[Exchange 2000] Information store stopt er steeds mee

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:11
Windows 2000 server, SP4
Exchange 2000

Ongveer elk half uur stopt Exchange ermee, in de Event log is het volgende te zien:

Unexpected error <<0xc1050000 - Network problems are preventing connection to the Microsoft Exchange Server computer. An unexpected, unknown error has occurred. Microsoft Exchange Server Information Store ID no: 80040115-0514-000006bf>> occurred.

For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp

Na enig zoekwerk gaf iemand de optie dat een backup of antivirus programma de files van Exchange unlockt, maar ook na het uitzetten van de backup en antivirus blijven de problemen.
Na het herstarten van de IIS service, of de information store werkt het weer voor een kwartiertje, ik heb nu de service op auto herstart gezet, maar dat is natuurlijk geen optie.
Rebooten van de server is al 2x gedaan, zonder resultaat.

Ik kan verder weinig informatie vinden, behalve bovenstaande.

Iemand een idee?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Welk eventid + source geeft hij mee?

• Ora et Labora
Event ID 1005 en Source MSExchangeSA

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Welke virusscanner gebruik je? Zie ook Exchange and antivirus software.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Ik gebruik hiervoor vaak eventid.net
Staat hier http://www.eventid.net/di...urce=MSExchangeSA&phase=1 misschien wat tussen wat je nog niet geprobeerd hebt? Het kan behoorlijk wat zijn zo te zien.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zet de logging van je store eens wat hoger; die error van de SA vertelt niet veel meer dan wat je al wist: de store is down.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Welk SP van Exchange? Ik hoop 3 en de laatste post sp3 rollup.... Zie je nog andere events mbt MSExchangeIS in je log? Is er een user.dmp file aangemaakt? Zo ja zou je de debugging tools erop los kunnen laten.

• Ora et Labora
We gebruiken NOD 32 al een half jaartje zonder problemen op de server, draait als stand alone virusscsanner, niet slim dat weet ik maar dit omdat we problemen met MC Affee hadden.
Brahiewahiewa schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:42:
Zet de logging van je store eens wat hoger; die error van de SA vertelt niet veel meer dan wat je al wist: de store is down.
Hoger gezet, ben benieuwd wat ik nu nog meer kan lezen in de log als hij weer down gaat.
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:47:
Welk SP van Exchange? Ik hoop 3 en de laatste post sp3 rollup.... Zie je nog andere events mbt MSExchangeIS in je log? Is er een user.dmp file aangemaakt? Zo ja zou je de debugging tools erop los kunnen laten.
Exchange SP 3, Build 6249.4
Ik ga even kijken naar het user.dmp file.
Edit:
Er is 1 user.dmp file van december, dit gaat over LanManNT, verder nog geen DMP file te vinden.

[ Voor 53% gewijzigd door Ora et Labora op 28-01-2008 14:45 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

EJVL schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:30:
[...]
We gebruiken NOD 32 al een half jaartje zonder problemen op de server, draait als stand alone virusscsanner, niet slim dat weet ik maar dit omdat we problemen met MC Affee hadden.
Zorg er dan voor dat bepaalde drives en mappen niet worden gescand, zoals M: (de store) bijvoorbeeld.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Availability of the August 2004 Exchange 2000 Server Post-Service Pack 3 Update Rollup is de fixlist van de post sp3 rollup voor Exchange waar een aantal fixes instaan mbt de store die stopt.

• Ora et Labora
Bedankt voor de link, ik heb hem zojuist geinstalleerd en ben heel benieuwd hoe het nu gaat...

• bassie91
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 22:27
Ik heb ook heel veel problemen gehad met Exchange i.c.m. NOD32, 1/4 jaar draaide het voorbeeldig maar daarna kwamen de problemen. Ik heb het als volgt opgelost:

1. Update NOD32 naar de nieuwste versie (2.7 dacht ik)
2. Exclude alle dingen die in de NOD32 gebruiksaanwijzing genoemd staan, en exclude ook log files (dus bestanden met een .log extensie). NOD32 blokkeert soms het schrijven naar de transaction logs, waardoor de stores zichzelf dismounten.
3. Defragmenteer na afloop al de schijven.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en houd ons op de hoogte!

• Ora et Labora
Tot nu toe lijkt alles stabiel te draaien waar ik en iedereen erg gelukkig mee is, dank voor de snelle reacties en oplossings biedingen. :)
bassie91 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:51:
Ik heb ook heel veel problemen gehad met Exchange i.c.m. NOD32, 1/4 jaar draaide het voorbeeldig maar daarna kwamen de problemen. Ik heb het als volgt opgelost:

1. Update NOD32 naar de nieuwste versie (2.7 dacht ik)
2. Exclude alle dingen die in de NOD32 gebruiksaanwijzing genoemd staan, en exclude ook log files (dus bestanden met een .log extensie). NOD32 blokkeert soms het schrijven naar de transaction logs, waardoor de stores zichzelf dismounten.
3. Defragmenteer na afloop al de schijven.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en houd ons op de hoogte!
Ik ga hier ook gelijk naar kijken, in ieder geval de logs en dergelijke excluden en kijken of ik een nieuwe versie kan krijgen.

