ADSL lijn klappert

Pagina: 1
Acties:
  • 748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SNAFU
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 23:08
Sinds mei 2006 zitten we bij Unet aangesloten op 10 Mb ADSL via BBNed met een Copperjet 816.
Dit werkte tot volle tevredenheid en was zeer stabiel...m.a.w. geen probleem.
Halverwege november echter kwam de klad er in... verbinding viel iedere keer weg.
Na dit een tijdje aangezien te hebben toch maar de helpdesk gebeld en een nieuw modem gekregen (een Copperjet 1616). Het probleem (uitvallend ADSL lampje op de modem, daarna knipperen en daarna stabiel branden voor 3 a 4 seconden, herhaling) bleef.

Uiteindelijk is er een man van BBNed zelf langsgeweest om de lijn door te meten en die kwam met het idee dat we veel te ver van de wijkcentrale afzaten om 10 Mb te hebben. De enige optie was downgraden naar 4 Mb, de eerste snelheid waarop de lijn stabiel was.
Die afstand, ook volgens de postode check die ik al zoekende op GOT tegenkwam, is 2200 meter trouwens. Maar waar die meneer helemaal aan voorbijging was dat het al 1,5 jaar vlekkeloos gewerkt had.

Anyway, hierna met de helpdesk overlegd en besloten om dan intern bij Unet over te gaan van het BBNed naar KPN netwerk. We zouden dan op 12 Mb ADSL 2+ komen te zitten en alles zou goed zijn. ;)
De nieuwe modem (een Copperjet 1622 deze keer) die we toegestuurd kregen netjes geinstalleerd, alle kabeltjes vervangen door de nieuwe, splitter vervangen.... probleem bleef hetzelfde.

KPN man langs geweest om de lijn door te meten. Volgens deze meneer was 2200 meter geen probleem voor 12 Mb, lijn was goed en ook in de wijkcentrale kon 'ie niks afwijkends vinden.
Bij zijn 2e bezoek heeft ie nog een test gedaan op de lijn maar ook hier bleken alle aders schoon en er nagenoeg geen ruis op de lijn te zitten.
Kortom: geen enkele reden waarom de 12 Mb niet gehaald zou worden...maar toch gebeurt het niet.
Uiteindelijk is dan ook het advies van KPN om te downgraden naar 4 Mb.

De KPN-man had nog wel een (vreemd) idee dat een buurman 2 huizen verderop misschien een Orange Livebox zou hebben die mogelijkerwijs via de voeding zou storen. (Hij had dat eens gehoord van een collega blijkbaar).
Afgelopen vrijdag bij die buurman langsgeweest en hij was zo vriendelijk om voor die avond de stekker er uit te trekken... Resultaat: vlekkeloos internet met 1 MB/s downloaden etc. (Heerlijk! :P)
Gisteren, zondag, PC aan het downloaden gezet en daarna weer naar de buurman om te vragen of hij voor een half uurtje de stekker er weer uit wil halen. Resultaat: niks, geen verbetering.
Ook vandaag zou hij de stekker er uit laten maar ook vandaag is het huilen met de pet op.

Dus...nu (eindelijk) de vraag:
Is er iemand die hier een verstandig antwoord op heeft?
Heeft iemand hier enig idee wat ik er aan zou kunnen doen?

Star Citizen referral | 'Het begint bij 120€ en dan een beetje later kan je Bornhald quoten.' - JanAd

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Dit lijkt mij een typisch geval van overspraak. Er zit ergens een andere leiding jouw signaal te storen.
Het is jammer dat je geen statistieken uit je modem post, maar ik denk dat daar weinig meer aan af te lezen is.

Dit is helaas het probleem met ADSL, de aders zijn nooit bedoelt voor zoveel data. Ze zijn dus te weinig afgeschermd.

Je zou in ieder geval in eigen huis even alle kabels kunnen controleren. (Ik neem aan dat je je modem naast je IS/RA hebt?). Verder kun je er vrij weinig aan doen. Het andere aderpaar gebruiken wilt nog wel eens helpen, maar dat is moeilijk voor elkaar te krijgen. (Wijzigingen in de centrale voor nodig).

Overigens zegt die 2200 meter niets. Dat is de afstand hemelsbreed. Als de kabel eerst 5 rondjes door je wijk maakt voordat het bij jouw uitkomt is de afstand ietsjes langer ;)

• SNAFU
Nijn schreef op maandag 28 januari 2008 @ 10:55:
Het is jammer dat je geen statistieken uit je modem post, maar ik denk dat daar weinig meer aan af te lezen is.
Vertel me hoe ik dat uit die modem haal en ik post ze. ;-)
Ik neem aan dat je je modem naast je IS/RA hebt?.
Correct, kabeltje is hoogstens een meter lang.
Het andere aderpaar gebruiken wilt nog wel eens helpen, maar dat is moeilijk voor elkaar te krijgen. (Wijzigingen in de centrale voor nodig).
Zal eens informeren of dat mogelijk is dan.
Overigens zegt die 2200 meter niets. Dat is de afstand hemelsbreed. Als de kabel eerst 5 rondjes door je wijk maakt voordat het bij jouw uitkomt is de afstand ietsjes langer ;)
Klopt, maar de KPN man noemde ook zo'n soort getal. Kan zijn dat hij het ook van de postcode check moet hebben natuurlijk.

