Bereikbaar via VOIP en ISDN tegelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 716 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik wil graag een fax (en evt. later ook telefoontoestellen) bereikbaar maken via VOIP.
Dit omdat er veel gefaxt wordt naar satelliet nummers en de tarieven via VOIP daarvoor een stuk lager zijn bij mijn provider XS4ALL.
Echter om gebeld te worden wil ik gewoon bereikbaar blijven onder mijn oude faxnummer en ook ISDN wil ik gewoon behouden.
Dus eigenlijk wil ik zowel via VOIP kunnen uitbellen als via KPN ISDN quattrovox gebeld kunnen worden op de oude nummers (dus niet alleen via de nieuwe 087 nummers die ik van XS4ALL krijg).

Ik heb sinds kort een nieuwe Speedtouch 780 van ontvangen via de modemactie.
Kan hetgeen ik wel en zo ja hoe sluit ik dit dan aan?

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Op 1 nummer dat kan niet. Het is voor 1 nummer ISDN of VOIP, niet bijde tegelijk.

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Dat kan, maar ik denk dat je al een servertje met Asterisk en een VoIP-kaartje zal nodig hebben.
Binnen je 'bedrijf' (weet niet welke omgeving het is) werkt alles dan via VoIP, maar je ISDN-nummer kan nog gebeld worden en via dat VoIP-kaartje zal het ISDN-signaal omgezet worden naar een VoIP-signaal dat je dan naar een bepaald toestel kan doorverbinden (oa Digium maakt van die kaartjes).

Bijkomend voordeel is dat ook je XS4ALL-nummers via Asterisk kunnen lopen zodat je uiteindelijk 1 centraal punt hebt waarlangs al je telefoonverkeer loopt.

[ Voor 16% gewijzigd door ComBax op 28-01-2008 11:33 ]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ComBax schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:31:
Dat kan, maar ik denk dat je al een servertje met Asterisk en een VoIP-kaartje zal nodig hebben.
Binnen je 'bedrijf' (weet niet welke omgeving het is) werkt alles dan via VoIP, maar je ISDN-nummer kan nog gebeld worden en via dat VoIP-kaartje zal het ISDN-signaal omgezet worden naar een VoIP-signaal dat je dan naar een bepaald toestel kan doorverbinden (oa Digium maakt van die kaartjes).

Bijkomend voordeel is dat ook je XS4ALL-nummers via Asterisk kunnen lopen zodat je uiteindelijk 1 centraal punt hebt waarlangs al je telefoonverkeer loopt.
Met het nadeel dat de VoIP aangeleverd wordt als telefoon signaal via de speedtouch.

je kunt idd een asteriks server (trixbox) opzetten met een digium kaartje, alleen moet ik eerlijk zeggen dat kan soms best ingewikkeld zijn.

• tweaden
  • Niet online
Ok, maar via twee nummers kan het wel of niet?
Als ik nu uitgaand bel via 087 nummer van xs4all, en inkomend via kpn-nummer.

Zie ook eerste regel van deze post, dat is wat ik bedoel:
Speedtouch 780 FSK nummerherkenning over FXO poort

P.S. Even voor de goede orde, servers opzetten zal ik niet gaan doen.
Ik heb op internet ook een CPS gevonden die aardige tarieven hanteert voor satelliet-bellen, dus geld steken in hardware is niet de bedoeling.

[ Voor 28% gewijzigd door tweaden op 28-01-2008 11:39 ]

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Nee hoor. wat de TS wil is gebelt worden via ISDN, en uitbellen via VOIP met HETZELDE nummer. Dat kan niet.

• ComBax
BlueKeenan schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:34:
[...]

Met het nadeel dat de VoIP aangeleverd wordt als telefoon signaal via de speedtouch.
Kan je dat niet disablen?
Als XS4ALL telefonie met VoIP werkt (geen idee of het zo is), kan je dat dan niet even goed laten afhandelen door asterisk als door die speedtouch-modem?

• ComBax
eth0 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:36:
Nee hoor. wat de TS wil is gebelt worden via ISDN, en uitbellen via VOIP met HETZELDE nummer. Dat kan niet.
Waarom niet?
Asterisk kan het (zover ik weet), denk zelfs dat je in je speedtouch-modem kan instellen met welk nummer je wilt uitbellen (bij mij is het iig zo geregeld dat, als ik via mijn speedtouch-modem bel, het voor de gebelde lijkt alsof ik met mijn gsm-nummer bel).

• tweaden
  • Niet online
eth0 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:36:
Dat is niet noodzakelijk.
Of ik uit moet bellen via ander nummer, dat maakt me eigenlijk niets uit.
Als ik maar oproepen kan ontvangen op KPN-nummer want om dat overal door te geven is onbegonnen werk.
Maar of ik nu uitbel via mijn KPN nummer of xs4all nummer dat is me om het even.

• tweaden
  • Niet online
Even een update.
Ik heb het zo gedaan, een VOIP nummer aangevraagd bij xs4all.
De fax poort van de quattrovox verbonden met de pstn poort van de ST780.
Daarna de fax aangesloten op de Telefoon2 poort van de ST780.
En nu kan ik gebeld worden op mn oude faxnummer en uitgaande gesprekken lopen via de ST780.
Pagina: 1