoo doet voor zover ik ervaring met ze heb ook niet moeilijk.. het wordt al beter

Launching containers into space

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 08:44
Als ik de website bekijk van Het Net dan wordt er een Thomson Speedtouch in bruikleen gegeven. Werkt prima met OS X, aangezien je die modem kunt instellen via een webinterface via http://10.0.0.138

Moet dus geen problemen opleveren qua verbinding, maar wat hierboven al is gezegd: het is de vraag of op de helpdesk ook OS X wordt ondersteund.

edit: Hier kun je (uitgebreid) nalezen wat er wel en niet wordt ondersteund.

[ Voor 20% gewijzigd door rclahsen op 29-01-2008 15:05 ]

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Dat een bepaalde provider niet zou samen kunnen werken met OS X is onzin... alles wat je nodig hebt voor internet werkt via standaarden (TCP/IP, DHCP, SMTP) etc. die allemaal door OS X worden ondersteund (er hangt notabene zelfs een gecertificeerde UNIX variant onder de motorkap van OS X te ronken ;) ).

Wat je bij bepaalde providers absoluut kan vergeten, puur omdat het personeel geen verstand heeft van OS X en Macs, is het ondersteunen van alles tussen de Mac en het modem. Maar als jij af en toe je oma kunt helpen met zaken als Mail, Safari e.d. zou dat volgens mij niet echt een probleem moeten zijn :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-01 11:27
Toch een kleine kanttekening.

Het klopt dat elke ISP prima werkt met Mac OS X maar ik heb wel zeer vervelende ervaringen met Speedlinq. Hun modems kwamen met speciale Speedlinq Windows installatie cd-roms en met een Mac moest je het maar handmatig doen. Dat lukte dus gewoon niet, waarschijnlijk omdat die cd-rom een bepaalde firmware update deed of een bepaalde configuratie wegschreef. Wellicht dat dat inmiddels is opgelost maar toen was het een ramp.

Uiteindelijk heb ik van iemand een Windows laptop geleend om het aan de praat te krijgen...

... maar goed Speedlinq is dan ook gelukkig verleden tijd binnenkort.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

mindcrash schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:30:
Dat een bepaalde provider niet zou samen kunnen werken met OS X is onzin... alles wat je nodig hebt voor internet werkt via standaarden (TCP/IP, DHCP, SMTP) etc. die allemaal door OS X worden ondersteund (er hangt notabene zelfs een gecertificeerde UNIX variant onder de motorkap van OS X te ronken ;) ).

Wat je bij bepaalde providers absoluut kan vergeten, puur omdat het personeel geen verstand heeft van OS X en Macs, is het ondersteunen van alles tussen de Mac en het modem. Maar als jij af en toe je oma kunt helpen met zaken als Mail, Safari e.d. zou dat volgens mij niet echt een probleem moeten zijn :)
Ik werk zelf bij Het Net/KPN. Als jouw oma alle adsl abo's behalve tijdsurfen besteld, is er geen enkel probleem. Volgens mij is het zelfs plug en play als jij voor jouw oma het modem hebt geinstalleerd. Wel even een tip: Modem zo dicht mogelijk bij hoofdaansluitpunt/ISRA aansluiten. Vervolgens een netwerkkabel van max 108 meter naar die mooie mac van jouw oma. We ondersteunen vanaf OS 8.1 en up.

Suc6

...en waarom?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eiríkr schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:41:
Toch een kleine kanttekening.

Het klopt dat elke ISP prima werkt met Mac OS X maar ik heb wel zeer vervelende ervaringen met Speedlinq. Hun modems kwamen met speciale Speedlinq Windows installatie cd-roms en met een Mac moest je het maar handmatig doen. Dat lukte dus gewoon niet, waarschijnlijk omdat die cd-rom een bepaalde firmware update deed of een bepaalde configuratie wegschreef. Wellicht dat dat inmiddels is opgelost maar toen was het een ramp.

Uiteindelijk heb ik van iemand een Windows laptop geleend om het aan de praat te krijgen...

