Systeem boot pas na herhaald rebooten?

Pagina: 1
Acties:

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 15:24
Probleem:
Mijn systeem boot meestal, met de nadruk op meestal, pas nadat ik hem aangezet heb en herhaald op de reboot knop gedrukt heb totdat er een piepje volgt.

Situatie:
1. Loop kamer in; druk op power knop.
2. Pc gaat aan; oftewel de fans gaan draaien en lampjes branden.
3. Maar geen boot, geen piep, scherm blijft zwart.
4. Druk op reboot knop.
5. Nogsteeds geen boot.
6. Druk weer, piep, en systeem begint te booten.

Het gaat om aan a8n-SLI met nFORCE 4 chipset, asus7800 gt, 2x 512 mb corsiar geheugen een WD 200 gig sata schijf.

Verder de nieuwste gpu en nforce drivers.

Eenmaal in windows kenmerkt het systeem zich door ongekende instabiliteit; zojuist is hij weer eens 5x bevroren terwijl ik slechts Firefox draaide :s. Dis is eerder regel dan uitzondering.

Het gekke is dat als hij wel stabiel blijft, ik vlot een hele dag kan gamen zonder 1 vastloper.

Hardwarematig heb ik al geprobeerd, niks leverde verschil op:
1. Nieuwe voeding.
2. Nieuw ram geheugen.
3. Andere HD.
4. Memtest gedraaid.
5. Hd getest met testertje van WD.
6. Geboot zonder HD.
7. Geboot met slechts 1 reepje ram.
8. Alle externe apparatuur ontkoppeld (inclusief interne DVD-speler).

Ik ben echt radeloos, word er echt gek van, kan er namelijk niks mee.... Hij loopt zelfs af en toe vast als ik alleen word draai |:( .

Dan nog een toevoeging; het lijkt erop alsof hij vaker vastloop als ik online filmpjes kijk op youtube of geenstijl ofzo. Weet niet of dit belangrijk is.

Kan iemand mij helpen?

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

niet overgeklokt?
laatste BIOS?
Iets bekend op forum mobo leverancier?
genoeg wattage voeding?

specs | 3360wP met SE3000

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
Dit klinkt als een te hoog geklokte pc, dus reset die bios eens :)

Anders controleer de kabeltjes etc even

[ Voor 24% gewijzigd door Sanch op 28-01-2008 14:57 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 14:24

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

kan, ik ga voor de voeding (aangezien ie niet vermeld is :P ), die gewoon te weinig prik levert. Je hebt er namelijk wel een redelijk zuiperige videokaart in (hoewel het wel meevalt in vergelijking met de huidige 180W+ kaarten), en een '300 watt'-voeding van een onbekend merk kan dat al gauw te veel vinden. Sinds wanneer treedt je probleem op?

Je zegt dat je een nieuwe voeding geprobeerd hebt, maar welke specs? Treedt je instabiliteit ook op met bijvoorbeeld een oud PCI videokaartje? (die verbruiken bijna geen stroom), of als je alleen 'basis' opstart, mobo, proc, RAM, video, voeding?

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-05 21:36

duderuud

Sliden is koel

Ik heb het probleem heel erg gehad met een Asus P5B met E6600, nu met een Gigabyte P35-DS3 is het probleem zo goed als verholpen.

Heel soms moet ik resetten om te booten maar het komt (gelukkig) maar zelden meer voor.

Erg vreemd probleem, ik heb nooit kunne achterhalen wat het probleem nou was/is. Alle compomenten zijn A-merken/overclockmerken maar toch...geen idee :)

Motor-Forum.nl

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

kan ook zijn, als het een zelfbouw PC is, dat het koelblok niet goe dop de CPU zit en te warm wordt en afslaat?

specs | 3360wP met SE3000

• Pandemic
Ik zie dat ik inderdaad wat vergeten ben...

Ik heb een coolermaster 500w voeding, en ik heb mn voeding ookal geswitched met een andere wat geen resultaat gaf.

Verder heb ik echt alle bios-instellingen geprobeerd, en een van de nieuwere erop gezet (dat was jaartje geleden ofzo).

Hij is niet overgeklokt, ook nooit geweest, en wat temperatuur betreft word hij niet te heet. Actief iets van 50 graden en normaal rond de 37.

Instabiliteit treedt ook op als ik alleen basis opstart ja. Zelfs met alleen GPU,CPU en 1 reepje RAM start hij niet in 1 keer op.

[ Voor 13% gewijzigd door Pandemic op 28-01-2008 15:33 ]

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
Bolle elco's maybe, anders nog een keer nieuwe bios versie (1 jaar kan best wat nieuws meebrengen)

Anders kan het mobo wel eens zijn overleden :(

• Pandemic
Het frapante is, en dat ben ik dus ook vergeten te zeggen in mijn topic-start, het mobo is ook al omgewisseld.

Meteen nadat ik het systeem kocht 2 jaar geleden had hij al last van deze problemen. Toen heb ik ook eens alles getest en erop gegokt dat het aan mn moederbord lag en deze dus omgeruild.

Bleek het probleem niet mee verholpen te zijn. Ik heb wel hetzelfde model moederbord gehouden.

Heb ook even gekeken naar condensatoren; geen enkele vertoont tekenen van lekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Pandemic op 28-01-2008 16:32 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Blijft over .. CPU. Enige mogelijkheid dat je een andere kan testen op jouw moederbord?

Yes, but no.

• Pandemic
Nee, ik ken niemand met een socket 939 moederbord.

En in de winkel is hij niet meer te koop; heb net zowel mycom als paradigit gecheckt.

Het kan ook nog de GPU zijn, echter zou ik dit erg vreemd vinden omdat hij goed presteert in games en benchmarks. Echter geld dit ook voor de cpu |:( .

Ik ben best bereid om voor 150 euro een nieuw mobo (AM2 socket dan) en cpu te kopen, het enige wat me tegenhoud is dat ik dus niet 100% zeker weet dat het daar mee opgelost is.

[ Voor 20% gewijzigd door Pandemic op 28-01-2008 19:37 ]

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-05 19:15
Het moet dan bijna wel opgelost zijn aangezien je dan alles vervangen hebt. Is het dan niet opgelost heb je 2 mogelijkheden:

1. Je hebt pech gehad en met een kapot onderdeel gewisseld.

2. Straling van mobiele telefoons, spanningspieken en buitenaardse wezens.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Aangezien je al ongeveer alles hebt vervangen denk ik eerder aan een niet geaarde voeding of moederbord dat zonder afstandsbusjes geinstalleerd is in de kast of ramgeheugen dat niet compatibel is met het mobo.

http://specs.tweak.to/16567

• Pandemic
Het moederbord zit met det goede afstandhouders vast; echter ontbreekt wel op een plaats het bevetsiginsschroefje omdat de afstandhouder dol was. Die afstandshouder zit met zn randje in het gaatje en maakt in de verste verte geen contact met het moederbord.

Ik kom tot de conclusie dat het of:
1 CPU.
2 GPU.
3 Moederbord is.
Pagina: 1