[Kabel] Aanleg-dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 2.413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 10:12

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Ik heb sinds zaterdag een startpakket van Casema binnen voor mijn kabelinternet. Gisteren wilde ik beginnen met het aanleggen, maar liep tegen een aantal dingetjes op.

1. De kabel komt binnen in de meterkast. De vorige bewoner heeft daar een splitter geplaatst. Er loopt dan één kabel naar de woonkamer (volgens mij liep die daar altijd al naartoe, want de aansluiting zit in de muur, niet zo'n opzetgeval dus) en één naar de slaapkamer. Die splitter kan er zonder problemen tussenuit gesloopt worden trouwens. Mijn vraag is wel wat ik nu als hoofdaansluiting moet hanteren; het kastje in de meterkast of gewoon het aansluitpunt in de woonkamer?

2. In de handleiding van Casema staat dat het kabelmodem met een kabel van max 1,5 meter op de hoofdaansluiting moet zitten. Mocht die hoofdaansluiting in de meterkast zitten, dan zit ik dus met een probleem aangezien ik daar geen stopcontact heb en dus het modem niet kan aansluiten daar. Hoe belangrijk is die 1,5 meter? Ik heb gewoon een basis-abo, dus er hoeft maar 1,5mbit overheen. Of kom ik toch in de problemen als er ook nog een digitale TV-ontvanger op de tweede uitgang van de 'Casema-splitter' komt?

Het liefst sloop ik dus gewoon de huidige splitter uit de meterkast en sluit de kabel die naar de woonkamer loopt rechtstreeks op het kastje in de meterkast aan. Dan kan ik de splitter van Casema gewoon op het aansluitpunt in de woonkamer zetten en vanaf daar alles regelen. Is dit een oplossing die kans van slagen heeft? Ik hoop dat iemand mij kan helpen...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Lijkt me dat dat wel gaat werken, afhankelijk van wat "het kastje" in de meterkast is.
Heb je geen mogelijkheid toch een stopcontact in de meterkast te maken? In wat oudere woningen zit de deurbel vaak op een losse installatiedoos die je meestal eenvoudig vervangen kan en er zo een stopcontact kunt maken.
Moet het natuurlijk wel handiger zijn dat je modem in de meterkast hangt, anders zou ik het eerst gewoon in de woonkamer proberen!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48
Je moet de aansluiting in de meterkast gebruiken. Dat is waar je signaal binnen komt. Waarschijnlijk is dat een groene kabel. Ik denk dat in je installatiepakket een TRAS/1000 zit die jer hier op moet aansluitern (bij @Home in iedergeval wel)

En ja, ik zou gewoon even een stopcontact in de meterkast maken :)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-03 19:21
ik had in mijn oude situatie mijn (motorola) kabelmodem 10 meter van het aansluitpunt zitten, ik heb daar overigens wel goede coax voor gebruikt (koka799)

en dat ging bij mij prima

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je goede kwaliteit kabel gebruikt mag dat geen probleem opleveren. Overigens, wat is dat voor vreemde meterkast zonder stopcontact?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CyBeR schreef op maandag 28 januari 2008 @ 18:45:
Als je goede kwaliteit kabel gebruikt mag dat geen probleem opleveren. Overigens, wat is dat voor vreemde meterkast zonder stopcontact?
"Vroegah" was het niet normaal om een stopcontact in een meterkast te hebben. Geen idee waarom maar ik kom het heel vaak tegen bij het installeren van dsl/kabel.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CyBeR schreef op maandag 28 januari 2008 @ 18:45:
sorry hoor maar dat is een beetje onzin .. met een goede kabel
we hebben het hier over een kabelmodem, met dus een retoursingaal
langniet elke splitter gaat hier fatsoenlijk mee om,
ik weet niet op welke frequenties dat kabelinternet draaid, maar kan is dat de splitter daar ook roet in het eten kan gooien

vroeger hing er altijd een beltrafo in de meterkast, tegenwoordig is dat een inbouw module van je meterkast, scheelt ze weer 30 euro kosten bij de bouwer.

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 28-01-2008 23:29 ]

Iperf

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TS Stelt dat 'ie de splitter op wil laten rotten uit de meterkast. Lijkt me dus geen issue.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CyBeR schreef op maandag 28 januari 2008 @ 23:29:
TS Stelt dat 'ie de splitter op wil laten rotten uit de meterkast. Lijkt me dus geen issue.
eensch :)

(maar je vergat te vermelden dat dit wel eens een randvoorwaarde kon wezen voor de corecte werking)

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 28-01-2008 23:33 ]

Iperf

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 13:41
Ik heb redelijk wat ervaring met het aanleggen van Casema kabelinternet, ik denk dat ik tegen de 40 aansluitingen gemaakt heb. Mijn ervaring is dat als je goed materiaal gebruikt, de lengte van kabels echt niet veel uitmaakt.