... maar goed Speedlinq is dan ook gelukkig verleden tijd binnenkort.
Hetzelfde geld bij KPN, dus inderdaad ook bij Xs4all. Tenminste, in het verleden moest ik mijn modem instellen via een Windows-only cdrom. Handmatig zou misschien gekund hebben, ik weet het niet. Wil je je Speedtouch firmware upgraden? Dan zit je ook aan een Windows-only bestand vast. Wil je je Speedtouch geschikt maken voor Telfort, Tiscali of TweakDSL, ook dan zit je aan een Windows-only bestand vast.

Oftewel, de kans is aanwezig dat je de tijdens de installatie van je nieuwe modem een Windows PC nodig hebt. Ben je daar eenmaal klaar mee (met je modem dus, met windows is iedereen wel klaar mee :P), dan heb je niet langer windows nodig.

🌞🍃

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Datafeest schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:22:
[...]

Hetzelfde geld bij KPN, dus inderdaad ook bij Xs4all. Tenminste, in het verleden moest ik mijn modem instellen via een Windows-only cdrom. Handmatig zou misschien gekund hebben, ik weet het niet. Wil je je Speedtouch firmware upgraden? Dan zit je ook aan een Windows-only bestand vast. Wil je je Speedtouch geschikt maken voor Telfort, Tiscali of TweakDSL, ook dan zit je aan een Windows-only bestand vast.

Oftewel, de kans is aanwezig dat je de tijdens de installatie van je nieuwe modem een Windows PC nodig hebt. Ben je daar eenmaal klaar mee (met je modem dus, met windows is iedereen wel klaar mee :P), dan heb je niet langer windows nodig.
Creatieve manier gevonden om windows weer in kwade daglicht te zetten :D

Als je adsl van isp x via KPN belsteld, krijg je hoogstwaarschijnlijk een Speedtouch 546(i)v6 als je een geen draadloos wil. Als je wel draadloos wil, krijg je hoogstwaarschijnlijk een Speedtouch 780wl (i) waar i voor ISDN staat. Allebei de modems kun je via de webinterface van de modem draaien en is slechts een kwestie een wizard draaien. De zogenaamde 'easy setup'. Multi platform dus. Je heb dus geen windows pc nodig om je modem in te stellen om daarmee vervolgens met je mac op internet te komen. Er is maar 1 situatie wanneer je een windows pc nodig hebt en die situatie is een combinatie van verschillende gebeurtenissen, namelijk: De klant besteld adsl tijdsurfen. Aangezien het feit dat tijdsurfen weinig wordt verkocht, geen man overboord, want weinig mensen hebben dit. Die weinig mensen hebben 9 van de 10 keer een windows pc. Ook dan geen man over boord, want met tijd surfen MOET je een applicatie installeren die de verbinding maakt, over verbreekt. De o zo weinige mensen die en een mac hebben en toch tijdsurfen hebben besteld, hebben tijdens de installatie niet goed opgelet en niet gelezen dat tijdsurfen niet werkt icm een mac. Die moeten dus upgraden naar een hoger '24 uurs' abonnement om gebruik te kunnen maken van internet via KPN.

Dus jongeman/vrouw: Jouw voorkeur voor OS is duidelijk maar ga nou aub niet een andere os zwart maken. Laat anderen kiezen!

...en waarom?

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Datafeest schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:22:
[...]
Wil je je Speedtouch firmware upgraden? Dan zit je ook aan een Windows-only bestand vast.
Firmware update voor Mac OS X (XS4All) *fluit*

En met diezelfde updater die XS4All levert, zal je waarschijnlijk ook non-XS4All firmware op je modem kunnen flashen.

Daarnaast neem ik aan dat dat er ook wel ergens op het web een OS X versie van de configuratietool zal rondzwerven, aangezien Thompson ook de moeite heeft genomen om de firmware upgrade tool te porten.

Wellicht een klein beetje offtopic in deze draad, maar ik voelde een erg sterke drang om wat betreft de Speedtouch modems wat zaken recht te zetten ;)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is al op een andere manier opgelost:

Oom heeft Oma een oude Wipdoo$ pc gegeven :?
Oom mag dan ook de installatie van internet regelen ;)

bedankt voor jullie input!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:47
Telfort (was Tiscali) heeft een Mac helpdesk. Als je Telfort belt kun je in het menu aangeven of je Mac of Windows gebruikt, en dan wordt je doorgestuurd naar de juiste helpdesk. Voordeel is dat de Mac helpdesk veel minder lange wachttijden heeft ;)
Pagina: 1