[ Voor 74% gewijzigd door Ora et Labora op 29-01-2008 09:18 ]

Verwijderd

Het beste is om het artikel dat Gambieter eerder hier postte te gebruiken, want je moet niet alleen de log files excluden maar nog wat meer dan dat :)

• Ora et Labora
Te vroeg gejuicht :'( ... Zonet 2 keer is de Exchange weer uitgevallen.
Ik ben nu de NOD volgens artikel http://support.microsoft.com/kb/328841aan het configureren, hopenlijk dat dit helpt...

Verwijderd

Ik vind het vreemd dat je geen andere meldingen in je event log krijgt trouwens. Wordt er wel een user.dmp file en drwtsn32.log file aangemaakt als de store stopt?

Verwijderd

Hoe groot is je Information Store?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien ook de Microsoft Exchange Troubleshooting Assistant v1.1 er al eens op losgelaten? Ik zet nog even je Exchange-versie in de titel :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

ExTRA is een goeie, EXBPA zou ik ook nog draaien trouwens :)

• bassie91
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 22:27
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:37:
Het beste is om het artikel dat Gambieter eerder hier postte te gebruiken, want je moet niet alleen de log files excluden maar nog wat meer dan dat :)
Ik kom op verschillende fora steeds vaker dit probleem tegen, en het valt mij op dat er dan altijd NOD32 is geinstalleerd op de server. Ik heb vanaf het begin de scanner geconfigureerd zoals beschreven staat in de gebruiksaanwijzing, maar toch ging het na een paar maanden fout. Mijn oplossing (en die van meerdere mensen) was om naast de aanbevolen exclusions ook de log files te excluden.

Zou het een goed idee zijn om ESET hiervan op de hoogte te stellen, zodat ze óf de gebruiksaanwijzing kunnen aanpassen óf een update kunnen uitbrengen?

@TS: Kijk ook nog even naar de aanbevelingen die in de gebruiksaanwijzing van NOD32 staan. Deze kun je hier vinden, op blz. 10.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bassie91 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:01:
[...]
Ik kom op verschillende fora steeds vaker dit probleem tegen, en het valt mij op dat er dan altijd NOD32 is geinstalleerd op de server. Ik heb vanaf het begin de scanner geconfigureerd zoals beschreven staat in de gebruiksaanwijzing, maar toch ging het na een paar maanden fout. Mijn oplossing (en die van meerdere mensen) was om naast de aanbevolen exclusions ook de log files te excluden.
NOD32 is ook meer een werkstation-antivirus programma? Ik draai zelf McAfee ViruScan Enterprise (8.0i en 8.5i) , die lijkt toch wat meer in staat om met server edities en Exchange om te kunnen gaan :) .

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
gambieter schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:05:
[...]

NOD32 is ook meer een werkstation-antivirus programma? Ik draai zelf McAfee ViruScan Enterprise (8.0i en 8.5i) , die lijkt toch wat meer in staat om met server edities en Exchange om te kunnen gaan :) .
Eh nee hoor er is een Enterprise edition, en ook een Exchange scanner: http://nod32.nl/purchase/producten/ee.aspx

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

sanfranjake schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:10:
[...]
Eh nee hoor er is een Enterprise edition, en ook een Exchange scanner: http://nod32.nl/purchase/producten/ee.aspx
Daar ging ik ook vanuit, maar de TS geeft niet aan welke versie hij gebruikt; wel dat het een stand-alone scanner is ;)

• Ora et Labora
NOD 32 volledig verwijderd van het systeem, helaas nog steeds problemen.
Ben nu de Microsoft Exchange Troubleshooting Assistant v1.1 aan het draaien.
Verder nog geen rare dingen in de event aan het zien, ik laat nu de Exchange processes are failing runnen en alle taken van ExTRA en laat weten wat de utikomsten zijn.

Edit:
3 uitroeptekens:
-Primary database file for mailbox store "public folder store (servername) is located at d:\prod\serverapps\exchsrvr\mdbdate\pub1.edb

-Exchange server transaction log folder for storage group "First Storage Group" is located at d:\prod\serverapps\Exchsrvr\EXCHLog.

-Primary database file for mailbox store Mailbox Store (servername) is located at d:\prod\serverapps\exchsrvr\mdbdate\priv1.edb

Verder nog geen rare resultaten.

[ Voor 42% gewijzigd door Ora et Labora op 30-01-2008 12:37 ]

Pagina: 1