[Apple] "Upgrades" prijzen discussie

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Sinds Windows 3.11 heb ik werkelijk iedere variant van Windows wel eens gebruikt, maar nog nooit ben ik zo onder de indruk geweest als van Mac OS X (alleen ervaring met Tiger & Leopard). Kortom, ik wil een Mac aanschaffen.

Ik begrijp dat er een prijskaartje hangt aan het mooie design van Apple computers, de functionaliteit, het merk, etc... Ik ben ook gerust bereid hier flink voor te betalen. :)

Echter qua upgrades staat het me tegen. Het is met name de ontbrekende logica in waarom een standaard MacBook wordt geleverd met een CD/DVD combo en 1gb, en dat upgraden naar DVD writer en 2gb ongeveer 7x zoveel kost als bij een gemiddelde pc boer (140 euro voor 1gb extra). Hetzelfde geldt voor de goedkoopste optie: de MacMini.

Nadat de slimline dvd drive geprijsd was op minder dan 50 euro dacht ik nooit meer een stap terug te hoeven doen, maar nu sta ik op het punt in 2008 genoegen te nemen met een hoeveelheid RAM die in 2005 al discutabel was, en een optische drive die nog geen DVDtje kan branden.

Is dit iets wat jullie stoort? Of zit ik nog teveel in PC termen te denken en heb ik die 2gb helemaal niet nodig?

Ik denk dat het wrange me met name zit in het idee dat Apple mensen het idee geeft dat 1gb extra geheugen daadwerkelijk 140 euro kost. |:( Daardoor zou ik mij toch wat "genaaid" voelen, omdat ik, als echte poepnerd weet dat dat veel goedkoper kan.

Je kan het Apple moeilijk kwalijk nemen, maar wat vinden jullie ervan? :?

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik vond het ook een tikkie overdreven dus heb ik ergens anders een 24" iMac gekocht, met 4Gb intern geheugen voor nog minder dan de standaard 1Gb versie in de Apple shop (met dezelfde garantie etc etc). Kwestie van ergens anders gaan shoppen dan bij Apple zelf.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:30
Leopard eist minder van je systeem dan Vista doet, daardoor heb je ook niet persé zoveel geheugen nodig. Maar wil je echt videobewerken dan is het altijd handig.

Ik heb ook gekozen voor een standaard config en er zelf het geheugen bij gezet. Vind 140euro ook schandalig maar daar zal ook wel het uurloon van de persoon inzitten die het erin moet zetten. Het kost nu eenmaal meer tijd om dat geheugen erin te stoppen omdat ze de iMac uit de verpakking moeten halen en openschroeven etc.

Nu is dat openschroeven een koud kunstje en het geheugen erin steken nog simpeler, maar het kost hun wel wat meer tijd dan wanneer ze de doos maar uit het schap hoeven te halen en op de post te doen.

Mensen die een Apple kopen gaan meestal eerst het internet op om zich in te lezen en dan komen ze sites als macstuff.nl en macdiscount vast wel tegen.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor wat betreft het geheugen is het een algemeen bekend feit dat Apple hiervoor de hoofdprijs vraagt. Er is ook niets wat je tegenhoudt om zelf dat geheugen in te bouwen. Als je het dus zelf kunt, tegen een veel lagere prijs, dan moet je dat ook gewoon doen. De configuratieopties zoals die in Apple Online Store staan, zijn eigenlijk alleen voor mensen die totaal niet handig zijn met computers, of die het niets interesseert.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Van 2 Gb naar 4 Gb voor de macbook pro a la 660 euro......... Mag ik een teiltje, da's geen hoofdprijs maar een Nobelprijs.

Staande tip: neem geen BTO's maar zoek naar andere leveranciers (die deze upgrade voor 40 euro doen) of doe dat zelf.

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

ecteinascidin schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:55:
Van 2 Gb naar 4 Gb voor de macbook pro a la 660 euro......... Mag ik een teiltje, da's geen hoofdprijs maar een Nobelprijs.