Ik neem trouwens aan dat de kabel niet meteen vanuit de centrale naar ons huis komt maar eerst nog via 1 (of meerdere) buurtkast/verdeeldoos? Is het mogelijk dat het er in die kast dan een contact los zit of zo? Of heeft dat meteen effect op de lijn en zou de KPN dat al gedetecteert moeten hebben als dat zo was?

Star Citizen referral | 'Het begint bij 120€ en dan een beetje later kan je Bornhald quoten.' - JanAd

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
SNAFU schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:55:
Klopt, maar de KPN man noemde ook zo'n soort getal. Kan zijn dat hij het ook van de postcode check moet hebben natuurlijk.

Ik neem trouwens aan dat de kabel niet meteen vanuit de centrale naar ons huis komt maar eerst nog via 1 (of meerdere) buurtkast/verdeeldoos? Is het mogelijk dat het er in die kast dan een contact los zit of zo? Of heeft dat meteen effect op de lijn en zou de KPN dat al gedetecteert moeten hebben als dat zo was?
Als een monteur zijn meetapparatuur aansluit op jouw ISRA, dan meet hij de waarden tot aan de verdeel kast. Als er dus iets in die kast defect is, dan valt dat te zien op de apparatuur (je kan er namelijk ook een periode mee meten). Vanuit die verdeelkast kunnen ze het signaal tussen de kast en de cenrtale meten. Ook vanuit KPN hebben ze daar spullen voor , die een periode de lijn in de gaten kan houden en dan de waarden constant meet. Ze kunnen daar ook zien hoe lang de kabel vanuit de centrale naar jouw huis daadwerkelijk is. Probleem is alleen dat Unet zo'n lijnmeting moet aanvragen, omdat jij geen directe klant ben van KPN.

Wat opvalt is er dat totaal geen patroon in te vinden valt. Wijzigen van adderpaar is trouwens niet echt supermoeilijk. KPN heeft vogens mijn info in elke verdeelkast standaard vier reservelijnen, voor als een operationele lijn faalt.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Lekkere Loempia schreef op maandag 28 januari 2008 @ 14:46:
[...]

Als een monteur zijn meetapparatuur aansluit op jouw ISRA, dan meet hij de waarden tot aan de verdeel kast. Als er dus iets in die kast defect is, dan valt dat te zien op de apparatuur (je kan er namelijk ook een periode mee meten). Vanuit die verdeelkast kunnen ze het signaal tussen de kast en de cenrtale meten. Ook vanuit KPN hebben ze daar spullen voor , die een periode de lijn in de gaten kan houden en dan de waarden constant meet. Ze kunnen daar ook zien hoe lang de kabel vanuit de centrale naar jouw huis daadwerkelijk is. Probleem is alleen dat Unet zo'n lijnmeting moet aanvragen, omdat jij geen directe klant ben van KPN.

Wat opvalt is er dat totaal geen patroon in te vinden valt. Wijzigen van adderpaar is trouwens niet echt supermoeilijk. KPN heeft vogens mijn info in elke verdeelkast standaard vier reservelijnen, voor als een operationele lijn faalt.
Wijzigen van aderpaar niet moeilijk ? :+

Moeten er natuurlijk ook meerdere aderparen in een pand aanwezig zijn.
"Omsteken" op een ander aderpaar gaat natuurlijk alleen als dat aderpaar ook in een pand aanwezig is :) Tenzij je doelt op de verbinding van een wijkverdeler naar wijkcentrale..

• SNAFU
Dan hebben we mazzel...er zijn 2 aders als ik het goed gezien heb.

• SNAFU
De kogel is door de kerk:
Mede door de huidige aanbieding die Multikabel op dit moment heeft EN het feit dat er geen verbetering in de zaak zat heb ik gisteren de aanvraag voor kabelinternet de deur uitgedaan.
Gelukkig, dankzij medewerking van mn ISP, kan ik binnen 2 weken van mn ADSL af zijn en dan maar hopen dat MK wél met 12Mb binnenkomt. ;)
En dat hun telefonie het een beetje goed doet...is ook wel leuk.

Anyway, iedereen bedankt voor de hulp!
Slotje! :9

Pagina: 1