Ik heb appartementencomplexen waar de hoofdaansluiting met 20 meter kabel verlengd is tot de meterkast, alwaar een TRAS1000 doos en de splitter geplaatst is en vandaar weer met 20 meter kabel naar het kabelmodem. Als je goede kabel gebruikt (Koka 799 /coax 12 oid) en F-Connectors met goede (Hirshmann) splitters, dan heb je in de meeste gevallen niet eens een versterker nodig.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• tijn.online

tijn.online

Topicstarter
Als het even kon zou ik de boel ook in de meterkast zetten (ga toch wireless werken), maar aangezien het een huurwoning is, weet ik niet of ik zomaar een stopcontactje erin mag prikken. Overigens is de woning pas vier jaar geleden opgeleverd, dus inderdaad wat vreemd dat er geen stopcontact in zit.
Ik ga vandaag in ieder geval proberen of het allemaal goed gaat werken als ik de boel in de woonkamer aansluit. Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om meters coax te gaan vervangen, want alles loopt hier door de muren cq. plafond. Dus duim voor mij... :)

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 14:55
Als je een beetje handig met elektra bent zou ik gewoon even een stopcontact in de meterkast monteren. Veel werk is het niet en handig is het altijd. Ik zit hier ook in een huurwoning en heb ook zelf een stopcontact toegevoegd. Nog nooit een monteur over gehoord. (en er zijn er hier sinds ik hier zit al verscheidene langs geweest (wel ff netjes aansluiten en afwerken natuurlijk, geen losse draadjes zonder buis uit de stoppenkast laten steken natuurlijk ;)

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• tijn.online

tijn.online

Topicstarter
Ben toch nog niet begonnen met aanleggen, m'n aanstaande schoonpa (nogal handig met electrische installaties) zei dat 'ie wel een stopcontactje in de meterkast wilde aansluiten. Dus dat wacht ik maar eerst even af, want dat zou wel de mooiste oplossing zijn. Casema-splitter op de hoofdaansluiting, modem en wifi-router in de meterkast en de kabel voor tv gewoon laten zitten maar nu op de Casema-splitter aansluiten. Hieronder nog even wat plaatjes, zodat jullie ook weten waar ik het al die tijd over had... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnhallers.nl/dump/meterkast.jpg
Ik ben er zo onderhand wel van overtuigd dat dit de hoofdaansluiting is; ik ga dus maar proberen m'n modem hier zo direct mogelijk op aan te sluiten... (de Grolsch moet dan wel even ruimte maken, maar dat valt wel te regelen :9)

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnhallers.nl/dump/meterkast2.jpg
De groepenkast, waar m'n aanstaande schoonpa mee mag gaan spelen... :)

[ Voor 4% gewijzigd door tijn.online op 30-01-2008 21:10 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja dat is de hoofdaansluiting ...

mager meterkastje btw
je woont in een flat zo te zien

Iperf

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06-2025
Ik zou gewoon eerst checken op de plek waar het je het beste uit komt, of je genoeg signaal krijgt (tik 192.168.100.1 in je browser). Ik had in 't vorige huis 96db signal to noise, hier 36db en ik heb geen verschil gemerkt.
Volgens mij maakt de coax buitenshuis meer uit dan binnenshuis (indien redelijk aangelegd natuurlijk), mijn ouders hebben in hun nieuwe huis een nieuwe kabel "vanaf de straat" (UPC quote) gekregen en ik heb nog nooit zo'n scherp signaal gezien.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Op die tweede foto daar linksonder, prik je zo een stopcontactje op. Fluitje van een cent. :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Beekforel schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 09:51:
Op die tweede foto daar linksonder, prik je zo een stopcontactje op. Fluitje van een cent. :)
ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit de stijgleiding is voor de telefoon van de gene die boven hem woont

Iperf

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
zou je wel makkelijk met je bovenbuurman gratis kunnen bellen :P , of met de hele flat, gewoon een intern telefoonnetwerkje aanleggen (dat er natuurlijk al ligt, want alles is al bedraad), nu nog een grote centrale bij de voordeur in de hal

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bij nader inzien zie ik een echte telefoon aansluiting op een andere plek
nl eerste foto. dat zwarte blokje wat je door de lus ziet die hoort net voor je isra. lijkt wel een trilink installatie. je woont niet in vathorst toch ?

die andere leiding is dud niet voor telefoon, maar kan ook nog voor intercom zijn
(ik geloof bijn niet dat daar 220 onder zit, anders hadden ze er toch wel een doos opgebouwd ... )

een manier om er echt achter te komen, openmaken

Iperf

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Grappig ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb geen eengats doos. De groene kabel is 1 op 1 overgezet met een koppelstukje naar een andere kabel die direct terug de muur in verdwijt. DIe komt dan in de woonkamer uit. Ik wilde daar dus een nieuwe eengatsdoos opzetten en vanaf daar gaan werken. Ik hoop dus maar dat die kabel daar goed genoeg is.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jawel hoor

Iperf

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Zucht ik heb dus geen eengats doos in de meterkast. De kabel is direct doorgelust met een koppelstukje naar de huiskamer waar een 2 gats doos zit. Nu wilde ik dus even een eengats doos halen om die in de huiskamer te monteren. Heeft de gamma die niet. Iemand enig idee waar die te koop zijn.

• tijn.online

tijn.online

Topicstarter
Even tussendoor een bevestiging dat mijn internet inmiddels werkt (getuige dit bericht). Moet het alleen nog even over een wifi-routertje zien te krijgen, maar de boel is nu in ieder geval geactiveerd...
En @TrailBlazer: misschien eens kijken bij een zaakje als Plentyparts, en anders zal een zaak als Conrad het vast wel hebben...
Pagina: 1