Staande tip: neem geen BTO's maar zoek naar andere leveranciers (die deze upgrade voor 40 euro doen) of doe dat zelf.
Hier hikte ik inderdaad ook tegenaan. 660EU voor 2Gb, dat zijn prijzen om van te huilen dus.
Maar het kan elders ook goedkoper had ik gezien. Maar ik vind die sites van de leveranciers niet zo overzichtelijk, misschienhet makkelijkste deze te bellen wanneer ik een MBP wil kopen?
(Wacht nog even op de update komende weken)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• Rivanov
Op macstuff.nl staat precies bij elk geheugen in wat voor Mac ze kunnen.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 17:40
Heb zelf half jaar geleden Transscend geheugen in mijn iMac gestopt (2 gb voor 60 euro) en enkele maanden geleden zelfde verhaal in de MacBook van mijn vriendin (toen 30 euro). Volgens mij kan je als je je Apple uit de verpakking kan krijgen en een schroef in de muur kan draaien het geheugen zo zelf vervangen.

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dracoplasm schreef op maandag 28 januari 2008 @ 21:20:
Heb zelf half jaar geleden Transscend geheugen in mijn iMac gestopt (2 gb voor 60 euro) en enkele maanden geleden zelfde verhaal in de MacBook van mijn vriendin (toen 30 euro). Volgens mij kan je als je je Apple uit de verpakking kan krijgen en een schroef in de muur kan draaien het geheugen zo zelf vervangen.
Inderdaad. En als je er onzeker over bent kun je er zelfs een officiële manual bij raadplegen :P
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721-nl

🌞🍃

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Rivanov schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:43:
Leopard eist minder van je systeem dan Vista doet, daardoor heb je ook niet persé zoveel geheugen nodig.
Mijn ervaring is eigenlijk omgekeerd, Vista draait hier (Bootcamp) een stukje soepeler dan Leopard op mijn Macbook met 1 GB, waar het strandballetje bij sommige zaken (iPhoto, Mail, iTunes) om de haverklap de pret komt bederven. Al is het verschil niet wereldschokkend. 1 GB is te doen, 2 GB aan te raden - dat geldt eigenlijk bij allebei.

• Rivanov
Dracoplasm schreef op maandag 28 januari 2008 @ 21:20:
Staat ook gewoon in de manual die bij je Mac geleverd wordt. En het staat zelfs op de voet van de iMac! Kwam ik achter toen ik mijn geheugen ging upgraden! ;)

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:29
Dreamvoid: Op mijn MacBook draait Leopard veel soepeler dan Vista op de computer van mijn ouders, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn ouders liggen. Ik ben wel met je eens dat Leopard meer last van crashes lijkt te hebben dan Tiger, maar ik heb deze afgelopen mei aangeschaft en mijn vermoeden is dat tegen de tijd dat we bij 10.5.9 aangekomen zijn dat vergelijkbaar of minder is dan 10.4.9.

Trouwens, om een iMac van 1 naar 4 GB te halen kun je bij de Nederlandse applestore 800 euro neerleggen. Volgens mij ging het om DDR2-5300-667mhz geheugen. Salland Automatisering laat me daar op dit moment voor 2 2GB kingston reepjes welgeteld 2x 36 euro = 72 euro neertelen. Forse verschillen hoor, eigenlijk zonde dat ze dat soort prijzen durven te vragen.

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 22:53
Apple vraagt nu eenmaal veel geld voor extra geheugen, dat is algemeen bekend. Gelukkig kan het ook veel goedkoper voor dezelfde kwaliteit en is het allemaal heel makkelijk zelf te installeren dus waarom hier nou een discussie voor nodig is :?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Het is gewoon duur, wil je niet zoveel betalen? Bouw het dan zelf in. Hoe kun je hier verder nog over discussieeren? Of wil je een consumentenbond actie gaan beginnen tegen Apple?

PSN: djmurcielago

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:03
En dat het een kleine ingreep is staat hier beschreven:

http://www.ifixit.com/Guide/
Pagina: 1