Brackets zijn leuke speeltjes en niet duur. Maar het nadeel is dat als je niet 2 dezelfde hebt dat je dan HD's vaak net niet in een bracket van een andere fabrikant kunt doen. Heel vervelend.
Ik heb een poosje geleden samen met een aantal vrienden er 5 gekocht, dat was wel makkelijk, we hadden allemaal dezelfde en konden zo uitwisselen.
Om jullie vragen te beantwoorden:
Ja, in een ATA66 bracket kunnen ook ATA33 of ATA schijven. Het enige dat het bracket doet is het signaal doorgeven.
Je kunt ook best een ATA66 schijf in een non-ATA66 bracket doen maar dan krijg je geen ATA66 performance, het bracket werkt dan namelijk gewoon niet met het vereiste aantal pinnetjes voor ATA66. De schijf werkt dus wel maar niet op de hoogst mogelijke snelheid.
Nee, de jumpers moeten niet op Cable Select, juist omdat het bracket alleen het IDE signaal maar doorgeeft moet je gewoon de betreffende schijf op master/slave instellen. Voor de computer maakt het namelijk helemaal niets uit. Die ziet gewoon een harde schijf op je IDE kanaal.
Tenslotte, ik heb nog zo'n ding liggen (non-ATA66) die mag je wat mij betreft voor een paar tientjes wel hebben als je eens wil spelen.