MBO --> HBO doorstromen Wiskunde?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 15:26
ik vraag me af of het echt zo belangrijk is om extra wiskunde te volgen tijdens je MBO niveau 4 opleiding om door te stromen naar het HBO? het is namelijk wel een vak bij ons op school en heb nog de optie om het laatste halfjaar deze extra lessen te volgen en dna het certificaat te krijgen. is dit de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:31
Hangt natuurlijk ook wel af wat voor richting je doet, maar ik heb zelf dat wel gedaan destijds en vond het best wel zinvol. Als je de mogelijkheid hebt moet je die natuurlijk gewoon aanpakken imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:08
Ligt natuurlijk helemaal aan jezelf. Ik heb wel al bij een aantal HBO's de mogelijkheid gezien om wiskunde lessen te volgen (en een toets te doen?) voordat je aan de opleiding begint en op die manier bepaalde vrijstellingen kunt krijgen.

Beste is om gewoon te informeren bij een HBO instelling die je op het oog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:23

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van de vervolg studie, maar extra wiskunde lessen zijn nooit verspilde moeite. Daar heb je bij alle (dus niet alleen de exacte) vervolgstudies wat aan, al was het maar voor een beter stochastisch inzicht bij je psychologie opleiding

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ik vind wiskunde dus wel erg moeilijk. maar het zit me beetje dwars dat dit eigenlijk 1 jaar lang 2 uur per week zou zijn.. dat ging niet door en nou willen ze ons in een half jaar dezelfde stof geven... als van 1 jaar.. dus dat word gewoon te veel denk ik...
ik weet nog niet precies welke richting ik hbo wil gaan doen... mischien moet ik dat eerst eens uitzoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 06:49

Koppensneller

winterrrrrr

Ik ben zelf net klaar (vrijdag afstudeerpresentatie gehad ;)) met mijn HBO Informatica in Arnhem (HAN), en ik heb daar bijna niets aan wiskunde gezien. Het beetje wiskunde wat vereist was, kwam pas in de minor naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 00:23

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Reloader schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:54:
ik vind wiskunde dus wel erg moeilijk...
Dat lijkt me alvast een erg goede reden om wat extra bijscholing te nemen!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:23

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Doet me denken aan een jongen die hier onlangs kwam solliciteren. Die was helemaal doorgestroomd van MAVO -> MBO -> HBO -> Uni (informatica). Wegens de doorstroming miste hij overal wiskunde, en was de MAVO dus het laatste moment dat hij daar wat aan gedaan had. Ik vind het persoonlijk erg vreemd dat je MSc kunt zijn zonder enige wiskunde kennis. Zelfs mijn vriendin moest voor haar master Sociale Wetenschappen nog haar VWO wiskunde A examen halen om toegelaten te worden (waar ze op miraculeuze wijze een 7 voor haalde, niet geheel ondanks haar vriendje die er wel enigszins wat van snapt O-) :+). Zij had daarvoor HAVO -> HBO CMV gedaan.

[ Voor 54% gewijzigd door .oisyn op 28-01-2008 15:02 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 14:58

GG85

.......

Studeer zelf Elektrotechniek (Elektronic Engineering en Design, elektronica dus) aan de HU en ik kan je vertellen dat als je nu al moeite met wiskunde hebt je zeker zonder bijlessen een probleem gaat krijgen bij een studie als deze.
Differentieren, Integreren, Laplace, Fourrier, Convolutie, Complex rekenen, allemaal onderwerpen die een aardig goede basis aan wiskunde vereisen, wil je ze naast alleen snappen, ook toe kunnen passen in projecten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gert-janw
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-02 21:29
Mocht je een technische studie gaan volgen op het HBO is het erg raadzaam om extra wiskunde te gaan volgen. Vooral bij de opleidingen Elektrotechniek, werktuigbouwkunde, civiele techniek of informatica. Denk bij elektrotechniek aan het doorrekenen van elektrische circuits zoals 1e, 2e order filters, DSP techniek en regeltechniek. Bij werktuigbouw en civiele techniek aan constructie/kracht berekeningen. Bij informatica zullen de wiskundige berekeningen in de software worden geprogrammeerd.
Wat heel belangrijk is dat je bekend bent met 1e 2e graads vergelijkingen, ABC-formule, differentiëren en integreren.
Ik zou het zeker aanraden.

gert-jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140111

Ik ben zelf van MAVO naar HBO doorgestroomd, dus ook met als laatste herinnering aan wiskunde de stelling van Pythagoras. De wiskunde die we vervolgens op het HBO kregen was niet meer dan een beetje goniometrische algebra en wat lineaire algebra terwijl ik Informatica studeer. Differentieren, intergreren en complex viel helemaal weg bij ons, best wel krom, maar welkom op het HBO. Overigens weet ik niet of je nog over de uni denkt, maar dan zou ik maar wel veel bij gaan leren. Doe zelf het VWO b1-2 gedeelte naast school in dit laatste jaar en dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Zoek anders even naar het Basisboek Wiskunde van Craats. Gratis in PDF vorm te downloaden. Als je dan hoofdstuk 1 t/m 12 kent, met uitzondering van 8, heb je in ieder geval de basiskennis.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 140111 op 28-01-2008 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ik weet nog niet zo goed wat ik wil doen op hbo.. iets met management en ict.. k moet dat nog uitzoeken. van de ene kant wil ik het graag omdat ik wiskune lastig vind. van de andere kant normaal krijg je het een jaar en nu maar een half jaar. en dat zit me dwars mijn school kennende komen ze aan het einde van het jaar met.. ja sorry het was niet genoeg dus het certificaat kunnen we jullie niet geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140111

Als je kiest voor bedrijfskundige informatica hoef je sowieso geen wiskunde te doen.
Misschien dat je een opfriscursus basiswiskunde krijgt (1ste en 2de graadsvergelijkingen, ontbinden in factoren, merkwaardige producten, etc), maar dieper zul je er niet op in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Laatst online: 21:50
Het is zeker aan te raden als je een technische studie doet. Bij informatica zal het misschien iets anders liggen al heb ik ook verhalen gehoord dat je bij technische informatica ook flink wat wiskunde krijgt.

Bij mij op het HBO (deeltijd) was het iig zo dat de mensen die een dergelijk certificaat niet hadden in de zomervakantie alsnog bijlessen kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 22:45
Ik heb meegemaakt dat MBO-toerisme gingen doorstromen naar HBO Bedrijfskunde. Niemand die het eerste blok haalden, deze MBO'ers hadden geen kaas gegeten van economie of enigszins juridische onderlegd.
Het hangt inderdaad echt af van de vervolgopleiding. Je zult studenten/docenten van die opleiding moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:08
Stephan4kant schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 12:12:
Ik heb meegemaakt dat MBO-toerisme gingen doorstromen naar HBO Bedrijfskunde. Niemand die het eerste blok haalden, deze MBO'ers hadden geen kaas gegeten van economie of enigszins juridische onderlegd.
Het hangt inderdaad echt af van de vervolgopleiding. Je zult studenten/docenten van die opleiding moeten vragen.
Tja, dat komt doordat het MBO en HBO op veel vlakken totaal niet op elkaar aansluiten (wat ik nogal een kwalijke zaak vind). Als je van de HAVO of het VWO af komt zit dat 'middelbareschoolwiskunde' er nog vers in. Op het MBO is dat na 4 jaar verwaterd omdat het niet of nauwelijks aan bod komt. Vervolgens wordt je als MBO'er weer in het diepe gegooid en heb je kans dat je het daarom niet gaat halen.

[ Voor 31% gewijzigd door The Realone op 30-01-2008 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53089

Ikzelf ben van de MTS niv. 4 naar de HTS gegaan. Ik heb wel een doorstroomcursus wis- en natuurkunde gedaan, die erg goed van pas is gekomen. Vaak bieden HBO extra wiskunde aan in het eerste semester voor doorstromers van de MBO's.

Wat ik lees dat veel mensen op het HBO geen uitgebreide wiskunde hebben gehad, ik heb er toch wel het een en ander voor moeten doen, bv diffrenceren, integreren, diffentiaal verglijkingen (1 t/m 4 graads), kansberekening etc. Ik denk dus dat het veel afhangt van welke opleiding je wilt gaan doen. Misschien kan je daar beter eerst informeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 53089 op 30-01-2008 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:27

Emiel1984

Made in NL

Ik heb zelf een slechte ervaring met de HBO doorstromings cursus. We begonnen met ongeveer 60 studenten aan deze cursus en uiteindelijk hebben er 2 van de 60 net een voldoende kunnen halen voor de eindtoets. De lessen waren niet gebasseerd op de kennis die er al was vanaf de MTS (waarop ook de cursus werd gegeven) we moesten dus veel te veel inhalen buiten de les, om de les zelf de kunnen snappen.

Bij een introdag op de HTS kwam ook naar voren dat we inmiddels kregen wat een 4e jaars op het HBO kreeg. Dat verklaarde dus al een hoop.. Na het navragen wat de reden was van deze beslissing op de MTS werden we naar de wiskunde leraar gestuurd die op zijn beurt vertelde dat de school deze beslissing had gemaakt aangezien ze het niveau anders te laag vonden. Toen we vertelden of het niet belangrijker was dat we wat leerden werd er niet op gereageerd.

Mocht je dus een doorstromingscursus volgen vraag dan even na bij de mensen die dezelfde cursus hebben gevolgt en hoe ze deze vonden. Er zal vast wel een betere cursus zijn dan die ik heb gehad.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Wiskunde op de HBO en hoger doen ze in mijn optiek met name in de beginjaren erin om te kijken of je in staat bent problemen logisch te doorgronden. Je zult wiskunde zelf misschein daarna niet meer tegenkomen maar bij mij was het bv Na 2 blokken wiskunde ging men over naar toch wel pittige mechanica en materiaalkunde opgaves. Iets wat je niet kunt halen als je niet de formules kunt herleiden.
Dus ik zou het zeker doen, ik kan me overigens gruwelijk ergeren aan collega´s die niet in staat zijn een beetje basale wiskunde begrijpen. Zeker in de technische wereld is dit toch wel een vaker terugkomend probleem met mensen die of een lagere opleiding hebben, of zich er op een of andere vreemde manier altijd erdoor heen hebben weten te manouvreren zonder aan wiskundige problemen deel te hoeven nemen.
Pagina: 1